Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (27 minutter siden):

Godt gjennomtenkt for ett karosseri som ikke er beregnet for å ha batteri der ja. Som du ser ville det ikke vært plass til føtter om batteriet var flatt.

Nye Nissan Ayria er bygget som en ren elbil, og har helt flat batteripakke.

Ayria er en bil som er utviklet 10+ år etter Nissan leaf. At nissan leaf er basert på B platformen til Nissan betyr ikke at de bare har tatt en plattform og tilpasset et batteri til denne slik du påstår , for nissan leaf sin del har det blitt gjort så store endringer på selve plattformen at nissan selv kaller det Nissan EV platform med egen dokumentasjon, dette ble og gjort før hele dette hysteriet med dedikerte plattformer var en greie, så de hadde heller ikke hatt noe særlig insentiver til å gjør det for PRen sin del tilbake i 2009. Graver en dypt nok i matieren for de fleste elbiler finne en nok andre plattformlikheter og. Om en ser på Arya så er den basert på en modifisert utgave av CMF plattformene til Nissan på samme måte som Nissan leaf er basert på en modifisert utgave av B plattformen til Nissan

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Evil-Duck said:

Ayria er en bil som er utviklet 10+ år etter Nissan leaf. At nissan leaf er basert på B platformen til Nissan betyr ikke at de bare har tatt en plattform og tilpasset et batteri til denne slik du påstår , for nissan leaf sin del har det blitt gjort så store endringer på selve plattformen at nissan selv kaller det Nissan EV platform med egen dokumentasjon, dette ble og gjort før hele dette hysteriet med dedikerte plattformer var en greie, så de hadde heller ikke hatt noe særlig insentiver til å gjør det for PRen sin del tilbake i 2009. Graver en dypt nok i matieren for de fleste elbiler finne en nok andre plattformlikheter og. Om en ser på Arya så er den basert på en modifisert utgave av CMF plattformene til Nissan på samme måte som Nissan leaf er basert på en modifisert utgave av B plattformen til Nissan

Så det betyr at Nissan Airya og er en Renault? Trodde det var noe egenutviklet fra scratch, men om det også er en plattform brukt til alt mulig kan det jo forklare hvorfor den har fremhjulsdrift.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Så det betyr at Nissan Airya og er en Renault? Trodde det var noe egenutviklet fra scratch, men om det også er en plattform brukt til alt mulig kan det jo forklare hvorfor den har fremhjulsdrift.

Er det fordi du føler Renault er mindreverdig du kaller en Nissan for Renault? Nissan og Renault er tette samarbeidspartnere og CMF plattformene de bygger alle sine biler på i dag er utviklet sammen. Om en plattform er utviklet fra scratch eller om det er en fellesplattform spiller da ingen rolle 🤣 Såvidt jeg vet blir Arya levert som 4x4 så om de ville kunne de nok gjort den til en bakhjulstrekker, det er ikke en begrensning i plattformen det er et bevist valg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Evil-Duck said:

Er det fordi du føler Renault er mindreverdig du kaller en Nissan for Renault? Nissan og Renault er tette samarbeidspartnere og CMF plattformene de bygger alle sine biler på i dag er utviklet sammen. Om en plattform er utviklet fra scratch eller om det er en fellesplattform spiller da ingen rolle 🤣 Såvidt jeg vet blir Arya levert som 4x4 så om de ville kunne de nok gjort den til en bakhjulstrekker, det er ikke en begrensning i plattformen det er et bevist valg. 

Nja, har bedre erfaring med Japanske biler enn Franske :p men ting har vel forandret seg en del på den fronten og. 

Firehjulstrekken på Ayira kaller de for e-4ORCE. Morsomt navn.

Utgaven med firehjulstrekk har forøvrig mindre bagasjerom, så vet ikke helt om FWD var bevist valg eller passet best til den plattformen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Utgaven med firehjulstrekk har forøvrig mindre bagasjerom, så vet ikke helt om FWD var bevist valg eller passet best til den plattformen.

Jeg tror egentlig ikke at hverken jeg eller du har nok forståelse for hvordan en plattform blir brukt. For Nissan leaf sin del tok de Nissan B plattformen og tilpasset den en elbil og kalte den Nissan EV Platform. For Ariya sin del tok de CFM platformen de bygger alle bilene sine på og tiplasset den en elbil og kalte den CFM-EV Platform. De er sådan dedikerte plattformer for elbiler, som er hele poenget mitt i denne diskusjonen, de har slektskap til andre plattformer, men det er fortsatt dedikerte EV Plattformer. Tar du derimot min bil nå, en Kia E-Soul som det parallelt bygges fossil utgaver av har ikke denne en dedikert plattform, men igjen spiller det ingen rolle såfrem plattformen fungerer til det den skal, å når en ser hva Kia/hyundai har fått til på fellesplattformer så tyder det jo på at det funger særs godt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Evil-Duck said:

Jeg tror egentlig ikke at hverken jeg eller du har nok forståelse for hvordan en plattform blir brukt. For Nissan leaf sin del tok de Nissan B plattformen og tilpasset den en elbil og kalte den Nissan EV Platform. For Ariya sin del tok de CFM platformen de bygger alle bilene sine på og tiplasset den en elbil og kalte den CFM-EV Platform. De er sådan dedikerte plattformer for elbiler, som er hele poenget mitt i denne diskusjonen, de har slektskap til andre plattformer, men det er fortsatt dedikerte EV Plattformer. Tar du derimot min bil nå, en Kia E-Soul som det parallelt bygges fossil utgaver av har ikke denne en dedikert plattform, men igjen spiller det ingen rolle såfrem plattformen fungerer til det den skal, å når en ser hva Kia/hyundai har fått til på fellesplattformer så tyder det jo på at det funger særs godt. 

Ja ikke noe galt i måten der gjøres på sånnsett, jeg bare stusser på at Nissan Leaf alltid blir nevnt som den første heleletriske elbilen når det kom biler før den som hadde mindre "fossil" i seg. Som f.eks Tesla Roadster som bare blir referert til som en elektrifisert Lotus Elise.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Ja ikke noe galt i måten der gjøres på sånnsett, jeg bare stusser på at Nissan Leaf alltid blir nevnt som den første heleletriske elbilen når det kom biler før den som hadde mindre "fossil" i seg. Som f.eks Tesla Roadster som bare blir referert til som en ombygd Lotus Elise.

Er det noen som refererer til Nissan Leaf som den første heleketriske elbilen? vi hadde jo både Think, Golf Citystormer og sikkert en hau andre biler lenge lenge før både Leaf og Tesla Roadster engang var tenkt opp. Det Nissan Leaf vel er kjent for er vel å være den første elbilen fungerte i det daglige til en fornuftig pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå problematikken når vi snakker om biler der elektrisk utgave opplagt var en ettertanke, men gitt at produsenten er dedikert på å lage en bra elbil så trenger ikke de fossile søsknene å sverte navnet. e208, Leaf, E-Soul og Ioniq er gode elbiler alle i sammen.

Jeg anser forøvrig ikke Leaf som den første elbilen, men som den første skikkelige massemarkedselbilen.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Evil-Duck said:

Er det noen som refererer til Nissan Leaf som den første heleketriske elbilen? vi hadde jo både Think, Golf Citystormer og sikkert en hau andre biler lenge lenge før både Leaf og Tesla Roadster engang var tenkt opp. Det Nissan Leaf vel er kjent for er vel å være den første elbilen fungerte i det daglige til en fornuftig pris. 

Ja ser stadig det nevnes at Leaf var den første elbilen bygget fra scratch som elbil og at den defor startet en revolusjon. Men førstnevnte stemmer jo ikke helt - som er poenget mitt.

Helt enig i at det er den første elbilen som var billig og hadde OK rekkevidde med plass til 5 personer. Er en grunn til at den har solgt så bra.

Focus Electric er vel en bil ford knapt vil vedkjenne seg. Elendig løsning.

Nissan Leaf hadde jo en irriterende bjelke bak der i starten, men de fjerna den vel ganske raskt. Usikker på hva den inneholdt.

 

NISSANLeaf-4310_39.jpg

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Det bare viser at de designet batteriet til å passe karosseriet, og ikke motsatt.

Complexity skrev (2 timer siden):

Godt gjennomtenkt for ett karosseri som ikke er beregnet for å ha batteri der ja. Som du ser ville det ikke vært plass til føtter om batteriet var flatt.

Jeg skulle til å påpeke det samme som @Evil-Duck. Jeg mener det er god plassutnyttelse å gi batteriet "pukkel" under setene. Den plassen brukes jo ikke til noe fornuftig uansett. PS. Legg merke til at batteriets "tynne" del under fotmatta til baksetene er like tykt som Teslas flate batteripakker. Batteriet har altså ikke dump ned akkurat der, men hump opp under setene.

Hadde jeg vært elbilbatteri-ingeniør og skulle valgt form ville jeg gått for noe som ligner Leaf sin batteriform. Flatt er bra på undersiden av bilen, men på siden som vender oppover mener jeg det er smart å utnytte det ellers bortkastede volumet under setene.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nissan Leaf var den første elbilen som var interessant med god seteplass og baggasjeplass mindre man skulle kjøpe Tesla. Dermed var det mange nordmenn som kjøpte denne. i-MiEV var ikke akkurat noe alternativ for mange.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Jeg skulle til å påpeke det samme som @Evil-Duck. Jeg mener det er god plassutnyttelse å gi batteriet "pukkel" under setene. Den plassen brukes jo ikke til noe fornuftig uansett. PS. Legg merke til at batteriets "tynne" del under fotmatta til baksetene er like tykt som Teslas flate batteripakker. Batteriet har altså ikke dump ned akkurat der, men hump opp under setene.

Hadde jeg vært elbilbatteri-ingeniør og skulle valgt form ville jeg gått for noe som ligner Leaf sin batteriform. Flatt er bra på undersiden av bilen, men på siden som vender oppover mener jeg det er smart å utnytte det ellers bortkastede volumet under setene.

 

Men å stacke batterier slik gir vel gjerne en utfordring med tanke på kjøling. Dette har jo ikke Nissan trengt å tenke så mye på med Leaf siden den ikke har kjøling. 

Ellers enig i at det er dumt å ikke utnytte tomrom. Er ikke noe å hente på min Model 3 (setene fremme ligger helt nedpå og bak har jo Penthouse under seg) men Model Y har en masse plass under forsetene hvor det bare er tomt.

Det begynner dog å komme noen løsninger for å benytte tomrommet da:
https://www.amazon.com/dp/B08ZNDS385/ref=cm_sw_r_cp_api_glt_i_AQT5TG2VM4RE1Q9RGW2C?_encoding=UTF8&psc=1&tag=tmc064-20

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (7 timer siden):

Gratulerer! Den ser kjempeflott ut, stilig farge og felger 🙂 Skikkelig shiny i lakken!

Jeg fikk e-post fra Audi (Møller) i dag med emnet "Nå er det like før" men har ikke fått noe status fra selger på hva som er forventet leverings-uke utover en gang i månedsskiftet mai-juni. Det tyder på at bilen er gått i produksjon i hvert fall. 

 

Den mailen fikk jeg 3-4 dager før selger ringte og avtalte utlevering. Har du kontaktet selger for å høre hvor i løypa bilen din er nå?

Veldig fornøyd med valget av farge og felger selv også. Nå skal bilen straks i garasjen for en polering og voks, så da blir den forhåentligvis enda mer shiny :D

Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Under setene kan man putte elektronikk, eller bagasjeplass, som noen biler har.

Elektronikk og bagasje har som regel mye lavere egenvekt. Til det kan man bruke hulrom høyere opp i bilen, eller foran forakslingen og bak bakakslingen. For bagasje bør volumet være mer tilgjengelig eller i tilknytning til annet bagasjevolum. Essensiell elektronikk kan stues nærmest hvor som helst, gjerne i små oppstykkede volumer, bare volumet er godt beskyttet. Underholdningselektronikk bør kun være der underholdningsdigsene er, i dashen.

Complexity skrev (1 time siden):

Men å stacke batterier slik gir vel gjerne en utfordring med tanke på kjøling. Dette har jo ikke Nissan trengt å tenke så mye på med Leaf siden den ikke har kjøling.

Den manglende kjølinga til Leaf-pakken er en historie for seg selv, som ikke nødvendigvis hadde vært mye bedre uten pukkel.. Kanskje til og med verre ettersom mindre batterikapasitet ville gitt høyere belastning pr battericelle (C ladeeffekt og C utlading) hvis bilen ellers var lik. Og kortere rekkevidde selvsagt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (20 timer siden):

Syns det er veldig mye bias her . Jeg har hatt denne en liten stund (utlevering hos Bavaria 16/4). Sjekk Bjørn Nyland sine IX3 tester på YT. Knall elbil👍

9DEA84EE-1D2B-40DD-9921-CE4DD6946AB7.jpeg

Lekker bil og folie. 👌

Men de felgene da.. 😬 Men er vel aerodynamiske og fine for elbiler sikkert. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...