Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hedonism skrev (1 time siden):

Har mulighet til det ja om jeg ønsker, må bare få prøvd den litt mer for å bli sikker på at Model 3 Performance er rett valg sammenlignet med andre biler i samme prisklasse. Det er jo ingen andre alternativer som klarer 0-100 på under 4 sekunder i den prisklassen av 2021-modeller. Kameraten min sin største irritasjonsmoment med bilen er fantom-bremsing som oppstår innimellom, ikke et stort problem men irriterende nok når det skjer. 

Potensielt kjøp av to biler ble et kompromiss med samboeren, hun får pusse opp to rom mer i ene huset i år enn opprinnelig planlagt mens jeg får bytte ut to biler. Begge vinner, mens lommeboken står igjen som taperen. :) 

Hva skal kompisen din ha for bilen sin?

Fantombremsing har gjort at jeg så og si aldri bruker hverken autopilot eller cruise control på bilen, og eneste gangen det nå benyttes er stort sett når jeg ligger i saktegående kø. Er irriterende at de ikke klarer å forbedre dette mer enn de har klart, selv om det har blitt bedre enn det var da jeg fikk bilen. Samboeren skulle egentlig ta over min model 3 og jeg kjøpe e-tron, men etter hun fikk testet den kom selvinnsikten hennes til at hun ikke kom til å beholde lappen veldig lenge i en sånn bil, så hun kjøpte seg en e-2008 i stedet :p

 

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Dubious skrev (40 minutter siden):

Får håpe det kommer et EU-direktiv som tvinger Norge til å ta inn Hummer-EV, om bilen skal taes inn i Europa..

Norge har relativt "slappe" regler for import av kjøretøy fra USA. Generelt sett så kan en bil importeres til Norge så lenge den er typegodkjent i USA. Det er ikke tilfelle i alle EU-land, så om Norge skulle føyet seg kun etter EU, ville det nok bare vært biler typegodkjent i EU som kunne registreres. Og i så fall kan du se langt etter en Hummer EV.

Selv om verken Cybertruck eller Hummer EV kommer offisielt i salg i EU, er jeg ganske sikker på vi kommer til å se grå-importører som spesialiserer seg på amcar selge dem i Norge. 

Lenke til kommentar
archongamer skrev (3 timer siden):

Hva skal kompisen din ha for bilen sin?

Fantombremsing har gjort at jeg så og si aldri bruker hverken autopilot eller cruise control på bilen, og eneste gangen det nå benyttes er stort sett når jeg ligger i saktegående kø. Er irriterende at de ikke klarer å forbedre dette mer enn de har klart, selv om det har blitt bedre enn det var da jeg fikk bilen. Samboeren skulle egentlig ta over min model 3 og jeg kjøpe e-tron, men etter hun fikk testet den kom selvinnsikten hennes til at hun ikke kom til å beholde lappen veldig lenge i en sånn bil, så hun kjøpte seg en e-2008 i stedet :p

 

Vi har ikke pratet mer enn løst om pris enda og han har nevnt at 520-530k kan være et greit utgangspunkt for å diskutere et salg. Han betalte jo over 600k for den i fjor med full Autopilot-pakke, vinterdekk, det sorte og hvite interiøret og Deep Blue Metallic som koster ekstra. Den er kjørt 1200 km. Han sikler på et armbåndsur jeg har vurdert å selge og det kan bli en avtale med uret som delbetaling hvor han får det litt rimeligere da det for meg kan selges med en fin gevinst til prisen det går for på bruktmarkedet i dag.

Kjip den da at hun ikke ville gå for Tesla´en så du kunne hatt den til låns de dagene du fikk lyst på litt ekstra fart og spenning. 😅 Her er det litt omvendt, det er min samboer som vil ha en rask og sportslig bil mens jeg er litt mer i komfort-hjørnet i det daglige, hun kommer fra en familie hvor Audi er nummer en og da særlig S- og RS-serien. Når vi pendler den vanlige turen på 15-16 km mellom byen og gården så syntes jeg det ofte er fint å «gli» avgårde når jeg først skal kjøre noen timer på svingete vestlandsveier mens hun pleier å kjøre som hun har stjålet bilen. Model 3 blir fin å kjøre de dagene jeg også føler for å late som jeg har stjålet bilen mens e-tronen dekker dagene hvor jeg vil bli lullet hjem med mulighet for kjappe forbikjøringer. 😎

Kjedelig med trøblete fantombremsing, jeg er glad i adaptiv cruise control når jeg likevel bare henger bakpå en bil. Får se hvor mye det skjer på den veien jeg pleier å pendle mest, om det er såpass at jeg heller vil foretrekke å ikke bruke det i de fleste tilfeller. E-tronen bremset litt ned her og der pga fartskiltene men det fikk jeg slått av i ACC-menyen og opplevde aldri fantom-bremsing med noen av de tre variantene jeg har prøvekjørt. 55´en lånte jeg i tre dager, 50 i kun en dag og 60 S´en var i to dager. 

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (54 minutter siden):

https://www.tu.no/artikler/her-er-hyundai-ioniq-5/507149 

Spenstig innslag fra Hyundai for en si. Begynner å bli litt lei av alle SUVene, men det er vel det folket vil ha. 

Synes den var kul. Den ser heller ikke ut som noen typisk SUV, minner mer om en kombi ala Golf. Men prisen var litt stiv, da. For 499 000 får man vel en del biler i denne størrelsen. Nye Kona starter jo på kun 309 000. ID.4 begynner på 356 400.

Lenke til kommentar

Veldig kul. Hadde du sagt til meg for 15 år siden at Hyundai hadde laget det der så hadde jeg fått hakeslepp.

Litt vanskelig å bedømme om den er dyr eller ikke. Det kan virke som at de sikter seg mot et premium segment med denne, og jeg er ikke fremmed for å betale for kvalitet.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (57 minutter siden):

Synes den var kul. Den ser heller ikke ut som noen typisk SUV, minner mer om en kombi ala Golf. Men prisen var litt stiv, da. For 499 000 får man vel en del biler i denne størrelsen. Nye Kona starter jo på kun 309 000. ID.4 begynner på 356 400.

Kona er jo en betraktelig mindre bil, men enig i at 499.000 kr er litt i overkant dyrt.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (51 minutter siden):

Veldig kul. Hadde du sagt til meg for 15 år siden at Hyundai hadde laget det der så hadde jeg fått hakeslepp.

Litt vanskelig å bedømme om den er dyr eller ikke. Det kan virke som at de sikter seg mot et premium segment med denne, og jeg er ikke fremmed for å betale for kvalitet.

Enig. Bare 3.6kW output alene er jo verdt litt syns jeg. 1,600kg er nydelig for lille fiske båten/kajakkene. Så da blir det fisketur med lydanlegg og kjøleskap sammen med teltet, hehe. 

Ei lita pumpe, så kan man varme vann og dusje på tur også. 😛

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten at jeg vet konkret for Ioniq-5 så er jo startpris modellene på det meste fra koreanerene og japanere biler du faktisk kan finne på å kjøpe da de inneholder helt greit med utstyr, det samme kan ikke sies om deres europeiske motparter.  Så å sammeligne startprisen skal en vel kanskje være litt forsiktig med :) 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...