Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leste litt fort, trodde han snakket om kinakablene til iPhone

 

Men de fleste ordentlige ladere til elbil som du kan få montert inneholder elektronikk, ja.

 

Jeg vertfall startet diskusjonen med å snakke om bil-lade-kabelen som alene koster veldig mye. Altså den biten som henger mellom laderen på veggen og bilen, ikke den som har en boks med elektronikk midt på kabelen(aka mode2). Slik kabel de snakker om her: https://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

 

Det er forskjellig hva som leveres med de forskjellige bilene av kabler og ladere, for min del ble bilen bare levert med lader og ikke kabel for å koble til ladestasjoner. Og jeg synes det er litt vel dyrt å investere i en type2/mode3 kabel bare for å lade når jeg ikke er hjemme slik prisene er nå.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Jeg vertfall startet diskusjonen med å snakke om bil-lade-kabelen som alene koster veldig mye. Altså den biten som henger mellom laderen på veggen og bilen, ikke den som har en boks med elektronikk midt på kabelen(aka mode2). Slik kabel de snakker om her: https://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/

 

Det er forskjellig hva som leveres med de forskjellige bilene av kabler og ladere, for min del ble bilen bare levert med lader og ikke kabel for å koble til ladestasjoner. Og jeg synes det er litt vel dyrt å investere i en type2/mode3 kabel bare for å lade når jeg ikke er hjemme slik prisene er nå.

Yes, en slik ren adapter kabel har nok ingen elektronikk i utgangspunktet, nei.

 

Vil uansett anbefale å kontakte produsent/importør og kjøpe original vare til det de tar for den over å kjøpe noe fra 3. part, men det burde jo i teorien være trygt så lenge du kjøper i norge og kabelen er bra nok.

Lenke til kommentar

Yes, en slik ren adapter kabel har nok ingen elektronikk i utgangspunktet, nei.

 

Vil uansett anbefale å kontakte produsent/importør og kjøpe original vare til det de tar for den over å kjøpe noe fra 3. part, men det burde jo i teorien være trygt så lenge du kjøper i norge og kabelen er bra nok.

Hvorfor vil du anbefale det? Har du noen sinne hørt om eller lest om en brann som har oppstått på grunn av at type2/mode3-kabelen har for dårlig kvalitet? Eller lest noen slik anbefaling fra forsikringsselskaper?

 

Mange norske elbiler leveres uten type2-mode3 kabel, men hvis kunden har behov for en anbefales det at kunden kjøper slik kabel selv, gjerne fra 3. part. Noen bilmerker selger ikke en gang slike ladekabler selv, men kan selge 3. parts-kabler eller henvise til andre som selger slike kabler.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvorfor vil du anbefale det? Har du noen sinne hørt om eller lest om en brann som har oppstått på grunn av at type2/mode3-kabelen har for dårlig kvalitet? Eller lest noen slik anbefaling fra forsikringsselskaper?

 

Mange norske elbiler leveres uten type2-mode3 kabel, men hvis kunden har behov for en anbefales det at kunden kjøper slik kabel selv, gjerne fra 3. part. Noen bilmerker selger ikke en gang slike ladekabler selv, men kan selge 3. parts-kabler eller henvise til andre som selger slike kabler.

Ville i så fall bedt om å få skriftlig henvisning, alltid greit å være føre-var
Lenke til kommentar

Hvorfor skriftlig? Finnes det et eneste eksempel gjennom norgeshistorien der det har blitt et problem i ettertid å ikke ha det skriftlig? Kanskje Snåsa-gubben hadde rett likevel? Greit å ha hans håndpåleggelse bare for sikkerhets skyld? En bønn til Shiva kan vel heller ikke skade, så hvorfor ikke?

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor skriftlig? Finnes det et eneste eksempel gjennom norgeshistorien der det har blitt et problem i ettertid å ikke ha det skriftlig? Kanskje Snåsa-gubben hadde rett likevel? Greit å ha hans håndpåleggelse bare for sikkerhets skyld? En bønn til Shiva kan vel heller ikke skade, så hvorfor ikke?

Hvilket bevis har du i en eventuell sak der du ikke har noe skriftlig?
Lenke til kommentar

Vil uansett anbefale å kontakte produsent/importør og kjøpe original vare til det de tar for den over å kjøpe noe fra 3. part, men det burde jo i teorien være trygt så lenge du kjøper i norge og kabelen er bra nok.

Det er bare en kabel. Det er begrenset hva som kan gå galt. Er den CE merket har i neppe hverken leverandør av bil eller ladestasjon noe de kan klage over i en eventuell skadesak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare en kabel. Det er begrenset hva som kan gå galt. Er den CE merket har i neppe hverken leverandør av bil eller ladestasjon noe de kan klage over i en eventuell skadesak.

 

 

Det er nok ikke "bare en kabel". Inne der ligger også noen motstander osv. som forteller ladepunktet hvor mye effekt den trygt kan gi gjennom kabelen. 

 

Er den ekte CE merket så er dette selvsagt ikke noe problem, men er det falskt CE merket så kan du få et problem. 

 

Disse kablene er imidlertid lite teknisk avansert at det koster produsenten veldig lite sjekke. Det som koster derimot er kabeldimensjonen, og der kan selvsagt produsenter se sitt snitt til å jukse ved å bruke motstander som forteller at ladepunktet at det er høyere dimensjoner enn det faktisk er.  Eksempelvis så tror jeg minste kvadrat for 32A er 4mm2, men det er i hverdagen ikke noe problem å bruke 2,5mm2.  Det kan gi produsenten en god gevinst å jukse på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er den CE merket (ikke chinese export) har man son forbruker gjort sitt. Tviler på at et forsikringsselskap vil henge seg noe opp i CE-merket utstyr.

 

Tviler faktisk på at forsikringsselskapet engang vil gi deg ansvar selv ved falskt CE merke. Jeg tror det skal enormt mye til før forsikringsselskapet gir deg skylden. Falske CE merker er jo nettopp laget for forlede oss. 

Lenke til kommentar

Min første service på i3'n coming up.

Jeg spurte hvor mye servicen kosta - fikk beskjed om at den var gratis. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har kjøpt noen spesiell serviceavtale til denne bilen, men det KAN hende det er inkludert for oss som kjøpte Fully Charged edition(?)

 

Jeg aksepterte dette og skal ikke grave mer i denna saken.

 

Det jeg er litt spent på er hva resultatet av servicen blir.

Siden forhandler har svært liten verkstedsinntekt på salg av elbil de første 5 årene har jeg hørt at enkelte tar seg friheter som å påstå at bremseskiver må byttes etter 10k km osvosv... For å SKAPE inntekt.

 

Jeg har overhodet ingen mistenkeligheter overfor selger hvor jeg har "oppholdt meg" de siste 10 årene, men er litt spent :)

 

Har forøvrig vært "flink" til å bruke bremsene i ny og ned for å forhindre "slitasjer" ved ikke-bruk.

 

ELSKER bilen.

Selv etter 2 år er det fremdeles gøy å sette seg i den :)

Er forøvrig veldig nysgjerrig på hvordan fremtidsutsiktene blir med tanke på videresalg.

Bør den beholdes 3 år til eller selges nå.

Bør den beholdes til den = vrakpant, og hvor mange år vil det si med en elbil.

 

Mange tanker.

 

MYE kos.

 

Elbil er noe av det beste som har skjedd meg både innen økonomi og kjøreglede.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Min første service på i3'n coming up.

Jeg spurte hvor mye servicen kosta - fikk beskjed om at den var gratis. Jeg vet med sikkerhet at jeg ikke har kjøpt noen spesiell serviceavtale til denne bilen, men det KAN hende det er inkludert for oss som kjøpte Fully Charged edition(?)

 

Jeg aksepterte dette og skal ikke grave mer i denna saken.

 

Det jeg er litt spent på er hva resultatet av servicen blir.

Siden forhandler har svært liten verkstedsinntekt på salg av elbil de første 5 årene har jeg hørt at enkelte tar seg friheter som å påstå at bremseskiver må byttes etter 10k km osvosv... For å SKAPE inntekt.

 

Jeg har overhodet ingen mistenkeligheter overfor selger hvor jeg har "oppholdt meg" de siste 10 årene, men er litt spent :)

 

Har forøvrig vært "flink" til å bruke bremsene i ny og ned for å forhindre "slitasjer" ved ikke-bruk.

 

ELSKER bilen.

Selv etter 2 år er det fremdeles gøy å sette seg i den :)

Er forøvrig veldig nysgjerrig på hvordan fremtidsutsiktene blir med tanke på videresalg.

Bør den beholdes 3 år til eller selges nå.

Bør den beholdes til den = vrakpant, og hvor mange år vil det si med en elbil.

 

Mange tanker.

 

MYE kos.

 

Elbil er noe av det beste som har skjedd meg både innen økonomi og kjøreglede.

 

Jeg tipper de kommer til å tilby deg rensing av bremser, dette er noe som går igjen siden "vi" ikke bruker bremsene så ofte. Det er nok viktig å slikt men tesla skulle ha 2 lapper for dette(33% økning av service kost) noe jeg takket nei til. Mulig det kommer til å brenne meg senere, men da tar jeg det heller da. 

Lenke til kommentar

Jeg tipper de kommer til å tilby deg rensing av bremser, dette er noe som går igjen siden "vi" ikke bruker bremsene så ofte. Det er nok viktig å slikt men tesla skulle ha 2 lapper for dette(33% økning av service kost) noe jeg takket nei til. Mulig det kommer til å brenne meg senere, men da tar jeg det heller da. 

 

Mottatt. Dette er noe jeg kan gjøre utenfor verkstedet tenker jeg, hvis de spør :)

Takk.

 

Dersom man ikke trenger strømmen fra regenereringen, vil det da være mer økonomisk å kjøre med den av slik at bremsene ikke ruster?

 

Godt spørsmål

 

Er det ikke bare å bruke bremsene litt hardt i blant? Alene på veien 100-0-100..

 

Det jeg gjør.

Men, jeg har også en strekning på 2-3km som hele veien består av slakk nedoverbakke. Her setter jeg bilen i "fri" og skviser forsiktig inn bremsen og holder den der, slipper opp, skviser, holder, slipper opp...samtidig, hvis ingen er bak meg trekker jeg i brekket et par ganger i ca 50-60km i timen.

 

Jeg hører en stadig "slipelyd" i bremsene hvis bilen har stått rolig en dag eller jeg ikke har brukt bremsene på en stund.

Dette elimineres etter nevnt prosdyre.

 

En blir fort veldig glad i one pedal driving, for å forhindre rust bremser en bare i blandt:)

 

Å ja :love:

En ekstremt behagelig kjørestil dette.

Lenke til kommentar

Er svært kunnskapsfattig når det gjelder el-bil markedet, men ønsker å bli bedre kjent med både bruktmarked og nymarked da vi planlegger å gå til innkjøp av en el-bil (sannsynligvis til nyåret). Hva er lurt for oss å gjøre? Hører det er lange ventelister på noen nye modeller osv. Hadde kanskje vært lurt å melde interesse allerede nå med tanke på lange ventelister hos enkelte forhandlere, men må sikkert ut med en egenkapital for å melde seg på? Er det dumt å kjøpe seg en brukt el-bil, vil det være vanskeligere å få seg lån til dette?

 

Hvilke modeller bør jeg ta en nærmere titt på i middel/økonomi-klassene? Noen kommende modeller som kan være interessante?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...