Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Civilix skrev (57 minutter siden):

Da er det ganske hårreisende, bmw f.eks. har jo hatt dette siden 2003.

Ja det er helt sykt. Fatter ikke hva I alle dager som liksom  skal være bedre med ett slikt ratt uten endring av utveksling.

Mulig det har turna helt for EM nå, men jeg klarer ikke å se hvorfor han tviholder på det der.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Salvesen. said:

Ja det er helt sykt. Fatter ikke hva I alle dager som liksom  skal være bedre med ett slikt ratt uten endring av utveksling.

Mulig det har turna helt for EM nå, men jeg klarer ikke å se hvorfor han tviholder på det der.

Skaper helt sykt mye PR. Samme som falkevingdørene på Model X f.eks.

Ved å gjøre slikt slipper de å bruke penger på reklamering.

Men jeg tror ikke man trenger å være så bekymra. Om ikke Tesla leverer vanlig ratt til den så gjør garantert 3e parter der. 

Man har jo fått kjøpt e3parts Yoke ratt til 3/Y veldig lenge nå f.eks.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (23 minutter siden):

Det finnes bilder av biler produsert med vanlig ratt ja, så det eksisterer. Men Musken har sakt på twitter at man ikke kan bestille med dette.

Det er grunn nok alene til at jeg ikke ville kjøpt den. At blinklysknappene er på rattet tror jeg ikke er et så stort problem, men jeg blir jo stresset bare av å se på de som bruker det. Irriterende nok at rattet i Ioniqen min har et flatt område nede.

Det kommer nok uoriginale runde ratt vil jeg tro, men vet ikke om jeg ville sjanset på det, med tanke på både airbags og styrekalibreringer etc.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kajac said:

Det er grunn nok alene til at jeg ikke ville kjøpt den. At blinklysknappene er på rattet tror jeg ikke er et så stort problem, men jeg blir jo stresset bare av å se på de som bruker det. Irriterende nok at rattet i Ioniqen min har et flatt område nede.

Det kommer nok uoriginale runde ratt vil jeg tro, men vet ikke om jeg ville sjanset på det, med tanke på både airbags og styrekalibreringer etc.

Kommer sikkert en bøyle man bare klipser på det orginale rattet eller noe. Men blir sikkert litt i veien for skjermen da som jo er litt av grunnen til at de lanserte Yoke rattet.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Kommer sikkert en bøyle man bare klipser på det orginale rattet eller noe. Men blir sikkert litt i veien for skjermen da som jo er litt av grunnen til at de lanserte Yoke rattet.

Det høres både stygt og utrygt ut. Får håpe EU har vett nok til å kreve rundt ratt.

Lenke til kommentar
On 7/22/2021 at 5:34 AM, Zeph said:

Det er ikkje kostnaden av å produsere ei vare eller teneste som avgjer prisen, men kva marknaden er villig til å betale for den.

Og med kabler til det store utland som alltid har hatt dyrere priser så kan vi si farvell til de gode gamle norske strømprisene. Tiden da man ikke misunnet danskene for strømprisene er over for oss Nordmenn så lenge man selger til et helt annet prismarked.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Skaper helt sykt mye PR. Samme som falkevingdørene på Model X f.eks.

Ved å gjøre slikt slipper de å bruke penger på reklamering.

Men jeg tror ikke man trenger å være så bekymra. Om ikke Tesla leverer vanlig ratt til den så gjør garantert 3e parter der. 

Man har jo fått kjøpt e3parts Yoke ratt til 3/Y veldig lenge nå f.eks.

Absolutt ett godt poeng og noe EM har holdt på med hele tiden. Derfor tror jeg det løser seg likevell. Så får han mer 'Elon lyver' pr også:)

Lenke til kommentar
magb skrev (1 time siden):

Blir nok lett å blinke ut av rundkjøringer med yoke... 😅

Noe av det dummeste jeg har sett.

Ja, det er et godt poeng. I USA er ikke rundkjøringer like vanlig som i Europa, og mange av dem er også lysregulert. Prøvde å kjøre litt "yoke-style" i sted når jeg var ute å handlet, og det føltes veldig upraktisk og tungvint. Jeg tviler ikke på at det går an å venne seg til det, men det gir definitivt IKKE en bedre/lettere kjøreopplevelse. Og når man tenker på at de fleste som kjøper splitter ny Model S er menn et stykke oppe i årene, som gjerne bruker litt tid til å venne seg til dette, så ser jeg for meg at vi kommer til å se noen ulykker som er en direkte konsekvens av dette rattet. Dersom det blir tillatt i EU, da.

