Dubious Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Det er trist at en må over på varebil for å få en praktisk elbil... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Har ingen problemer med å løfte ting over kanten og inn i et normalt bagasjerom. Om gulvet ikke er flatt hindrer det at ting flyter rundt hele bilen. De mellomgulvene som derimot gjør gulvet flatt er ofte av dårlig kvalitet og knekker dersom man dytter inn en vaskemaskin, så bruksområdet er uansett noe begrenset. Bakseteplass er også noe som ofte kritiseres, men der sitter jeg aldri og plassen der bryr meg ikke. Unger kan sitter hvor som helst og er fornøyd om de får en ipad i hendene. Det som derimot irriterer meg er hvor lave mange biler er, og det kreves en del tøy og bøy for å komme både inn og ut. Seter med voldsomme sidestøtter er direkte ukomfortable og gjør ikke øvelsen enklere. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Nidar2 skrev (22 minutter siden): Har ingen problemer med å løfte ting over kanten og inn i et normalt bagasjerom. Lykke til med å få løftet noe på 200 kilo over kanten, og deretter løfte den ut igjen. Er nok svært få som har akkurat dette behovet, men mange har behov for flatt gulv. Alle bagasjerom burde ha mange stroppe fester. Kun 4 fester bak i min pickup, så jeg har laget mange flere fester, og fester alt, selv om det ikke er noe krav om det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Jeg tror ikke jeg ville frakta 200kg sementsekker bak i en personbil uansett. 2 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Evil-Duck skrev (6 timer siden): De aller færreste kjører vel i ødemarka. SUV har blitt populært fordi det er trygge, praktiske og enkle biler å komme seg inn og ut av. Storparten av SUVer som blir solgt er FWD, blant de mest solgte SUVene har en biler som Nissan Qashqai som ikke engang blir levert med AWD, Mazda CX5 hvor storparten av bilene blir levert som FWD og Toyota RAV4 som frem til nylig når hybrid utgavene kom var biler som stort sett eksklusivt ble levert med FWD her til lands. Hele dette store behovet middelklasse familiene har for en SUV med 4x4 er en høyst konstruert problemstilling etter min mening om en ser litt på tallene . Om en har det problemet og ikke har midlene til å kjøpe en elbil med dette så må en for all del ty til bruktmarkedet og kjøpe en ICE bil, men det nevnt så får du ikke en god SUV med 4x4 til 50 000 uansett om du kjøper ICE eller EL. Meget begrenset hvor god bil du får for de pengene ja, som også var en av de problemstillingene jeg adresserte. Når de elbilene som lanseres nå kommer på bruktbilmarkedet om 4-5år så vil nok flere og flere familier få råd til å invistere noe som vil få ytterligere fart på elektrifiseringen av personbiltransporten i Norge Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Simen1 skrev (8 timer siden): Det finnes ikke elbiler som støyer like mye, koster like mye i drivstoff, osv. Hele poenget med å bytte til elbil er at man skal slippe å få samme egenskaper som en dieselbil. Nei, det tar ikke veldig lang tid før regnskapet går i null. Det kan gå i null helt fra første dag. Nei, det er ingen selvfølge eller realitet. Som sagt, det kan gå i null fra første dag. Konkret eksempel: Vis skjult innhold Man har en noen få år gammel dieselbil verdt 200 000 kr nå, dagpendler 10 mil hver vei inkludert annen småkjøring, 220 dager i året inn i Osloringen og ut igjen i rushtida og kjører 500 mil de resterende 145 dagene i året uten bompenger. Bompenger pr arbeidsdag blir 3*31 = 93 kr. Dieselforbruket kan vi si er så lavt som 0,6 liter på mila (reelt, inkludert vinter og alt slags føre, oppvarming