Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kajac skrev (16 timer siden):

Elon Musk og Tesla er litt som Steve Jobs og Apple var og til dels fremdeles er. Sier Elon at noe er bra, så kommer Tesla-fansen og forsvarer det for alt det er verd.

Screenshot_20210726-210722_YouTube.jpg.3c2944a62f4759e71e21d878212b10c4.jpg

Her er topp-kommentaren fra en video av yoke-rattet hvor personen skrøt uhemmet av yoken bare man vendte seg til det først.

Er det ikke merkelig at det alltid er de som ikke har prøvd noe selv som er mest negative til det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
36 minutes ago, syar2003 said:

Så du mener det bruksområdet er representativt for allmenn infrastruktur, gater og veier i byer og landsbygd i hele verden 🙄  
En F1 bil har ikke lov å kjøre på andre steder enn bane.
Og derfor er «Joke» ratt sin praktikalitet meget snevert i allmenn automobil sammenheng. 

nei det mener jeg ikke

Lenke til kommentar

Narrativet her er at yoke-ratt er bedre enn et tradisjonelt ratt og touchskjerm-kontroller er foretrukket over fysiske knapper.

Altså... Alle er berettiget sine egne meninger, men jeg føler ingen umiddelbar trang til å etablere noen her som en autoritet på hva som er bra og hva som er dårlig for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (59 minutter siden):

F1 biler navigerer typisk ikke parkeringshus.

Men la oss nå ikke prøve å møtes på midten i denne farsen med å finne ut hvordan yoke kan funke. Fortell meg heller hvorfor det er et fremsteg.

Jeg finner ikke en eneste grunn. Det eneste jeg kan tenke meg er positivt for Tesla her er PR. Dog mye negativt.

Lenke til kommentar

En F1 fører har svært begrenset plass og bilene er ikke utformet slik at de tillater store horisontale armbevegelser. Og fører er i tillegg ofte under et race utsatt for store g-krefter. Disse to tingene gjør at et yoke ratt er perfekt i F1 sammenheng.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Yoken gir bedre sikt for skjermen, og den tvinger deg til å holde rattet slik man burde om man kolliderer.

Men ellers bare ulemper slik jeg ser det.

Ellers synes jeg det er fenomenalt å slippe masse knapper.

Sikt mot cluster kan jeg kjøpe, men da synes jeg Peugeot sin løsning med å flytte rattet ned og gjøre det mindre er mye bedre.

Knappe-diskusjonen er ihjeldiskutert, men min formening er at det er et fint sweet spot der alt det essensielle under kjøring er fysiske knapper og dynamisk innhold er touch. Model 3 synes jeg er har for mye på touch. Å ta vekk fokus fra kjøring for å bytte viskermodus er utilgivelig.

Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Jeg finner ikke en eneste grunn. Det eneste jeg kan tenke meg er positivt for Tesla her er PR. Dog mye negativt.

Tenker det samme. Det holder koken i lanseringen, så blir det et alternativ man velger vekk når man faktisk kjøper bilen.

Trenger ikke å avblåse yoken fullstendig om de får inn en form for progressiv styring eller noe, men per nå så tror jeg det bare er en marketing gimmick.

• Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (59 minutter siden):

Er det ikke merkelig at det alltid er de som ikke har prøvd noe selv som er mest negative til det?

Jeg har prøvd yoke før jeg. Det fungerer der man kan holde samme posisjon på yoken hele veien fra fult utslag den ene veien til den andre. Typisk 180-270 grader. Det fungerer IKKE når utvekslingen er over 270 grader for da må en slippe rattet og skifte grep. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (9 minutter siden):

Typisk 180-270 grader. Det fungerer IKKE når utvekslingen er over 270 grader for da må en slippe rattet og skifte grep. 

Det blir nok suboptimalt og ukomfortabelt lenge før den tid. Jeg tror ikke det er gøy å måtte krysse armene sine under vanlig kjøring.

