Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hedonism skrev (10 timer siden):

Gratulerer til deg også. Sportback er flott, vi valgte den vanlige grunnet mest mulig plass i bagasjerommet fremfor peneste design. 🙂 

Når bestilte du? Vi har ikke fått plass i fabrikken enda ifølge selger, han tipper det kommer informasjon om forventet leveringsuke en gang uti mars tidligst. Kjøpskontrakten oppgir forventet levering i løpet av to første ukene i juni.

Vi gikk for isbrehvit metallic i «Black edition» som gir sorte detaljer rundt på eksteriøret og interiøret, sorte Audi-logoer og sort grill, større felger og fargede bremsekaliper. Av ekstrautstyr utover standard i «Advanced Sport» så ble det:

Bang & Olufsen Premium lydsystem med 3D-lyd

Taktrekk i sort stoff

Matrix LED-hovedlykter, LED-baklykter og lyktespyleranlegg

Sort optikkpakke

Bremsekalipere lakkert i oransje

21 tommers felger i 10-eikers rotordesign, antrasittsorte, glanspolerte

Audi Virtual Cockpit Plus

Sportsseter i sort Valcona helskinn

4-soners komfortklimaautomatikk

Sportsratt i skinn med multifunksjon, girtaster og rattvarme

Ambientbelysning Plus

Sorte Audi-logoer foran og bak

Lokal lakkforsegling

Bagasjeromsmatte

Lastekantbeskyttelse i folie

Om du legger til alt dette på Audi.no (utenom lakkforseglingen, bagasjeromsmatte og lastekantbeskyttelse som jeg ikke fant der) så kommer den med en grunnpris på 843k. Vi fikk litt rabatt og endte totalt på 847k. Det inkluderte også 20 tommer Nokian vinterhjul med pigg på sorte felger og 3 års service- og vedlikeholdsavtale uten ekstra kostnad.

Jeg vurderte lenge å legge til Nattsynsassistent men slo det fra meg da jeg syntes over 26k ble litt mye for den funksjonen. Bilen er ikke låst enda så kan endre på spesifikasjonen en liten stund fremover om vi skulle ombestemme oss for noe ekstrautstyr. Selger foreslo å velge bort Matrix LED-hovedlykter og heller leie de i vintermånedene og heller bruke de 17k på noe annet, vi får se hva vi ender opp med å gjøre eller om den går i produksjon som spesifisert over. Vi hadde med Panoramasglasstak i første utgave av bestillingen men tok det bort da vi har en cabriolet stående for solskinnsdager og syntes de 18k kunne brukes på annet utstyr. 

Du da, hva gikk du for utover standardutstyret i «Advanced Sport»-pakken? 🙂 

Auda, ser du har gått i den samme fella som de fleste andre Audi-kjøpere. Du har glemt å hake av for "Blinklys med blinklys-væske":rofl:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (21 minutter siden):

Fristende å krysse på alt i Audi listen, da en har behov for alt, og det øker salgsverdien

Oransje bremsekalipere vil senke verdien på bilen med minst 100k

Det sies vel at ekstrautstyr er det man taper mest på ved salg av bil, men Audi er flinke til å friste med dyrt ekstrautstyr, og en basisutgave er ofte med ganske stor mangler av "nødvendigheter. 

Oransje kalipere er fint på sort og mørke felger synes jeg, men ikke like fult på de lyse felgene. 

Lenke til kommentar

 

Du får sjelden igjen kostnaden til alt mulig ekstrautstyr men det er enkelte ting jeg ikke ville kjøpt en brukt E-tron om den manglet. Det er jo likevel fullt mulig å få solgt en enkelt utstyrt bil, du må bare kanskje ende opp med å sette prisen litt lavere men dette vil ikke nødvendigvis gi et større verditap mot kjøpspris enn hva du vil kunne ta for en velutstyrt bil.

Det er jo på grunn av manglende ekstrautstyr som Bang & Olufsen-anlegget, seter i helskinn o.l. at biler bestilt av forhandler til å ha på lager for privat- og særlig firmakunder som ønsker bil så snart som mulig som gjør at vi heller venter flere måneder ekstra for å få akkurat det utstyr som er viktig for vår del. Den lokale Audi-forhandleren her virker å bestille alle biler som skal stå klar for dem som ønsker bil så snart som mulig i Advanced Business-utgave som er greit nok utstyrt men er uaktuell for vårt vedkommende.

Oransje bremsekaliper hadde jeg nok ikke betalt ekstra for om ikke det var med i «Black edition»-pakken som vi fikk til rabattert pris og som ga oss den sorte optikkpakken og oppvarmet sportsratt som vi uansett skulle ha i tillegg til penere felger til sommerdekkene. Men jeg syntes det gjør seg særlig bra som en kontrast på hvit bil slik vi har bestilt med sorte detaljer, slik som på bildet under lånt fra en Finn-annonse med samme felger som vi vil ha på vinterdekkene: 

F7982D06-F545-4BDB-A5FD-6EA7247B6B2B.thumb.jpeg.d3e55dd7ac4e1c427db862ada0a89310.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Einaste som er virkelig kjedelig med ei lang liste alternativer du kan velge inn og ut er at bruktmarkedet berre blir rot ass. Litt enklere når ein veit at pakke N betyr at det inkluderer ditt og datt, heller enn at det byrjer med ditt og datt, og har fjorten forskjellige val utover det.

