Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Simen1 said:

Bjørn Nyland tester e-Tron GT på langtur og sliter med at ladepausene blir for korte. Her ser man tydelig problemet med høy ladehastighet.

 

Ladepausene blir ikke for korte her jeg og du holder til 😅 50kW tar evigheter..

Men at det går så raskt må jo være drømmen for alle motstandere. Snart lader man bilen som man fyller diesel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener den verste ladetida er 10 minutter eller deromkring. Da får man ikke tid til å både gå på do og kjøpe mat og det blir et helvetes stress. Man kan heller ikke bli stående og sparke i asfalten i 10 minutter heller, så det blir ikke helt diesel-aktig heller. Personlig foretrekker jeg enten nært 0 minutter eller ca 30 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Dubious said:

Det verste med lading er at man må være nær andre folk over lengre tid, på kjedelige asfaltplasser.

Det værste med lading _på langtur_ burde du presisere.

For de aller fleste er daglidags lading utført hjemme, uten noe kleint.

Sist forrige uke sto jeg lenge i kø utenfor OK med firmabilen før jobb for han som tanket før meg sto inne å ventet på pølsen sin..

Sto med hansken klar, men selv etter fylling stinker diesel av noe uansett.

Heldigvis ikke jeg som måtte betale, for drivstoff er svindyrt i dag.

 

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen her som har en Model S 85/P85/85D? Hvordan har batteriet holdt seg? Har sett en del klager på dørhåndtak og andre mindre ting som aldri blir helt bra, er det kommet en permanent løsning på det nå? 

 

Jeg har egentlig en Model 3 LR som skal levers i slutten av Juni, men etter en kjøretur i s75d så holder jeg virkelig på og ombestemme meg. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 timer siden):

Absolutt, gitt at det finnes en hurtiglader tilgjengelig på ruta.

Vi har full dekning i Norge nå og med både 40kWh Leaf og Mazda MX30 vil du komme deg fra Kirkenes til Kristiansan bare ved hjelp av hurtigladere, i hverfall om sommeren.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
1 hour ago, perpyro said:

Vi har full dekning i Norge nå og med både 40kWh Leaf og Mazda MX30 vil du komme deg fra Kirkenes til Kristiansan bare ved hjelp av hurtigladere, i hverfall om sommeren.

Det er nok mer de berømmelige hytteturene som er problemet. Grisgrendt, høyt forbruk og ingen hurtigladere. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (1 time siden):

Det er nok mer de berømmelige hytteturene som er problemet. Grisgrendt, høyt forbruk og ingen hurtigladere. 

Har du noen eksempel på hvor du kan ha hytte og ikke nå frem med elbil fordi det er for langt mellom hurtigladerne?
Etter hva jeg ser på kartet til plugshare kan jeg kjøre landet på kryss og tvers i min E-NV200 Evalia året rundt og fortsatt ha tett nok med hurtigladere for å komme frem der det strekket som kan by på problemer med den bilen er Tana Bru til Karasjok langs E-6 vintertid.
https://www.plugshare.com/

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle elbiler er veldig bra, og lading er null problem når man kjører landet rundt selv med gammel Leaf. Nå er jeg veldig spent på å se om dette innlegget også forsvinner.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (31 minutter siden):

Har du noen eksempel på hvor du kan ha hytte og ikke nå frem med elbil fordi det er for langt mellom hurtigladerne?
Etter hva jeg ser på kartet til plugshare kan jeg kjøre landet på kryss og tvers i min E-NV200 Evalia året rundt og fortsatt ha tett nok med hurtigladere for å komme frem der det strekket som kan by på problemer med den bilen er Tana Bru til Karasjok langs E-6 vintertid.
https://www.plugshare.com/

Har tilgang til 2 hytter, begge ligger ca 1,5 timer kjøring fra hjemme, ingen av dem har mulighet for lading ved hytta, parkerer ett godt stykke unna. Her er det såpas korte avstander at argumenter med at den pause du får ved lading trenger du uansett fungerer ikke, og selv om de finnes hurtiglading på veien vil jeg heller bruke den halvtimen ekstra i solveggen på hytta en å stå å se på en bil som lader..

De billige elbilene klarer ikke hjemme-kontoret-hjem-hytta-hjem uten å lade, og det det hender bilen blir brukt litt men man er på hytta også. Spesielt den ene hytta er det ganske langt til hurtiglader, ca 20 min i feil retning i forhold til der jeg pleier å kjøre hvis jeg vil gå en tur, så jeg beholder bensinbilen min en stund til

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har i dag ein to år gamal Kodiaq på bensin som bla. vart valgt pga. suveren plass innvendig og i bagasjerommet, rykte til Skoda og at dei gjer det bra på diverse statistikkar. Av bilane eg testa var det den beste.

Kunne nok skifta til elbil, men hadde då mista ein del liter bagasjeromsplass. I tillegg kunne eg helst tenkt meg å ikkje kjøpe førsteutgåve av ein elbil, og dei mest aktuelle er gjerne det.

Det eg er mest usikker på er bruktmarknaden for bensin 2-3 år fram i tid. Då går garantien på bilen ut og det blir meir aktuelt å vurdere elbil. Til den tid kan det derimot ha kome avgifter på elbilar som gjer elbilen dyrare òg.

Det største verditapet er allereie tatt, men eg er usikker på om det vil vere eit stort tap av å vente nokre år til ift. å skifte i år, enten til ny eller brukt elbil. Køyrer ikkje så mykje i året, 5-7000 km med dagens bruk, men det kan endre seg på sikt avhengig av jobbsituasjon.

Veit ikkje kva eg kunne fått for bilen i dag, men med eit forsiktig anslag antar eg den kunne finansiert minst 80% av ein ny elbil.

Det gjer meg ingenting å kjøre bensin og for vår bruk er Kodiaqen meir praktisk, men hadde nok gått greit med elbil òg. Det er mest den økonomiske sida som har fått meg til å vurdere det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Zeph skrev (14 minutter siden):

Eg har i dag ein to år gamal Kodiaq på bensin som bla. vart valgt pga. suveren plass innvendig og i bagasjerommet, rykte til Skoda og at dei gjer det bra på diverse statistikkar. Av bilane eg testa var det den beste.

Kunne nok skifta til elbil, men hadde då mista ein del liter bagasjeromsplass. I tillegg kunne eg helst tenkt meg å ikkje kjøpe førsteutgåve av ein elbil, og dei mest aktuelle er gjerne det.

Det eg er mest usikker på er bruktmarknaden for bensin 2-3 år fram i tid. Då går garantien på bilen ut og det blir meir aktuelt å vurdere elbil. Til den tid kan det derimot ha kome avgifter på elbilar som gjer elbilen dyrare òg.

Det største verditapet er allereie tatt, men eg er usikker på om det vil vere eit stort tap av å vente nokre år til ift. å skifte i år, enten til ny eller brukt elbil. Køyrer ikkje så mykje i året, 5-7000 km med dagens bruk, men det kan endre seg på sikt avhengig av jobbsituasjon.

Veit ikkje kva eg kunne fått for bilen i dag, men med eit forsiktig anslag antar eg den kunne finansiert minst 80% av ein ny elbil.

Det gjer meg ingenting å kjøre bensin og for vår bruk er Kodiaqen meir praktisk, men hadde nok gått greit med elbil òg. Det er mest den økonomiske sida som har fått meg til å vurdere det.

Noe sier meg at du kanskje burde valgt elektrisk for to år siden?

Kanskje du kan vente ett par år og satse på en brukt ID4 eller Enyaq siden du allerede har tatt stort verditap. Men om du kan finansiere en brukbar elbil for deg med 80% av verdien på bensinbilen ville jeg byttet.

Lenke til kommentar
Selle skrev (32 minutter siden):

Har tilgang til 2 hytter, begge ligger ca 1,5 timer kjøring fra hjemme, ingen av dem har mulighet for lading ved hytta, parkerer ett godt stykke unna. Her er det såpas korte avstander at argumenter med at den pause du får ved lading trenger du uansett fungerer ikke, og selv om de finnes hurtiglading på veien vil jeg heller bruke den halvtimen ekstra i solveggen på hytta en å stå å se på en bil som lader..

De billige elbilene klarer ikke hjemme-kontoret-hjem-hytta-hjem uten å lade, og det det hender bilen blir brukt litt men man er på hytta også. Spesielt den ene hytta er det ganske langt til hurtiglader, ca 20 min i feil retning i forhold til der jeg pleier å kjøre hvis jeg vil gå en tur, så jeg beholder bensinbilen min en stund til

Men når var jo argumente grisgrendte strøk og mangel på hurtiglading og ikke at det er mer komfortabelt å slippe å lade.
Ja det er helt klart mer komfortabelt å slippe å lade under veis men så kom det til kost/nytte analysen og vektlegger du som du skriver den halvtimen i solveggen høyere en prisen det er å kjøre ICE bil ja da burde jo valget være enkelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (2 minutter siden):

Men når var jo argumente grisgrendte strøk og mangel på hurtiglading og ikke at det er mer komfortabelt å slippe å lade.
Ja det er helt klart mer komfortabelt å slippe å lade under veis men så kom det til kost/nytte analysen og vektlegger du som du skriver den halvtimen i solveggen høyere en prisen det er å kjøre ICE bil ja da burde jo valget være enkelt.

Om man skal vurdere kost/nytte så er vel ikke elbil det rette valget uansett. Da kjøper man en eldre ICE bil, men litt avhengig av hvor i landet man ferdes og hva slags ladeløsning man har til hverdags.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Om man skal vurdere kost/nytte så er vel ikke elbil det rette valget uansett. Da kjøper man en eldre ICE bil, men litt avhengig av hvor i landet man ferdes og hva slags ladeløsning man har til hverdags.

Så var det kost/nytte analysen av en eldre ICE bil da med tekniske problemer som kan oppstå på en halvmoderne bil og hva man vektlegger opp mot det.
Så en eldre ICE bil vil ikke lønne seg uansett men avhenger av behov og hva man vektlegger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
perpyro skrev (13 minutter siden):

Så var det kost/nytte analysen av en eldre ICE bil da med tekniske problemer som kan oppstå på en halvmoderne bil og hva man vektlegger opp mot det.
Så en eldre ICE bil vil ikke lønne seg uansett men avhenger av behov og hva man vektlegger.

Elektriske biler er heller ikke feilfrie, og verditapet av en ny bil er horribel og langt høyere enn vedlikeholdskostnadene til en eldre ICE bil. De som påstår noe annet er trolig uvitende, men en bil er halvert av nypris etter tre år. Dvs. kr. 150.000 i de fleste moderate tilfeller, og langt unna hva man påkoster en eldre ICE bil. Når folk kjøper ny bil er det neppe som følge av kost/nytte-prinsippet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (2 minutter siden):

Elektriske biler er heller ikke feilfrie, og verditapet av en ny bil er horribel og langt høyere enn vedlikeholdskostnadene til en eldre ICE bil.

At verditapet til en ny bil er langt høyere enn til en eldre bil... Snakk om å slå inn åpne dører :roll: "De som påstår noe annet .." Litt av at nivå på tråden nå! :lol:

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Simen1 skrev (3 minutter siden):

At verditapet til en ny bil er langt høyere enn til en eldre bil... Snakk om å slå inn åpne dører :roll: "De som påstår noe annet .." Litt av at nivå på tråden nå! :lol:

Ja, lavmål. Du må i det minste sitere riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...