Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

perpyro skrev (9 timer siden):

Da må jeg jobbe i en sær del av næringslivet der sommerferie ikke betyr annet en at ting går litt saktere for å få unnagjort ferien men samtidig ha nok mannskap til å få dekket kundenes behov. Og nei jeg jobbet ikke i helsevesenet.

Jeg bor i en særdeles populær turist-by, og ser ikke noen fulle ladestasjoner enda. Generelt litt mer enn vanlig med turister her, men regner med det eksploderer fra og med neste uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Randeboy skrev (9 minutter siden):

Jeg bor i en særdeles populær turist-by, og ser ikke noen fulle ladestasjoner enda. Generelt litt mer enn vanlig med turister her, men regner med det eksploderer fra og med neste uke. 

Da får jeg lene meg tilbake å se hvordan det blir når fellesferien endelig kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt Kirkenes - Bodø med en ID3 i forrige uke, og Finnmark er jo en drøm for folk med elbil (på sommeren). 175 KW lynladere langs hele E6 helt til Skibotn (?). Kun ved ett tilfelle har det vært en annen bil på ladestasjonen. Litt mer ymse langs E6 fom. Nordkjosbotn og sørover, men god tilgang på 50 kW om ikke annet.

Blir spennende å se hvordan det blir når man våger seg lengre sørover i landet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det viktigaste argumentet for min del er at den ikkje har lokale utslepp anna enn frå dekk og slitasje på asfalt.

Nest viktigaste argument er lågare faste utgifter. Bilen er gjerne ein av dei største utgiftspostane i ein hushaldning, sjølv om ein ser vekk frå kjøpesummen. Å kunne redusere det er heilt topp. Smarte Penger har for øvrig ein fin kalkulator der ein kan få nokre tal på forskjellane: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

At ein elbil har høg akselerasjon betyr ingenting for min del. Nyare bilar med bensin og diesel har meir enn nok akselerasjon for meg. Sikkerheita er vel bra uansett så lenge du kjøper ein bil som har fått gode testresultat.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (11 minutter siden):

Føler meg ikke akkurat som en ridder på hvit hest fordi jeg kjører elbil. Kjører elbil fordi det er det beste allroundervalget. Jeg er selvsagt glad for at jeg ikke spyr ut sur dieselstink i gatene da.

Snakket nettop med noen damer på jobben. De kjørte el bil, ikke fordi de trodde at det ville kjøle ned verden men fordi det var praktisk og enkelt. Bare å plugge den inn hjemme og slippe å tenke på bensinfylling, oljeskift, eksosanlegg tennplugger, adblue fylling, dieseldyser, partikkelfilter osv. Forstår dem egentlig godt.

Så lenge staten nærmest pålegger oss å kjøre el bil burde man ikke ha dårlig samvittighet for å gjøre det. Selv om det kan gi store lokale forurensings problemer andre steder i verden.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Det viktigaste argumentet for min del er at den ikkje har lokale utslepp anna enn frå dekk og slitasje på asfalt.

Jeg vet ikke hva som er det viktigste argumentet for meg. For meg er det totalpakka som gjelder. El er bedre på nesten alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kjører elbil fordi det var det logiske valget for meg. Jeg pendlet 6 mil hver ukedag, så sparer mye penger på drivstoff, videre så er jo det bare det logiske valget og fremtiden, mer miljøvennlig, langt bedre opplevelse å kjøre i det daglige og alltid varm/kjøling bil når du skal starte på kjøreturen om morgenen/ettermiddagen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke hva som er det viktigste argumentet for meg. For meg er det totalpakka som gjelder. El er bedre på nesten alt.

Samme her, best på omtrent alt så summen gjør valget veldig enkelt. Det er rett og slett ingen grunn for meg å velge noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er veldig behagelig med den kjappe gassresponsen og dreiemoment over hele registeret. Det har mye å si for kjørekomforten for min del. Det eneste jeg savner er motorlyden under akselerasjon, men det blir nok snart en nostalgisk greie for de fleste snart regner jeg med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Powertrainer said:

Synes det er veldig behagelig med den kjappe gassresponsen og dreiemoment over hele registeret. Det har mye å si for kjørekomforten for min del. Det eneste jeg savner er motorlyden under akselerasjon, men det blir nok snart en nostalgisk greie for de fleste snart regner jeg med.

Savner ikke lyden av diesel eller en kjip 135-180 hester bensinmotor. Skal en bensinmotor være morsom så snakker vi en motor som igjen ikke er egnet som daily driver. Som allrounder er elbilen fantastisk. Trenger man noe lyd så kan man kjøpe seg veteran eller banebil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Artikkelbildet er forresten ikke fra Lofoten. Det er fra Berkåk i Trøndelag.

Zeph skrev (14 timer siden):

Ein fungerande hurtigladar i heile Lofoten.

Ja, det er tynnt med superladere utover der. Riktignok 4 stk 120kW Tesla Superladere ved Alti i Svolvær, 1 stk 50 kW CCS/Chademo ved Kiwi Osan i Svolvær, 2 stk 50 kW CCS/Chademo ved Rema i Leknes og 1 stk 50 kW CCS/Chademo ved Circle K i Leknes. Det viser bare hvor sårbart det blir når det ikke satses offensivt. Da blir man liggende bakpå og folk kvier seg for å kjøpe elbil og når feriesesongen kommer og én av de svikter så blir det helt krise. Alt for dårlig. Det skal riktignok komme 6 stk 250kW? Tesla superladere ved Reine i 3. kvartal i år. Oppdatert: Nå åpnet det 6 stk 180 kW CCS og 80 kW Chademo ladere i Svolvær. Antagelig er de sånn at stolpene med både CCS og Chademo ikke kan bruke begge deler samtidig. Oppdatert:

Status for hurtglading i Lofoten:

Antall: Forrige uke 4 Tesla vs 4 andre, denne uka 4 vs 10, i Q32021 10 vs 10.

Summert ladeeffekt: Forrige uke 480 kW hos Tesla, vs 200 kW hos andre, denne uka 480 vs 1280, I Q32021 1480 vs 1280 kW.

Endret av Simen1
Oppdatert med de 6 nyåpnede BKK-laderne i Svolvær
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (30 minutter siden):

Merkelig for det står da også i følge plugshare at det befinner seg en BKK lader i Svolvær der 6 av 8 uttak er ledige og fungerer i følge app.

Leste du artikkelen så står det at det er flere ladere, men at en må betale for hotell etc.
Så muligens at de laderne hører til hotellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...