Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Er svært kunnskapsfattig når det gjelder el-bil markedet, men ønsker å bli bedre kjent med både bruktmarked og nymarked da vi planlegger å gå til innkjøp av en el-bil (sannsynligvis til nyåret). Hva er lurt for oss å gjøre? Hører det er lange ventelister på noen nye modeller osv. Hadde kanskje vært lurt å melde interesse allerede nå med tanke på lange ventelister hos enkelte forhandlere, men må sikkert ut med en egenkapital for å melde seg på?

Noen modeller (f.eks. Hyundai Kona som jeg selv har bestilt) krever ingen innskudd for å reservere og du kan avbestille når som helst frem til endelig kontrakt er signert (hvertfall hos min forhandler). Det er derfor ingen grunn til ikke å stå på lista for den dersom du kan være interessert.

 

Er det dumt å kjøpe seg en brukt el-bil, vil det være vanskeligere å få seg lån til dette?

Nja. Slik jeg ser det er de modellene som er populære overpriset på bruktmarkedet nettopp på grunn av de lange ventelistene. Hva gjelder lån så vet jeg ikke nok om dette.

 

Hvilke modeller bør jeg ta en nærmere titt på i middel/økonomi-klassene? Noen kommende modeller som kan være interessante?

Her er det sikkert noen andre som har mer peiling enn meg på alt som finnes der ute. Men jeg kan jo hvertfall nevne Tesla Model 3 som vil ligge i middels+ prisklasse (300-320k for standard og 450-500k for long range). Hyundai Kona ligger på ca 340k for den jeg bestilte. Kona-en har kun blitt bestilt til Norge i en utgave som er relativt godt utstyrt så langt. Ellers synes jeg Renault Zoe er en svært ålreit bil i økonomi-klassen. Den er relativt dårlig utstyrt, men er samtidig veldig billig(260-270k) og gir svært god rekkevidde(300+km realistisk rekkevidde om sommeren).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

U1ven: Sett noen absolutte krav og ikke så absolutte ønsker sånn at du kan filtrere ut de som er uaktuelle for deg. For eksempel:

 

- Antall seter og bagasjebehov

- Egnethet for langkjøring (hurtigladeeffekt og rekkevidde)

- Design du absolutt ikke liker

- Prisklasse både brukt og nytt

- Hvor lenge er det aktuelt å vente på levering?

 

Slike krav hjelper deg å filtrere bort mange biler sånn at du kan lage en liste med biler som du kan sjekke nøyere ut og be om råd for. Alle bilene har sine fordeler og ulemper. Det som passer godt for meg passer ikke nødvendigvis bra for deg. Uten krav og føringer vil anbefalingene sprike i alle retninger.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Største ulempen nå er jo at det kommer mange nye modeller med god rekkevidde, men de er jo ubrukelige på å få opp produksjonen, så det er jo opptil flere års ventetid hvis man går inn i butikken nå.

 

Jeg har en 2012 leaf og en Outlander idag, kunne godt tenkt meg f. Eks Kia Niro, den har god rekkevidde og tilsynelatende omtrent like god bagasjeromsplass som leafen, selv om jeg kunne tenkt meg enda større plass.

Men regner med jeg beholder leafen 2-3 år til, da begynner det å bli håp om at det kanskje kommer en stasjonsvogn til levelig pris (under 400k).

Kanskje vi kunne byttet ut oulanderen også, Audi e-tron er et alternativ, men litt dyr.

Outlander som ren elbil med ca 450km reel rekkevidde, hengerfeste og pris under 400k, da snakker vi ?

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Takk Nimrad og Simen, gode råd. Ventelistene var lengre enn det jeg var klar for, dessverre, men det får jeg ikke gjort noe med.

 

- Bilen må ha minst 4 seter og plass til et middels stort hundebur i bagasjerom.

- Rekkevidde bør være på minst 300km, men hurtiglading er viktigere enn lang rekkevidde for min del.

- Prisklasse: Middels+

- Leveringstid senest i 2019. Tidlig 2019 vil være et stort pluss.

Lenke til kommentar

Er svært kunnskapsfattig når det gjelder el-bil markedet, men ønsker å bli bedre kjent med både bruktmarked og nymarked da vi planlegger å gå til innkjøp av en el-bil (sannsynligvis til nyåret).

 

Hvilke modeller bør jeg ta en nærmere titt på i middel/økonomi-klassene? Noen kommende modeller som kan være interessante?

Blir den nr. 2-bil eller hovudbil? Skal den utelukkande gå fram og tilbake til jobb, eller blir det ein del køyring av ungar etc.?

 

Om ein har elbilen i tillegg til vanleg bil klarar ein seg kanskje med rekkevidda til ein brukt elbil for å komma seg rundt i byen. Dei billegaste «brukbare» alternativa blir då ca. 2011-modell av i-Miev-trillingane til jobbpendling eller Leaf om ein skal ha med ungar+treningsutstyr etc.

 

Edit: skal ein ha 300 km realistisk rekkevidde må ein nok helst venta på dei nye modellane som kjem framover. Dei einaste som har høgare NEDC-rekkevidde enn 300 km på marknaden i dag er vel Renault Zoe (ingen hurtiglading) og Opel Ampera (omtrent umogleg å få tak i).

Endret av MKap
Lenke til kommentar

....

- Rekkevidde bør være på minst 300km, men hurtiglading er viktigere enn lang rekkevidde for min del.

...

Jeg tenkte sånn før, men for meg betyr lang rekkevidde at jeg alltid rekker en langsom lading før batteriet er tomt. Eks. 150km batteri krever lading hver natt event hurtiglading. 500km batteri holder det fint med en natt i uken, og dermed sjeldent man trenger hurtiglading.

( begge deler er selvfølgelig det beste)

Lenke til kommentar

Vil sannsynligvis bli hovedbil til den dagen vi også oppgraderer den gamle dieselvogna vår. Daglig kjøring, med langkjøring av og til.

Slik jeg ser der har du to valg:

1. Kjøpe brukt Leaf til 120-140 lapper og bruke dieselbilen til langturer. Det er tross alt lite restverdi i en brukt Leaf.

2. Kjøpe en av de nye bilene. F.eks. Nissan Leaf. Prisen for disse er vesentlig høyere.

 

Har du to parkeringsplasser og ønsker å ha to biler vil jeg egentlig si at du er litt heldig siden du kan ha et dieseldyr som brukes mest til langkjøring. Selv har jeg bare en parkeringsplass og må kjøpe en bil som fungerer til alt. Det medfører at jeg helst skulle hatt bra hurtiglading, lang rekkevidde og hengerfeste. Da er det bare Kia Niro som kanskje er aktuell, avhengig av støtte for hengerfeste.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Wisd0m: Brukt Leaf fåes vesentlig rimeligere enn det der hvis man godtar en skramme eller to og ikke-Norsk navigasjon. Ellers så vil jeg innføre et tredje alternativ til U1ven:

 

3. En dyr bruktbil. Tesla model S koster fra ca 400 000 og tilbyr det U1ven lister opp. Levering omgående, middels+ prislapp, 300+km rekkevidde, rask hurtiglading, minst 4 seter, god plass til hundebur, god tilgjengelighet på ferdig tilpassede hundebur osv. Noen syns kanskje det er litt dyrt for en brukt bil, men den tilbyr også mye mer ut over disse minstekravene, som ytelser, utseende, gratis hurtiglading, raskere hurtiglading enn alt annet på markedet, markedets beste navigasjon. Det er grunner til at disse holder seg godt i pris, noe som også må taes med i regnestykket. Velg en med 19" dekk og uten P i navnet så holder du både dekk-kostnader og forsikring nede på et fornuftig nivå.

 

For deg Wisd0m forstår jeg godt frustrasjonen over mangel på hengerfeste. Den er et generelt irritasjonsmoment og kjøpestopper for mange. Selv klarer jeg meg uten (byttelåner bare bil med noen andre om jeg trenger det på lokale småturer). Men nå vil jeg også nevne at bruktprisen på model X synker jevnt og trutt. Sparer du jevnt og trutt så vil de to grafene møtes før eller siden. Når du alikevel sitter og venter på framtidige biler kan det være greit å se det i perspektiv til når de to grafene møtes.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk Nimrad og Simen, gode råd. Ventelistene var lengre enn det jeg var klar for, dessverre, men det får jeg ikke gjort noe med.

 

- Bilen må ha minst 4 seter og plass til et middels stort hundebur i bagasjerom.

- Rekkevidde bør være på minst 300km, men hurtiglading er viktigere enn lang rekkevidde for min del.

- Prisklasse: Middels+

- Leveringstid senest i 2019. Tidlig 2019 vil være et stort pluss.

 

Om du har 2019 på deg ville jeg vurdert tesla model 3. Evt ville jeg sett på kona, men usikker på når denne leveres slik  det ser ut i dag.

Lenke til kommentar

(...)3. En dyr bruktbil. Tesla model S koster fra ca 400 000 og tilbyr det U1ven lister opp. Levering omgående, middels+ prislapp, 300+km rekkevidde, rask hurtiglading, minst 4 seter, god plass til hundebur, god tilgjengelighet på ferdig tilpassede hundebur osv. Noen syns kanskje det er litt dyrt for en brukt bil, men den tilbyr også mye mer ut over disse minstekravene, som ytelser, utseende, gratis hurtiglading, raskere hurtiglading enn alt annet på markedet, markedets beste navigasjon. Det er grunner til at disse holder seg godt i pris, noe som også må taes med i regnestykket. Velg en med 19" dekk og uten P i navnet så holder du både dekk-kostnader og forsikring nede på et fornuftig nivå.(...)

 

En brukt tesla er jo ganske mye gambling på nåværende tidspunkt da vi ikke kjenner mye til hvordan service/reparasjon priser vil være når garantien har gått ut, og siden de fleste av de har vært under garanti fram til i år er det nok ikke mange alternative verksted som har kompetanse enda så man er jo ganske låst til å betale det tesla ønsker når noe stopper og bilen er utenfor garanti.

Lenke til kommentar

Batteri og motor har 8 år garanti så det holder til 2021 for de tidligste Teslaene, det er fortsatt litt fram i tid.

 

Ellers så bør man også se det i perspektiv mot fossilbiler der man er tilnærmet garantert at sevicekostnadene blir høye i forhold til kjørelengden. Elbiler har generelt lavere servicebehov (færre ting som må gjøres). Batteriet i model S/X har god historikk hittil og kan skiftes modulvis om det skulle bli behov.

Lenke til kommentar

Batteri og motor har 8 år garanti så det holder til 2021 for de tidligste Teslaene, det er fortsatt litt fram i tid.

 

Ellers så bør man også se det i perspektiv mot fossilbiler der man er tilnærmet garantert at sevicekostnadene blir høye i forhold til kjørelengden. Elbiler har generelt lavere servicebehov (færre ting som må gjøres). Batteriet i model S/X har god historikk hittil og kan skiftes modulvis om det skulle bli behov.

 

Mange fossilbiler har ett levende ettermarked hvor det er flere leverandører som gjør at det ikke trenger å være dyrt med vedlikehold etter garantiperioden.

 

Og det er jo en del slitedeler på en bil ikke koblet til hovedmotor og strøm(drivstoff), og det koster jo fort penger hvis man bare kan velge dyre originaldeler(igjen vet vi lite om pris utenfor garantier, tesla bjørn ble overasket over hvor dyrt det var å reparere X'en sin som var utenfor garanti) og leiebilen koster også penger når man venter på reprasjon da tesla verkstedet har mye å gjør og andre verksted ikke har kompetanse.

 

redigert: sier ikke at det nødvendigvis blir dyrt, bare at vi ikke vet på nåværende tidspunkt og det er da gambling å velge en dyrere elbil(aka tesla).

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Tja, jeg tviler på det blir like dyrt som å vedlikeholde en fossilbil i samme prisklasse da det er såpass mange slitedeler som elbiler rett og slett ikke har.

 

Ettermarkedet for skift av ting som ikke har med framdriftssystemet å gjøre er til stede og kompetansen er helt ok. For eksempel lakk, ruter, dekk, felger, bremser, lykter, karosseriskader, interiør og ekstrautstyr som matter, takstativ/boks, skvettlapper, ladekabler etc.

 

For vedlikehold av framdriftssystemet må man nok til Tesla, men det tror jeg blir en sjelden affære. Jeg tror ikke det blir så stort marked for sånne repearasjoner at særlig mange andre gidder å skaffe seg kompetansen.

Lenke til kommentar

Om du har 2019 på deg ville jeg vurdert tesla model 3. Evt ville jeg sett på kona, men usikker på når denne leveres slik  det ser ut i dag.

Model 3 er lite hundevennlig dessverre. Man vil gjerne ikke lukke hunden inn i et bagasjerom uten lys på lengre turer. Da tenker jeg heller at en brukt Model S slik som Simen1 sier er et godt alternativ. Kona er det veldig vanskelig å si noe om ventetiden på all den tid man fortsatt kan stå på venteliste uten å betale noe depositum.
Lenke til kommentar

Model 3 er lite hundevennlig dessverre. Man vil gjerne ikke lukke hunden inn i et bagasjerom uten lys på lengre turer. Da tenker jeg heller at en brukt Model S slik som Simen1 sier er et godt alternativ. Kona er det veldig vanskelig å si noe om ventetiden på all den tid man fortsatt kan stå på venteliste uten å betale noe depositum.

Ja det tenkte jeg ikke på!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Største ulempen nå er jo at det kommer mange nye modeller med god rekkevidde, men de er jo ubrukelige på å få opp produksjonen, så det er jo opptil flere års ventetid hvis man går inn i butikken nå.

Det kan jo være at Nissan klarer å få en grei produksjon på den nye Leaf med større batteri.

 

Og så regner jeg med at Model 3 vil ha forholdsvis kort ventetid nå som produksjonstakten hos Tesla begynner å komme seg. Men først må leveranser til Norge faktisk starte.

Lenke til kommentar

Rapportene fra USA forteller om 7 til 14 dager for helt ferske bestillinger.

De må nok snart begynne å selge til andre markeder skal de bli kvitt alle bilene.

Musks 400 tusen reservasjoner er noe luftige.

Kvitt alle bilene? Er det 7-14 dager er det jo backlog. Ca likt som S og X ble levert tidligere (usikker på hvordan det er nå). De har jo levert 80 000 allerde, så en 20% har jo gått ut så det er ikke snakk om 400 000 lengre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...