Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nidar2 skrev (48 minutter siden):

Elektriske biler er heller ikke feilfrie, og verditapet av en ny bil er horribel og langt høyere enn vedlikeholdskostnadene til en eldre ICE bil. De som påstår noe annet er trolig uvitende, men en bil er halvert av nypris etter tre år. Dvs. kr. 150.000 i de fleste moderate tilfeller, og langt unna hva man påkoster en eldre ICE bil. Når folk kjøper ny bil er det neppe som følge av kost/nytte-prinsippet.

Det kan du være helt sikker på og derfor er det viktig å ikke kjøpe første modellen av nye biltyper først men heller vente å se hvordan det gikk med disse.
Audi E-Tron er jo tydelvigvis en bil som var faste stammkunder på verksted etter at de kom ut, men misstenker at samme gjelder nye ICE modeller også og da faller det på forskjellen i hva en elbil ikke består av som da blir komponenter den aldri vil ha behov for å bytte så som en ICE motor bestående av hundrevis av mekaniske deler som beveger seg, et eksosanlegg og dets sensorer utsatt for store temperaturforskjeller, turbo som altfor ofte ikke lever bilens levetid bare for å nevne noe.
Går du for en bil full av avansert elektronikk uavhengig av drivlinje er det problemer av elektronisk art ett eller annet sted fremover i løypa uavhengig av drivlinje mens selve drivlinjekomponenten av elbiler er det skjelden feil på ettersom det er en enkel motor og kraftelektronikk.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Jeg kan garantere at man må oftere på verkstedbesøk med en ny elbil enn ICE. Dette alene trenger utgjøre noen forskjell i kroner og øre men tid er som kjent penger. Utladet 12V batteri, vente på kranbil, mase på forhandler og hente/levere leiebil osv. tar utrolig mye tid. Videre er heller ikke ladeboksene feilfrie og de har ikke nødvendigvis noe lengre levetid enn bilen. Med elbil får man en annen form for indirekte kostnader man ikke tidligere har hatt. Man kan takke gud så lenge garantien er gyldig for bil og utstyr.

Det er litt tidlig å si om elbiler har noen verdi etter 10 år, men det finnes et hav av eldre ICE kjøretøy og veteranbiler. Det ligger noen eldre Leafer på finn.no. Mange av dem har knapt noe rekkevidde og flere må bytte svært dyre komponenter for å bli kjørbare. Jeg er klar over at batteripakken var mindre i gamle elbiler og at når nye elbiler blir eldre vil selvsagt rekkevidden og bruksområdet være annerledes. Kanskje det til og med lar seg gjøre å bytte batterier for en rimelig penge i fremtiden.

Når det gjelder drivstofføkonomi er det mange som har like høye kostnader som ved å ha en drivstoffgjerrig ICE bil. Høye faste kostnader i sameiet (administrasjon) og høye internt prisede strømpriser spiser opp gevinsten. Nå senker også trafikkforsikringsavgift og bompenger seg over elbilene og fordelene blir stadig færre. Det er også ofte høyere forsikringsavgift generelt på elbiler som følge av kostbar elektronikk.

De første fem årene vil trolig elbilen bli bilen med minst driftsutgifter, ene og alene som følge av garantibetingelser (som man også har på ICE) men også fordi mange fortsatt har normale strømpriser i sin bolig. Er man så uheldig og bo i sameie eller borettslag kan det bli dyrere å ha elbil enn ICE.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (11 minutter siden):

Jeg kan garantere at man må oftere på verkstedbesøk med en ny elbil enn ICE. Dette alene trenger utgjøre noen forskjell i kroner og øre men tid er som kjent penger. Utladet 12V batteri, vente på kranbil, mase på forhandler og hente/levere leiebil osv. tar utrolig mye tid. Videre er heller ikke ladeboksene feilfrie og de har ikke nødvendigvis noe lengre levetid enn bilen. Med elbil får man en annen form for indirekte kostnader man ikke tidligere har hatt. Man kan takke gud så lenge garantien er gyldig for bil og utstyr.

En sterk påstand der som jeg selvsagt regner med du har statistikk på.
Skal vi ta Nissan Leaf 2011-2018 har de i følge denne artikkelen en høy politelighet som bruktbil mens Nissans ICE biler en mye lavere politelighet. https://www.whatcar.com/nissan/leaf/hatchback/used-review/n823/advice
Same gjelder Hyundai og Kia sine elbiler, lite klager på upolitelighet der også mens de Europeiske og kinesiske merkene sliter litt mere med elektronikk problemer.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (1 minutt siden):

En sterk påstand der som jeg selvsagt regner med du har statistikk på.
Skal vi ta Nissan Leaf 2011-2018 har de i følge denne artikkelen en høy politelighet som bruktbil mens Nissans ICE biler en mye lavere politelighet. https://www.whatcar.com/nissan/leaf/hatchback/used-review/n823/advice
Same gjelder Hyundai og Kia sine elbiler, lite klager på upolitelighet der også mens de Europeiske og kinesiske merkene sliter litt mere med elektronikk problemer.

Jeg trenger ingen statistikk å vise til da dette er egenerfart. Jeg legger også venners erfaringer til grunn, samt hva jeg leser i forum på nett om gjenngangerfeil på feks. elbiler og 12v-problemet. Nye ICE biler har sjelden problemer med 12V-batteriet noe som står i sterk kontrast til nye elbiler.

Når det gjelder definisjon av feil og verkstedbesøk er det flere måter å måle dette på. Det kan være at 12V problemet ikke blir så tydelig som det i realiteten er fordi kranbilen fikser det på stedet. Dette med oppdateringer regnes vel ikke som feil, og feil som ikke eksisterer selv om man får rød/alvorlig advarsel i bilens display regnes sikkert heller ikke med i statistikken. Elektroniske feil kan bli målt på en annen måte enn feil med bremser og motor. Gjentatte feil kan regnes som kun en feil selv om bilen må på verksted 50 ganger for samme problem.

Statistikk leveres normalt med det resultat som oppdragsgiver bestiller.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 timer siden):

Noe sier meg at du kanskje burde valgt elektrisk for to år siden?

Kanskje du kan vente ett par år og satse på en brukt ID4 eller Enyaq siden du allerede har tatt stort verditap. Men om du kan finansiere en brukbar elbil for deg med 80% av verdien på bensinbilen ville jeg byttet.

Var inne på tanken, men det var ikkje store utvalet den gang. Eg var klar over at Skoda og fleire andre hadde noko i SUV-segmentet på gang. Planen var å vente til elbilmarknaden var litt meir moden. Tesla, Nissan ol. var godt i gang, men ikkje bilane eg var ute etter. Det har skjedd mykje på to år. Kunne kjøpt ein billegare bruktbil den gang, men no to år seinare synest eg framleis det er greit å vente nokre år til før eg byter.

Å kjøpe endå ein ny bil er jo berre endå meir tap, så trur det får vente. Brukt er eit alternativ, men då er det endå færre å velgje mellom i den klassen som er interessant, spesielt av bilar som ikkje er førsteutgåve.

Kan fint ha denne bilen i mange år endå og det var tanken då eg kjøpte å ha den i minst fem år.

Om 3 år er det skjedd mykje på elbilmarknaden og då har bilen i dag tapt det meste av nyverdien uansett. Då får eg nytta heile garantitida når eg først har kjøpt ny bil. Ikkje at eg er så bekymra for å ha den lengre heller, men då blir det i alle fall tatt ei vurdering.

800V-bilar, ladeeffekt og diverse anna, det er mykje som framleis er relativt ungt i elbilmarknaden.

Spesielt sidan me brukar bilen lite så er det mindre å hente på elbil, reint økonomisk. Ein god del av årlege kilometer er langturar, og med born i bilen er det veldig praktisk med drivstoff. Ikkje minst vinterstid over fjell i minus 20. I det store ganske lite å tenke på i bruk.

Det blir nok siste ICE-bilen min, med mindre det skjer noko stort i åra framover.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (15 minutter siden):

Jeg trenger ingen statistikk å vise til da dette er egenerfart. Jeg legger også venners erfaringer til grunn, samt hva jeg leser i forum på nett om gjenngangerfeil på feks. elbiler og 12v-problemet. Nye ICE biler har sjelden problemer med 12V-batteriet noe som står i sterk kontrast til nye elbiler.

