Zeph Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Det var jo eit interessant spørsmål då Model S kom, kor lenge batteriene ville klare seg. Eg antar det framleis rullar modellar av første versjon på veiane. Korleis er kapasiteten i dag og klarar dei seg utan batteriskifte? Mange var skeptisk, men så vidt eg har fått med meg har batteriene haldt ganske bra. Det er òg eit argument for å kjøpe den største batteripakka på ein elbil. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 7 minutes ago, Zeph said: Det var jo eit interessant spørsmål då Model S kom, kor lenge batteriene ville klare seg. Eg antar det framleis rullar modellar av første versjon på veiane. Korleis er kapasiteten i dag og klarar dei seg utan batteriskifte? Mange var skeptisk, men så vidt eg har fått med meg har batteriene haldt ganske bra. Det er òg eit argument for å kjøpe den største batteripakka på ein elbil. Det er bare å sjekke ut Bjørn Nyland på YouTube. Han kjøpte vel nylig tilbake sin første Tesla og har gjort en masse tester på den. Batteriet er vel gått 230 tusen km eller noe og virker å være i relativt god stand enda. 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Splitet ut et spørsmål jeg selv stilte til en egen tråd : Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Zeph skrev (2 timer siden): Det var jo eit interessant spørsmål då Model S kom, kor lenge batteriene ville klare seg. Eg antar det framleis rullar modellar av første versjon på veiane. Korleis er kapasiteten i dag og klarar dei seg utan batteriskifte? Mange var skeptisk, men så vidt eg har fått med meg har batteriene haldt ganske bra. Det er òg eit argument for å kjøpe den største batteripakka på ein elbil. Jeg har en av de første model S som ble levert i Norge. (midt 2013). Den har gått 170 000 km og batteriet ble skiftet av tidligere eier tidlig, på grunn av en konstruksjonsfeil som gjorde at mange av batteriene fra den tida ble skiftet. Rent praktisk antar jeg at de fikk noen få nye batteripakker fra USA til hele Tesla-bestanden i Norge, deretter byttet de kjapt batteri (2-3 timers arbeid på garantien), reparerte komponentene som hadde risiko for å feile (uten at kunden måtte vente) og raskt byttet dette batteriet for neste kunde (2-3 timer), osv. En slags serie-swap der hver kunde bare hadde bilen 2-3 timer inne på verkstedet og det i praksis bare var noen få ekstra batterier i omløp pr verksted. Dvs. at batteriene i praksis blir gjenbrukt. Mitt batteri har nå gått ~120 000 km i mitt eie om jeg husker rett. Aner ingenting om hvor mye det har gått før swap-en. Det har i følge displayet 96% av opprinnelig kapasitet. I følge praktisk bruk har jeg ikke merket forskjell de siste 50 000 km. Jeg har ikke gjort noen dyp teknisk analyse av batteriet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 @Simen1 Var det ikke deg som fikk tvungen redusert kapasitet på batteriet (mener å huske du var temmelig irritert på håndteringen dems av dette) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 syar2003 skrev (1 time siden): @Simen1 Var det ikke deg som fikk tvungen redusert kapasitet på batteriet (mener å huske du var temmelig irritert på håndteringen dems av dette) Jeg tok ikke den oppdateringen fordi jeg fryktet det skulle ramme meg. Et års tid senere ble jeg tvunget likevel. Det viste seg at jeg ikke ble merkbart rammet på kapasiteten, men jeg ble rammet på hurtigladehastighet. Når bilen var ny ladet jeg med ~120 kW opp til ~20% SoC. Ved 50% kunne jeg ha 90 kW. Nå får jeg bare ~100 kW opp til ~20% og ca 70 kW ved 50% om jeg husker rett. Veldig lenge siden jeg har hurtigladet og oppdatert programvaren nå så jeg vet ikke helt hvordan ståa er på hastighet lengre, men batterikapasiteten er altså ikke merkbart rammet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Simen1 skrev (25 minutter siden): Jeg tok ikke den oppdateringen fordi jeg fryktet det skulle ramme meg. Et års tid senere ble jeg tvunget likevel. Det viste seg at jeg ikke ble merkbart rammet på kapasiteten, men jeg ble rammet på hurtigladehastighet. Når bilen var ny ladet jeg med ~120 kW opp til ~20% SoC. Ved 50% kunne jeg ha 90 kW. Nå får jeg bare ~100 kW opp til ~20% og ca 70 kW ved 50% om jeg husker rett. Veldig lenge siden jeg har hurtigladet og oppdatert programvaren nå så jeg vet ikke helt hvordan ståa er på hastighet lengre, men batterikapasiteten er altså ikke merkbart rammet. Da har jeg nok misforstått deg i tidligere diskusjoner som f.eks dine innlegg i denne https://www.diskusjon.no/topic/1866094-tesla-advarer-taper-du-rekkevidde-etter-programvareoppdatering-dekker-vi-det-ikke/?do=findComment&comment=25242673 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Noen som har erfaring med Peugeot e208? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Kult å se hvordan det har utviklet seg. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 PgUp skrev (12 timer siden): Noen som har erfaring med Peugeot e208? Hadde en slik noen mnd i forrige året. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 Nidar2 skrev (1 time siden): Hadde en slik noen mnd i forrige året. Hvordan var erfaringen din? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 PgUp skrev (2 timer siden): Hvordan var erfaringen din? Den gang var vi skuffet og solgte den fort. Jeg trodde alle nye biler ville vise batteritemperatur og ladehastighet, noe den ikke gjør. Jeg synes også hurtigladingen gikk tregere enn forventet. Jeg reagerte på støynivået og synes bilen generelt var trang samt at infotainmentsystemet var meningsløst. I dag vil jeg nok si at jeg er mindre skuffet over den når jeg sammenligner med andre biler da de fleste ser ut til å lide samme skjebne. Kjører Ioniq 2020 pr. i dag og synes den er ok selv om hurtigladingen og støynivået muligens er enda dårligere enn e208. Ioniq synes jeg har velfungerende infotainment og selvkjøring samt fungerende app. Nå skal vi trolig selge Ioniq og kjøpe to nye elbiler. En av de som står på agendaen er eC4 (så litt tilbake mot e208). Jeg har også kjørt e2008 og synes den var langt bedre enn e208. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 Nidar2 skrev (2 timer siden): Den gang var vi skuffet og solgte den fort. Jeg trodde alle nye biler ville vise batteritemperatur og ladehastighet, noe den ikke gjør. Jeg synes også hurtigladingen gikk tregere enn forventet. Jeg reagerte på støynivået og synes bilen generelt var trang samt at infotainmentsystemet var meningsløst. I dag vil jeg nok si at jeg er mindre skuffet over den når jeg sammenligner med andre biler da de fleste ser ut til å lide samme skjebne. Kjører Ioniq 2020 pr. i dag og synes den er ok selv om hurtigladingen og støynivået muligens er enda dårligere enn e208. Ioniq synes jeg har velfungerende infotainment og selvkjøring samt fungerende app. Nå skal vi trolig selge Ioniq og kjøpe to nye elbiler. En av de som står på agendaen er eC4 (så litt tilbake mot e208). Jeg har også kjørt e2008 og synes den var langt bedre enn e208. Er eC4 ca samme som 208? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 (endret) PgUp skrev (20 timer siden): Noen som har erfaring med Peugeot e208? Jeg har kjørt en del e208 og e2008, veldi flotte biler med et flott interiør for pengene, føles absolutt som et hakk over tilsvarende biler på premium feel, selv om de kanskje er litt mye hardplast å spore. Det som derimot plaget meg med bilene var at de har innlagt en slags fake momentkurve, at den starter litt tregt å bygger seg opp når du klamper gasse i bånn, om dette er for å imitere en fosilbil eller det er for å forhindre spinning vet jeg ikke, men personlig liker jeg å ha valget å regulere det selv, så en mister litt av den snappy gassresponsen en får med andre elbiler. En annen ting som er veldig viktig at du prøvekjører og sjekker er at du ser instrument panelet skikkelig, jeg er 185 og med meg i en komfortabel kjøreposisjon så kom toppen av ratte midt på instrumentpanelet slik jeg måtte heve meg opp for å se hva som sto der, utrolig irriterende, men det kommer litt ann på høyde og sittestilling, så prøvekjør å sjekk Infotainment var ikke mer enn grei, men den har støtte for Android Auto og Carplay så spiller vertfall for meg ikke så stor rolle siden jeg da uansett ikke bruker on board infotainmenten noe særlig. Endret 7. mai 2021 av Evil-Duck Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 PgUp skrev (1 time siden): Er eC4 ca samme som 208? Mye likt, særlig infotainmentsystemet. Jeg har glemt å sjekke om Android Auto kan kjøres trådløst i eC4, men det regner meg det ikke kan. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 6 hours ago, PgUp said: Er eC4 ca samme som 208? Er litt forskjell men rekkevidde er likt, e-c4 er mer komfortabel og støyer mindre mens 208 er mer sporty. e-c4 skal ha bedre seter og som er mer komfortable. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. mai 2021 Del Skrevet 8. mai 2021 (endret) En ting jeg savner i biler etter å ha opplevd en del parkeringsplass skader er sentry mode. Er det noen andre enn Tesla som har dette uten å måtte kjøpe et eget dual dashcam system som må monteres? Endret 8. mai 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 8. mai 2021 Del Skrevet 8. mai 2021 (endret) 1 hour ago, Theo343 said: En ting jeg savner i biler etter å ha opplevd en del parkeringsplass skader er sentry mode. Er det noen andre enn Tesla som har dette uten å måtte kjøpe et eget dual dashcam system som må monteres? Xpeng har vel mye fanzy camera tech Sentry Mode er helt fantastisk. Er skremmende hvor lite folk bryr seg når de smeller opp dørene sine. Endret 8. mai 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. mai 2021 Del Skrevet 10. mai 2021 PgUp skrev (På 7.5.2021 den 15.12): Er eC4 ca samme som 208? Teknisk er den samme. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 10. mai 2021 Del Skrevet 10. mai 2021 Theo343 skrev (På 8.5.2021 den 11.01): En ting jeg savner i biler etter å ha opplevd en del parkeringsplass skader er sentry mode. Er det noen andre enn Tesla som har dette uten å måtte kjøpe et eget dual dashcam system som må monteres? Vet ikke om noen andre biler som har full Sentry mode el.lign. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå