Salvesen. Skrevet 8. september 2018 Del Skrevet 8. september 2018 Det er mange som synes at Model 3 burde hatt HUD. Tredjepart anser jeg som jalla. Ja, men det hjelper ikke når selskapet som lager bilen ikke syns det. Ja, det er jalla. Men om en må ha det så kan det løses i det minste. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 10. september 2018 Forfatter Del Skrevet 10. september 2018 Betaler dere årskontigenten til elbilforeningen i år? Det eneste jeg benytter fra dem er den universale ladebrikken. Den er blitt brukt 4 ganger på 2 år Har foreningen noe "tyngde" i form av "oppretthold av fordeler" til oss medlemmer pr. idag som ikke blir frarøvet av staten uavhengig av dems eksistens eller ikke? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. september 2018 Del Skrevet 10. september 2018 Jeg tok meg aldri bryet med å melde meg inn. Ikke har jeg hatt bruk for ladebrikken de har heller. Skulle jeg få behov for hurtiglader fra GK/Fortum så vil jeg bruke SMS, ikke brikke eller app. Angående hva de opprettholder av fordeler så tror jeg det er fint lite. Elbilincentiver er godt fundamentert i de fleste politiske partier så jeg tror ikke Elbilforeningen gjør mye fra eller til. En annen ting er at jeg mener elbilforeningen trykker på for en del "feile" saker og er for mye på parti med bilhaterne i MDG. Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Jeg tok meg aldri bryet med å melde meg inn. Ikke har jeg hatt bruk for ladebrikken de har heller. Skulle jeg få behov for hurtiglader fra GK/Fortum så vil jeg bruke SMS, ikke brikke eller app. Med SMS betaler du 25% mer for ladingen enn brikke/app. Og brikken går aldri tom for strøm... Det virker ikke som at du hurtiglader så veldig mye, men for de som gjør det mye hos GK får ytterligere rabatter når de har ladet for mer enn 150 kroner en måned. Riktignok mener jeg nok at hvis man hurtiglader for så mye per måned så har man nok kjøpt seg feil bil, men det kan jo være mange grunner som er fornuftige. Angående hva de opprettholder av fordeler så tror jeg det er fint lite. Elbilincentiver er godt fundamentert i de fleste politiske partier så jeg tror ikke Elbilforeningen gjør mye fra eller til. En annen ting er at jeg mener elbilforeningen trykker på for en del "feile" saker og er for mye på parti med bilhaterne i MDG. De jobber faktisk ganske mye for elbilen. Det er mye man ikke i hverdagen ser, men elbilforeningen har faktisk pushet på for å hindre at incentivene forsvinner. Det som imidlertid er verdt å merke seg er at elbilforeningen ikke er en brukerorganisasjon slik som NAF. Elbilforeningen er også en foreningen for alle som har noe med elbil å gjøre, alt fra folk som produserer og selger ladeutstyr, til bilimportører. De drifter også NOBIL, som er en viktig database for de som av og til ønsker å lade på offentlige ladepunkter ukjente steder. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. september 2018 Del Skrevet 11. september 2018 Det virker ikke som at du hurtiglader så veldig mye, Det stemmer. Jeg har aldri hurtigladet, men vet hvordan i tilfelle jeg skulle få bruk for det i nødsfall. På langturer superlader jeg ganske mye. Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 (endret) Er det noen grunn til at denne er så "billig"? På leting etter en elbil kun til pendling frem og tilbake fra jobb. Virker vel grei? Endret 28. september 2018 av U1ven Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 80 000 er ikke helt uvanlig for en 2011-2013 Leaf, men denne ser ut som et av de bedre kjøpene på grunn av 12 av 13 streker igjen på batteriet, norsk, velholdte bakseter, tekna-utgaven (solcella på taket). Den eneste ulempen jeg finner er skramma bak på høyre side. Totalt sett et av de bedre kjøpene på tidlig Leaf. Har sett det vesentlig lavere også, men da med vesentlige mangler, som store stygge bulker, import (ikke-fungerende navigasjon), slitehull i seter osv. 1 Lenke til kommentar
U1ven Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Takk Simen. Vil ta en nærmere kikk på denne. Noen forslag til hva jeg bør se etter når jeg eventuelt skulle se på/prøvekjøre en slik bil? Skramma er ikke værre enn at jeg skal klare å hobby-lakkere over det værste. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. september 2018 Del Skrevet 17. september 2018 Jeg har egentlig ikke så mye peiling på ting man bør sjekke ut over det mest synlige. Dekk, bremser, skjevstilling, skader, lukt.. Har vært på nippet til å kjøpe en selv tidligere (ringte 5 minutter etter at den ble solgt) og gikk for en annen bil. Senere har jeg fulgt litt med fra sidelinjen med tanke på nr2-bil. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 (endret) Takk Simen. Vil ta en nærmere kikk på denne. Noen forslag til hva jeg bør se etter når jeg eventuelt skulle se på/prøvekjøre en slik bil? Skramma er ikke værre enn at jeg skal klare å hobby-lakkere over det værste. Skiver og klosser er vel det åpenbare. Den har jo blitt kjørt endel, så kan høre med selger om lademønster 80/100 og hurtiglader. hør etter lyder når du kjører. Har aldri hørt at det er nor som går igjen på Leaf unntatt fastrustede bremseklosser Endret 19. september 2018 av Wisd0m Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 19. september 2018 Del Skrevet 19. september 2018 80 000 er ikke helt uvanlig for en 2011-2013 Leaf, men denne ser ut som et av de bedre kjøpene på grunn av 12 av 13 streker igjen på batteriet, norsk, velholdte bakseter, tekna-utgaven (solcella på taket). Leaf har bare 12 streker(eller prikker som de kalles, streker er SOC), og det ser ut til at alle er der. Er det noen grunn til at denne er så "billig"? På leting etter en elbil kun til pendling frem og tilbake fra jobb. Virker vel grei? Virker som et greit kjøp, men med over 120 000 på telleren så ville jeg nok sjekket grundig at ikke det er tuklet med batterihelsen. Dette er mulig ved å nullstille enkelte ting på BMS, da vil det ta litt tid før den får hentet seg inn igjen og viser reell helse. Rundt der man har antall km igjen, så har man streker som viser sånn ca hvor mye juice du har igjen på batteriet. Disse vil alltid være 12 stk hvis batteriet er fulladet. På siden av disse har man prikker, når bilen er ny så vil det være 12 av dem. Etter hvert som kapasiteten synker så vi prikkene forsvinne en etter en. Lenke til kommentar
fox Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Noen her som har Tesla X? Jeg vurderer å skaffe en, men usikker på hvilken versjon og ikke minst årsmodell jeg skal se etter. Nybil er uaktuell tror jeg pga verditap Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Noen her som har Tesla X? Jeg vurderer å skaffe en, men usikker på hvilken versjon og ikke minst årsmodell jeg skal se etter. Nybil er uaktuell tror jeg pga verditap Kjører du lengre turer i høye hastigheter, invester i stort batteri. Gjør du ikke det, evt sjeldent gå for mindre batteri og mer utstyr. Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Er det noen grunn til at denne er så "billig"? På leting etter en elbil kun til pendling frem og tilbake fra jobb. Virker vel grei? Mulig det er amerikansk modell uten vinterpakke, varmepumpe eller europeisk ombordlader? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 (endret) Mulig det er amerikansk modell uten vinterpakke, varmepumpe eller europeisk ombordlader? Det står Norsk type i annonseteksten så jeg håper ikke det. Edit, avhengig av utstyrsnivå er det ikke sikkert denne bilen har varmepumpe, vær obs på at det trekker mye mer strøm til oppvarming på kalde dager om bilen ikke har varmepumpe. Endret 20. september 2018 av Thor. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Hvor langt er energitettheten og krafttettheten kommet på lithium ion batteriene i elbiler, de siste ti årene? Og hvordan ser fremtidsutsiktene ut? Vil vi snart nå 1 kWt per kg? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Jeg skjønner jo at du ikke spør fordi du oppriktig lurer, men fordi du er ute etter å finne et angrepspunkt for å snikhydrogenifisere denne tråden også. Vennligst hold hydrogen til de respektive trådene. 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Er det meg du sikter til? Jeg har aldri vært noe hydrogen fanboy. De fleste gangene det har kommet opp en artikkel på tu om hydrogenbiler har jeg foretrukket elbiler. Om energitettheten i batteriene er et angrepspunkt på elbiler har jeg heller ikke hintet om, det får bli din påstand. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Ser ut som om det er en stødig forbedring i energitettheten. Selv om lithium ion nærmer seg 1 kWt per liter, er det fortsatt er stykke unna 1 kWt per kg. https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-f2e0a02e01f39e032741cfb7bb9e349d Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. september 2018 Del Skrevet 20. september 2018 Noen her som har Tesla X? Jeg vurderer å skaffe en, men usikker på hvilken versjon og ikke minst årsmodell jeg skal se etter. Nybil er uaktuell tror jeg pga verditap Skal en ha lån så kan det være lønnsomt å kjøpe nytt da en som regel får gunstigere rente Ser ut som at brukt bil koster det samme som ny.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå