Complexity Skrevet 19. mars 2021 Del Skrevet 19. mars 2021 (endret) 40 minutes ago, unik42 said: Mye av problemet med ID.3 og strømforbruk bunner i at bilen alltid vil varme batteriet til 8 grader, uansett om du skal en lang eller kort tur. Det har gjort at varmeanlegget trekket 6-8kW konsekvent på de korte turene dine når temperaturen er lav. Men bilen skal kunne gi og hente varme til batteriet, men ikke motoren, har jeg forstått. https://evflux.pro/id3-cooling-and-heating/ Interessant! Takker for linken. Tipper motoren bare er luftkjølt for å gjøre ting enklere og billigere, men man mister jo da muligheten for å benytte varmen den gir fra seg til andre formål. Endret 19. mars 2021 av Complexity 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Interiøret her minner meg om PC case mods vi gjorde på tidlig 2000-tallet. 5 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Mangler bare kalde katoder 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Og pleksiglass slik vi kan se innmaten Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 15 minutes ago, Evil-Duck said: Mangler bare kalde katoder Monterte faktisk kalde katoder i bilen min på den tiden det var populært. Inverteren tok fyr under dashbordet. Var litt interessant. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 20. mars 2021 Del Skrevet 20. mars 2021 Complexity skrev (59 minutter siden): Monterte faktisk kalde katoder i bilen min på den tiden det var populært. Inverteren tok fyr under dashbordet. Var litt interessant. Hadde og kalde katoder inni kåpene på mopeden min, de varte ikke så lenge på grunn av vibrasjonene 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. mars 2021 Del Skrevet 22. mars 2021 Har vært diskusjon om dette før, så tenkte denne videoen var nyttig 4 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Fikk en epost nå om at Fortum endrer ladepriser til å bli mer kWt-basert. Imidlertid gjør de ikke det på 50kW-laderene. Dette betyr at det vil være vesentlig billigere for meg, med min Ioniq som maks klarer 47 kW på en svært god sommerdag, å okkupere en lynlader fremfor å bruke en 50 kW lader. Er dette en feil tror dere? 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Kajac skrev (4 minutter siden): Fikk en epost nå om at Fortum endrer ladepriser til å bli mer kWt-basert. Imidlertid gjør de ikke det på 50kW-laderene. Dette betyr at det vil være vesentlig billigere for meg, med min Ioniq som maks klarer 47 kW på en svært god sommerdag, å okkupere en lynlader fremfor å bruke en 50 kW lader. Er dette en feil tror dere? Esj det er jo krise! Folk kommer jo til å unngå 50kW laderne som pesten. Forøvrig var det jo ikke billig med "lynlading" heller. Ca 10kroner pr mil er i drøyeste laget. Heldigvis bare noen få prosent pr år for de fleste:) Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 sist gang jeg hurtigladet fordi jeg faktisk trengte å hurtiglade var sommeren 2019, så klarer personlig ikke helt å henge meg så mye opp i hele ladeprisene Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Salvesen. skrev (3 minutter siden): Esj det er jo krise! Folk kommer jo til å unngå 50kW laderne som pesten. Forøvrig var det jo ikke billig med "lynlading" heller. Ca 10kroner pr mil er i drøyeste laget. Heldigvis bare noen få prosent pr år for de fleste:) Vet ikke hvilken bil du har, men med Ioniqen min vil det tilsvare ca 7,30 pr mil på denne tiden av året om jeg bruker en lynlader. Om jeg bruker vanlig 50 kW blir det 10,90 pr mil. Så ja, kommer garantert til å velge en lynlader dersom jeg trenger å hurtiglade hos Fortum. De har seg selv å takke 😛 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Kajac skrev (12 minutter siden): Vet ikke hvilken bil du har, men med Ioniqen min vil det tilsvare ca 7,30 pr mil på denne tiden av året om