Jeg leste/hørte for øvrig at fjerningen av blinklys-hendelen bare var første steg. Neste steg er å fjerne manuelle blinklys helt; da skal en kunstig intelligens aktivere dem for deg, når den på "magisk" vis vet at du har tenkt å svinge...

Lenke til kommentar
Kajac skrev (4 minutter siden):

Ja, det er et godt poeng. I USA er ikke rundkjøringer like vanlig som i Europa, og mange av dem er også lysregulert. Prøvde å kjøre litt "yoke-style" i sted når jeg var ute å handlet, og det føltes veldig upraktisk og tungvint. Jeg tviler ikke på at det går an å venne seg til det, men det gir definitivt IKKE en bedre/lettere kjøreopplevelse. Og når man tenker på at de fleste som kjøper splitter ny Model S er menn et stykke oppe i årene, som gjerne bruker litt tid til å venne seg til dette, så ser jeg for meg at vi kommer til å se noen ulykker som er en direkte konsekvens av dette rattet. Dersom det blir tillatt i EU, da.

Jeg leste/hørte for øvrig at fjerningen av blinklys-hendelen bare var første steg. Neste steg er å fjerne manuelle blinklys helt; da skal en kunstig intelligens aktivere dem for deg, når den på "magisk" vis vet at du har tenkt å svinge...

Dette er å gå baklengs i utviklingen. 👎
Da kan man jo glemme det med at man skal gi signal tidlig til medtrafikanter for å tydeliggjøre hvor man skal. Kanskje man MÅ legge inn en ruteplanlegging for å kjøre til butikken for å handle.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dubious said:

Høres ut som at framtiden er at man må planlegge turene, og kjøre etter en planlagt rute.
Eneste måten bilen kan vite hvor du skal svinge.
Med mindre de blir tankelesere..

I fremtiden setter man seg jo inn i baksetet og blir kjørt dit man skal.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (18 minutter siden):

Høres ut som at framtiden er at man må planlegge turene, og kjøre etter en planlagt rute.
Eneste måten bilen kan vite hvor du skal svinge.
Med mindre de blir tankelesere..

Neste generasjons Tesla kommer med sensorer du monterer på hodet, som leser tankene dine og sender de til Tesla AI Cloud, som beregner når du skal blinke. Husk å les personvern-erklæringen godt 😂

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kajac said:

Neste generasjons Tesla kommer med sensorer du monterer på hodet, som leser tankene dine og sender de til Tesla AI Cloud, som beregner når du skal blinke. Husk å les personvern-erklæringen godt 😂

Haha 😅

Men Tesla er allerede ganske flinke til å gjette seg til hvor jeg skal kjøre. Om jeg setter meg i bilen på jobb rundt den tiden jeg er ferdig så navigerer bilen automatisk hjem til meg.

Ikke nødvendigvis for å vise meg veien for den kan jeg, men for å se om det er mye trafikk og hvor mye strøm jeg har ved ankomst. Synes det er litt praktisk.

Kommer snart update til bilen og hvor man kan slå på at den skal gjette hvilket gir som skal brukes. Spent på hvor bra det funker men det burde være ganske enkelt å lage en god algoritme på dette. Rygger man inn er vel sjansen stor for at man skal kjøre fremover neste gang f.eks.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Men Tesla er allerede ganske flinke til å gjette seg til hvor jeg skal kjøre. Om jeg setter meg i bilen på jobb rundt den tiden jeg er ferdig så navigerer bilen automatisk hjem til meg.

Viser bare at bilen lagrer hvor du har kjørt, til hvilke tidspunkt etc. så den har en viss aning på hvor du har tenkt deg.

Lenke til kommentar
Just now, Dubious said:

Viser bare at bilen lagrer hvor du har kjørt, til hvilke tidspunkt etc. så den har en viss aning på hvor du har tenkt deg.

Jepp, og det fungerer veldig bra. Funksjonen var vel der når jeg fikk bilen i 2019 så vet ikke hvor lenge de har hatt denne muligheten men det er litt kjekt.

Popper opp en stor Cancel knapp man kan trykke om man har andre planer enn vanlig.

Lenke til kommentar

Dette med å ta bort hendler og knapper er kun for å spare penger og forenkle produksjon.Som sagt tidligere - å trykke på blinlysknapp som følger rattbevegelse mens man er i en sving er et tilbakesteg i eoronometri og brukervennlighet . 

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...