Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (2 minutter siden):

Rattet til Toyota ser mye mer praktisk ut, og er mye finere.

Tesla sitt ratt ser ut som et leketøy for små barn.

Toyota har også justert rattutslaget til å passe en yoke. Dog personlig støtter jeg ikke den forandringen før vi faktisk prater autonomi og biler som er flinkere til å gjøre unnamanøvre over hva mennesket i snitt får til. 

Alternativt at førerkortet nå også differensierer mellom ulike ratt slik det gjør manuelt og automatisk girkasse, da unnamanøvre mellom rundt ratt og en yoke må takles på helt forskjellige metoder der rattutslaget er likt. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (50 minutter siden):

Sier ikke det er noe forklaring, det er bare en av fordelene.

.......

 

Men det ser iallefall penere ut i Teslan med Yoke enn det gjør i Toyota sin nye bil.

Det må i så fall være den eneste fordelen. Og det er strengt tatt ingenting som er pent med Toyota bz4x, verken innvendig eller utvendig 😛

oophus skrev (11 minutter siden):

Alternativt at førerkortet nå også differensierer mellom ulike ratt slik det gjør manuelt og automatisk girkasse, da unnamanøvre mellom rundt ratt og en yoke må takles på helt forskjellige metoder der rattutslaget er likt. 

Enig. Som nevnt tidligere tror jeg vi kommer til å se ulykker direkte forårsaket av yoke-rattet. Men jeg håper fremdeles dette er et PR-stunt fra Tesla, og at de vil tilby vanlige ratt snart. Når det gjelder Toyota så er bz4x fremdeles en konseptbil, så mye kan endres der heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (50 minutter siden):

Yoke ratt vil være en fordel når biler blir automatisert, altså at de gjør alt selv, og at rattet bare blir en nødløsning.
Da kan rattet dyttes inn i dashbordet.

Nå er det bare en farlig gimmick.

Når biler blir selvkjørende. Fiks det først.

Lenke til kommentar

Biler blir ikke selvkjørende med det første. Jeg mener, Chevrolet skulle jo lansere sin første rattløse bil for flere år siden nå. Og biler med ratt skulle vært forbudt. I hvert fall om man skulle tro hypen på midten av 2010-tallet. 

Det blir nok som med alt annet; om noen tiår får vi en utvasket versjon av den opprinnelige idéen. Jeg tipper saktekjørende biler (transport-podder) som erstatter taxi og buss i bysentrum, der man kjører/busser/trikker til en hub utenfor byen, og kjører disse poddene inni. Jeg tror det er det meste av selvkjørende biler vi kommer til å se i vår levetid.

Lenke til kommentar

vvnqgrkeyg

Den snertne veteranen AC Cobra skal produseres på nytt, i elektrisk utgave. Dessverre bare 58 stk noe som selvsagt indikerer eksklusivitet og pris deretter. Grunnen til at jeg nevner det er fordi bilens størrelse og ytelser egentlig er veldig simple. Hadde noen produsert store kvanta av noe sånt kunne stykkprisen blitt svært lav. Jeg skulle gjerne hatt en så pen pendlebil om prisen sto i stil til tekniske spesifikasjoner:

Spoiler

0-100 km/t: 4 sekunder
Dreiemoment: 250 Nm kontinuerlig, med boost på 500 Nm
Anslått rekkevidde: 241 km
Batteri: 55 kWt
Ytelse: 308 hk (230 kW) 
Vekt: Ca. 1.050 kg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 minutter siden):

Men Tesla er fortsatt eneste elbilen verdt å kjøpe, kun på grunn av at en slipper å drasse på masse brikker når en skal på langtur.

Jeg har bare én brikke. Den fulgte med bilen og er registrert på alle leverandørene. Tok meg kanskje 10-15 minutter å sette alt dette opp når jeg kjøpte bilen.

Selvfølgelig, dersom du har det så travelt at du ikke har 10-15 minutter til rådighet noen sinne, så forstår jeg argumentet ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (24 minutter siden):

Men Tesla er fortsatt eneste elbilen verdt å kjøpe, kun på grunn av at en slipper å drasse på masse brikker når en skal på langtur.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg har ingen «brikker» fra operatører eller naf, elbilforening etc. Kun ett BMW Charging card (RFID) som føler med bilen. Kan lade hos alle operatørene (unntatt Tesla). Og belastes automatisk via PayPal med en månedlig samlet faktura fra BMW Charging.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 27.7.2021 den 18.52):

Veldig gammel sitering :p

Bare 80kW ifølge Xpeng Norge på mail, men kansje den klarer mere? Har du kilde?

Var det ikke spørsmål om BYD Tang? Eller har jeg rotet med innholdet i siteringen også, ikke bare datoen... 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 27.7.2021 den 14.13):

Jeg har prøvd yoke før jeg. Det fungerer der man kan holde samme posisjon på yoken hele veien fra fult utslag den ene veien til den andre. Typisk 180-270 grader. Det fungerer IKKE når utvekslingen er over 270 grader for da må en slippe rattet og skifte grep. 

Mange som har testet dette allerede, og det fungerer relativt godt, men det krever litt tid å omprogrammere muskelminnet.

Det de virker å være mest kritisk til er touchknappene da de har en tendens å brushe borti disse, at hornet er en knapp man må lete etter, og girspaken som er flyttet fra fysisk til å være på skjermen. 

Sistnevnte fungerer forsåvidt greit, med mindre man skal "jokke" med bilen, da blir det mer knotete. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Serpentbane said:

Var det ikke spørsmål om BYD Tang? Eller har jeg rotet med innholdet i siteringen også, ikke bare datoen... 

Jo sikkert jeg som har blingset :p

Men at helt nye elbiler bare klarer 80-120kW lading er skuffende.. Model 3 i aller billigste utgave med minste batteri klarer jo 170kW..

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (14 minutter siden):

Mange som har testet dette allerede, og det fungerer relativt godt, men det krever litt tid å omprogrammere muskelminnet.

Muskelminne for en løpsbil er ikke problematisk med en yoke. Den sitter etter et par runder bare den. Spesielt i regnværet hvor man må jobbe litt mer. 

Problemet melder seg på med for høyt rattutslag. Man skal holde hånda likt på ei yoke fra fult rattutslag den ene veien til den andre veien. Det blir umulig med Tesla'n der man har >800 grader rotasjon. 

Muskelminne har null å si når en ønsker å slippe rattet og bremse det med håndflata for å holde feks overstyringen over lengre tid mens det rettes opp. Det går ikke med en yoke. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Muskelminne for en løpsbil er ikke problematisk med en yoke. Den sitter etter et par runder bare den. Spesielt i regnværet hvor man må jobbe litt mer. 

Problemet melder seg på med for høyt rattutslag. Man skal holde hånda likt på ei yoke fra fult rattutslag den ene veien til den andre veien. Det blir umulig med Tesla'n der man har >800 grader rotasjon. 

Muskelminne har null å si når en ønsker å slippe rattet og bremse det med håndflata for å holde feks overstyringen over lengre tid mens det rettes opp. Det går ikke med en yoke. 

Selvsagt vil det være forskjellig fra runde ratt, flere testere som har brukt den en stund, og de har litt forskjellig opplevelse/preferanser. Men, det fungerer fint å styre bilen. 

Selvfølgelig spiller muskelminnet inn når du slipper rattet for å la det skli gjennom håndflaten, og ikke har rundt ratt... 

Lenke til kommentar

Det handler vel ikke så mye om å hvorvidt man klarer å styre bilen eller ikke, men heller om å gå fra rundt ratt, som bokstavelig talt har vært standarden i godt over 100 år, til yoke faktisk gir noen fordeler som kan kompensere for ulempene. Og det har jeg enda ikke sett noen komme med. Alle klarer å venne seg til det og mange synes det er greit å bruke, men har enda til gode å se noen som synes dette er bedre enn runde ratt og aldri vil tilbake igjen til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (27 minutter siden):

Selvsagt vil det være forskjellig fra runde ratt, flere testere som har brukt den en stund, og de har litt forskjellig opplevelse/preferanser. Men, det fungerer fint å styre bilen. 

Det hadde fungert helt fint å styre bilen med ei joystick også. Problemet dukker ikke opp i normal ferdsel. Det er ved unnamanøvre og f.eks ved vannplaning at yoke og joystick ikke ville være godt egnet. 

 

Serpentbane skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig spiller muskelminnet inn når du slipper rattet for å la det skli gjennom håndflaten, og ikke har rundt ratt... 

Nei, fordi det er umulig å bremse rattet med hånden forutenom komplett stopp på ei yoke. Du skal altså ikke slippe rattet når du bruker ei yoke. Det er jo derfor rattutslag har endel å si. Med ei yoke så skal du maks ha 270 grader rattutslag, for det betyr at du kan dreie hendene til de krysser og tilbake uten å slippe grepet. Tesla har 800 grader eller så. Altså ikke optimalt. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (16 minutter siden):

Det hadde fungert helt fint å styre bilen med ei joystick også. Problemet dukker ikke opp i normal ferdsel. Det er ved unnamanøvre og f.eks ved vannplaning at yoke og joystick ikke ville være godt egnet. 

 

Nei, fordi det er umulig å bremse rattet med hånden forutenom komplett stopp på ei yoke. Du skal altså ikke slippe rattet når du bruker ei yoke. Det er jo derfor rattutslag har endel å si. Med ei yoke så skal du maks ha 270 grader rattutslag, for det betyr at du kan dreie hendene til de krysser og tilbake uten å slippe grepet. Tesla har 800 grader eller så. Altså ikke optimalt. 

Tror du må lese alt jeg har skrevet en gang til. PROBLEMET mange opplevde med yoke var muskelminnet knyttet til ratt. 

Joystick kan ikke sammenlignes med yoke. 

Om du ser på dem som tester så er ikke rattvridning over 270 grader noe problem, det krevde bare en litt annen teknikk. Problemet var som jeg skrev plasseringene av touchknappene som man gjerne var uheldig å touche bortig når man svingte rattet mer enn 270 grader. 

Ut over det velger jeg å høre på hva de som bruker disse mener fungerer og ikke fungerer, ikke hva folk ellers tror og mener funker eller ikke funker basert på antagelser og eller begrenset erfaring fra andre systemer. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...