Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hedonism skrev (På 10.2.2021 den 14.41):

Takk skal du ha, du må legge ut bilde av din også når den kommer. 🙂

Ikke verst beskjed å få det! Sier ikke nei takk til en slik beskjed jeg heller, men først og fremst håper jeg å få vite når bilen er klar for levering snart så man har en konkret uke å glede seg til. 

Da var endelig Sportback'en på gårdplassen, og jeg er storfornøyd med bilen. Ingen forsinkelser i forhold til forespeilet utleveringsuke ved bestilling :)

IMG_20210427_120040.thumb.jpg.39df75d29bf6d8ce1202ca828065f3f2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, syar2003 said:

Har du noen kilde på det med Leaf karosseri ?

Dette med plassering av ladeport nær AC/DC konverter i bilen er ikke noe krav teknisk men kanskje mere en besparelse for produsenten og praktisk betydning for ruting av tykke strømførende kabler. 
Hvor nærme må ladeporten være AC/DC konverter og DC kontaktor da ?

Besparelse for produsenten som du selv nevner. Slipper man 3-4 meter lange kabler hit å dit er mye penger spart. Batteriet er jo i midten så sånnsett "uansett" hvor man kobler laderen til batteriet.

Ang DC kontaktor så vet jeg bare hvordan Tesla har løst dette på Model 3. Den sitter i batteriet sammens med AC-DC converteren og DC-DC converteren i "Penthouse". Man kommer til dem ved å løfte bort baksetet. 

Screenshot_20210430-125820.thumb.png.5a76302ea164c93d852f0492273b300c.png

Eldre Tesla har og kontaktoren inni batteriet, men er mye vanskeligere å komme til den der noe de har brent seg veldig på da de har hatt en tendens til å feile.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Skulle også gjerne sett kilden på Leaf karosseri for det må være rent oppspinn. Det var jo en av de store tingene med Leaf at de var en av de første som nettopp ikke gjorde dette. Selvfølgelig bruker man noe hyllevare som dørene osv. for å spare penger, noe annet ville vært idioti.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Theo343 said:

Skulle også gjerne sett kilden på Leaf karosseri for det må være rent oppspinn. Det var jo en av de store tingene med Leaf at de var en av de første som nettopp ikke gjorde dette. Selvfølgelig bruker man noe hyllevare som dørene osv. for å spare penger, noe annet ville vært idioti.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_B_platform

A new electric vehicle platform, based on the Dacia B0 platform was revealed by Nissan in 2009, though Nissan's own documentation on the B0 platform does not mention the LEAF.

Så Nissan nevner ikke at den er brukt på leaf, men wikipedia påstår det.
Noen kan sikkert grave dypere her om de vil.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Leaf er så voldsomt beslektet til B0 selv om den er basert på denne plattformen. Det er mye du kan beholde fra en plattform uten at det er en "konvertert" bil, slik som hjuloppheng, elektronikk og store deler av chassis. Vi vet allerede at Leaf har et flattmontert batteri f.eks.

Men igjen så må jeg begynne med denne ranten angående elbilers "renhet". Det spiller ingen rolle om en elbil ikke er en ren nok elbil, da kompromissene kan tale nok for seg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Simen1 said:

Kveiling er langt mindre alvorlig med likespenning enn med vekselspenning. Ikke for å bagatellisere dårlig design av ladestasjon og for lange ladekabler, men det er vel en avveining de har tatt for å kunne lade biler med ladeport på allskens rare steder.

Det er vel omtrent like uproblematisk tenker jeg. Det går to ledere med strøm i motsatt retning i begge typer så noe induksjon av betydning er det ikke. Problemet med oppkveiling av kabler er at det gir mindre effektiv overflate å bli kvitt varme, men da skal de kveiles ganske tett.

16 hours ago, Simen1 said:

350 kW koster nok mer enn det smaker, også i framtida.

Hvordan begrunner du det? Under forutsetning av at 350kW impliserer 800V burde ikke det være spesiellt mye dyrere enn en 175kW 400V lader, og dermed billigere pr. watt.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
archongamer skrev (1 time siden):

Da var endelig Sportback'en på gårdplassen, og jeg er storfornøyd med bilen. Ingen forsinkelser i forhold til forespeilet utleveringsuke ved bestilling :)

IMG_20210427_120040.thumb.jpg.39df75d29bf6d8ce1202ca828065f3f2.jpg

Gratulerer! Den ser kjempeflott ut, stilig farge og felger 🙂 Skikkelig shiny i lakken!

Jeg fikk e-post fra Audi (Møller) i dag med emnet "Nå er det like før" men har ikke fått noe status fra selger på hva som er forventet leverings-uke utover en gang i månedsskiftet mai-juni. Det tyder på at bilen er gått i produksjon i hvert fall. 

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Jeg tror ikke Leaf er så voldsomt beslektet til B0 selv om den er basert på denne plattformen. Det er mye du kan beholde fra en plattform uten at det er en "konvertert" bil, slik som hjuloppheng, elektronikk og store deler av chassis. Vi vet allerede at Leaf har et flattmontert batteri f.eks.

Men igjen så må jeg begynne med denne ranten angående elbilers "renhet". Det spiller ingen rolle om en elbil ikke er en ren nok elbil, da kompromissene kan tale nok for seg selv.

Men det blir jo feil om folk går å påstår at Leaf var den første heleketriske bilen da.

Tesla Roadster fra 2008 er jo like heleketrisk. Selv om den er basert på Lotus Elise er det vel bare 7% av delene de deler.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Complexity said:

Men det blir jo feil om folk går å påstår at Leaf var den første heleketriske bilen da.

Tesla Roadster fra 2008 er jo like heleketrisk. Selv om den er basert på Lotus Elise er det vel bare 7% av delene de deler.

Det er på ingen måte feil. Selvfølgelig vil Nissan bruke enkelte hyllevarer og kanskje rammen, deler i kupeen og annet som kan brukes for å bygge en elektrisk bil fra bunn av. Det ville vært økonomisk idoti fra en bilprodusent å ikke gjøre det. Selv Tesla bruker jo deler fra andre bilprodusenter.

Hadde Tesla vært bilprodusent og laget ICE i 40 år før de lagde elbil ville de også sett på hva de kunne videreføre over til en elektrisk plattform.

Men jeg skal være enig i at FWD begynner å bli utdatert ift. elbil og at en elbil kan være bedre med RWD. Men jeg har kjørt BMW en del år og er ikke alltid like begeistret for RWD heller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Det er på ingen måte feil. Selvfølgelig vil Nissan bruke enkelte hyllevarer og kanskje rammen, deler i kupeen og annet som kan brukes for å bygge en elektrisk bil fra bunn av. Det ville vært økonomisk idoti fra en bilprodusent å ikke gjøre det. Selv Tesla bruker jo deler fra andre bilprodusenter.

Hadde Tesla vært bilprodusent og laget ICE i 40 år før de lagde elbil ville de også sett på hva de kunne videreføre over til en elektrisk plattform.

Men jeg skal være enig i at FWD begynner å bli utdatert ift. elbil og at en elbil kan være bedre med RWD. Men jeg har kjørt BMW en del år og er ikke alltid like begeistret for RWD heller.

Var ironisk nok "idioti" av Tesla å bruke Lotus Elise karosseriet siden alt måtte modifiseres, og det ville vært enklere og billigere om de bygget karosseriet fra scratch.

Virker jo og som at batteriet på leaf ble puttet der det var plass. Virker litt "humpete" under der. nissan-leaf-nie-taki-diabel-straszny-23.jpg.0d835356a4b951270ad31898e69b0969.jpg

All honnør til Leaf altså. Det var den første billige masseproduserte elbilen som hjalp godt til med å starte overgangen.

Men synes det er litt feil å påstå at det er den første heleletriske elbilen når den er bygget på karosseriet fra en fossilbil.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Evil-Duck said:

Dette er grunnen til formen på batteriet, det er faktisk ganske godt gjennomtenkt. 

Packaging: Maximum installation of batteries, and securing ample cabin space.

Godt gjennomtenkt for ett karosseri som ikke er beregnet for å ha batteri der ja. Som du ser ville det ikke vært plass til føtter om batteriet var flatt.

Nye Nissan Ayria er bygget som en ren elbil, og har flat batteripakke.

nissan-imx-concept-2017-tokyo-motor-show_100629227_m.jpg.b0ef33f07cf599495b3dc9ee0dcec56e.jpg

Selvfølgelig enklere å ha flatt batteri på store biler da. Er vel derfor det er så mange el-suv'er om dagen.

Porche Taycan har og hull i batterier for å få plass til føttene bak, men det må den siden den er så lav.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Hele premisset for argumentet er flåsete. Selvsagt ønsker man å designe noe fra bunnen av, men det betyr ikke at en delt plattform eller beslektet plattform er dårlig latskap.

Nissan Leaf er ingenting annet enn en genial bil, og har vært banebrytende på å gjøre elbiler praktiske og rimelige. Alle biler har sine kompromisser, og Nissan Leaf har jammen meg ikke mange.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...