Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Ser ut til at BoS omsider har bestemt seg for å standardisere service priser for kia elbil 

https://www.bos.no/verksted/elbilservice-kia/?fbclid=IwAR1bMGWKuC6BKAJvzTfVUfA8CgH4Gx3aG0b-7p_VUSyLzA0x6wRwn-m8Eug

Var interessant å lese om folk i Kia E-Soul gruppa som betalte det dobbelte for samme service som andre hadde tatt hos en annen BoS forhandler et annet sted i landet, det har og vært tilfeller hvor BoS har opperert med forskjellige intervaller for kjølevæske bytte på batteri, noe hadde fått beskjed om 45 000 andre 60 000, andre hadde fått beskjed om at e-call måtte byttes hvert 2. år og ikke hver 3. år. Litt herlig når en gjeng i ei facebook gruppe har klaget såpass mye og lenge at de endrer på praksisene sine totalt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Gavekort said:

Service på elbil er en ren cashgrab. De gjør opp for tapte inntekter på fossile biler som faktisk trenger bytte av olje og filter, og erstatter det med bytte av pollenfilter og 25 minutters kaffepause.

Minner meg på. Ioniqen min byrje fyre av varsel om service når eg nærme meg servicepunktet. Er det noko eg kan resette etter egen service?

Så langt var det andre ting som var relevant å ha den inn for (reklamasjon vannpumpe, software oppdatering), men (a) reklamasjon burde eg kunne kreve gratis uansett og (b) software oppdatering burde og vera mogleg personleg... skjønt Hyundai neppe ynskje la meg. 

Lenke til kommentar

Det avhenger av bilen. På min kan du resette service selv, mens på andre så må du gjøre det via OBD-porten. Om du har tilbakekalling og software så er det greit å ha den på service, men du kan jo be om at de ikke bytter pollenfilter fordi du vil gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Minner meg på. Ioniqen min byrje fyre av varsel om service når eg nærme meg servicepunktet. Er det noko eg kan resette etter egen service?

Så langt var det andre ting som var relevant å ha den inn for (reklamasjon vannpumpe, software oppdatering), men (a) reklamasjon burde eg kunne kreve gratis uansett og (b) software oppdatering burde og vera mogleg personleg... skjønt Hyundai neppe ynskje la meg. 

Ang. servicelys: https://seventrumpet.com/how-to-reset-service-required-minder-light-on-hyundai-ioniq/

Ser ut som du kan nullstille den.

Lenke til kommentar

Jøss, 82k biler.

Ja, feilen var vel ein tråd tidligere i fjor trur eg, men det var ein mindre tilbakekalling meine eg hugse? Det er, etter det eg forstår, ein ganske ekstremt spesifikk fare som neppe er relevant for fleste eigere, men altså, fikses bør det like fullt.

Med mindre dette er ein heilt ny feil dei har oppdaga.

Lenke til kommentar

Prata litt med Bauge Auto (min nærmeste Hyundai forhandler etter at min gamle forhandler blei kuttet ut, sukk), men det virker visst som dei ikkje har fått noko vesentlig forvarsel eller info heller. Dei kunne ikkje gje noko relevant svar om kva Ioniq det gjaldt.

Dei sa derimot at det er Hyundai som når ut til kunder med info om ein tilbakekalling er relevant, men hold fingeren på pulsen her.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 timer siden):

Er ikke redd for brann, det er vel kun 14 biler som har tatt fyr så langt på verdensbasis, av 82 000. Er mer redd for å bli stående uten bil over lenger tid. 

Nå er det muligens mye mer arbeid å bytte dette, men de måtte bytte airbag i min Toyota, så jeg fikk time og bilen var ferdig på 15 minutter

Bare å kreve lånebil om de må ha lengre tid på bytte
Book time for prøvekjøring for den dagen du skal levere bilen, så har du ihvertfall bil den dagen

Lenke til kommentar
23 hours ago, Gavekort said:

Service på elbil er en ren cashgrab. De gjør opp for tapte inntekter på fossile biler som faktisk trenger bytte av olje og filter, og erstatter det med bytte av pollenfilter og 25 minutters kaffepause.

Enig. Lurer på hva de gjør på "liten service" til 2850 kroner. Høres ut som dyr smøring av bremser, som maks burde ta en halvime. Noe over 2000 kroner for en slik service er uhørt.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 minutter siden):

Enig. Lurer på hva de gjør på "liten service" til 2850 kroner. Høres ut som dyr smøring av bremser, som maks burde ta en halvime. Noe over 2000 kroner for en slik service er uhørt.

Liten service på Leaf var skifting av kupefilter, og en håndfull inspeksjonspunkter. Jeg sa neitakk, og tok den servicen selv. Ba ikke om prisen engang.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Hanhijnn said:

Liten service på Leaf var skifting av kupefilter, og en håndfull inspeksjonspunkter. Jeg sa neitakk, og tok den servicen selv. Ba ikke om prisen engang.

Merkelig at Leaf må inspiseres så det holder etter bare ett år, mens en Tesla og flere andre greier seg med 2. års service.  1. års service kunne jeg akseptere på fossilbil, siden oljen har vært med på mye kaldstart og temperaturforskjeller, men ikke på en elbil. Sjekkpunktene på endel av disse er el også temmelig nært en PKK. Den koster like over tusenlappen.

Det er vel lite tvil om at bransjen ønsker bilene inn årlig. Inntektene vil bli kraftig redusert når bilene er inn halvparten så ofte som før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (53 minutter siden):

Merkelig at Leaf må inspiseres så det holder etter bare ett år, mens en Tesla og flere andre greier seg med 2. års service.  1. års service kunne jeg akseptere på fossilbil, siden oljen har vært med på mye kaldstart og temperaturforskjeller, men ikke på en elbil. Sjekkpunktene på endel av disse er el også temmelig nært en PKK. Den koster like over tusenlappen.

Det er vel lite tvil om at bransjen ønsker bilene inn årlig. Inntektene vil bli kraftig redusert når bilene er inn halvparten så ofte som før.

Ja dette er mye at den tradisjonelle delen av bransjen prøver å tviholde på inntektskildene sine. Naturlig det.

 

Kajac skrev (14 minutter siden):
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Liten service på Leaf var skifting av kupefilter, og en håndfull inspeksjonspunkter. Jeg sa neitakk, og tok den servicen selv. Ba ikke om prisen engang.

Mister du ikke garantien da, om du gjør det selv?

Det er en 2012-modell, så det går bra. 😏

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Det er en 2012-modell, så det går bra. 😏

Da, så :) Jeg kommer neppe til å ta inn min egen bil på service etter garantien er gått ut jeg heller. Men i garantitiden er det vel fordelaktig.

Eneste er vel kanskje bytte av ting som bremsevæske, som visstnok er en omfattende prosess på Ioniq, da bremsesystemet må kalibreres etterpå, og det må gjøres via et diagnoseapparat som har denne funksjonen. Men innen den tid finnes det sikkert uoriginale alternativer å få kjøpt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Smøring av bremser er og et vesentlig service punkt på elbiler, ellers går det mye i inspeksjoner.

Edit: En som går gjennom en liten service (1 års service) til en Kia E-Soul fra Canada, antar det er mye det samme her i norge. 

 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Evil-Duck said:

Smøring av bremser er og et vesentlig service punkt på elbiler, ellers går det mye i inspeksjoner.

Det burde ikke være så vanskelig å utvikle noe ny type brems som ikke krever vedlikehold. Bremsen på elbilen er jo knapt i bruk. 

VW dro jo frem den gode gamle trommelbremsen... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Det burde ikke være så vanskelig å utvikle noe ny type brems som ikke krever vedlikehold. Bremsen på elbilen er jo knapt i bruk. 

VW dro jo frem den gode gamle trommelbremsen... 

Jo jeg tror faktisk det er litt vanskelig, vist ikke hadde det vel blitt gjort av Tesla vertfall tipper jeg. Trommelbremsene er fine i at de er vedlikeholdsfrie frem til du må bytte skoene men de er ikke like effektive som skivebremsene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...