Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

 

Sitat

 

Snart må enda flere elbil-eiere betale i bommen

Senterpartiet og Arbeiderpartiet foreslår å innføre bompenger for elbiler som kjører i og rundt Trondheim. Elbilforeningen synes utviklingen er trist.

https://www.nrk.no/kultur/xl/mykje-tydar-pa-at-norske-barn-far-darlegare-handskrift-1.15376764

 

Nå som det endelig har blitt en del biler med lang rekkevidde å velge blant så vil altså Sp og Ap at vi som har kjøpt ny eller forholdsvis ny brukt elbil og nytt godt av avgiftslettelser i blant annet bomringer skal trekke opp stigen etter oss.

En annen ting er argumentet om at elbiler bidrar til kødannelser som igjen bidrar til eksosutslipp på grunn av den fortsatt høye andelen fossilbiler. Nå er andelen fossilbiler sterkt synkende, spesielt i byer med kø, og dermed eksos-argumentet er på vikende front. Synd de spiller på dette eksos-argumentet akkurat nå som vi ser enden i tunellen på eksos i nettopp køer. Om 10 år så vil eksosbilandelen være så lav i køene at argumentet har gått ut på dato. Så, hva er det da Ap og Sp forsøker? Køer vs tidsbruk er jo som kjent selvregulerende i følge trafikkforskerne. Men nå er det vel ikke egentlig tidsbruk Ap og Sp forsøker å gjøre noe med i denne saken. Det handler vel egentlig bare om grådige fingre som vil beholde den skatteinnkrevingsmetoden i stedet for å ta det igjen på andre områder. Det er noe jantelovsk over dette "vi skal jammen ta de jævla bilist-svina". Lite rasjonelt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnet dagens hendelser uten å gå for dypt inn på det tror jeg nok SP kommer til å få seg enda en solid boost, og at vi får en SP majoritets regjering blir mer og mer sannsynlig. Om mine frykter blir realitet vil det nok bli gjort flere grep som vil gjøre elbilene mindre attraktive sammenlignet med fossilbiler. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Groovy Gorilla skrev (12 timer siden):

Må opp i 80k for e-up. 

Sparer fort 1000kr/året i forsikring på en elbil pga årsavgiften. Har kjørt i-Miev før, ikke akkurat superbra men holder til og fra jobb. Vet ikke hvordan de holder seg. De jeg ser på er 2012-2013 modell og har gått 50-70.000km.

Du sparer en tusenlapp isolert på trafikkforsikringsavgiften, men selve forsikringspremien er ofte høyere på elbil så totalt sett lite å spare.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nidar2 said:

Du sparer en tusenlapp isolert på trafikkforsikringsavgiften, men selve forsikringspremien er ofte høyere på elbil så totalt sett lite å spare.

[Citation needed]

Kan ikkje påstå at eg har sett anna enn Tesla ha høge forsikringspriser. Men det er no gratis å sjekke.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (25 minutter siden):

[Citation needed]

Kan ikkje påstå at eg har sett anna enn Tesla ha høge forsikringspriser. Men det er no gratis å sjekke.

Synes ikke Tesla er noe dyrt, betaler rundt 800 pr måned for model 3 P. En bmw 340i(sprekeste de hadde på listen) med samme detaljer koster meg mer. Ca 900 ut i fra kalkulator. Forsikring er ekstremt inviduelt, så det kan ha like mye med personen og gjøre som bilen. Det er iallefall min erfaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Synes ikke Tesla er noe dyrt, betaler rundt 800 pr måned for model 3 P. En bmw 340i(sprekeste de hadde på listen) med samme detaljer koster meg mer. Ca 900 ut i fra kalkulator. Forsikring er ekstremt inviduelt, så det kan ha like mye med personen og gjøre som bilen. Det er iallefall min erfaring.

Min erfaring var at Sparebank1 og nokre andre ville flå meg for å tenke på Tesla, med ein pris i området nærmere 2k i mnd... Stund siden da, det kan ha endret seg. Veit også at ein Tesla klubb tilbydde forsikring mykje billigere.

Poenget var nå helst uansett at fleste elbiler ikkje er dyre å forsikre, og noko som ein 2015 i-Miev til 59'000 (dvs typen bil som var relevant for @Groovy Gorilla) får eg opp som 150 kr mnd for ansvarsforsikring, 232 kr mnd for minikasko, 505 kr mnd for kasko og 520 kr mnd for toppkasko...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Min erfaring var at Sparebank1 og nokre andre ville flå meg for å tenke på Tesla, med ein pris i området nærmere 2k i mnd... Stund siden da, det kan ha endret seg. Veit også at ein Tesla klubb tilbydde forsikring mykje billigere.

Poenget var nå helst uansett at fleste elbiler ikkje er dyre å forsikre, og noko som ein 2015 i-Miev til 59'000 (dvs typen bil som var relevant for @Groovy Gorilla) får eg opp som 150 kr mnd for ansvarsforsikring, 232 kr mnd for minikasko, 505 kr mnd for kasko og 520 kr mnd for toppkasko...

Ja, forsikring er veldig inviduelt. Derfor kan selskapet spille en stor rolle, personen som søker og bilen. Personlig har jeg storebrand nå og har alltid hatt forsikring rundt tusenlappen og mindre. 2 model S og en model 3. Har dog fått latterlige pristilbud fra noen selslap, men det fikk jeg når jeg kjørte BMW også:) 

 

Tror nok at elbiler gjerne er i snitt noe høyere enn "vanlige" biler, men tror også at en kan komme fint ut om en bare legger ned litt innsats. Jeg blir iallefall ikke flådd av forsikringen og sparer latterlig mye penger på alt annet også. En 340i som nevnt tidligere hadde kostet latterlig mye mer om en regner med alt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde veldig billig forsikring på min Model 3, og fikk nettop byttet til en enda billigere en.

Tror det med at Tesla er så dyr å forsikre tilhører fortiden da forsikringsselskapene hadde lite data om dem og bilene hadde syke ytelsestall kontra fossilbiler.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Salvesen. said:

Tror nok at elbiler gjerne er i snitt noe høyere enn "vanlige" biler, men tror også at en kan komme fint ut om en bare legger ned litt innsats. Jeg blir iallefall ikke flådd av forsikringen og sparer latterlig mye penger på alt annet også. En 340i som nevnt tidligere hadde kostet latterlig mye mer om en regner med alt:)

...No er vel poenget mitt tvers motsatt, at fleste elbiler neppe er dyrere enn vanlige biler.

Eg beklager, men det er vanskelig å ikkje fnise litt når Tesla var ein bisetning i kva eg prata om, og det umiddelbart blir eit heilt emne... igjen. 😂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Groovy Gorilla skrev (16 timer siden):

Pga bytte av jobb må jeg kjøpe bil. Vurderer en billig elbil(en av trillingene) eller Toyota IQ. Prøver å holde meg under 50K. Skal bare brukes til og fra jobb, ikke bom, ikke mange km hjemmefra via skole/SFO til jobb.

Hva bør jeg velge som bruktbil(årsmodell 2010-2013)? Bensin eller elektrisk?

Elektrisk!

Nissan Leaf. Mest bil for pengene og mest sikkerhet i bilen. Og minst trøbbel.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

En annen ting er argumentet om at elbiler bidrar til kødannelser som igjen bidrar til eksosutslipp på grunn av den fortsatt høye andelen fossilbiler. Nå er andelen fossilbiler sterkt synkende, spesielt i byer med kø, og dermed eksos-argumentet er på vikende front. Synd de spiller på dette eksos-argumentet akkurat nå som vi ser enden i tunellen på eksos i nettopp køer. Om 10 år så vil eksosbilandelen være så lav i køene at argumentet har gått ut på dato. Så, hva er det da Ap og Sp forsøker? Køer vs tidsbruk er jo som kjent selvregulerende i følge trafikkforskerne. Men nå er det vel ikke egentlig tidsbruk Ap og Sp forsøker å gjøre noe med i denne saken. Det handler vel egentlig bare om grådige fingre som vil beholde den skatteinnkrevingsmetoden i stedet for å ta det igjen på andre områder. Det er noe jantelovsk over dette "vi skal jammen ta de jævla bilist-svina". Lite rasjonelt.

I "god" AP-tradisjon. AP vil bare forberede grunnen for avgiftsøkningen de har planlagt for elbilsalget. For det er kun sånn AP (AvgiftsPartiet) kan å tenke. Bil = kun avgiftsobjekt for AP.

SP lukter regjeringsmakt/taburetter så de hiver seg på dieselbil-populistbølgen med full styrke, og driter i miljøet og andre konsekvenser. Nå er det regjeringsmakt som teller. SP er minst like populistiske som FrP nå.

Endret av Hanhijnn
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (6 timer siden):

Elektrisk!

Nissan Leaf. Mest bil for pengene og mest sikkerhet i bilen. Og minst trøbbel.

Har vurdert Leaf.

Vi har en Toyota Prius 2011 modell som brukes av samboeren. Vi kjører under 8000km i året. Jeg har hatt arbeidsbil til nå.

Har begynt å tenke at det er mulig vi kommer til å bruke elbil mer enn bare til og fra jobb. Alt av småturer i byen og på besøk til nabo byen blir sikkert gjort med elbilen pga driftskostnader. Så kanskje jeg skal heller gå for Leaf pga kjørekomfort etc?

Skulle egentlig ha en bil til under 50k, men kan strekke meg litt. Kommer til å bruke pengene jeg har på konto som egentlig skulle gå til oppussing av badet.

2015 i-Miev til 55k

eller 

2012 Leaf til 59K

 

Har Leaf forvarming? Vil ikke skrape vinduer på morran.

Endret av Groovy Gorilla
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Groovy Gorilla said:

Har vurdert Leaf.

Vi har en Toyota Prius 2011 modell som brukes av samboeren. Vi kjører under 8000km i året. Jeg har hatt arbeidsbil til nå.

Har begynt å tenke at det er mulig vi kommer til å bruke elbil mer enn bare til og fra jobb. Alt av småturer i byen og på besøk til nabo byen blir sikkert gjort med elbilen pga driftskostnader. Så kanskje jeg skal heller gå for Leaf pga kjørekomfort etc?

Skulle egentlig ha en bil til under 50k, men kan strekke meg litt. Kommer til å bruke pengene jeg har på konto som egentlig skulle gå til oppussing av badet.

2015 i-Miev til 55k

eller 

2012 Leaf til 59K

 

Har Leaf forvarming? Vil ikke skrape vinduer på morran.

Du finner deg nok Leaf billigere enn som så. Kompis kjøpte seg nettop en til 40 tusen med lavere kilometerstand enn den der.

Det vil nok gi en del bedre komfort enn i-Miev ja.

Den kan vel forvarmes men det må gjøres fra bilen da den ikke har noe app som monderne elbiler.

Men siden den er elektrisk kommer det varmluft med en gang man slår på varmeapparatet så ruta tiner raskt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Leaf har vel hatt app siden den ble lansert her? Men det er uansett usikkert om det funker nå siden det er over 5 år gammelt og abonnenement kan ha gått ut. Noen leaf modeller har forvarming fra nøkkel, det er veldig kjekt. Hvis den ikke er tilkoblet går den 15 min. Står den på lading kan du forvarme så lenge du vil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Groovy Gorilla said:

Bør man holde seg unna bruktimportert Leaf? Fant en strøken 2011 modell som var gått under 35000km til 59k. Har 12 av 12 strekker når fult oppladet.

Det eg er forstått med Leaf er det i stor grad forskjellen om ladeporten mellom enkelte land. Så lenge dei har CHADEMO med støtte for hurtiglading så skal det vera greit? 🤔

Kan lenke den her så kan me kanskje hjelpe.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...