Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Alle 1. genrasjons leaf har type 1 plugg, samt CHADEMO for de som har hurtiglading, men det er det ikke alle som har siden det var ekstrautstyr på de tidligste modellene. Det som er verdt å merke seg er at det er forskjeller på norske og amerikanske leafer som det ruller mye av her til lands, de amerikanske er ofte california biler uten vinterpakke samt app ikke fungerer på noen av de. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bra med chademo-ladere i Norge og eldre Leaf er ikke akkurat noe man legger ut på Europatur med, så det blir nok en Norge-bil.

Jeg vil også anbefale Leaf over i-Miev. Har inntrykk av at det er mindre feil med Leaf enn med i-Miev.

Leaf 2010-2012 bør du kunne få i ok stand med 100kkm på telleren til 40k. i-Miev i god stand til 30k med 60kkm på telleren.

NB. Sjekk korrosjon på bremsesystemet på i-miev og spør om den lader både på AC og DC. Dette er gjengangsproblemer med den. På leafen bør du sjekke antall "batteristreker" i displayet. 13 = som ny. 10 er vanlig på Leaf 2010-2012. Er det lavere bør prisen være deretter. Er du mekaniker kan det være en ide å fikse det selv ved å erstatte den eller de battericellene med dårlig kapasitet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har sittet å sett gjennom finn.no og tenkt og tenkt i hele dag. Selvfølgelig hadde det vært kjekt med noe bedre enn en i-Miev men etter å ha målt opp der jeg skal parkere den så passer den akkurat. En Leaf blir for lang. En Toyota IQ på 3m eller en i-Miev på 3,45m passer utmerket der.

Hva foretrekker dere ved kjøp av bruktbiler? Lav km, 1 eier, lav pris, strøken utseendemessig eller noe annet?

Jeg ser ofte på km og hvor mange eiere. Har logget meg inn på vegvesenet.no og sjekket tidligere eiere, om bilen er brukt import og om km.stand er som den er. 

 

Simen1 skrev (2 minutter siden):

Det er bra med chademo-ladere i Norge og eldre Leaf er ikke akkurat noe man legger ut på Europatur med, så det blir nok en Norge-bil.

Jeg vil også anbefale Leaf over i-Miev. Har inntrykk av at det er mindre feil med Leaf enn med i-Miev.

Leaf 2010-2012 bør du kunne få i ok stand med 100kkm på telleren til 40k. i-Miev i god stand til 30k med 60kkm på telleren.

NB. Sjekk korrosjon på bremsesystemet på i-miev og spør om den lader både på AC og DC. Dette er gjengangsproblemer med den. På leafen bør du sjekke antall "batteristreker" i displayet. 13 = som ny. 10 er vanlig på Leaf 2010-2012. Er det lavere bør prisen være deretter. Er du mekaniker kan det være en ide å fikse det selv ved å erstatte den eller de battericellene med dårlig kapasitet.

Bryr meg ikke om hurtiglading. Kommer i starten til å bruke det som følger med. Vanlig 10A lading.

Skal sette opp en type 2 lader etterhvert. Kjøpte 4 pol overspenningsvern på elektroimportøren i går. Tilbud, kun 599:-) Den nye jobben jeg starter i produserer elbil ladere, derfor avventer jeg tilfelle man får god pris.

 

Når jeg starter i den nye jobben etter påske må jeg kjøre 10,6km tur-retur.

Avdelingen jeg skal starte i skal flytte, mulig det blir kortere, kun 9,8km tur-retur. Via SFO/skole 10,2km.

(Ja, jeg er lat 😝 )

En tur til barnas besteforeldre annenhver uke, 48km tur-retur. Så 50-60km tur-retur er nok det lengste vi kommer til å kjøre og vi kjører som regel ikke lengre med bensinbilen nå. Var på Verdens Ende i helgen, det var under 100km tur-retur.

Når vi drar til Danmark er det faktisk under 120km en vei. Når Priusen takker for seg blir det elbil som hovedbil også.

 

Trur jeg har bestemt meg. Sender melding om at jeg tar denne

2015 i-Miev, 66.200km 55.000kr, 1-eier. 

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Evil-Duck said:

At leaf er en sikker bil er vertfall noe jeg gå god for 🤪

Hehe ja du har jo personlig erfaring med Leaf kollisjon.

I mine yngre dager betydde sikkerhet nada, men når jeg har blitt eldre har jeg begynt å verdsette slikt litt mer.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

I mine yngre dager betydde sikkerhet nada, men når jeg har blitt eldre har jeg begynt å verdsette slikt litt mer.

Jeg og var slik før, men etter å ha opplevd det var det en langt større faktor når jeg skulle ha meg ny bil igjen, har og blitt mye flinkere med litt praktiske ting som å stramme til setebeltet og passe på det sitter skikkelig før kjøring, og langt mer bevist på at en ikke bør sitte med tjukke vinterjakker innen på selene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, kremt said:

Leaf har vel hatt app siden den ble lansert her? Men det er uansett usikkert om det funker nå siden det er over 5 år gammelt og abonnenement kan ha gått ut. Noen leaf modeller har forvarming fra nøkkel, det er veldig kjekt. Hvis den ikke er tilkoblet går den 15 min. Står den på lading kan du forvarme så lenge du vil.

Leaf 30kWh 2015 (2016 mod) her. Appen fungerer som den skal. Mulig du må ringe kundeservice om du ikke får logget inn, for da må de reaktivere kontoen din (fornye lisensen gratis)

3 hours ago, Groovy Gorilla said:

Bør man holde seg unna bruktimportert Leaf? Fant en strøken 2011 modell som var gått under 35000km til 59k. Har 12 av 12 strekker når fult oppladet.

2011 har vel ikke skikkelig varmepumpe, men vannbåren varme til en radiator, som bruker mye strøm, særlig på vinteren.

Etter et raskt søk ser det ut som den kan komme seg 8-9 mil om vinteren, og 12 på sommeren.

Vær klar over at mange importbiler fra Leaf mangler enkelte ting, som bra oppvarming, muligens setevarmer, lyktespyling

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har lagt merke til drivstoffpriser, men i dag kikket jeg av en eller annen grunn på en av disse lysende prisskiltene langs veien og der sto det 19.14 kr/l. Tenkte bare at det virket høyt og bra incentiv for å bytte til elektrisk. Mulig jeg bare er utdatert på prisnivået men er ikke dette uvanlig høyt?

Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (14 timer siden):

Har vurdert Leaf.

Vi har en Toyota Prius 2011 modell som brukes av samboeren. Vi kjører under 8000km i året. Jeg har hatt arbeidsbil til nå.

Har begynt å tenke at det er mulig vi kommer til å bruke elbil mer enn bare til og fra jobb. Alt av småturer i byen og på besøk til nabo byen blir sikkert gjort med elbilen pga driftskostnader. Så kanskje jeg skal heller gå for Leaf pga kjørekomfort etc?

Skulle egentlig ha en bil til under 50k, men kan strekke meg litt. Kommer til å bruke pengene jeg har på konto som egentlig skulle gå til oppussing av badet.

2015 i-Miev til 55k

eller 

2012 Leaf til 59K

 

Har Leaf forvarming? Vil ikke skrape vinduer på morran.

Jeg har en Leaf 2012-mod. og har prøvekjørt trillingene, og jeg er ikke i tvil. Du får MYE mer BIL i en Leaf.

Ja den kan forvarmes, men det må stilles inn i bilen, men det gjør du som regel bare én gang.

Vår Leaf sto i dag med is/snøfrie ruter, og varm bil, selv om det har snødd i hele natt. Bare å koste av snøen fra tak og panser, så tut & kjør.

Ikkeno problem å finne en Leaf til 50k. Lykke til!

Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Ingen anelse, leste kun de to prisene. Den andre var 17 ett eller annet.

@Drunkenvalley Kanskje vi har en egen fossilbiltråd her på forumet, men lot være å søke etter en i frykt for at det skulle bli tatt ille opp.

Tromsø?

Får vel ikke fylt 98 oktan i Tromsø så må ha vel ha vært 95 i såfall.

Men så dieseln lå på 17 i går så er absurde priser nå.

Lenke til kommentar

Med dagens dieselpriser så blir min neste bil en elbil, i 2030.

Når jeg kjøpte bilen så var det under 11 kroner, nå er jeg heldig om jeg finner under 15 og "vanlig pris" er rundt 15

Enda ikke kommet noen elbiler på det norske markedet som jeg har lyst på og egenimport er ikke aktuelt
Kjøper heller ikke noe før de fleste barnesykdommene er løst, så svært sjeldent jeg kjøper noe det samme året som det blir lansert.

Hummer EV vil bli lansert i USA til høsten og flere modeller i 2023 og 2024, så i beste fall kan vi kanskje få en importør i Norge i 2025
Innen den tid kan det ha kommet alternativer, f.eks Ford F150 Elektrisk.

Lenke til kommentar

Nå kjører ikke jeg så mye så det er enkelt for min del å fylle tanken når prisen er god, betaler som regel 12-14 kroner/liter for diesel.

Skal sies, jeg gleder meg enormt til å få elektrisk, forhåpentligvis ruller bilen vår ut av en fabrikk i Berlin i år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...