Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Er det vanlig at det ligger inne en slags strømreserve i bilene?

Når man er nede i 5-10% og ikke finner noen ladestasjon noe sted, hva gjør man da? Stopper alt opp på 0% eller kan man ofte kjøre litt videre etter dette?

 

Har riktignok ikke hørt om folk som har kjørt seg helt tomme ennå :ph34r: ...men de finnes nok :rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sikkert forskjell fra bil til bil, men konebilen (iOn) går i skilpaddemodus når den viser 0, og da kan man kjøre noen (inntil 10?) km til. Den slår av varme og kjøling, men beholder vifte, og mister litt guffe ved aks, men kommer seg frem helt fint.

Lenke til kommentar

Sikkert forskjell fra bil til bil, men konebilen (iOn) går i skilpaddemodus når den viser 0, og da kan man kjøre noen (inntil 10?) km til. Den slår av varme og kjøling, men beholder vifte, og mister litt guffe ved aks, men kommer seg frem helt fint.

 

Må testes :dontgetit:

 

En kollega kjørte med en Up i Oslo for et par år siden og var totalt avhengig av navigasjonssystemet. DET i tillegg til alt det andre du nevner skrudde seg av når batteriet nærmet seg tomt, og jeg tror denne situasjonen var toppen av kransekaka som gjorde at han kvitta seg med bilen :rofl:

Det må nevnes at batteriet ikke var tomt - bare nærmet seg tomt.

Lenke til kommentar

Den første gangen jeg skulle lade en nyere moderne batteribil døde den på seg i det laderen ble tilkoblet :)

 

Jeg har også hatt ett par ladere etterhvert, dette er iallefall ett svakt punkt på Tesla sine biler. Altså den universale laderen. 

Den første døde etter en regnskur, og når jeg fikk ny så fikk jeg ikke med ny overgang og det har sannsynligvis vært en revisjons endring slik at den gikk i feil med en gang. 

 

Har dog virket feilfritt siden. 

 

 

Lenke til kommentar

Er det vanlig at det ligger inne en slags strømreserve i bilene?

Når man er nede i 5-10% og ikke finner noen ladestasjon noe sted, hva gjør man da? Stopper alt opp på 0% eller kan man ofte kjøre litt videre etter dette?

 

Har riktignok ikke hørt om folk som har kjørt seg helt tomme ennå :ph34r: ...men de finnes nok :rofl:

 

Det er brick protection og reserve"tank" ja. 

 

Her er en oversikt over hvordan Tesla har bygget opp sine: 

 

85kwhbatterycapacity_zps4b705da8.jpg

Bmw har vell ikke uttalt seg om det enda, men det spekuleres i at 27,5kWh er tilgjengelig. I min har jeg rundt 68.5.

 

Man skal dog ikke stole på at man har mye under null, å beregne batteri uten kjemiske målinger er ikke helt 100%, så etter X antall sykluser kan den komme litt ut av telling så det du får under 0 en gang trenger ikke å stemme for neste gang osv. Bunn og topp "lever" litt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner :)

 

Jeg har hørt at de siste 15% av batteriet, altså de "øvre 15%", ikke blir benyttet grunnet i at det ikke er sunt å lade batteriet til mer enn 85%.

 

Dette vil jeg da tolke som en av sikkerhetsmarginene de benytter seg av når det gjelder 8års garantien?

Altså, når noen klager over dårligere rekkevidde etter eksempelvis 5år - ja da "låser de opp" litt av den øvre grensen slik at man kan lade litt lenger opp enn man kunne ut fra butikk?

Lenke til kommentar

Skjønner :)

 

Jeg har hørt at de siste 15% av batteriet, altså de "øvre 15%", ikke blir benyttet grunnet i at det ikke er sunt å lade batteriet til mer enn 85%.

 

Dette vil jeg da tolke som en av sikkerhetsmarginene de benytter seg av når det gjelder 8års garantien?

Altså, når noen klager over dårligere rekkevidde etter eksempelvis 5år - ja da "låser de opp" litt av den øvre grensen slik at man kan lade litt lenger opp enn man kunne ut fra butikk?

 

Jeg kjenner ikke til hvordan BMS'en til BMW fungerer, men tesla har det ikke slik. Altså er det kun låst i bunn. Så anbefales det å ikke lade til 100% hver dag pga dette. En får faktisk melding om en gjør det for ofte, som en påminnelse. 

Lenke til kommentar

De fleste batteribilene har vel mulighet til å velge om an skal topplade eller ei..

 

Det har de nok, men om det er faktisk topp eller om det ligger kapasitet over er vell spørsmålet til TS. Hos Tesla er det ikke slik, men jeg vet noen gjør det på den måten for å redusere feilbruk. Men usikker på i3.

Lenke til kommentar

Er det "tvang" å få EL-skilter??

Jeg ba selger om å få skilter knyttet til min hjemby og fikk beskjed om at det ble EL-skilter?

 

Jeg kan da vel velge dette selv? :yucky:

 

Ta kontakt med vegvesenet, etter hva jeg forsto var dette ett alternativ. Altså å velge hvor skiltene skal komme fra, nummer fikk jeg dog ikke si noe om. 

Lenke til kommentar

 

Er det "tvang" å få EL-skilter??

Jeg ba selger om å få skilter knyttet til min hjemby og fikk beskjed om at det ble EL-skilter?

 

Jeg kan da vel velge dette selv? :yucky:

 

Ta kontakt med vegvesenet, etter hva jeg forsto var dette ett alternativ. Altså å velge hvor skiltene skal komme fra, nummer fikk jeg dog ikke si noe om. 

 

Ja det er det jeg mener og..man kan velge dette selv og i denne situasjonen er det selger som bør fikse det.

Min forrige nybil var på samme måte - skulle få skilter fra byen jeg kjøpte bilen i, men ba selger om å fikse dette - det gikk knirkefritt.

Lenke til kommentar

Ja det er det jeg mener og..man kan velge dette selv og i denne situasjonen er det selger som bør fikse det.

 

Min forrige nybil var på samme måte - skulle få skilter fra byen jeg kjøpte bilen i, men ba selger om å fikse dette - det gikk knirkefritt.

 

 

om selger er teit ville jeg bare tatt det med vegvesenet. 

Lenke til kommentar

Jeg fikk et nytt svar av selger nå om at dette ikke var mulig.. :hmm:

 

Skal ta kontakt med vegvesenet på mandag @Salvesen.

 

Mener bastant på at vegvesenet svarte at dette var mulig å endre på, men husker ikke om jeg spesifiserte at det var fra EL til noe annet. Jeg byttet dog ikke. Finner heller ikke mailene igjen såklart..

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk et nytt svar av selger nå om at dette ikke var mulig.. :hmm:

 

Skal ta kontakt med vegvesenet på mandag @Salvesen.

 

Mener bastant på at vegvesenet svarte at dette var mulig å endre på, men husker ikke om jeg spesifiserte at det var fra EL til noe annet. Jeg byttet dog ikke. Finner heller ikke mailene igjen såklart..

 

Skal gi tilbakemelding på hva de sier :grumpy:

Lenke til kommentar

 

 

Jeg fikk et nytt svar av selger nå om at dette ikke var mulig.. :hmm:

 

Skal ta kontakt med vegvesenet på mandag @Salvesen.

 

Mener bastant på at vegvesenet svarte at dette var mulig å endre på, men husker ikke om jeg spesifiserte at det var fra EL til noe annet. Jeg byttet dog ikke. Finner heller ikke mailene igjen såklart..

 

Skal gi tilbakemelding på hva de sier :grumpy:

 

 

Lykke til, men husk også på at det kan by på problemer med ferjer og andre ting hvor du har rett på rabatt. når de ikke ser el skiltet må du kanskje frem med vognkort osv om du ikke vill betale fullpris :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg fikk et nytt svar av selger nå om at dette ikke var mulig.. :hmm:

 

Skal ta kontakt med vegvesenet på mandag @Salvesen.

 

Mener bastant på at vegvesenet svarte at dette var mulig å endre på, men husker ikke om jeg spesifiserte at det var fra EL til noe annet. Jeg byttet dog ikke. Finner heller ikke mailene igjen såklart..

 

Skal gi tilbakemelding på hva de sier :grumpy:

 

 

Lykke til, men husk også på at det kan by på problemer med ferjer og andre ting hvor du har rett på rabatt. når de ikke ser el skiltet må du kanskje frem med vognkort osv om du ikke vill betale fullpris :)

 

Det er da vel like fullt en elbil selv om skiltene ikke sier "EL"?

Kan ikke forstå at dette skulle blitt et problem jeg men, man vet aldri med denne staten..

 

Er det ikke slik at man får et slags "EL-kort" som benyttes til alt fra parkering, ladestasjoner og div. "visninger" som du nevner her?

 

Edit: Ja ser hva du skriver. Nei jeg vil heller ta meg bryderiet med å dra opp vognkortet et par ganger for mye fremfor å bli stoppet på svenskegrensa annenhver dag fordi jeg ikke har "de skiltene man aldri blir stoppet med" :wee:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

 

Det er da vel like fullt en elbil selv om skiltene ikke sier "EL"?

Kan ikke forstå at dette skulle blitt et problem jeg men, man vet aldri med denne staten..

 

Er det ikke slik at man får et slags "EL-kort" som benyttes til alt fra parkering, ladestasjoner og div. "visninger" som du nevner her?

 

Edit: Ja ser hva du skriver. Nei jeg vil heller ta meg bryderiet med å dra opp vognkortet et par ganger for mye fremfor å bli stoppet på svenskegrensa annenhver dag fordi jeg ikke har "de skiltene man aldri blir stoppet med" :wee:

 

 

Jo absolutt, men det jeg mener er at det ikke er like lett for de som sitter i skranken å forstå at det faktisk er en elbil og at du ikke lurer dem. Det er nok veldig søkt og sikkert ikke ett problem du vill oppleve ofte, men at de kan bli forvirret, det kan jeg se for meg.

 

Nei en får ikke noe slikt kort, jeg har det iallefall ikke :p Ladestasjoner må du få brikker fra de forskjellige selskapene, parkering er det bare til å parkere, tror jeg? så her kan du også få problemer ift skilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...