Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Hedonism said:

Er det noen ladere som er bedre på å takle både en e-tron og en Tesla. Har skjønt at Tesla sine vegg-ladere ikke er like glad i andre elbiler og muligens omvendt? 

Tesla støtter alt av lading så er ikke noe problem der. Det med Tesla sine ladere er at de kan settes i to moduser. Enten bare fungere på Tesla eller fungere på alle elbiler. Er en bryter inni dem for å velge.

En stor fordel med Tesla sin lader er knappen på den som brukes til å åpne luken og låse ut ladekabelen. Uten denne knappen må du bruke appen eller nøkkelen for å løse den ut. Eller gå inn i bilen og trykke. Tungvindt.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

En stor fordel med Tesla sin lader er knappen på den som brukes til å åpne luken og låse ut ladekabelen. Uten denne knappen må du bruke appen eller nøkkelen for å løse den ut. Eller gå inn i bilen og trykke. Tungvindt.

Tenke seg til å måtte bruke 2 sekunder ekstra for å trykke på en knapp 😂 
Vanlige elbil-eiere har det jaggu meg hardt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hedonism skrev (2 timer siden):

 

All denne utprøving og prat om elbiler har gjort at jeg vurderer å bytte ut bil nummer to eller tre med enda en elbil i tillegg til e-tron'en Det er noe ved Tesla som pirrer bil-interessen min, både teknologiaspektet (OTA, ny funksjonalitet, autopilot o.l.) og at de er spreke som bare det. 

Hva er folk sin oppfatning av Tesla Model 3 Performance i 2021-utgave. Har en bekjent som vurderer å selge sin som han fikk før jul grunnet barn nummer to på vei og behov for større bagasjeplass.  Tenkte å høre her i den mer generelle tråden før jeg tar turen inn i Model 3-kaféen.

Vi har to garasje-plasser i byen med Zaptec-ladere men kun en Wallbox-lader på gården. Så eneste er at det kan bli litt tungvint med kun en lader på gården om begge bilene er der og trenger påfyll med strøm. Vi har ekstra oppgradert strømnett til gården grunnet produksjon som skjer i driftsbygningen så jeg vurderer å se på om vi kan få installert en ekstra ladeplass. 

Er det noen ladere som er bedre på å takle både en e-tron og en Tesla. Har skjønt at Tesla sine vegg-ladere ikke er like glad i andre elbiler og muligens omvendt? 

Har du mulighet til å holde både e-tron og en model 3 vil du ikke angre på dette. Jeg selger min model 3 nå for å bytte til e-tron og vet jeg  kommer til å savne teslaen ofte og skulle gjerne hatt mulighet å beholdt begge to. Jeg har hatt noen småting med min, men har kun gode opplevelser med Tesla service, og så lenge du har garanti på Teslaen er det greit å få fikset ting som skulle dukke opp. Go for it!

Lenke til kommentar

 

Dubious skrev (37 minutter siden):

Kommer Hummer EV til Norge?

Må nok uansett vinne i lotto om jeg skal få råd til bilen da det er forventet at den vil koste 1 million uten moms

Neppe, men det er alltids mulig å importere en om du virkelig ønsker det. Du må bare sørge for at bilen er rundt ett år gammel, og at det er mulig å få den etter europeiske forskrifter.

http://classic.vitaminw.no/kunde/amcar/filvedlegg/hoj230210_1.pdf

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg berre opne ladeluken når eg parkere eg, og låsen for ladekabel er basert på om døra er låst eller ei. Kan ikkje sjå korleis eg tape tid i det biletet uten ein veldig snodig scenario ass.

Kan du bare dra ut ladekabelen om bilen er ulåst? Selv om den lader?

Er vel risiko for å få lysbue da om man lader på 400V og bare kan dra ut kabelen. Knappen stopper jo ladingen for så å løse ut kabelen.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Drunkenvalley said:

Hurtiglader? Nei. Hjemme? Ja. Eg må kanskje "låse opp" bilen om den har stått opplåst i ei tid, men om eg berre vandrer til bilen trykker eg berre lås opp og tar ut kabelen.

Da må jo låsen til laderen slippe hver gang bilen er opplåst? Funker vel det og men litt merkelig. Jeg lader forøvrig med 400V som oftest når jeg saktelader også så gjelder vel ikke bare hurtiglading :p

Uansett en fordel med denne knappen på en Tesla for er litt tungvindt uten.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (49 minutter siden):

 

Neppe, men det er alltids mulig å importere en om du virkelig ønsker det. Du må bare sørge for at bilen er rundt ett år gammel, og at det er mulig å få den etter europeiske forskrifter.

http://classic.vitaminw.no/kunde/amcar/filvedlegg/hoj230210_1.pdf

Skal jeg kjøpe elbil, så blir det fra forhandler i Norge

Inntil det kommer en god nok elektrisk pickup så kjører jeg diesel

Så langt er det Cybertruck og Hummer EV som er bra nok 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gavekort said:

På min så bruker den nøkkelen til å autentisere at jeg ved ladeluken, så stopper den lading og slipper kabelen med en knapp.

Ja har man en knapp tilgjengelig er det ingen problem. Dette har vel de fleste biler.

Men det har ikke Tesla Model 3 og Y (kun S og X) derfor knappen på laderen er kjekk og burde taes med i betraktningen når man skal velge ladeboks.

S og X har egentlig heller ikke knapp for dette men kom en oppdatering for en liten stund siden hvor magnetknappen til selve ladeluken fikk denne funksjonen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
archongamer skrev (48 minutter siden):

Har du mulighet til å holde både e-tron og en model 3 vil du ikke angre på dette. Jeg selger min model 3 nå for å bytte til e-tron og vet jeg  kommer til å savne teslaen ofte og skulle gjerne hatt mulighet å beholdt begge to. Jeg har hatt noen småting med min, men har kun gode opplevelser med Tesla service, og så lenge du har garanti på Teslaen er det greit å få fikset ting som skulle dukke opp. Go for it!

Har mulighet til det ja om jeg ønsker, må bare få prøvd den litt mer for å bli sikker på at Model 3 Performance er rett valg sammenlignet med andre biler i samme prisklasse. Det er jo ingen andre alternativer som klarer 0-100 på under 4 sekunder i den prisklassen av 2021-modeller. Kameraten min sin største irritasjonsmoment med bilen er fantom-bremsing som oppstår innimellom, ikke et stort problem men irriterende nok når det skjer. 

Potensielt kjøp av to biler ble et kompromiss med samboeren, hun får pusse opp to rom mer i ene huset i år enn opprinnelig planlagt mens jeg får bytte ut to biler. Begge vinner, mens lommeboken står igjen som taperen. :) 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (9 minutter siden):

Skal jeg kjøpe elbil, så blir det fra forhandler i Norge

Inntil det kommer en god nok elektrisk pickup så kjører jeg diesel

Så langt er det Cybertruck og Hummer EV som er bra nok 

Tror du må belage deg med å se mange amerikanske pickuper som ikke kommer til Norge i lang tid fremover, men kanskje du er heldig. Pickups er nisje her i Norge, og elbiler er fortsatt bare noe som blir tilbudt i de mest treffende segmentene, selv om utvalget har blitt bedre bare de siste årene.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...