etc) og dieselprisen er for enkelhets skyld fast 15 kr/l. Alternativ A: Beholde dieselbilen de neste 5 årene: Verditap ca 100 000 kr, man får 100 000 kr igjen for bilen når man selger den om 5 år. Dvs. verditap 20 000 kr/år. Samtidig har man kjørt 2*100*220 + 5000 = 49 000 km/år * 5 år = 245 000 km. Da har man i løpet av 5 år betalt 245 000 * 0,06 * 15 = 220 500 kr i diesel og 93*220*5 = 102 300 kr i bompenger. Verditap, diesel og bompenger kommer da på til sammen 422 800 kr på 5 år. Alternativ B: Selge dieselbilen nå for 200 000 kr og kjøpe en elektrisk familiebil. F.eks Skoda Enyaq IV80X (firehjulstrekker), med moderat utstyrspakke, noe som kommer på ca 500 000 kr, altså en netto investering på 300 000 kr, som lånefinansieres. Et billån i den størrelseorden kommer på ca 5500 kr/mnd, eller totalt 330 000 med 5 års nedbetalingstid. Etter de 5 årene vil bilen ha ca halvert verdi til 250 000. Rekkevidden er mer enn god nok til å kjøre tur-retur 10 mil i hvilket som helst vær og bilen lades opp over natta med god margin. WLTP forbruk er 148 Wh/km, men la oss si det øker ganske markant til et snitt på 200 Wh/km på ymse variert kjøring inkludert mye vinterkjøring. Med en kjørelenge på 245 000 km på 5 år og en strømpris på i snitt 1 kr/kWh inkludert alt av avgifter, så koster den altså 49 000 kr i strøm totalt på 5 år. Bompengekostnaden kommer på 3*14 kr/dag, noe som over 5 år blir totalt 3*14*220*5 = 46200 kr. Totalt vil verditap inkludert rentekostnader, strøm og bompenger komme på totalt 330 000 + 49 000 + 46 200 = 425 200 kr på 5 år. Altså nesten nøyaktig det samme som alternativ A. Siden dette lånefinansieres så slipper man å måtte ha fet sparekonto for å få dette til. Månedskostnadene vil være omtrent de samme. Har man lengre pendleravstand vil regnestykket gå ennå mer i favør elbilen. Klarer man seg uten firehjulstrekk kan familien spare penger på oppgradering av bil fra dag 1 fordi innkjøpsprisen og dermed låneopptaket blir lavere. Da har jeg ennå ikke nevnt komforten av å kjøre en ny stillegående elbil i stedet for en noen år gammel dieselbil og all tida man sparer på å slippe å kjøre innom bensinstasjoner, eller hvor mye mer man sparer på år 6, 7 osv hvis man velger å beholde den nedbetalte bilen lengre. Når jeg tenkte egenskaper tenkte jeg først å fremst på framkommelighet, plass og eventuellt hengerfeste. En elbil er selvfølgelig helt overlegen både motormessig og støymessig. Men så er nå situasjonen sånn at ikke alle har råd til å kjøpe en ny elbil med de egenskapene og må pent klare seg med sin gamle dieselbil noen år til. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Powertrainer skrev (29 minutter siden): Når jeg tenkte egenskaper tenkte jeg først å fremst på framkommelighet, plass og eventuellt hengerfeste. En elbil er selvfølgelig helt overlegen både motormessig og støymessig. Men så er nå situasjonen sånn at ikke alle har råd til å kjøpe en ny elbil med de egenskapene og må pent klare seg med sin gamle dieselbil noen år til. Hva mener du er galt med framkommeligheten på eksempelbilen jeg brukte og hvilken dieselbil sammenligner du med? Eller ennå bedre: Kan du ikke bare ta utgangspunkt i eksemplet mitt og sette inn dine tall for de bilene du velger å sammenligne? 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Simen1 skrev (1 minutt siden): Hva mener du er galt med framkommeligheten på eksempelbilen jeg brukte og hvilken dieselbil sammenligner du med? Eller ennå bedre: Kan du ikke bare ta utgangspunkt i eksemplet mitt og sette inn dine tall for de bilene du velger å sammenligne? Jeg har ikke ment det var noe galt med framkommeligheten. Jeg sa at mange har ikke råd til en elbil med de egenskapene som blant annet god framkommelighet. Mange har gamle biler som ikke har stort mere verdi enn bruksverdien og må klare seg med den. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 I så fall lurer jeg på hvilke biler du sammenligner med. Gi et konkret eksempel og finn en relevant elbil å sammenligne med, for den bruken du ser for deg at en familie har. 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 16 minutes ago, Simen1 said: I så fall lurer jeg på hvilke biler du sammenligner med. Gi et konkret eksempel og finn en relevant elbil å sammenligne med, for den bruken du ser for deg at en familie har. Denne er populær på bygda der hvor jeg har hytte: https://www.finn.no/208470831 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) Se der ja! Den burde matche det konkrete eksemplet mitt ganske bra! Det der folk går i null fra første dag ved å bytte over til en 4x4 elbil med lang rekkevidde, hengerfeste og stort bagasjerom. Se ikke bort fra at selgeren tenker på nøyaktig den oppgraderingen jeg beskrev i alternativ B. Endret 27. juni 2021 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 6 minutes ago, Simen1 said: Se der ja! Den burde matche det konkrete eksemplet mitt ganske bra! Det der folk går i null fra første dag ved å bytte over til en 4x4 elbil med lang rekkevidde, hengerfeste og stort bagasjerom. Se ikke bort fra at selgeren tenker på nøyaktig den oppgraderingen jeg beskrev i alternativ B. Fin påstand. Har du regnstykket for begge bilene? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) Wisd0m skrev (56 minutter siden): Fin påstand. Har du regnstykket for begge bilene? Leser du ikke tråden? Simen1 skrev (10 timer siden): Nei, det tar ikke veldig lang tid før regnskapet går i null. Det kan gå i null helt fra første dag. Nei, det er ingen selvfølge eller realitet. Som sagt, det kan gå i null fra første dag. Konkret eksempel: Man har en noen få år gammel dieselbil verdt 200 000 kr nå, dagpendler 10 mil hver vei inkludert annen småkjøring, 220 dager i året inn i Osloringen og ut igjen i rushtida og kjører 500 mil de resterende 145 dagene i året uten bompenger. Bompenger pr arbeidsdag blir 3*31 = 93 kr. Dieselforbruket kan vi si er så lavt som 0,6 liter på mila (reelt, inkludert vinter og alt slags føre, oppvarming etc) og dieselprisen er for enkelhets skyld fast 15 kr/l. Alternativ A: Beholde dieselbilen de neste 5 årene: Verditap ca 100 000 kr, man får 100 000 kr igjen for bilen når man selger den om 5 år. Dvs. verditap 20 000 kr/år. Samtidig har man kjørt 2*100*220 + 5000 = 49 000 km/år * 5 år = 245 000 km. Da har man i løpet av 5 år betalt 245 000 * 0,06 * 15 = 220 500 kr i diesel og 93*220*5 = 102 300 kr i bompenger. Verditap, diesel og bompenger kommer da på til sammen 422 800 kr på 5 år. Alternativ B: Selge dieselbilen nå for 200 000 kr og kjøpe en elektrisk familiebil. F.eks Skoda Enyaq IV80X (firehjulstrekker), med moderat utstyrspakke, noe som kommer på ca 500 000 kr, altså en netto investering på 300 000 kr, som lånefinansieres. Et billån i den størrelseorden kommer på ca 5500 kr/mnd, eller totalt 330 000 med 5 års nedbetalingstid. Etter de 5 årene vil bilen ha ca halvert verdi til 250 000. Rekkevidden er mer enn god nok til å kjøre tur-retur 10 mil i hvilket som helst vær og bilen lades opp over natta med god margin. WLTP forbruk er 148 Wh/km, men la oss si det øker ganske markant til et snitt på 200 Wh/km på ymse variert kjøring inkludert mye vinterkjøring. Med en kjørelenge på 245 000 km på 5 år og en strømpris på i snitt 1 kr/kWh inkludert alt av avgifter, så koster den altså 49 000 kr i strøm totalt på 5 år. Bompengekostnaden kommer på 3*14 kr/dag, noe som over 5 år blir totalt 3*14*220*5 = 46200 kr. Totalt vil verditap inkludert rentekostnader, strøm og bompenger komme på totalt 330 000 + 49 000 + 46 200 = 425 200 kr på 5 år. Altså nesten nøyaktig det samme som alternativ A. Siden dette lånefinansieres så slipper man å måtte ha fet sparekonto for å få dette til. Månedskostnadene vil være omtrent de samme. Har man lengre pendleravstand vil regnestykket gå ennå mer i favør elbilen. Klarer man seg uten firehjulstrekk kan familien spare penger på oppgradering av bil fra dag 1 fordi innkjøpsprisen og dermed låneopptaket blir lavere. Da har jeg ennå ikke nevnt komforten av å kjøre en ny stillegående elbil i stedet for en noen år gammel dieselbil og all tida man sparer på å slippe å kjøre innom bensinstasjoner, eller hvor mye mer man sparer på år 6, 7 osv hvis man velger å beholde den nedbetalte bilen lengre. Endret 27. juni 2021 av mobile999 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 (endret) 54 minutes ago, mobile999 said: Leser du ikke tråden? Tydeligvis ikke nilest tråden, ikke spesielt fan av å legge innlegg som er nyttige i "hidden comment". Enig med Simen1 med forutsetningen. Selv om forutsetningen er valgt for å få en konklusjonen han ønsker. Forutsetningene er hinsides og viser vel heller det motsatte av hva man ønsker å bevise, elbil er langt ifra lønnsomt for alle. Hvis man må kjøre 50 000 km i året og 220 dager i året gjennom bomringen i Oslo for break-even så viser det litt hvor nivået ligger. Endret 27. juni 2021 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Theo343 skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke jeg ville frakta 200kg sementsekker bak i en personbil uansett. Det er jo en av tingene E-NV200 kan og som gjør den praktisk. Da jeg leverte snøfreseren min på reparasjon i vår la jeg bare ned setene og kjørte den rett inn bak. Regner med det er biler som kan gjøre sånne ting Dubious savner i elbilsegmentet. Selv ei stasjonsvogn kan du bruke til å frake 200 kg sement uten problemer og tenker jeg tilbake på min første bil, en Mazda 929 stasonsvogn fra 70 tallet var også den helt flat baki uten noe kant å måtte løfte noe som helst over, var bare å skyve inn det som skulle inn. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Wisd0m skrev (53 minutter siden): Tydeligvis ikke nilest tråden, ikke spesielt fan av å legge innlegg som er nyttige i "hidden comment". Enig med Simen1 med forutsetningen. Selv om forutsetningen er valgt for å få en konklusjonen han ønsker. Forutsetningene er hinsides og viser vel heller det motsatte av hva man ønsker å bevise, elbil er langt ifra lønnsomt for alle. Hvis man må kjøre 50 000 km i året og 220 dager i året gjennom bomringen i Oslo for break-even så viser det litt hvor nivået ligger. Alle, inkludert deg, oppfordres stadig til å sette inn deres egne tall for bruksmønster og biler. Forutsetningen om å kjøre 49 000 km/år var riktignok en moderert utgave av @Powertrainer sin påstand om at man trengte 3-400 km rekkevidde til daglig pendling fordi det var billigere å bo langt utenfor Oslo og pendle inn dit daglig i stedet for å bo dyrt inne i Oslo. Jeg syntes 3-400 km daglig hørtes mye ut så jeg tok meg den friheten å moderere det til 200 km og inkludere all annen daglig småkjøring i det tallet. Du kan f.eks starte med å lese mine og @Powertrainer sine innlegg ca herfra for å få med hele sammenhengen. Men som sagt finn dine egne tall og sett inn i regnestykkene. Da får du det bruksmønsteret og de bilene du ønsker å dekke behovet med. 1 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Om noen kjører 400 km daglig for jobb, så burde de finne seg jobb eller bolig nærmere. 50 km er grensen min en vei, så det blir 100km daglig. I dag har jeg 5 meter til jobb. Jeg flyttet hit så jeg slapp å pendle. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Her er det så mange corner cases at man praktisk talt sitter igjen med en perfekt sirkel... Med mindre du bor på en hytte på fjellet trenger du ikke 4x4. Med mindre du pendler Bergen-Oslo daglig trenger du ikke 400 km rekkevidde. Og for de fire personene i landet som av en eller annen grunn faktisk har disse behovene, så finnes det alternativer. Evt. beholde diesel/bensin-bilen en stund til. De som har dette kravet bor uansett laaaangt unna bompenger og dieselforbud. Jeg kan forstå at en brukt Leaf med 100 til 140 km rekkevidde kanskje blir litt knapt for noen, men problemstillingene som legges fram av enkelte her inne er så virkelighetsfjerne at man skulle tro det var om å gjøre å komme frem med de minst sannsynlige scenarioene. Realiteten er at en gjennomsnittlig bil kjører ca. 12 000 km årlig. Det er rundt 33 km dagen. Selv med en meget oppbrukt Leaf vil gjennomsnittsnordmannen kunne kjøre den flere dager i mellom hver lading. Når det gjelder lading SÅ ER DET IKKE PROBLEMATISK (ja, jeg ser på deg Nidar2). Ladebokser trenger ikke vedlikehold. Det er en stor stikkontakt, verken mer eller mindre. Man utfører ikke årlig vedlikehold på stikkontakter. Smart ladeboks er helt unødvendig med mindre du selv ønsker dette. De store byene har offentlige ladepunkter plassert rundt om kring ved gateparkeringen slik at man slipper å måtte hurtiglade hele tiden. Borettslag og sameier er nå pliktig til å tilby lading til beboere som ønsker dette. Dersom du bor et sted hvor du ikke har noen som helst lademulighet i nærheten, så er det en anormalitet fremfor noe annet. Hurtiglading er omtrent like lett som å fylle bensin. "Eneste" forskjellen er ladebrikke i stedet for bankkort. Hvis du ikke klarer å hurtiglade en elbil, så klarer du heller ikke å fylle bensin eller diesel. Jeg forstår at mange er skeptiske til elbiler, men i stedet for å komme opp med de villeste worstcase-scenarioene og cornercasene, så får dere heller forsøke å bruke elbil en stund. Det er så utrolig tydelig at enkelte her aldri har tatt i en elbil, og er fullstendig innbitt på å heller aldri gjøre det. Men man kommer ingen vei med fordommer. 5 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Kajac skrev (33 minutter siden): De store byene har offentlige ladepunkter plassert rundt om kring ved gateparkeringen slik at man slipper å måtte hurtiglade hele tiden. Borettslag og sameier er nå pliktig til å tilby lading til beboere som ønsker dette. Dersom du bor et sted hvor du ikke har noen som helst lademulighet i nærheten, så er det en anormalitet fremfor noe annet. Her hvor jeg bor er det bare ved noen få prosent av plassene i gata at det er mulig å lade, og disse er svært dyre i bruk. Sameiet vårt eier ingen faste parkeringsplasser. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. juni 2021 Del Skrevet 27. juni 2021 Norge er ikke så villig til å gjøre om på "førerkort-krav" for å legge tilrette for elbiler. Lite sansynlig at hverken Hummer EV, Ford F150, eller Cybertruck kommer til Norge, fordi en vil måtte ha C1 for å utnytte de. Forholdsvis lite marked for pickup i Norge, men dette problemet får vi på lastebiler også. Må være mulig å gjøre med disse bilene som det har blitt gjort med enkelte varebiler, men det må mer til enn bare 400 kg. Kun vektklasse for førerkortklasse er utdatert. Evnt. så må de økes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå