FiveInline Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 ....eller så er det faktisk slik, etter å ha eid en Model 3 i 2 år, at jeg faktisk ikke savner å ha hele midtkonsollen, dører og dashbord stappet med knapper og brytere. Jeg savner det ikke overhodet. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 syar2003 skrev (1 time siden): Dette med å ta bort hendler og knapper er kun for å spare penger og forenkle produksjon. Blinklys, vindusviskere og spyler, og fjernlys er på samme hendel i min lastebil. Faktisk ganske praktisk da den er på venstre side. Kommer aldri til å kjøpe en bil uten fysiske knapper. Men, trenger ikke knapp for alt. Mesteparten brukes ikke til daglig. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 FiveInline skrev (6 minutter siden): ....eller så er det faktisk slik, etter å ha eid en Model 3 i 2 år, at jeg faktisk ikke savner å ha hele midtkonsollen, dører og dashbord stappet med knapper og brytere. Jeg savner det ikke overhodet. Jeg tror du må være greit sær om du foretrekker å justere vindusviskere gjennom en touchskjerm. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 (endret) Complexity skrev (10 timer siden): Nei man må snurre på rattet som en galning. Men de sier det går helt fint så lenge man klarer å omprogramere hjernen til å ikke prøve å ta i lufta. Jeg tror og det er litt for tidlig, og tipper det kommer valg om vanlig ratt etterhvert. Er det keitete å bruke i normal ferdsel, så blir det direkte farlig å bruke når man må inn med unnamanøvre. Får man vannplaning så sier jeg lykke til med et slikt ratt og 800-900 grader utveksling. Endret 26. juli 2021 av oophus Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 oophus skrev (12 minutter siden): Er det keitete å bruke i normal ferdsel, så blir det direkte farlig å bruke når man må inn med unnamanøvre. Får man vannplaning så sier jeg lykke til med et slikt ratt og 800-900 grader utveksling. Vannplaning og drifting er kanskje det eneste scenarioet hvor jeg ser for meg at dette faktisk blir et problem, litt søkt er det. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 Sampson skrev (Akkurat nå): Vannplaning og drifting er kanskje det eneste scenarioet hvor jeg ser for meg at dette faktisk blir et problem, litt søkt er det. Ja man skal jo kunne slippe rattet og ta tak i det når forhjulene har rettet seg opp i "rulle-retningen". Det er jo enkelt å gjøre når rattet er rundt. Slipp og hold hånda stille og ta tak igjen ved rett plass og juster. Med ei Yoke så risikerer man å måtte fomle med hendene for å finne rattet igjen, og i verste fall kikke på rattet for å se hvor man skal ta et nytt grep - ikke akkurat optimalt midt under ei krisesituasjon. Det skal jo litt til å treffe perfekt grep for å kunne kjøre "truck-driver rotasjonene" med ei yoke når man ikke kan holde i det konstant hele tiden pga for høyt utslag. Så det blir flaks å regne om du treffer rett på rattet. Det kan jo like gjerne være opp-ned, 90 grader feil vei osv når rulleretningen for forhjulene treffes og rattet slutter rotere kjapt. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 (endret) «Joke» ratt fungerer jo fint steder som her. Gjett hvilket land/kontinent 🙄 Om «Joke» ratt er så universelt bra, hvorfor brukes det ikke i WRC rally eller RallyCross 48CC8988-0B74-426E-B198-219E8B3FA2CB.webp Endret 26. juli 2021 av syar2003 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 syar2003 skrev (1 time siden): Dette med å ta bort hendler og knapper er kun for å spare penger og forenkle produksjon.Som sagt tidligere - å trykke på blinlysknapp som følger rattbevegelse mens man er i en sving er et tilbakesteg i eoronometri og brukervennlighet . Elon Musk og Tesla er litt som Steve Jobs og Apple var og til dels fremdeles er. Sier Elon at noe er bra, så kommer Tesla-fansen og forsvarer det for alt det er verd. Her er topp-kommentaren fra en video av yoke-rattet hvor personen skrøt uhemmet av yoken bare man vendte seg til det først. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 Hva er det han skryter av? Er det noen fordeler med en yoke? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 Gavekort skrev (Akkurat nå): Er det noen fordeler med en yoke? Lettere å se fartsmåleren.. Rattet dekker for 50-tallet på fartsmåleren på lastebilen, så når jeg skal kjøre sakte, så må/bør jeg senke setet. Justeres på sekunder da det er luftsete. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 Eg har aldri hatt problem med at rattet dekkar noko som helst sidan både ratt og sete kan justerast. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 (endret) Dubious skrev (26 minutter siden): Lettere å se fartsmåleren.. Rattet dekker for 50-tallet på fartsmåleren på lastebilen, så når jeg skal kjøre sakte, så må/bør jeg senke setet. Justeres på sekunder da det er luftsete. Jeg ser alt av instrumenter i egen bil med rundt ratt. Det har med utforming, rattplassering , dets vinkel, sittehøyde, samt plassering av instrumenter å gjøre. Og at både ratt og seter kan justeres tilstrekkelig. Det er noe som heter “If it ain't broke, don't fix it”. Å lage noe nytt bare for å lage noe nytt og gimmick + publisiteten det gir er ikke evolusjon. Endret 26. juli 2021 av syar2003 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 syar2003 skrev (1 minutt siden): Jeg ser alt av instrumenter i egen bil med rundt ratt. Det har med utforming, rattplassering , dets vinkel, sittehøyde, samt plassering av instrumenter å gjøre. Og at både ratt og seter kan justeres tilstrekkelig. Det er noe som heter “If it ain't broke, don't fix it” Jeg ser alt i egen bil, men jeg er 190 cm, så jeg kan sitte dårlig, eller ikke se 50-tallet. Kjører i svært få 50-soner. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 (endret) Dubious skrev (12 minutter siden): Jeg ser alt i egen bil, men jeg er 190 cm, så jeg kan sitte dårlig, eller ikke se 50-tallet. Kjører i svært få 50-soner. 190 eller 150 og et «ekte» Head-Up display i tillegg løser alle slike problemer. Men man får vel ikke slikt i lastebiler/pickups. Endret 26. juli 2021 av syar2003 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 Virker som Yoken er her for å bli iallefall. Men får kanskje adaptiv utveksling etterhvert: Blir morro å se Toyota sin bil med Yoke. Den skal vel ha adaptiv utveksling. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 Hadde ikke vært noe problem med drive by wire med mulighet for manuell innkoling av mekanisk overføring som backup eller gå rett på hydraulisk styring med det samme. Men når man først er inne på progresiv drive by wire, og etteraping av flyverden hvorfor ikke ta den helt ut slik de har på Airbus fly med bare en joystick der du kan tune expo på stikka selv. Hjullastere bruker dette for manøvrering på annleggsplasser. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2021 Complexity skrev (1 time siden): Virker som Yoken er her for å bli iallefall. Men får kanskje adaptiv utveksling etterhvert: Blir morro å se Toyota sin bil med Yoke. Den skal vel ha adaptiv utveksling. At Elon Musk selv liker yoken må nesten være den minst pålitelige kilden til at den er bedre enn det tradisjonelle rattet. 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 27. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2021 Er yoke rattet godkjent i EU? Lenke til kommentar
TheAvatar Skrevet 27. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2021 15 hours ago, syar2003 said: «Joke» ratt fungerer jo fint steder som her. Gjett hvilket land/kontinent 🙄 Om «Joke» ratt er så universelt bra, hvorfor brukes det ikke i WRC rally eller RallyCross 188.58 kB · 0 downloads det brukes i formel 1? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. juli 2021 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2021 (endret) TheAvatar skrev (13 minutter siden): det brukes i formel 1? Så du mener det bruksområdet er representativt for allmenn infrastruktur, gater og veier i byer og landsbygd i hele verden 🙄 En F1 bil har ikke lov å kjøre på andre steder enn bane. Og derfor er «Joke» ratt sin praktikalitet meget snevert i allmenn automobil sammenheng. Endret 27. juli 2021 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå