Powertrainer Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 Simen1 skrev (8 timer siden): Alle, inkludert deg, oppfordres stadig til å sette inn deres egne tall for bruksmønster og biler. Forutsetningen om å kjøre 49 000 km/år var riktignok en moderert utgave av @Powertrainer sin påstand om at man trengte 3-400 km rekkevidde til daglig pendling fordi det var billigere å bo langt utenfor Oslo og pendle inn dit daglig i stedet for å bo dyrt inne i Oslo. Jeg syntes 3-400 km daglig hørtes mye ut så jeg tok meg den friheten å moderere det til 200 km og inkludere all annen daglig småkjøring i det tallet. Du kan f.eks starte med å lese mine og @Powertrainer sine innlegg ca herfra for å få med hele sammenhengen. Men som sagt finn dine egne tall og sett inn i regnestykkene. Da får du det bruksmønsteret og de bilene du ønsker å dekke behovet med. Jeg har aldri nevnt Oslo, Norge er større enn som så😄. Jeg har heller aldri sagt at folk skulle flytte for å spare penger. Hvis du leser innleggene mine fra begynnelsen av så vil du se at det diskusjonen begynte med at jeg sa at dieselbil kunne være et alternativ og at mange ikke har råd å flytte fra bygda og inn i mer sentrale strøk. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 (endret) frohmage skrev (7 timer siden): Her hvor jeg bor er det bare ved noen få prosent av plassene i gata at det er mulig å lade, og disse er svært dyre i bruk. Sameiet vårt eier ingen faste parkeringsplasser. Har dere felles parkeringsplass? Da kan du kreve å få satt opp felles ladepunkter for borettslaget. Hvis ikke, så er det enten "skjøteledning ut vinduet", eller å lade på noen av de plassene som har lader som gjelder. Så flytter du bare bilen når du er ferdig. Om man bosetter seg et sted med begrenset gateparkering har man på en måte selv "drete på leggen" som det heter på godt bergensk. Og hva mener du med svært dyre i bruk? Om det er snakk om Oslo eller Bergen er gateladingen der ganske rimelig, selv om den ikke er like rimelig som egen stillkontakt. Endret 28. juni 2021 av Kajac 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 Dubious skrev (På 26.6.2021 den 19.04): Fra det jeg leser så må man være kyndig med mobilen for å få lade elbilen, noe mange eldre ikke er. Det er ikke bare å koble inn kabelen. Jo hvis man kjører Tesla selvfølgelig. 😉 3 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 Complexity skrev (På 26.6.2021 den 21.27): Må bruke appen for å betale hos Circle-k iallefall. Men den er jo kjekk å ha uansett så man kan se om laderne er ledig eller ikke før man ankommer. Det er både forbudt og livsfarlig å sitte og fikle med mobilen mens man kjører bil, så det bør man IKKE gjøre... Sitat Dog man slipper jo dette og med Tesla da skjermen i bilen forteller deg hvor mange superchargers som er ledig. Det er litt enklere å kjøre Tesla. Jepp! 👍 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 Hanhijnn skrev (8 minutter siden): Det er både forbudt og livsfarlig å sitte og fikle med mobilen mens man kjører bil, så det bør man IKKE gjøre... Jepp! 👍 Det er også forbudt og livsfarlig å fikle med skjermen på teslaen mens man kjører... Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 7 hours ago, Dubious said: Norge er ikke så villig til å gjøre om på "førerkort-krav" for å legge tilrette for elbiler. Lite sansynlig at hverken Hummer EV, Ford F150, eller Cybertruck kommer til Norge, fordi en vil måtte ha C1 for å utnytte de. Forholdsvis lite marked for pickup i Norge, men dette problemet får vi på lastebiler også. Må være mulig å gjøre med disse bilene som det har blitt gjort med enkelte varebiler, men det må mer til enn bare 400 kg. Kun vektklasse for førerkortklasse er utdatert. Evnt. så må de økes. Førerkort i Norge er overmodent for en liberalisering. Det har bare blitt strengere og strengere, uten at noen har stilt spørsmål med kost/nytte. Mitt forslag: - Økning av vekt i klasse B - BE blir digital kurs. Betydelig redusert kostnad. - Snøscooter gis samtidig med B - Traktor gis sammen med B. Selvfølgelig til stor protest fra de som driver kjøreskoler eller har interesser der grunnet redusert inntjening. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 Kajac skrev (4 minutter siden): Det er også forbudt og livsfarlig å fikle med skjermen på teslaen mens man kjører... Stemmer. Så det gjør man selvfølgelig ikke. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 5 minutes ago, Kajac said: Det er også forbudt og livsfarlig å fikle med skjermen på teslaen mens man kjører... Trengs ikke det. Er bare å bruke talekomando å si at du tenker å lade på superchargern så viser den deg hvor mange ledige ladere det er. 4 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 Wisd0m skrev (25 minutter siden): Førerkort i Norge er overmodent for en liberalisering. Det har bare blitt strengere og strengere, uten at noen har stilt spørsmål med kost/nytte. Mitt forslag: - Økning av vekt i klasse B - BE blir digital kurs. Betydelig redusert kostnad. - Snøscooter gis samtidig med B - Traktor gis sammen med B. Selvfølgelig til stor protest fra de som driver kjøreskoler eller har interesser der grunnet redusert inntjening. Vekt er nok ikke så mye å gjøre med ettersom det norske førerkort-systemet har blitt samkjørt med EU sitt. BE bør definitivt ha en praktisk del for å filtrere ut personer som er helt håpløse av natur med henger. Det er ingen menneskerett å kjøre med tung henger, det er et privilegie og en risiko som forutsetter at man har et visst nivå på ferdighetene. Snøscooter og traktor vil nok bare fordyre sertifikatet for alle som bare vil ha B, så det virker nok mot hensikten. Det sagt så vil jeg heller at det settes mer fokus på ferdigheter enn at kjøreskolene får fakturere. Dvs. åpne for at en større del av opplæringa gjøres med privat øvelsekjøring. Mengdekjøring kan godt gjøres privat, mens ferdighetsnivået bør vurderes av trafikkskole. Også ønsker jeg mer fokus på ulykkeshåndtering via bilsimulatorer. Øve på ting man forhåpentlig aldri kommer ut for i praksis. Da tenker jeg både på hvordan man håndterer skrens, hvordan man parkerer vet et ulykkessted, rekkefølgen på det man skal gjøre og sånt. Terpe så dette sitter. Egentlig burde denne kunskapen friskes opp med jevne mellomrom for å få beholde sertifikatet. Det er rett og slett trafikkfarlig når noen som tok sertifikatet for 50 år siden og har hatt lite praksis og ingen oppfrisking, kjører rundt. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 (endret) 1 hour ago, Hanhijnn said: Stemmer. Så det gjør man selvfølgelig ikke. Det er verken forbudt eller livsfarlig å bruke skjermen i en Tesla eller andre biler mens man kjører. Så klart, man skal være forsiktig, men det er helt lov å bruke skjermen til den grad man kan gjøre det på en trygg måte. Det som er viktig for å kunne bruke en skjerm i bil trygt vil jeg si at går mest på hvor stor og brukervennlig den er. Om man får til noe med få trykk på skjermen og det er store fine knapper så kan det gjøres raskt og trygt. Om man derimot må grave seg langt ned i små knotete menyer for å endre noe, kanskje fordi det ikke er plass til alle funksjonene man ønsker på samme skjermbilde, eller fordi ting er gjort raskt og billig uten særlig tanke på brukervennlighet, så er man fort der at det kan være farlig. Som et eksempel så i min Tesla så tar det: -To trykk for å navigere hjem eller de mest nylige stedene man tidligere har navigert til. Skal man navigere til et sted man ikke har vært på en stund kan man scrolle ned på en liste, eller skrive det inn på nytt, så det blir litt mer omfattende. - To trykk for å navigere til en superlader som er rett i nærheten. Er den lengre unna pleier jeg trykke zoom-ut knappen noen ganger, slik at superladeren jeg ønsker kommer innenfor kartutsnittet, så kan jeg velge å navigere til den med to trykk. - Ett trykk for å bytte til en annen spilleliste/artist/radiostasjon i Spotify, hvis den har vært brukt nylig. Om den har blitt brukt for en stund tilbake må man i tillegg scrolle litt. Eller søke opp på nytt. - Ett trykk for å aktivere varme i setene. To klikk for å deaktivere. - To trykk for å aktivere/deaktivere omluft. Disse funksjonene som jeg kan løse med 1-2 trykk og eventuelt litt scrolling er stort sett de jeg bruker på skjermen mens jeg kjører. Må jeg f.eks skrive inn en adresse pleier jeg stoppe, hvis ikke jeg har en passasjer som kan hjelpe. Endret 28. juni 2021 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 28. juni 2021 Del Skrevet 28. juni 2021 Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden): Det er verken forbudt eller livsfarlig å bruke skjermen i en Tesla eller andre biler mens man kjører. Man bør i hvertfall bruke den minst mulig, og i enkelte situasjoner la helt vær. Som vel er essensen i det du skriver. Men det fordrer jo at man bruker nødvendig tid på å lære seg å bruke skjermen på en trafikksikker måte. Om man gjør det inne på et lukket område eller mens bilen står stille må bli opp til enhver å vurdere. Problemet som jeg frykter er folk som bare tar bilen i bruk, og roter rundt på skjermen mens bilen er i trafikken. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 (endret) Trykke på skjerm medfører at man flytter blikket. Flytting av blikk for gjen-fokusering på veien , la oss si i 1.5 sekund med en hastighet på 120km/t så har man forflyttet seg en lengde tilsvarende bredden på en fotballbane (50m). Var selv vitne til en kraftig kjedekollisjon med fire biler i venstrefeltet i ettermiddagsrushet på ring3 i Oslo sist fredag. Mange undervurderer viktigheten av avstand i meter og sekunder og å følge med (fokus av blikk) på veien foran seg. De ligger i 60-70km/t med kun en eller to snau billengder mellom seg (5-10m). Endret 29. juni 2021 av syar2003 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 Kajac skrev (På 28.6.2021 den 8.32): Har dere felles parkeringsplass? Da kan du kreve å få satt opp felles ladepunkter for borettslaget. Hvis ikke, så er det enten "skjøteledning ut vinduet", eller å lade på noen av de plassene som har lader som gjelder. Så flytter du bare bilen når du er ferdig. Om man bosetter seg et sted med begrenset gateparkering har man på en måte selv "drete på leggen" som det heter på godt bergensk. Nei, ingen plasser. Her er det gateparkering som gjelder, og da er det vanskelig med skjøteledning. Når du har parkert et par kvartaler unna og kanskje ikke bor i første etasje blir det veldig klønete med lading hjemmefra. Med dagens subsider har man driti seg ut med denne typen bosetning om man har behov for bil, ja. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 (endret) 21 minutes ago, frohmage said: Nei, ingen plasser. Her er det gateparkering som gjelder, og da er det vanskelig med skjøteledning. Når du har parkert et par kvartaler unna og kanskje ikke bor i første etasje blir det veldig klønete med lading hjemmefra. Med dagens subsider har man driti seg ut med denne typen bosetning om man har behov for bil, ja. Har selv levd med elbil i snart 2 år uten mulighet for å lade hjemme - men har alltid hatt tilgang til strøm på jobben. Bilene får bare mer å mer rekkevidde så man trenger sjeldnere å lade, så gateparkering er ikke håpløst for alle. Jeg har til tider savnet hjemmelading når bilen har vært brukt i en uke eller to uten at jeg har vært innom jobben med den, og jeg plutselig må kjøre 15 mil på besøk til svigers. Da må jeg innom en hurtiglader og vente mens jeg ser en episode The Office eller noe før avgang. Men ellers har det gått overaskende bra. Dog har man ikke mulighet til å lade på jobben eller hjemme kan det fort bli ganske tungvindt. Endret 29. juni 2021 av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 Complexity skrev (3 minutter siden): Har selv levd med elbil i snart 2 år uten mulighet for å lade hjemme - men har alltid hatt tilgang til strøm på jobben. Da har man iallefall en unnskyldning for å ta bilen til jobben istedenfor å gå 😉 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 frohmage skrev (7 minutter siden): Da har man iallefall en unnskyldning for å ta bilen til jobben istedenfor å gå 😉 Nå som arbeiderpartiet trolig tar makten så vil nok gratis parkering på arbeidsplassen bli skattlagt. Trolig vil en ekstra skatt også komme for de med lademulighet hjemme. Denne skatten kan kreves inn via strømregningen eller slik som NRK-avgiften (i det skjulte på selvangivelsen). Nei, jeg er ikke ansatt i brainstorm-avdelingen hos skatteetaten. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 50 minutes ago, frohmage said: Da har man iallefall en unnskyldning for å ta bilen til jobben istedenfor å gå 😉 Nå har jeg rundt 3 mil til jobb så skulle jeg gått ville det tatt sin tid Men ja absolutt. Jeg kjører vanligvis firmabil til og fra jobb men går helt fint at jeg tar min egen av å til for å lade den. Det er vel dog langt fra alle som er like priviligert da. Men tenkte bare å nevne at gateparkering ikke er så problematisk med elbil for alle. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 Nidar2 skrev (58 minutter siden): Nå som arbeiderpartiet trolig tar makten så vil nok gratis parkering på arbeidsplassen bli skattlagt. Trolig vil en ekstra skatt også komme for de med lademulighet hjemme. Denne skatten kan kreves inn via strømregningen eller slik som NRK-avgiften (i det skjulte på selvangivelsen). Nei, jeg er ikke ansatt i brainstorm-avdelingen hos skatteetaten. Ser heller ut som du er ansatt i en eller annen form for konspirasjons-nettside 😅 Men fra spøk til alvor så er det MDG som har programfestet dette, ikke AP. Ap stemte riktig nok for dette* når det var en del av klimameldingen tidligere i år, men har det ikke i partiprogrammet. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 frohmage skrev (1 time siden): Nei, ingen plasser. Her er det gateparkering som gjelder, og da er det vanskelig med skjøteledning. Når du har parkert et par kvartaler unna og kanskje ikke bor i første etasje blir det veldig klønete med lading hjemmefra. Med dagens subsider har man driti seg ut med denne typen bosetning om man har behov for bil, ja. Men har du offentlige gateladere i nærheten? I Bergen f.eks. er de jevnt spredt omkring i byen. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 29. juni 2021 Del Skrevet 29. juni 2021 Kajac skrev (1 time siden): Men har du offentlige gateladere i nærheten? I Bergen f.eks. er de jevnt spredt omkring i byen. Jada det har jeg, men en kan ikke regne med at de er ledige. Det greieste er nok å kjøpe seg en plass selv, om en har råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå