Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men Skodaen har en fordel i at man kan prise den billigere om man ønsker/ikke har så god råd, Model Y får man ikke billigere enn 534.900, mens 4x4 Skoda kan man få fra 484.680, og du kan få den enkleste versjonen ned til 346.280.

Så blir det mye subjektive vurderinger, mine inntrykk hittil fra bilder/video er at interiøret i Skodaen ser/oppleves som å ha høyere kvalitet, mange vil nok sette pris på skjerm foran rattet, fortsatt ha noen fysiske knapper til å kontrollere ting og tang.

Har reservasjon på Model Y selv, men har personlig ikke bruk for 4x4, så om jeg kunne fått samme bilen, med lenger rekkevidde og lavere pris med kun RWD hadde jeg gjort det. Det som er avgjørende for meg er at jeg synes at Tesla er en kulere bil, både utseende og teknologisk sett. Ladenettverket er en bonus når man kanskje en gang i året kjører til svigers i nord-Tyskland, men det er ikke en avgjørende faktor pga hvor sjeldent det er

 

Endret av koots
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er ikke firehjulstrekk, nei. 4WD har 6mnd+ lengre leveringstid, men blir ca 30k dyrere med samme konf.

Jeg synes vel prisen blir mer eller mindre den samme med samme utstyr:

Tesla Model Y 4WD LR, rød, 20-tom, krok: 594-ish (mangler takstativ)

image.thumb.png.1c4479abcd25b8ad2d2fdb195aa1edeb.png

 

Skoda Enyaq 4WD, rød, 20-tom, krok, takstativ: 597-ish

image.thumb.png.022e6e779756f9163b9019156686e9cc.png

 

Jeg er usikker på hva mer som er inkludert av utstyr på Teslaen, men slik jeg ser det, ser de da ganske like ut?

Endret av Kaplan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man fikk kjøpt Model 3 Long Range RWD en periode. Kansje de lanserer Y med det og en dag. Kommer vel en billigere SR utgave iallefall.

Model Y og Enyaq blir ganske forskjellige biler i mine øyne. Den ene kjører fra det meste på bane og er full av kamera og teknologi, mens den andre er en ganske treg bil med trommelbrems som kansje er mere behagelig å kjøre barna i barnehagen med.

Blir veldig smak å behag. Personlig blir Skodan (eller egentlig alt som er laget på den plattformen hittil) alt for kjedelig for meg..

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Ganske treg" virker absurd på en elbil med over 200 hestekrefter og 310 umiddelbare newtonmeter.

Det er dessuten ganske frustrerende å diskutere på premisset om at vi alle ønsker oss en Tesla, vi har bare ikke råd til en, eller er ikke informerte nok om Tesla til å vite at det er det vi burde velge. Som sagt så burde man prøvekjøre bilene, ikke krangle om spesifikasjoner på papirarket. Det er stort sett følelsen etter prøvekjøring der Tesla sine konkurrenter har trumfkortet sitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gavekort said:

"Ganske treg" virker absurd på en elbil med over 200 hestekrefter og 310 umiddelbare newtonmeter.

Det er dessuten ganske frustrerende å diskutere på premisset om at vi alle ønsker oss en Tesla, vi har bare ikke råd til en, eller er ikke informerte nok om Tesla til å vite at det er det vi burde velge. Som sagt så burde man prøvekjøre bilene, ikke krangle om spesifikasjoner på papirarket. Det er stort sett følelsen etter prøvekjøring der Tesla sine konkurrenter har trumfkortet sitt.

Den nye Audien på samme plattform tar 0-100 på 9 sekunder i billigste utgave. Det er ganske tregt vil jeg påstå.

Sier ikke Enyaq er dårligere enn Y, sier bare at det er en helt annen type bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

"Ganske treg" virker absurd på en elbil med over 200 hestekrefter og 310 umiddelbare newtonmeter.

Selv ICE biler med 200hk fremstår som småspreke.

Selv om model Y har mer effekt og dermed akser bedre så hadde jeg uten tvil valgt Enyaqen fordi den ser ganske mye bedre ut både innvendig og utvendig om vi ignorerer det malplasserte nettbrettet på dashbordet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

Complexity skrev (7 minutter siden):

Den nye Audien på samme plattform tar 0-100 på 9 sekunder i billigste utgave. Det er ganske tregt vil jeg påstå.

Alt er relativt. Sweet spottet for motorkraft fordelt på vekt er rundt der Enyac ligger. Det er ingen racerbil, men man skal kunne følge trafikken uten problemer. Som Hansien sier så er 200 hestekrefter ganske småsprekt i et absolutt standpunkt.

Sitat

Sier ikke Enyaq er dårligere enn Y, sier bare at det er en helt annen type bil.

En vis mann sa "There is no such thing as free lunch", så det handler om å putte penger på de rette stedene. Jeg hører på deg at du har litt andre prioriteter enn den jevne Skoda-kjøperen.

Lenke til kommentar

 

Complexity skrev (27 minutter siden):

Model Y og Enyaq blir ganske forskjellige biler i mine øyne. Den ene kjører fra det meste på bane og er full av kamera og teknologi, mens den andre er en ganske treg bil med trommelbrems som kansje er mere behagelig å kjøre barna i barnehagen med.

På den annen side er den ene en ganske amatørmessig sammenskrudd blikkboks som tar kupestøy til nye høyder, mens den andre er en relativt lekker bil med masse plass, gjennomtenkte løsninger og krefter nok til de fleste oppgaver i hverdagen.

Endret av Kaplan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Kaplan said:

 

På den annen side er den ene en ganske amatørmessig sammenskrudd blikkboks som tar kupestøy til nye høyder, mens den andre er en relativt lekker bil med masse plass, gjennomtenkte løsninger og krefter nok til de fleste oppgaver i hverdagen.

Sånn kan man og se på det, og da er jo Skodan kansje midt i blinken for deg.

Penere interiør enn ID.4 (i mine øyne) og billigere enn Audien.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Lurte på akkurat det samme. Men når man ser på grunnprisen så tror jeg faktisk det er bakhjulstrekk(!)

Det var en dyr bil.

Jeg skjønner at ikke alle sammenligner imellom merkene, og legger vekt på forskjellige ting, men...

 

918D1708-D3C1-4D0E-B33E-DAF047DC3993.png

Min bestilling av en TMY LR ligger på 530.000,- pluss15.000,- (for tilhengerfeste). Tror jeg tviholder på den. 😌

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Kaplan skrev (18 minutter siden):

 

På den annen side er den ene en ganske amatørmessig sammenskrudd blikkboks som tar kupestøy til nye høyder, mens den andre er en relativt lekker bil med masse plass, gjennomtenkte løsninger og krefter nok til de fleste oppgaver i hverdagen.

Rumlestøy er veldig plagsomt og senker kvalitetsinntrykket betraktelig i enhver bil. Selv kjører jeg Ioniq 2020 og hater motorveikjøring som følge av støy.

Lenke til kommentar

Var det tesla eller et annet merke som var inne på noe aktiv støydemping inne i bilen? Syns å ha lest noe om det for en tid tilbake, tror det kan være en liten gamechanger etter hvert med hva som angår coupe støy :). Tenker at grunnen til at mange plages av veistøy og slikt i elbil er vel mangel av motor i front som durer og på en måte kamuflerer annen støy til en viss grad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Evil-Duck said:

Var det tesla eller et annet merke som var inne på noe aktiv støydemping inne i bilen? Syns å ha lest noe om det for en tid tilbake, tror det kan være en liten gamechanger etter hvert med hva som angår coupe støy :). Tenker at grunnen til at mange plages av veistøy og slikt i elbil er vel mangel av motor i front som durer og på en måte kamuflerer annen støy til en viss grad. 

Nye S og X får aktiv støydemping ja. Model 3/Y har jo mikrofoner så kommer kansje i en software update der og en dag om det funker.

Men helt nytt er det ikke. Genesis GV80 har og dette.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At ein bil er litt raskare og har masse teknologi gjer ikkje nødvendigvis meg meir interessert. Eg vil helst ha knappar for ein del sentrale funksjonar og har aldri kjørt ein einaste runde på bane.

Av alle eigenskapane til ein elbil så er 0-100 av dei minst viktige. Eg har lite av bilinteresse og det er eit framkomstmiddel der komfort, praktikalitet og pålitelighet er viktige faktorar. Skal eg opp i 100 så er det frå 50 km/t eller høgare, og ein «treig» elbil er meir enn godt nok.

Pålitelighet er òg ein faktor. Sist eg kjøpte bil var Skoda best på fleire område der, og ikkje ein ubetydeleg faktor.

Kjøp Tesla om du vil ha det og Skoda om du vil ha det.

Aktiv støydemping hadde vore fint, sjølv om det er betre å isolere støyen. I komfortkategorien er støy ein viktig faktor for meg.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Evil-Duck said:

Var det tesla eller et annet merke som var inne på noe aktiv støydemping inne i bilen? Syns å ha lest noe om det for en tid tilbake, tror det kan være en liten gamechanger etter hvert med hva som angår coupe støy :). Tenker at grunnen til at mange plages av veistøy og slikt i elbil er vel mangel av motor i front som durer og på en måte kamuflerer annen støy til en viss grad. 

Tror ikke du skal ha noe håp om at aktiv støydemping av bredspektret støy i en hel kupe vil være effektivt.

Aktiv støydemping betyr å bruke en eller flere transducere til å sette opp en trykkbølge som kansellerer ut støyen. Effekten av dette er imidlertid begrenset til et lite område. Anslagsvis på ca bølgelengden av lyden, det er fordi transduceren og støykilden er ikke på eksakt samme sted. Så for en bilkupe kan du kanskje håpe på å dempe støy opp til omkring 300Hz, kanskje 1000Hz om det bare gjelder føreren. Tenk deg hvordan bølger brer seg i en dam fra en sten som er kastet i den. Du skal nå hive inn en annen stein et annet sted for å kansellere bølgene, du ser da at det lar seg ikke gjøre, men du kan lage noder, små områder, hvor bølgen utslettes.

Støydempende hodetelefoner fungerer såpass bra som de gjør fordi de kan effektivt redusere volumet hvor støyen skal kanselleres til bare det ytre øret og øregangen.

For all del, å dempe lavfrekvent støy har en del for seg, men noen erstatning for isolasjon og annen passiv avdemping er det ikke.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sverreb said:

Tror ikke du skal ha noe håp om at aktiv støydemping av bredspektret støy i en hel kupe vil være effektivt.

Aktiv støydemping betyr å bruke en eller flere ransducere til å sette opp en trykkbølge som kansellerer ut støyen. Effekten av dette er imidlertid begrenset til et lite område. Anslagsvis på ca bølgelengden av lyden, det er fordi transduceren og støykilden er ikke på eksakt samme sted. Så for en bilkupe kan du kanskje håpe på å dempe støy opp til omkring 300Hz, kanskje 1000Hz om det bare gjelder føreren. Tenk deg hvordan bølger brer seg i en dam fra en sten som er kastet i den. Du skal nå hive inn en annen stein et annet sted for å kansellere bølgene, du ser da at det lar seg ikke gjøre, men du kan lage noder, små områder, hvor bølgen utslettes.

Støydempende hodetelefoner fungerer såpass bra som de gjør fordi de kan effektivt redusere volumet hvor støyen skal kanselleres til bare det ytre øret og øregangen.

For all del, å dempe lavfrekvent støy har en del for seg, men noen erstatning for isolasjon og annen passiv avdemping er det ikke.

Står litt om Genesis sitt system her:

https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2020/02/03/the-new-genesis-gv80-has-noise-cancelling-tech-just-like-your-headphones/amp/

Virker ganske gjennomtenkt med mikrofoner utenfor bilen og i setene, men vet ikke hvor bra det funker i praksis.

Men kansje de overfører det til Hyundai og etterhvert.

Fikk vist aktiv støykanselering i 2015 Mondeo og ifølge artikkelen. Rart man ikke har hørt om det.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Tror ikke du skal ha noe håp om at aktiv støydemping av bredspektret støy i en hel kupe vil være effektivt.

Aktiv støydemping betyr å bruke en eller flere ransducere til å sette opp en trykkbølge som kansellerer ut støyen. Effekten av dette er imidlertid begrenset til et lite område. Anslagsvis på ca bølgelengden av lyden, det er fordi transduceren og støykilden er ikke på eksakt samme sted. Så for en bilkupe kan du kanskje håpe på å dempe støy opp til omkring 300Hz, kanskje 1000Hz om det bare gjelder føreren. Tenk deg hvordan bølger brer seg i en dam fra en sten som er kastet i den. Du skal nå hive inn en annen stein et annet sted for å kansellere bølgene, du ser da at det lar seg ikke gjøre, men du kan lage noder, små områder, hvor bølgen utslettes.

Støydempende hodetelefoner fungerer såpass bra som de gjør fordi de kan effektivt redusere volumet hvor støyen skal kanselleres til bare det ytre øret og øregangen.

For all del, å dempe lavfrekvent støy har en del for seg, men noen erstatning for isolasjon og annen passiv avdemping er det ikke.

Takker for godt og kunnskapsrikt innlegg, min eneste erfaring med aktiv støydemping er jo i all hovedsak med hodetelefoner, hvor effekten er særdeles imponerende, men som du sier blir det nok et helt annet prinsipp når en hel coupe skal dempes :)

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Evil-Duck said:

Takker for godt og kunnskapsrikt innlegg, min eneste erfaring med aktiv støydemping er jo i all hovedsak med hodetelefoner, hvor effekten er særdeles imponerende, men som du sier blir det nok et helt annet prinsipp når en hel coupe skal dempes :)

Egentlig er prinsippet mye det samme. Hodetelefoner er også best mot lavfrekvent støy. Frekvensgrensen for hvor effekten er god går bare ned ettersom dimensjonene går opp.
Det man imidlertid kan merke seg er at fysisk demping og isolasjon er på sin side mest effektiv mot høyfrekvent støy, så aktiv støydemping er en veldig god komplement til god demping av kupeen. Men har man ikke god demping av kupeen vil den høyfrekvente støyen komme gjennom og blir ikke effektivt dempet av det aktive systemet og da er det et spørsmål om totalen egentlig er noe særlig bedre.

M.a.o. jeg finner det sannsynlig at aktiv støydemping er formålstjenelig når kupeen alt er godt dempet, men uten så ville jeg ikke brydd meg noe videre. Husk at øret er logaritmisk, å halvere støyenergien er nesten umerkelig, vi oppfatter ikke at det er en vesentlig forskjell før energien endres med magnituder. Det blir ikke helt direkte å si at dette gjelder når vi diskuterer å dempe forskjellige deler av spekteret, men likevel til en første ordens betraktning vil neppe det å bare kansellere en liten del av spekteret være så virksomt.

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...