jeg bruker en lynlader. Om jeg bruker vanlig 50 kW blir det 10,90 pr mil. Så ja, kommer garantert til å velge en lynlader dersom jeg trenger å hurtiglade hos Fortum. De har seg selv å takke 😛 Ja er vell noe lavere i snitt for min og, ligger vell på 180 tror jeg. Men minutt er gjerne verre ja, aldri brukt😅 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 (endret) 42 minutes ago, Kajac said: Vet ikke hvilken bil du har, men med Ioniqen min vil det tilsvare ca 7,30 pr mil på denne tiden av året om jeg bruker en lynlader. Om jeg bruker vanlig 50 kW blir det 10,90 pr mil. Så ja, kommer garantert til å velge en lynlader dersom jeg trenger å hurtiglade hos Fortum. De har seg selv å takke 😛 Hvis det blir et problem antar jeg det kommer kWh prising på 50kW pluggene også ganske raskt. Flippsiden er at for de som kan pålitelig lade 50kW eller mer og som ikke bryr seg om tiden så koster 50kW laderen 3.72kr/kWh, så de trekker kanskje noen andre veien også. Om fortum i større grad har lastdeling på 75kW+ pluggene kan det hende at det ikke gjøre så mye om noen lader litt langsomt på de om andre da kan lade raskere. (Ingen anelse om det er reellt dog) Endret 26. mars 2021 av sverreb Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Ser ikke det helt store i denne saken, er vel 3-4 år siden det lå på 2.50 per min. 3.10 er da virkelig helt greit for noe man bruker et par ganger i året. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Kajac skrev (1 time siden): Dette betyr at det vil være vesentlig billigere for meg, med min Ioniq som maks klarer 47 kW på en svært god sommerdag, å okkupere en lynlader fremfor å bruke en 50 kW lader. Er dette en feil tror dere? Hvordan får du til dette? Jeg får at det blir billigere å lade på 50kW-lader dersom ladeeffekten (i snitt) er over 37,2kW. Utregning: (3,1 kr/min * 60 min) / (5 kr/kwh) = 37,2 kW Lader bilen med 44kW i snitt blir prisen: 60min*3,1kr/min/44kWh = 4,23 kr/kWh Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Derfor kjøper man elbil etter den lengste turen man bruker å ta. Det er omtrent 500km t/r hytta, så jeg skal ha elbil med 500 km rekkevidde Kan toppe opp litt på hytta Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 (endret) Dubious skrev (1 time siden): Derfor kjøper man elbil etter den lengste turen man bruker å ta. Det er omtrent 500km t/r hytta, så jeg skal ha elbil med 500 km rekkevidde Kan toppe opp litt på hytta Nesten enig. Lengste turen man bruker å ta inkludert den ladepausen man orker, noe som i praksis vil doble rekkevidden for de aller fleste. Alt for mange som kjøper elbiler etter hypotetisk bånn gass direktekjøring tur/retur på vinteren, med campingvogn, uten ladestopp. Endret 26. mars 2021 av Gavekort Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Og det er sunt å ta ein god stopp ass, med veldig få unntak. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 mobile999 skrev (2 timer siden): Hvordan får du til dette? Jeg får at det blir billigere å lade på 50kW-lader dersom ladeeffekten (i snitt) er over 37,2kW. Utregning: (3,1 kr/min * 60 min) / (5 kr/kwh) = 37,2 kW Lader bilen med 44kW i snitt blir prisen: 60min*3,1kr/min/44kWh = 4,23 kr/kWh Jeg har aldri fått et så høyt ladesnitt på Ioniqen. Selv på de beste dagene. Beste snittet mitt, i fjor sommer på en strålende dag, var 34,20 kW... Ja, 2020-Ioniqen er ikke bilen for deg som hurtiglader ofte. Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 26. mars 2021 Del Skrevet 26. mars 2021 Kva er det egentlig som regulerer kva slags ladehastighet ein får? Er det mogleg for f.eks in software oppdatering å forbedre Ioniq sin ladehastighet, tro? Ein ting er hjemmelading, men hurtiglading går vel rett på batteriet uten mellom-mann om eg forsto det rett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå