Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

perpyro skrev (11 minutter siden):

Har hatt bilen min på 2 års service i dag og blitt fortalt at batteriet har det best om jeg lader det helt fult og kjører det nesten helt tomt før jeg lader fullt igjen som er det stikk motsatte av det jeg har gjort som er å holde batterinivået mellom 80 og 20%.
Litt selvmotsigende å først få beskjed om å behandle batteriet slik jeg har gjort for deretter å bli fortalt at jeg skal gjøre det motsatte av hvordan jeg har behandlet Litsium batterier siden 2008.
Er det helt ny forskning som viser at all tidligere kunnskap om slike batterier er feil eller dreier dette som om en bilselger som er full av bull?

Batteriet fikk full score i testskjemaet Nissan bruker på serviceene sine.

Virker rart. Sjekka manualen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
perpyro skrev (11 minutter siden):

Har hatt bilen min på 2 års service i dag og blitt fortalt at batteriet har det best om jeg lader det helt fult og kjører det nesten helt tomt før jeg lader fullt igjen som er det stikk motsatte av det jeg har gjort som er å holde batterinivået mellom 80 og 20%.
Litt selvmotsigende å først få beskjed om å behandle batteriet slik jeg har gjort for deretter å bli fortalt at jeg skal gjøre det motsatte av hvordan jeg har behandlet Litsium batterier siden 2008.
Er det helt ny forskning som viser at all tidligere kunnskap om slike batterier er feil eller dreier dette som om en bilselger som er full av bull?

Batteriet fikk full score i testskjemaet Nissan bruker på serviceene sine.

Jeg ville fulgt det som står i manualen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Jeg ville fulgt det som står i manualen. 

Jeg har fulgt det som står i manualen fram til nå men Nissan mener at manualen blei skrevet på e ttidspunkt man ikke helt visste hvordan batetriene ville poverleve på lang sikt og men at nå viser det seg at jeg ikke trenger å følge den lengere, i følge dem.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (Akkurat nå):

Jeg har fulgt det som står i manualen fram til nå men Nissan mener at manualen blei skrevet på e ttidspunkt man ikke helt visste hvordan batetriene ville poverleve på lang sikt og men at nå viser det seg at jeg ikke trenger å følge den lengere, i følge dem.

hm, dette ville jeg i alle fall tatt med en god klype salt og dobbelt sjekket med flere "kilder" innad i Nissan. Du gjør i alle fall ingenting feil ved å lade mest mulig i "midten". Men om du gjør noe unødvendig kan det jo være de har nok empiri til å si nå. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 minutt siden):

Send en melding til Nissan på fjøsboka om det? Høres rart ut. 

Lenke til kommentar

Vet ingenting om elbilbatterier, men har merket på mobiler og laptopper at de av og til mister kontroll over hvor mye strøm som er igjen på batteriet hvis de aldri blir ladet helt til 100%. Lader man til 100% av og til skjer ikke det, men elbiler har sikker bedre/mer avansert batteristyring, så ikke sikkert det er ett problem der

Lenke til kommentar

Alle elbiler er ikke like, men jeg tror de aller fleste har mye bedre batteristyring enn telefoner generelt. Deriblant kalibreringa av prosentskalaen. En annen vesentlig forskjell er at elbiler gjerne har større marginer i topp og bunn for å redusere slitasjen på cellene. Derfor kan man oppleve at en telefon får merkbart svekket kapasitet på bare noen få år, mens elbiler (de fleste) holder batteriet i god stand i år etter år.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel først og fremst å unngå å utnytte "full" ladesyklus i store biletet vel? Dvs levetiden er vurdert på ladesykluser, og ein ladesyklus er ca reell 0% til ca reell 100%, og er basert på hovudsakleg faktiskt ladetid, ikkje effekten du fekk av det?

Så utifra den forståelsen skulle eg forstå det som at å ligge 20-80% er ganske optimalt, eventuelt justere etter kva grafene for ladeeffekt over tid fortel. Det er betre å lade relativt kjapt (innad ein grense antar eg) kontra å lade i lang tid med lav snitt-effekt.

Endret av Drunkenvalley
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den vanlige definisjonen på en ladesyklus er strømmen som trengs for å lade batteriet fra 0 til 100 %. Om du lader fra 20 % til 80 %, så er det 0,6 ladesykluser.

I Ioniq sin manual står det kun to ting: Å ikke hurtiglade bilen hele tiden, og å lade til 100 % minst en gang i måneden. Ellers har jeg også opplevd på andre litium-batterier at de mister kapasitet/blir forvirret om de aldri lades til 100 %. Så det er nok en grunn til at Hyundai anbefaler minst en 100 % lading i måneden.

Det viktigste når det gjelder elbil-batterier er å ikke la de stå over lang tid (mange dager, uker) med 100 % oppladet batteri. Så om du alltid har bilen tilkoblet laderen ville jeg fortsatt med 80 %. Men om du lader til 100 % og kjører rett etterpå, og ikke lader igjen før du er nede på f.eks. 20 %, så burde det være like trygt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Kajac said:

Den vanlige definisjonen på en ladesyklus er strømmen som trengs for å lade batteriet fra 0 til 100 %. Om du lader fra 20 % til 80 %, så er det 0,6 ladesykluser.

Eg skjønner kor du kjem frå, men dei to setningene motsier kvarandre med mindre mengden straum nødvendig for å oppnå endring frå n% til n+1% batteri er konstant frå 0 til 100%, og det er den vel neppe?

Dvs straum naudvendig for 1% til 2% er ikkje same mengden som er naudvendig for f.eks 54% til 55%, for å plukke heilt arbitrære eksempler.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (22 minutter siden):

Eg skjønner kor du kjem frå, men dei to setningene motsier kvarandre med mindre mengden straum nødvendig for å oppnå endring frå n% til n+1% batteri er konstant frå 0 til 100%, og det er den vel neppe?

Det er en ulempe av å bruke prosenter. Smarte BMSer teller strømmen ut og inn av batteriet for å anslå kapasitet, og bruker spenningstapet og lademetning til å kalibrere seg inn etterhvert som det drifter vekk. Hyundai anbefaler nok å lade til 100% en gang i blant for å kalibrere, ikke fordi det er bra for batterikjemien.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Eller ha 4wd. :thumbup:

Broderen har Model 3P så der er 4wd , men som @Complexity skriver hjelper det ikke. Det er nok en vanesak som alt men det var en ganske ubehagelig/nervøs opplevelse på glatta for en som ikke var vandt med denne typen regen :) 

Og ikke ment som noe annet enn en observasjon på at for folk som kommer fra andre systemer oppleves regenen på tesla som og rar, på samme måten som Complexity syns regenen på mercedes var rar. Altså at ingen er bedre eller dårligere enn det andre, bare annerledes. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Evil-Duck said:

Complexity syns regenen på mercedes var rar. Altså at ingen er bedre eller dårligere enn det andre, bare annerledes. 

Mercedes sin synes jeg var dårlig 😅

Ikke nødvendigvis det med å ha regenerering og bremsing på samme pedal, Porche har vel fått dette til veldig bra på Taycan, men det fungerte elendig på EQC.

Å ha en bremsepedal som ikke gjør noe før den er hallveis innrykket er meget forvirrende. Men kansje Mercedes oppdaterer software en gang så regenerering slår inn raskere. Man forventer at det skjer noe når man trykker på bremsen.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg prøvekjørte EQC når de var på "norgesturne" til forhandlere for et par år siden før den var kommet på norske veier ellers, å kjenner meg ikke igjen i at bremsene ikke tok før pedalen var halveis inne :hmm:Syns det var en utrolig flott bil å kjøre. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Å ha en bremsepedal som ikke gjør noe før den er hallveis innrykket er meget forvirrende. Men kansje Mercedes oppdaterer software en gang så regenerering slår inn raskere. Man forventer at det skjer noe når man trykker på bremsen.

Må ha vært noe galt i så fall med bilen du testet. Jeg kan på ingen måte huske at EQC hadde ei pedal som måtte inn halvveis før ting skjedde.

Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Må ha vært noe galt i så fall med bilen du testet. Jeg kan på ingen måte huske at EQC hadde ei pedal som måtte inn halvveis før ting skjedde.

Hallveis var nok å ta litt i da, men måtte trykke en del på den før det skjedde noe, og det som da skjedde var at hjulene låste seg 😛 Var ganske glatt føre den dagen da som sikkert ikke hjalp.

Trykker man bare litt på pedalen så skjer det jo noe etterhvert når regen får koblet seg inn. Men veldig uvandt oppførsel på en pedal.

Skal ikke utelukke at det var noe galt på bilen jeg prøvde, men ser at folk som tester bilen og nevner merkelig oppførsel, som f.eks her:

(7:15)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Dvs straum naudvendig for 1% til 2% er ikkje same mengden som er naudvendig for f.eks 54% til 55%, for å plukke heilt arbitrære eksempler.

Poenget var vel egentlig at én full-lading er én ladesyklus. Så om batteriet er på 35 kWt, så er en ladesyklus når du har ladet batteriet med 35 kWt. Om du gjør det over én eller tre ladinger, er det fremdeles én ladesyklus.

Litium-batterier trives ikke med å være lenge på 100 %. De trives heller ikke med å være på 0 %. Derfor har de fleste elbiler, med noen unntak, et buffer i både topp og bunn, slik at man aldri verken kan lade til 100 % eller tømme det til 0 %. Tesla er vel ett av unntakene her.

Uansett så er man trygg så lenge man unngår det ekstreme. Om du lader til 100 % og kjører av gårde etterpå er det helt ufarlig for batteriet. Men det er mindre gunstig å lade batteriet til 100 % og så la den stå i flere dager eller uke, eller å ha bilen konstant på lading til 100 %. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...