perpyro Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Gavekort skrev (Akkurat nå): Null stress å lade på Schuko. Man må bare vite hva som er i forkant av uttaket man lader på, noe en erfaren elektriker garantert har gjort en vurdering på. Sitter det en 10A sikring forran den med tilhørende jordfeilbryter typeB og det er overspenningsvern på installasjonen samt at det er en enkel stikk og det kun er den stikken på kursen er det både lov og sikkert. Alle andre kombinasjoner er det ikke lov å lade på hjemme hos seg selv som også er noe elektrikeren burde vite. 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Var litt fornøyelig lesing det her😁. Ikke alle elektrikere er "paragrafryttere" Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Powertrainer skrev (6 minutter siden): Var litt fornøyelig lesing det her😁. Ikke alle elektrikere er "paragrafryttere" Det kommer helt an på om man snakker om mersalg eller kostnader betalt fra egen lommebok. 2 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Simen1 skrev (1 minutt siden): Det kommer helt an på om man snakker om mersalg eller kostnader betalt fra egen lommebok. Hehe sant nok, dagens NEK norm gir jo grunnlag for at man må anskaffe seg relativt dyrt utstyr hvis man skal følge forskriftene. Automat med jordfeilvern type B er ikke billig😮 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 (endret) De siste 5 gangene jeg har hatt elektrikere fra annerkjente firmaer på jobb i hjemmet så gjør de den aldri 100%. De har alltid en eller annen feil eller mangel som oppdages i etterkant og må rettes opp. Noen ganger er feilen ikke av farlig art men det er jo dumt å rive vegger for å få nye bokser i veggen for så at man oppdager at elektrikeren har satt feil bokser i veggene når nye vegger er på plass, helsparklet, pusset og malt? Endret 15. juli 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Just now, Powertrainer said: Hehe sant nok, dagens NEK norm gir jo grunnlag for at man må anskaffe seg relativt dyrt utstyr hvis man skal følge forskriftene. Automat med jordfeilvern type B er ikke billig😮 Kjøpte en ladeboks til min bil med innebygget B-vern for å ha hos foreldrene mine når jeg besøker dem. Var ikke så dyrt det. Sikring, kabel og overspenningsvern kosta heller ikke mye. Overaskende billig å få elektriker til å montere opp alt også siden jeg hadde kjøpt inn alt selv. Men jeg måtte lete litt før jeg fant en elektriker som var villig til å montere noe som ikke var kjøpt hos dem da Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Complexity skrev (4 minutter siden): Kjøpte en ladeboks til min bil med innebygget B-vern for å ha hos foreldrene mine når jeg besøker dem. Var ikke så dyrt det. Sikring, kabel og overspenningsvern kosta heller ikke mye. Overaskende billig å få elektriker til å montere opp alt også siden jeg hadde kjøpt inn alt selv. Men jeg måtte lete litt før jeg fant en elektriker som var villig til å montere noe som ikke var kjøpt hos dem da Ja ofte krever de jo at du må kjøpe materiellet hos dem så du var dyktig som fant en villig elektriker👍. Vurderer å invistere i slikt utstyr selv. Har jo en 32A kurs som bare står å kjeder seg etter at sikringsskapet til utleiedelen ble overflødig😄 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg mener å ha lest om flere branner og branntilløp i dedikerte ladestasjoner. Så heller ikke dette 100% sikkert. Om folk ikke overbelaster og følger sunn fornuft fungerer 10A helt fint. Men så er det de som ikke tenker over at feks. vaskemaskin og tørketrommel går på samme kurs osv. som kanskje kan sammenlignes med de som glemmer å sette på håndbrekket i bakker, fikler med mobilen eller annet når man kjører, og som ellers kan opptre helt skjødesløst og dermed ødelegge for oss andre. Til sammenligning finnes ingen krav om vannlekkasjealarm og annet som følge av lekkasjer i boligkomplekser, noe som forårsaker enorme kostnader for forsikringsselskaper og andre. Elektrikere er flinke til å mele sin egen kake, kanskje rørleggere bør gjøre det samme? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Nidar2 skrev (23 minutter siden): Til sammenligning finnes ingen krav om vannlekkasjealarm og annet som følge av lekkasjer i boligkomplekser, noe som forårsaker enorme kostnader for forsikringsselskaper og andre. Elektrikere er flinke til å mele sin egen kake, kanskje rørleggere bør gjøre det samme? Prøv å få koblet til oppvaskmaskin eller benkbereder i ditt nyoppussede kjøkken, da krever rørleggeren at det skal legges opp vannstopp til den. Og hvordan meler elektrikeren sin egen kake? 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 (endret) Fikk ettermontert vannstopper i borettslaget der jeg bor da forsikringselskapet krevde det etter noen hendelser med lekasje hos noen. Og alt nytt har vel dette fra før av. Skjønte heller ikke det med å mele sin egen kake? Endret 15. juli 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 perpyro skrev (57 minutter siden): Prøv å få koblet til oppvaskmaskin eller benkbereder i ditt nyoppussede kjøkken, da krever rørleggeren at det skal legges opp vannstopp til den. Og hvordan meler elektrikeren sin egen kake? Nettopp. Dette er ikke noe krav på gamle leiligheter i alle fall, så her meler rørlegger sin egen kake. Alle oppvaskmaskiner har aquastopp. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. juli 2021 Del Skrevet 15. juli 2021 Nidar2 skrev (1 time siden): Nettopp. Dette er ikke noe krav på gamle leiligheter i alle fall, så her meler rørlegger sin egen kake. Alle oppvaskmaskiner har aquastopp. Forsikringsbransjen derimot kan stille krav ved oppgradering også i gamle leiligheter også er du like langt. Selve aquastoppen på oppvaskmaskina kan begynne å lekke som også faktisk har skjedd så selv der er du ikke sikker. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 I tillegg er det meir enn oppvaskmaskina som kan lekke. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Theo343 skrev (13 timer siden): De siste 5 gangene jeg har hatt elektrikere fra annerkjente firmaer på jobb i hjemmet så gjør de den aldri 100%. De har alltid en eller annen feil eller mangel som oppdages i etterkant og må rettes opp. Noen ganger er feilen ikke av farlig art men det er jo dumt å rive vegger for å få nye bokser i veggen for så at man oppdager at elektrikeren har satt feil bokser i veggene når nye vegger er på plass, helsparklet, pusset og malt? Høres ut som de har sendt en lærling, er jo standard for veggbokser så det skal nærmest være umulig å ta feil dersom man er en fagperson. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 perpyro skrev (23 timer siden): Sitter det en 10A sikring forran den med tilhørende jordfeilbryter typeB og det er overspenningsvern på installasjonen samt at det er en enkel stikk og det kun er den stikken på kursen er det både lov og sikkert. Alle andre kombinasjoner er det ikke lov å lade på hjemme hos seg selv som også er noe elektrikeren burde vite. Som jeg og andre her har påpekt mange ganger, så der det ikke forbudt å lade elbil fra schuko-kontakt. Det er fullstendig lovlig å lade fra en hvilken som helst schuko-kontakt, men da i form av nødlading, altså kun lading en gang i blant. Skal du sette opp en stikkontakt som primært skal brukes til elbil-lading, skal denne som du sier ha 10A sikring og jordfeilbryter B. Og når det er på plass går det like fint å lade fra denne som fra en dedikert ladeboks. Hadde det faktisk vært forbudt så hadde ikke elbiler blitt levert med schuko-lader... 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Kajac skrev (16 minutter siden): Som jeg og andre her har påpekt mange ganger, så der det ikke forbudt å lade elbil fra schuko-kontakt. Det er fullstendig lovlig å lade fra en hvilken som helst schuko-kontakt, men da i form av nødlading, altså kun lading en gang i blant. Skal du sette opp en stikkontakt som primært skal brukes til elbil-lading, skal denne som du sier ha 10A sikring og jordfeilbryter B. Og når det er på plass går det like fint å lade fra denne som fra en dedikert ladeboks. Hadde det faktisk vært forbudt så hadde ikke elbiler blitt levert med schuko-lader... Problemet er at du ikke kan definere nødlading hjemme hos deg selv. Du kan det alle andre steder men ikke der brukeren av elbilen bor eller har hytte sågar. Hva sier nå DSB om dette? Jo følgende. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter Sitat Lading fra eksisterende kontakter Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg har krav om at anlegget skal være egnet til forutsatt bruk. Lading fra en vanlig jordet kontakt uten strømbegrensning på 10A eller jordfeilbryter type B tilfredsstiller ikke dette kravet fordi kontakten ikke er ment for denne typen belastning over tid (varmgang) og fordi bilens ladesystem kan hindre en vanlig jordfeilbryter i å fungere (maskerer likestrøm). Dette innebærer at dersom det skal lades på fast biloppstillingsplass (hjemme eller på jobb), må ladesystemet være egnet til forutsatt bruk. Det må enten installeres en ladestasjon eller kurs for eksisterende kontakt oppgraderes som angitt for Mode 2 lading. Det er også viktig å få sjekket om selve anlegget tåler den nye belastningen over tid eller om det er gått ut på dato og må oppgraderes. Om nødlading sier de videre. Sitat Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv. Det er dår et unntak til og det er om det har blitt lagt opp stikk dedikert for elbillading før reglene trådte i kraft i 2014. All annen lading på schuko kontakt er ikke lov. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Om man normalt lader på jobb eller andre steder blir det jo "nødlading" dvs. normallading man driver med hjemme. Mange lader kanskje sjeldnere hjemme enn de gjør på hytten. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 Husk at det er unntak fra dedikert kurs for ladepunkt i eksisterende, frittliggende privat garasje. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 (endret) mobile999 skrev (8 minutter siden): Husk at det er unntak fra dedikert kurs for ladepunkt i eksisterende, frittliggende privat garasje. Stikkordet er ladepunkt. Benytter meg av dette unntaket selv ved å ha en ladestasjon stilt inn på 12A tilkoblet garasjekursen. Endret 16. juli 2021 av perpyro Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 16. juli 2021 Del Skrevet 16. juli 2021 perpyro skrev (1 time siden): Problemet er at du ikke kan definere nødlading hjemme hos deg selv. Du kan det alle andre steder men ikke der brukeren av elbilen bor eller har hytte sågar. Hva sier nå DSB om dette? Jo følgende. https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter Om nødlading sier de videre. Det er dår et unntak til og det er om det har blitt lagt opp stikk dedikert for elbillading før reglene trådte i kraft i 2014. All annen lading på schuko kontakt er ikke lov. Selvfølgelig kan du nødlade hjemme hos deg selv. Hva om Type2-boksen er defekt og du må få ladet opp bilen din? Hva om du alltid lader på jobben, men pga. hjemmekontor/ferie/defekter så får du ikke ladet der akkurat nå? Hva om Type2-kabelen har blitt skadet og det er søndag så du får ikke kjøpt ny? Hvis du leser teksten du selv siterte så skriver ikke DSB at ikke man kan nødlade hjemme. Jeg har ellers kun hørt om ett eneste tilfelle av brann pga. lading av elbil med schuko-kontakt her i norden, og det var i Sverige. Så åpenbart er det ikke så farlig som enkelte skal ha det til. Til sammenligning brenner det i bøttevis av vaskemaskiner og tørketromler hvert år her i Norge. Og når vi først snakker om vaskemaskiner; en storfamilie har gjerne både vaskemaskin og tørketrommel gående brorparten av døgnet, nesten daglig. Like fullt er det 100 % lovlig å kjøre disse to maskinene fra én dobbel-stikkontakt. Jeg vil påstå at det er langt mer brannfarlig enn å lade bilen din på 10 A fra en schuko. Men lover og regler til siden, jeg vil si at det egentlig er så enkelt som at dersom det elektriske anlegget er noen lunde nytt og moderne, så vil ikke lading av elbil føre til noen som helst slags problemer. Det er vel heller de som daglig lader bilen sin fra lampekursen i garasjen fra 60-tallet som har noe å bekymre seg over. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå