Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (47 minutter siden):

https://www.nrk.no/norge/fikk-ikke-ladeplass_-matte-bytte-ut-elbil-med-bensinbil-1.15509454

Får ikke folk til å velge elbil når nye boliger bygges uten mulighet for lading.

Hvorfor er det ikke et krav at alle parkeringsplasser skal ha opplegg for lading?

Tragisk sameie, er vell en typisk motstander som leder det. Motsetter seg en arbeidsgruppe, tragikomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Tragisk sameie, er vell en typisk motstander som leder det. Motsetter seg en arbeidsgruppe, tragikomisk.

Har nok med frykten for økt fellesgjeld/husleie å gjøre tenker jeg. Om man selv ikke har elbil kan jeg se at det er sure penger.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (14 minutter siden):

Har nok med frykten for økt fellesgjeld/husleie å gjøre tenker jeg. Om man selv ikke har elbil kan jeg se at det er sure penger.

Det kan legges opp sånn at kun de som trenger lader betaler for anlegget.
Sameiet må nok ta opp mer lån, men de resterende trenger ikke betale noe av det.

Alt dette hadde vært unngått om de måtte lagt opp strøm for lading når det ble bygd.
Ville kostet mye mindre enn når man må legge opp etterpå.

Jeg skal ha elbil, når det kommer en pickup til Norge..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Det kan legges opp sånn at kun de som trenger lader betaler for anlegget.

Ja, men det er fryktelig dyrt for de stakkarene som da må ta regningen. "lading som tjeneste" er noe mange borettslag kommer til å velge - fordi det i dag er få som har elbil. Men det skal ikke mer enn ~3-4 år før man er i det negative sammenlignet med å etablere over fellesgjelden/bruke EK. Man kommer ikke ut av disse avtalene heller, og de har mulighet til å øke kostnaden selvsagt. Det burde reguleres eller i det minste etableres et statlig foretak for å bygge ut og tilby dette i et par tiår fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sampson skrev (2 minutter siden):

Ja, men det er fryktelig dyrt for de stakkarene som da må ta regningen. "lading som tjeneste" er noe mange borettslag kommer til å velge - fordi det i dag er få som har elbil. Men det skal ikke mer enn ~3-4 år før man er i det negative sammenlignet med å etablere over fellesgjelden/bruke EK. Man kommer ikke ut av disse avtalene heller, og de har mulighet til å øke kostnaden selvsagt. Det burde reguleres eller i det minste etableres et statlig foretak for å bygge ut og tilby dette i et par tiår fremover.

Tenkte mer på at de legger opp til alle parkeringsplassene, så om det er 10 plasser, så betaler de 1/10 av kostnaden + renter.
Lader får de betale selv.

OG, hadde de lagt det opp når det ble bygd kunne de hatt målere knyttet til leilighetene, eller koblet direkte.
Kan sikkert sette opp måler på hver lader, men aner ikke hva det koster

Lenke til kommentar
Dubious skrev (45 minutter siden):

Tenkte mer på at de legger opp til alle parkeringsplassene, så om det er 10 plasser, så betaler de 1/10 av kostnaden + renter.
Lader får de betale selv.

OG, hadde de lagt det opp når det ble bygd kunne de hatt målere knyttet til leilighetene, eller koblet direkte.
Kan sikkert sette opp måler på hver lader, men aner ikke hva det koster

Det er som regel ikke å legge strøm til plassene som koster, og selve boksene kan hver beboer som ønsker bekoste som du sier. Men infrastrukturen inn til selve borettslaget - der får man som regel den største kostnaden og den må man selvsagt fordele på hele borettslaget om man skal gjøre noe slikt.

Lenke til kommentar

I mitt borettslag ble det lagt til rette for lading for et par år siden. Alle parkeringsplassene har fått mulighet for ladeboks, og alle beboerne betalte et ekstra tillegg på fellesgjelden (1000 kr ekstra/mnd) i ett år, enten de hadde elbil eller ikke. Nå er infrastrukturen nedbetalt, og alt klart til at alle som ønsker kan få sette opp ladeboks. 

Trenger ikke å gjøres vanskeligere enn dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dubious skrev (7 timer siden):

Det kan legges opp sånn at kun de som trenger lader betaler for anlegget.
Sameiet må nok ta opp mer lån, men de resterende trenger ikke betale noe av det.

Alt dette hadde vært unngått om de måtte lagt opp strøm for lading når det ble bygd.
Ville kostet mye mindre enn når man må legge opp etterpå.

Jeg skal ha elbil, når det kommer en pickup til Norge..

Dette er vel ikke lov lenger, og alle må være med på å betale for anlegget.

Hos enkelte blir det unødvendig dyrt og styret kan da si nei til lading. Forøvrig burde man sjekket parkeringen før man kjøpte boligen. Hun er en av mange som ikke får ladet bilen, og mange må faktisk ty til gateparkering.

Lenke til kommentar
Sampson skrev (8 timer siden):

Har nok med frykten for økt fellesgjeld/husleie å gjøre tenker jeg. Om man selv ikke har elbil kan jeg se at det er sure penger.

Det er bare til å legge ned I vedtektene at hver eier skal selv betale det. Det har vi. Det er åpenbart noe humbug når de går i mot en gruppe som bare skal sjekke mulighetene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Det er bare til å legge ned I vedtektene at hver eier skal selv betale det. Det har vi. Det er åpenbart noe humbug når de går i mot en gruppe som bare skal sjekke mulighetene. 

Loven sier alle skal betale for infrastruktur, så vedtektene er dermed utdaterte og ulovlige dersom loven har tilbakevirkende kraft. Her er det snakk om nytt anlegg.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Loven sier alle skal betale for infrastruktur, så vedtektene er dermed utdaterte og ulovlige dersom loven har tilbakevirkende kraft. Her er det snakk om nytt anlegg.

Vennligst henvis til hvor dette er definert som ulovlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Salvesen. skrev (1 time siden):

Vennligst henvis til hvor dette er definert som ulovlig. 

Det står nok sameieloven og lov om borettslag. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Vennligst henvis til hvor dette er definert som ulovlig. 

Sitat

Kostnader ved eventuelle oppgraderinger av strømnettet som følge av at det etableres lading, fordeles som andre felleskostnader i borettslaget eller sameiet. Dette fordi denne typen investeringer er nyttig for alle, uavhengig av om man har bil eller ikke. For mange borettslag og sameier er det ikke nødvendig å gjøre denne typen investeringer i første omgang dersom man investerer i smarte ladeanlegg med god laststyring.

Også for ladeinfrastruktur utenom ladeboksen, slik som for eksempel kostnader forbundet med å legge elektriske kabler, er hovedregelen at kostnader fordeles på fellesskapet på samme måte som andre felleskostnader i borettslaget eller sameier. Her er det derimot åpning for at bare de som kan ha nytte av investeringen, får kostnaden. Men det er ikke bare nåværende elbilister som har nytte av at det investeres i ladeinfrastruktur. Alle som har tilgang til egen eller felles parkeringsplass nå eller i framtiden kan ha nytte av at det blir lagt til rette for elbillading, og derfor fordeles kostnaden bredt på alle disse.

I en periode har det vært tilbydere av ladeanlegg på markedet som har reklamert med tilbud om ladeanlegg der «bare de som lader, betaler». Kommunal- og regionaldepartementet har konkludert med at en slik kostnadsfordeling er i strid med loven. Kostnadsfordelingen som er beskrevet over gjelder enten man leier eller eier anlegg. Les mer om departementets lovtolkning av kostnadsfordeling her. 

https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Men dette gjør det jo ikke ulovlig. 

Sitat

Kostnader ved eventuelle oppgraderinger av strømnettet som følge av at det etableres lading, fordeles som andre felleskostnader i borettslaget eller sameiet.

Om en ikke trenger oppgradering av felles strømnett er det åpenbart at det ikke skal fordeles på fellesen. Jeg er medeier i to sameier. Ett rekkehus og en leilighet. I begge tilfeller er det nybygg med god kapasitet til hver enhet. Alle som skal lade har muligheten til å legge til sikring i underfordeling til hver enhet(med begrensning av effekt, såklart). Altså vill hver enhet ha en underfordeling i sitt eget uteskap og derfor tilfaller kostnaden hver enkelt eier. 

Det er ingenting i posten over som tilsier at dette er "ulovlig". 

 

Det er faktisk spesifisert over men du tok det ikke i bold: 

Sitat

Også for ladeinfrastruktur utenom ladeboksen

og dette: 

Sitat

 Her er det derimot åpning for at bare de som kan ha nytte av investeringen, får kostnaden.

Jeg ser ikke at det er ulovlig å ha en slik avtale i sameiet, så lenge kostnadene er til hver enkelt eier. Må en inn med nytt inntak osv så er det åpenbart en felles kostnad. Denne kan en unngå på mange måter som begrensning av effekt eller lastfordeling. Fordelingen er jo da noe som blir en felles kostnad mens hver enkelt lader er en kostnad til hver enkelt eier. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Men dette gjør det jo ikke ulovlig. 

Om en ikke trenger oppgradering av felles strømnett er det åpenbart at det ikke skal fordeles på fellesen. Jeg er medeier i to sameier. Ett rekkehus og en leilighet. I begge tilfeller er det nybygg med god kapasitet til hver enhet. Alle som skal lade har muligheten til å legge til sikring i underfordeling til hver enhet(med begrensning av effekt, såklart). Altså vill hver enhet ha en underfordeling i sitt eget uteskap og derfor tilfaller kostnaden hver enkelt eier. 

Det er ingenting i posten over som tilsier at dette er "ulovlig". 

 

Det er faktisk spesifisert over men du tok det ikke i bold: 

og dette: 

Jeg ser ikke at det er ulovlig å ha en slik avtale i sameiet, så lenge kostnadene er til hver enkelt eier. Må en inn med nytt inntak osv så er det åpenbart en felles kostnad. Denne kan en unngå på mange måter som begrensning av effekt eller lastfordeling. Fordelingen er jo da noe som blir en felles kostnad mens hver enkelt lader er en kostnad til hver enkelt eier. 

Jeg tror vi misforstår hverandre. Om infrastrukturen er der allerede, er det jo ingen kostnad på den. Selve ladepunktet må selvfølgelig vedkommende som skal bruke det sette opp. Men om f.eks. strømnettet må utvides for å kunne lade elbiler, så er det en kostnad alle skal ta i fellesskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Sampson said:

Ja, men det er fryktelig dyrt for de stakkarene som da må ta regningen. "lading som tjeneste" er noe mange borettslag kommer til å velge - fordi det i dag er få som har elbil. Men det skal ikke mer enn ~3-4 år før man er i det negative sammenlignet med å etablere over fellesgjelden/bruke EK. Man kommer ikke ut av disse avtalene heller, og de har mulighet til å øke kostnaden selvsagt. Det burde reguleres eller i det minste etableres et statlig foretak for å bygge ut og tilby dette i et par tiår fremover.

Løsningen med bare de som lader er ikke lengre lov. Se sameieseksjonsloven om fordeling av felleskostnader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...