Når det gjelder definisjon av feil og verkstedbesøk er det flere måter å måle dette på. Det kan være at 12V problemet ikke blir så tydelig som det i realiteten er fordi kranbilen fikser det på stedet. Dette med oppdateringer regnes vel ikke som feil, og feil som ikke eksisterer selv om man får rød/alvorlig advarsel i bilens display regnes sikkert heller ikke med i statistikken. Elektroniske feil kan bli målt på en annen måte enn feil med bremser og motor. Gjentatte feil kan regnes som kun en feil selv om bilen må på verksted 50 ganger for samme problem.

Statistikk leveres normalt med det resultat som oppdragsgiver bestiller.

Og jeg har åpenbart dårlig erfaring med nyere ICE biler, selverfart.
Ford Transit 2018 model skulle på verksted cirka hvert 6000km på grunn av sensorfeil, softwarefeil og programeringsfeil den tida jeg hadde den.
Citroen Jumpy der firmaet jeg jobber i måtte bytte chlutch på samtilge av firmaets litt over 20 biler før 40 000km var unnagjort.
VW Caddy med ABS feil, knukkede gasspedaler og annet snadder de 2 årene vi hadde det som firmabiler.
Personlig har jeg opplevd 12V problemer på både el og ICE biler så ingenting unikt der men jeg har ikke opplevd det på min egen elbil.
Men når en elbil har tomt 12V batteri er de veldig enkle å jumpstarte for det skal ikke hundrevis av ampere til for å få start på dem men kanskje så lite som 10.
Fikk start på en i begynnelsen av januar bare med en 12V lader kobla til batteriet.
Men du skal få lov til å mene at det er mer problemer med elbiler men garrantere at det er sånn kan du ikke uten litt tallmateriale å vise til.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zeph skrev (6 minutter siden):

Var inne på tanken, men det var ikkje store utvalet den gang. Eg var klar over at Skoda og fleire andre hadde noko i SUV-segmentet på gang. Planen var å vente til elbilmarknaden var litt meir moden. Tesla, Nissan ol. var godt i gang, men ikkje bilane eg var ute etter. Det har skjedd mykje på to år. Kunne kjøpt ein billegare bruktbil den gang, men no to år seinare synest eg framleis det er greit å vente nokre år til før eg byter.

Å kjøpe endå ein ny bil er jo berre endå meir tap, så trur det får vente. Brukt er eit alternativ, men då er det endå færre å velgje mellom i den klassen som er interessant, spesielt av bilar som ikkje er førsteutgåve.

Kan fint ha denne bilen i mange år endå og det var tanken då eg kjøpte å ha den i minst fem år.

Om 3 år er det skjedd mykje på elbilmarknaden og då har bilen i dag tapt det meste av nyverdien uansett. Då får eg nytta heile garantitida når eg først har kjøpt ny bil. Ikkje at eg er så bekymra for å ha den lengre heller, men då blir det i alle fall tatt ei vurdering.

800V-bilar, ladeeffekt og diverse anna, det er mykje som framleis er relativt ungt i elbilmarknaden.

Spesielt sidan me brukar bilen lite så er det mindre å hente på elbil, reint økonomisk. Ein god del av årlege kilometer er langturar, og med born i bilen er det veldig praktisk med drivstoff. Ikkje minst vinterstid over fjell i minus 20. I det store ganske lite å tenke på i bruk.

Det blir nok siste ICE-bilen min, med mindre det skjer noko stort i åra framover.

Jeg støtter dine tanker 100%
Kanskje dine behov endres i takt med at barna blir større, og at du kan gå for mindre biler noe som gjør at utvalget for deg blir større!

Man sparer aldri penger på å bytte bil, men det trenger ikke være kostbart heller. Om du kan finansiere 80% (eller mer) med nåværende bil vil det være fristende å oppgradere til noe nyere eller bil med annen teknologi. Jeg synes faktisk interessen og gleden med noe nytt er verdt en liten slump penger ;) 

Ting å tenke på er hvilken ladeløsning dere har i nåværende bolig. Sameie/borettslag kan dra alt av driftsfordeler kraftig nedover slik at bilholdet blir dyrere enn tiltenkt.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (35 minutter siden):

Jeg trenger ingen statistikk å vise til da dette er egenerfart. Jeg legger også venners erfaringer til grunn, samt hva jeg leser i forum på nett om gjenngangerfeil på feks. elbiler og 12v-problemet. Nye ICE biler har sjelden problemer med 12V-batteriet noe som står i sterk kontrast til nye elbiler.

Når det gjelder definisjon av feil og verkstedbesøk er det flere måter å måle dette på. Det kan være at 12V problemet ikke blir så tydelig som det i realiteten er fordi kranbilen fikser det på stedet. Dette med oppdateringer regnes vel ikke som feil, og feil som ikke eksisterer selv om man får rød/alvorlig advarsel i bilens display regnes sikkert heller ikke med i statistikken. Elektroniske feil kan bli målt på en annen måte enn feil med bremser og motor. Gjentatte feil kan regnes som kun en feil selv om bilen må på verksted 50 ganger for samme problem.

Statistikk leveres normalt med det resultat som oppdragsgiver bestiller.

Det er veldig lenge siden jeg leste et foruminnlegg med lavere nivå enn dette.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kaplan skrev (22 minutter siden):

Det er veldig lenge siden jeg leste et foruminnlegg med lavere nivå enn dette.

Har du noe annet å melde enn å komme med spydige kommentarer?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (13 minutter siden):

Har du noe annet å melde enn å komme med spydige kommentarer?

Jeg kunne selvsagt ha kommet med mer informasjon, men jeg tenkte det var opplagt for alle som kan lese og i rimelig grad forstå det som leses. Men, det er klart, jeg kan ta meg umaken for deg:

- du får spørsmål om du kan backe opp en frisk påstand med statistikk. Normalt ligger nemlig bevisbyrden hos den som fremmer en påstand. Du svarer med at dette er selvopplevd. Anekdoter er fine de, men de passer kanskje bedre over en øl på puben.

- du roter forsøksvis rundt med noen definisjoner som du prøver deg på angående feil og verkstedbesøk, for øvrig relatert til en frisk påstand du kom med tidligere. Du presterer å ikke definere noe som helst, og bringer heller noen vage påstander som verken definerer noe eller angir hva du skal måle eller hvordan.

- tilslutt kommer du med nok en påstand, som høres ut som den er hentet rett fra en pensumbok på livets harde skole. Jeg tenker vi koster på oss en gjentagelse: "Statistikk leveres normalt med det resultat som oppdragsgiver bestiller." Du leverer ingenting som grunnlag for denne påstanden, verken kilder, eksempler, dokumentasjon - ikke engang en anekdote.

Min konklusjon er at hele innlegget ditt er verdiløst, og forumet, nasjonen og kanskje til og med du hadde vært like godt eller bedre stilt om du hadde brukt kreftene på å ta deg en brødskive i stedet.

 

edit: rettet noen stavefeil

 

Endret av Kaplan
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kaplan skrev (2 minutter siden):

Jeg kunne selvsagt ha kommet med mer informasjon, men jeg tenkte det var opplagt for alle som kan lese og i rimelig grad forstå det som leses. Men, det er klart, jeg kan ta meg umaken for deg:

- du får spørsmål om du kan backe opp en frisk påstand med statistikk. Normalt ligger nemlig bevisbyrden hos den som fremmer en påstand. Du svarer med at dette er selvopplevd. Anekdoter fine de, men passer kanskje bedre over en øl på puben.

- du roter forsøksvis rundt med noen definisjoner som du prøver deg på angående feil og verkstedbesøk, for øvrig relatert til en frisk påstand du kom med tidligere. Du presterer å ikke definere noe som helst annet enn noen vage påstander som verken definerer noe ellr angir hva du skal måle eller hvordan.

- tilslutt kommer du med nok en påstand, som høres ut som den er hentet rett fra en pensumbok på livets harde skole. Jeg tenker vi koster på oss en gjentagelse: "Statistikk leveres normalt med det resultat som oppdragsgiver bestiller." Du leverer ingenting som grunnlag for denne påstanden, verken kilder, eksempler, dokumentasjon - ikke engang en anekdote.

Min konklusjon er at hele innlegget ditt er verdiløst, og forumet, nasjonen og kanskje til og med du hadde vært like godt eller bedre stilt om du hadde brukt kreftene på å ta deg en brødskive i stedet.

 

Vær så snill og spar oss. Når man ikke har noen argument skriker man desperat etter kilder. En vanlig taktikk når man ikke har annen erfaring enn å ha lest et bestillingsverk av en test på nett som man ikke aner tallgrunnlag eller kriteriene til.

Du er vel en av dem som har kjøpt elbil og forsvarer sitt kjøp med nebb og klør (en vanlig handling i slutten av kjøpsprosessen).

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Vær så snill og spar oss. Når man ikke har noen argument skriker man desperat etter kilder. En vanlig taktikk når man ikke har annen erfaring enn å ha lest et bestillingsverk av en test på nett som man ikke aner tallgrunnlag eller kriteriene til.

Du er vel en av dem som har kjøpt elbil og forsvarer sitt kjøp med nebb og klør (en vanlig handling i slutten av kjøpsprosessen).

Jeg har ikke elbil (ennå), jeg kjører en diesel-stasjonsvogn. Denne skal byttes, og det blir nok i en elbil. Jeg tenker å benytte meg av noe som ligger tett opp mot fakta i prosessen, og ikke noen vage påstander en eller annen havrenakke har slengt ut på et forum.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Vær så snill og spar oss. Når man ikke har noen argument skriker man desperat etter kilder. En vanlig taktikk når man ikke har annen erfaring enn å ha lest et bestillingsverk av en test på nett som man ikke aner tallgrunnlag eller kriteriene til.

Nå hadde jeg et argument der eneste motargumentet du hadde var at du kunne garrantere at elbiler har flere feil en ICE biler så derfor spurte jeg etter tall som jeg trodde du hadde ettersom du kunne garrantere at det var sånn.
Nå endte det jo med at det var du som ikke hadde annet en anekdotiske argumenter.

Endret av perpyro
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kaplan skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke elbil (ennå), jeg kjører en diesel-stasjonsvogn. Denne skal byttes, og det blir nok i en elbil. Jeg tenker å benytte meg av noe som ligger tett opp mot fakta i prosessen, og ikke noen vage påstander en eller annen havrenakke har slengt ut på et forum.

Ok. Det er i forum du får god informasjon og ikke bestillingsverk publisert på nett, gjerne i utlandet.

Jeg har har selv elbil og har hatt flere de siste årene, så jeg øser av min erfaring. Fremtiden ligger i elbil, men å tro du slipper unna flere verkstedbesøk er feil. Du får derimot det meste på reklamasjon så den blir jo rimeligere sånn sett i forhold til en gammel diesel uten garanti.

Lykke til med handling av elbil, du blir garantert fornøyd.

 

perpyro skrev (18 minutter siden):

Nå hadde jeg et argument der eneste motargumentet du hadde var at du kunne garrantere at elbiler har flere feil en ICE biler så derfor spurte jeg etter tall som jeg trodde du hadde ettersom du kunne garrantere at det var sånn.
Nå endte det jo med at det var du som ikke hadde annet en anekdotiske argumenter.

Mener du at mine erfaringer ikke er noe verdt? Hvorfor leser du da forum som dette? Hold deg heller til tall som er betalt for hos NAF, elbilforeningen, utenlandske bilmagasin og andre lite troverdige kilder. Når jeg referer til mine erfaringer kan de neppe dokumenteres hos andre enn meg selv, det blir da veldig provoserende og usaklig å be om dokumenterbare kilder. Det grenser til det latterlige.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (6 minutter siden):

Mener du at mine erfaringer ikke er noe verdt? Hvorfor leser du da forum som dette? Hold deg heller til tall som er betalt for hos NAF, elbilforeningen, utenlandske bilmagasin og andre lite troverdige kilder. Når jeg referer til mine erfaringer kan de neppe dokumenteres hos andre enn meg selv, det blir da veldig provoserende og usaklig å be om dokumenterbare kilder. Det grenser til det latterlige.

Uten underlag og det faktum at dine erfaringer er motsatte av mine så blir dine erfaringer ikke mere verdt en det faktum at du lufter dine personlige mening.
Kanskje andre tar de mere seriøst men personlig nei.
Blir litt som en facebookdiskusjon der den som roper høyest vinner og er helt meningsløs.
Og når det kommer til statistikk, hva er etter din mening troverdige kilder?

Hva jeg gjør her er å forsøke å få et helhetlig bilde av elbilverdenen og det kommer en del bra informasjon herfra i tillegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde og en leaf i 2 år som ikke var noen problem med av betydning, klaget på litt klirring i ei dør og en liten panelskjevhet som ble ordnet samtidig som bilen var inne på service. Volvo V60 Dieselen jeg hadde i 3 år før leafen måtte derimot bli hentet på planbil 2 ganger iløpet av mitt eie, så min personlige erfaring er at ICE biler har mye mer problemer enn elbiler. Men jeg forstår derimot at min personlige erfaring er en så liten samplerate at det er en helt ubetydelig erfaring å basere bastante påstander på 😊

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Hadde og en leaf i 2 år som ikke var noen problem med av betydning, klaget på litt klirring i ei dør og en liten panelskjevhet som ble ordnet samtidig som bilen var inne på service. Volvo V60 Dieselen jeg hadde i 3 år før leafen måtte derimot bli hentet på planbil 2 ganger iløpet av mitt eie, så min personlige erfaring er at ICE biler har mye mer problemer enn elbiler. Men jeg forstår derimot at min personlige erfaring er en så liten samplerate at det er en helt ubetydelig erfaring å basere bastante påstander på 😊

To selveide biler blir nok i snaueste laget ja ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (23 minutter siden):

Uten underlag og det faktum at dine erfaringer er motsatte av mine så blir dine erfaringer ikke mere verdt en det faktum at du lufter dine personlige mening.
Kanskje andre tar de mere seriøst men personlig nei.
Blir litt som en facebookdiskusjon der den som roper høyest vinner og er helt meningsløs.
Og når det kommer til statistikk, hva er etter din mening troverdige kilder?

Hva jeg gjør her er å forsøke å få et helhetlig bilde av elbilverdenen og det kommer en del bra informasjon herfra i tillegg.

Forum, diskusjoner osv. er ofte mer troverdige når man skal danne seg et bilde over tid enn enkelte undersøkelser og statistikk publisert i et bransjemagasin da de ofte er kjøpt og betalt, samt at man ikke kjenner tallmaterialet og kriteriene. For øvrig må det også tas høyde for at diskusjoner her i forumet i høyeste grad er farget av elbilentusiaster. Først når man høster erfaring både fra elbiler man selv eier, og kjenner til hvordan forum manipuleres av feks. selgere for ladestasjoner, kan man dra kloke beslutninger.

Om man blindt stoler på hva bransjen selv mener og undersøkelser de presenterer blir man rett og slett lurt. Det heter å mele sin egen kake. Dette gjøres i stor grad på FB, men også her inne da det tydelig skinner mellom linjene. Man kan sjelden støtte seg til en påstand alene, men legge sammen og vurdere kildene underveis.

Dersom jeg råder folk til å kjøpe en ny ICE bil om de vil ha problemfritt bilhold blir det som å banne i kirken. Dog råder jeg folk til å kjøpe elbil men jeg vet av erfaring at de må påregne mer tid på verkstedet enn hva de må med en ICE bil. Dog vil trolig verkstedkostnadene bli lavere med en elbil enn ICE. Grunnen til selvmotsigelsen er at elbilene trenger software-fixer og annet småtteri kontinuerlig mens ICE trenger få men større reparasjoner.

Lenke til kommentar

@Nidar2 Med unntak av et 12v-batteri (som enkelt kan jumpstartes), hvilke problemer har du hatt med elbiler? Og tenker da selvsagt problemer som er eksklusive elbiler, som gjør at du kan si at spesifikt elbiler er mer feil på enn ICE-biler. Dvs. "vanlige" deler som bremser, hjullagre, etc. ikke teller, da det er de samme delene uavhengig av drivstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kajac skrev (58 minutter siden):

@Nidar2 Med unntak av et 12v-batteri (som enkelt kan jumpstartes), hvilke problemer har du hatt med elbiler? Og tenker da selvsagt problemer som er eksklusive elbiler, som gjør at du kan si at spesifikt elbiler er mer feil på enn ICE-biler. Dvs. "vanlige" deler som bremser, hjullagre, etc. ikke teller, da det er de samme delene uavhengig av drivstoff.

Jeg skal forbrede et innlegg med dette. Vi har byttet biler relativt ofte så det blir noe omfattende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...