Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (På 20.4.2021 den 9.28):

Siktes vel til en litt annen kundegruppe enn Tesla eiere. Hvordan var knappene på rattet? Virker å være litt elsk/hat med de touch greiene der.

De var uvant så jeg lot de egentlig bare være i fred under kjøreturen. Skal jeg først se ned på symbolene på knappene kunne jeg like gjerne bruke touch-skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Drunkenvalley said:

Personlig mislikte eg egentlig berre at det ikkje var ein skjerm foran rattet for dei viktigste faktaene i Model 3'en. Fart, fartsgrense, cruise control status. Den displayen av korleis autopiloten såg trafikken var moro, men hadde passet betre i direkte syne meine eg.

Er bare en vanesak for de aller fleste.

Men for de som ikke klarer å tilpasse seg begynner det å komme en del 3eparts løsninger man kan montere

Tesla-Model-3-Dashboard-Display-7.jpg.4103ae3676145870870aef03517a4fdc.jpg

Model S og X beholder skjermen der i sine nye modeller men det er biler i en litt annen prisklasse.

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

  

Zeph skrev (9 timer siden):

Eg har ein Kodiaq med mykje av dei same type pakkane. Skulle eg kjøpt ein Enyaq i dag ville eg nok tatt med dei fleste pakkane, men lommebøkene må jo styre litt, samt kanskje kor lenge du ser for deg å ha bilen. Eg ville ha den lenge, så heller angre på at eg brukte nokre tusen ekstra enn å ta med for lite.

Familiepakke pluss - Mest for nakkestøtter
Infotainment Pluss - For HUD, om ein synest det er verdt 10k. Eg ville valgt det.
Førerpakke Sport Pluss - For DCC. Veldig glad i den på min bil.
Komfortsetepakke Pluss - Om du vil ha elektrisk til passsjer og massasje. Ikkje det viktigaste.
Parkeringspakke Pluss Intro - For 360 graders kamera. Hadde tatt med den.

Mange forhandlarar har fått inn Enyaq til testkjøring, så kanskje du kan få prøvd ein og testa ekstrautstyr.

Takk for svar, har prøvekjørt en del. DCC utgår, det virker nå å være enighet oom at det er bortkastet på Enyaq, til og med forhandler var enig i at det kanskje ikke var de best brukte pengene. Komfortsetepakken dropper jeg. Fam.pakke pluss for nakkestøtter og bord til barna. HUD tar jeg med, jeg ble fort glad i det under prøvekjøring. Parkeringspakken er nok også med, kona synes det var stas. Ellers har jo kona sagt at soltak er et krav, og rød metallic vil hun gjerne også ha. Blir dyrt dette....

 

Noe som mangler da?

image.thumb.png.e7cce5f46f88036a5d272bbaac1a7cd4.png

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Hanhijnn said:

Hva koster sånt? Sånn ca...

På linken jeg la ved ser du at BeGood skal ha 7000kr. Får den sikkert billigere med rabattkode eller hos utenlandske butikker.

Man får og en rund variant på Amazon til 4600 + moms og slikt

https://www.amazon.com/ThinSGO-Instrument-Dashboard-Synchronize-Touchscreen/dp/B08R8SJMQY

Og sikkert flere varianter og der ute.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Er bare en vanesak for de aller fleste.

Men for de som ikke klarer å tilpasse seg begynner det å komme en del 3eparts løsninger man kan montere

Tesla-Model-3-Dashboard-Display-7.jpg.4103ae3676145870870aef03517a4fdc.jpg

Model S og X beholder skjermen der i sine nye modeller men det er biler i en litt annen prisklasse.

 

Fint å sjå tredjeparts løysninger.

Og ja, eg kan sjå korleis eg ville blitt "vant" med det, men eg syns ikkje det er ein god løysing.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (19 minutter siden):

Du har med det meste eg ville valgt. Kanskje bagasjeromspakke, men eg har ikkje sett det på bilen og om det er nødvendig.

Fin farge om det blir den. Det er alt for mange svarte og grå bilar i verda.

Nei, bagasjeromspakken er i mine øyne verdiløs. Den tilfører en "etasje" i bag.rommet. Dette medfører at du legger et eller annet under lokket, fyller bagasjerommet fullt, og kommer på at du skulle hatt det som ligger i "kjelleren". Den eneste fordelen er at den hever gulvet på bagasjerommet opp til å bli samme høyde som luka. Bra for ryggen og sånn om du frakter rundt på tunge ting. Mitt fokus er mer mest mulig plass for pengene, etterhvert som alle familiemedlemmene fyller hver sin XL North Face-bag hver gang vi skal på tur.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Hanhijnn said:

Oj... Dette er med 4wd selvfølgelig...?

Lurte på akkurat det samme. Men når man ser på grunnprisen så tror jeg faktisk det er bakhjulstrekk(!)

Det var en dyr bil.

Jeg skjønner at ikke alle sammenligner imellom merkene, og legger vekt på forskjellige ting, men...

 

918D1708-D3C1-4D0E-B33E-DAF047DC3993.png

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kajac said:

Er det ikke litt rart at Model Y enda ikke er kommet til elbil-landet Norge? Den har vel vært i salg i USA i ett år nå. Ingen som har gråimportert noen heller?

Er vel fortsatt ikke CCS på denne i USA? Så det er litt styrete å ikke kunne hurtiglade.

Det er heller ikke gitt at man får skilter på den, dersom den ikke er typegodkjent i Europa.

Tesla skriver også klart og tydelig at de ikke supporterer biler i markeder der de ikke blir levert. SW, kartoppdateringer, hurtiglading osv. Ble tatt inn et par Model 3, tror det ble en dyrkjøpt erfaring for de som gjorde det.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Lurte på akkurat det samme. Men når man ser på grunnprisen så tror jeg faktisk det er bakhjulstrekk(!)

Det var en dyr bil.

Jeg skjønner at ikke alle sammenligner imellom merkene, og legger vekt på forskjellige ting, men...

 

918D1708-D3C1-4D0E-B33E-DAF047DC3993.png

Det er bakhjulsdrift ja, 4x4 heter iv 80x. Sånn direkte sammenligning så mangler Teslaen der vinterhjul, skvettlapper, takstativ og delingsnett, så Model Y bikker jo da 600k. Andre ting er mer subjektivt for hva man ser etter i en bil

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (24 minutter siden):

Er vel fortsatt ikke CCS på denne i USA? Så det er litt styrete å ikke kunne hurtiglade.

Det er heller ikke gitt at man får skilter på den, dersom den ikke er typegodkjent i Europa.

Tesla skriver også klart og tydelig at de ikke supporterer biler i markeder der de ikke blir levert. SW, kartoppdateringer, hurtiglading osv. Ble tatt inn et par Model 3, tror det ble en dyrkjøpt erfaring for de som gjorde det.

Registrering ville nok gått fint da man i Norge kan registrere biler som er typegodkjent både i Europa eller USA. Men det er riktig at Tesla har en egen plugg i USA. Det finnes imidlertid både CCS og Chademo-adaptere, så det ville vært mulig å lade på vanlige stasjoner, men kanskje ikke (ironisk nok) på Teslas egne superchargere.

Ellers er garanti en ting å ta med i bildet, men husker det ble importert en del Model S og X fra USA i sin tid. Synes derfor det er rart at ikke én eneste Model Y har funnet veien hit etter ett helt år på markedet der borte.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Ellers er garanti en ting å ta med i bildet, men husker det ble importert en del Model S og X fra USA i sin tid. Synes derfor det er rart at ikke én eneste Model Y har funnet veien hit etter ett helt år på markedet der borte.

Jeg tror det er mindre desperasjon rundt Model Y. S, X og 3 var på hver sine måter unik i sitt marked, mens Model Y er egentlig bare en utvidelse av Model 3, der de desperate nok etter en SUV allerede har kjøpt en Model X.

Det er mine 5 cents.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, koots said:

Det er bakhjulsdrift ja, 4x4 heter iv 80x. Sånn direkte sammenligning så mangler Teslaen der vinterhjul, skvettlapper, takstativ og delingsnett, så Model Y bikker jo da 600k. Andre ting er mer subjektivt for hva man ser etter i en bil

Bikker vel ikke mye over 600k. Og du må først legge på 4 hjulstrekk på Skodaen for å kunne sammenligne. Så Skodaen er en god del dyrere rett og slett.

Dette er 2 biler som må kunne betegnes som direkte konkurrenter.

  • De er ikke premium, så i samme prissegment.
  • De har sammenlignbare hovedattributter størrelse, takstativ, hengervekt, rekkevidde
  • De kan begge løse transportbehovet til en familie på 4

Synes Skoda har priset den høyt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mtp. at Enyaq er avgiftsfri så er eg einig i at den er litt dyr samanlikna med dei andre bilane til Skoda i tilsvarande segment.

Samanlikna med andre merker så må den enkelte vurdere det. Nokon ville kanskje hatt modell Y i staden for (om dei kunne fått den), men det betyr ikkje at alle ville valgt den.

Om du ikkje ser behov for 4x4 så er det unødvendig å legge til. Mistar bla. rekkevidde med 4x4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...