Lenke til kommentar

Dette med touchskjerm hos tesla, er ikke tanken bak dette at man skal bruke stemmekommandoer for å regulere volum, vifter, navigasjon, osv? Merker selv på min leaf at jeg savner et vanlig potmeter for lyd og vifter, men det er ikke krise.

Lenke til kommentar
TheAvatar skrev (1 time siden):

Dette med touchskjerm hos tesla, er ikke tanken bak dette at man skal bruke stemmekommandoer for å regulere volum, vifter, navigasjon, osv? Merker selv på min leaf at jeg savner et vanlig potmeter for lyd og vifter, men det er ikke krise.

Ja det kan en gjøre, altså tale kommando. Men så har en scroll hjul på ratt også. I S/X kan en justere hva scroll skal styre også, men i 3/Y er det fart og volum det går i. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, TheAvatar said:

Korrekt, men er enklest å justere volum med rullehjulet på rattet. Ser at de også er på det nye yoke rattet. Så bytter man sang med å ta det til høyre/venstre og så bytter man kilde ved å holde inne høyre eller venstre fra spotify til nettradio f.eks. også pause med å trykke det inn.

Jeg skulle dog ønske de var programmerbare som på eldre S og X som nevnt over.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Yoken gir bedre sikt for skjermen

Dette er jo tidenes dårligste forklaring. Bokstavlig talt alle andre bilprodusenter klarer å lage display/instrumentpanel hvor det runde rattet ikke er i veien. Til og med Tesla klarte det før. Her finner de bare på grunner for å rettferdiggjøre yoken.

For all del, Tesla er flink med å skape blest rundt produktene sine, og har ingen ting i mot at de tilbyr yoke-ratt for de få som faktisk finner det bedre enn et rundt ratt av en eller annen grunn. Men at man ikke har muligheten til å velge rundt ratt ved kjøp er helt bak mål. Jeg tror de kommer til å selge færre S og X pga. yoken. Men med tanke på hvor svindyre disse er blitt, så er vel kanskje tanken å heller trekke oppmerksomheten mot Tesla og så selge dem de rimeligere Model 3 og Y.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kajac said:

Dette er jo tidenes dårligste forklaring. Bokstavlig talt alle andre bilprodusenter klarer å lage display/instrumentpanel hvor det runde rattet ikke er i veien. Til og med Tesla klarte det før. Her finner de bare på grunner for å rettferdiggjøre yoken.

For all del, Tesla er flink med å skape blest rundt produktene sine, og har ingen ting i mot at de tilbyr yoke-ratt for de få som faktisk finner det bedre enn et rundt ratt av en eller annen grunn. Men at man ikke har muligheten til å velge rundt ratt ved kjøp er helt bak mål. Jeg tror de kommer til å selge færre S og X pga. yoken. Men med tanke på hvor svindyre disse er blitt, så er vel kanskje tanken å heller trekke oppmerksomheten mot Tesla og så selge dem de rimeligere Model 3 og Y.

Sier ikke det er noe forklaring, det er bare en av fordelene. Forøvrig har jeg opplevd at rattet er i veien på de fleste biler jeg kjører, men så har jeg det nok lavere enn de fleste andre.

Og var faktisk noen som klaget på rattet på eldre Model S ved siste UI update hvor de flytta alle indikatorene til toppen av skjermen og det ble skjult bak rattet for noen. Men er selvfølgelig enklere måter å fikse det på enn å fjerne halve rattet :p

Men det ser iallefall penere ut i Teslan med Yoke enn det gjør i Toyota sin nye bil.2021-Tesla-Model-S-Plaid-Offsite-2.thumb.jpg.2cd1bd0a00e0ab570b2bfb2399535864.jpg

toyota-bz4x-yoke.thumb.jpg.83bd8e7c378dd753ac4a5862a9f0bd55.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...