Samtidig så syns eg egentlig det burde vera fint med mange alternativer. Men det er ein ting som for mange alternativer.

Lenke til kommentar
archongamer skrev (1 time siden):

Blir en lekker bil du får Hedonism 👍

Fikk akkurat mail fra min selger hos Møller med beskjed om at bilen jeg har i bestilling nå var gått ned i pris med ca 10 000,-. Må gjerne fortsette med sånt frem til levering 😁

Takk skal du ha, du må legge ut bilde av din også når den kommer. 🙂

Ikke verst beskjed å få det! Sier ikke nei takk til en slik beskjed jeg heller, men først og fremst håper jeg å få vite når bilen er klar for levering snart så man har en konkret uke å glede seg til. 

Lenke til kommentar

Kom hjem fra jobben i dag litt mindre fornøyd en vanlig på grunn av Maxus upåklagelige kvalitet og uovertrufne løsninger på ting.
Må sies at i dag har vært en uvanlig kald dag som gjør strømforbruket høyt.
Det viser seg at bilen går i skilpaddemodus allerede ved 18% batterikapasitet.
Hadde 20% kapasitet igjen da jeg skulle kjøre hjem og regnet med et skulle gå uproblematisk med tanke på at turen ikke er lengere en 11KM og at min E-NV200 jeg har privat ikke har problemer ved lav temperatur og lav SOC men dengang ei.
Kommer ikke lengere en til E6 og merker at bilen mangler trekkraft men forsatt med rekkevidde på rundt 50KM tiljengelig i følge GOM.
Tar av ved første kryss og lusker meg hjem via sideveier og det går ikke fortere en 50km/t og smått saktere en dette også i bakkene.
Dette betyr jo i praksis at på tross bilens oppgitte batterikapasitet på 52,5KWH så er virkelig utnyttbar kapasitet ikke på mere en 43KWH.
Denne bilen er som en komode med skuff etter skuff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (17 minutter siden):

Kom hjem fra jobben i dag litt mindre fornøyd en vanlig på grunn av Maxus upåklagelige kvalitet og uovertrufne løsninger på ting.
Må sies at i dag har vært en uvanlig kald dag som gjør strømforbruket høyt.
Det viser seg at bilen går i skilpaddemodus allerede ved 18% batterikapasitet.
Hadde 20% kapasitet igjen da jeg skulle kjøre hjem og regnet med et skulle gå uproblematisk med tanke på at turen ikke er lengere en 11KM og at min E-NV200 jeg har privat ikke har problemer ved lav temperatur og lav SOC men dengang ei.
Kommer ikke lengere en til E6 og merker at bilen mangler trekkraft men forsatt med rekkevidde på rundt 50KM tiljengelig i følge GOM.
Tar av ved første kryss og lusker meg hjem via sideveier og det går ikke fortere en 50km/t og smått saktere en dette også i bakkene.
Dette betyr jo i praksis at på tross bilens oppgitte batterikapasitet på 52,5KWH så er virkelig utnyttbar kapasitet ikke på mere en 43KWH.
Denne bilen er som en komode med skuff etter skuff.

Krise! Har du hatt dialog med forhandler? Hva sier de om alle problemene? 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Krise! Har du hatt dialog med forhandler? Hva sier de om alle problemene? 

Foreløpig har jeg ikke opplyst forhandleren om sisnevnte problem fordi jeg ikke opplevde det før i dag men tidligere problem er de gjort oppmerksom på der 2 av dem ikke er løst derav systemet for dekktrykksensorer er deaktivet fordi det ikke er påkrevd på varebiler.
Her er problemer jeg har hatt siden jeg fikk overlevert bilen i begynnelsen av oktober 2020.

1. Dekktrykksensorer fungerer ikke. (System deaktivert).
2. Sentrallås fungerer sporadisk der manuell opplåsing kan aktivere alarm. (Ikke løst).
3. Dab radio bruker 5 minutter på å starte opp. (Løst).
4. Ryggekamera sluttet å fungere. (Løst).
5. Dachboardlys har slutte å fungere. (Ikke meldt inn).
6. Skilpaddemodus ved 18% SOC. (Ikke meldt inn).

Regner med at skilpaddemodus under 20%SOC er mere en feature en en feil for i følge TU oppførte nye Maxus Euniq seg likedan når batteriprosenten sniker seg under 20%

https://www.tu.no/artikler/dette-er-resultatet-nar-en-elbil-slippes-med-programvare-som-ikke-er-testet-godt-nok/505968

Sitat

Skilpaddemodus 

Vi fikk også direkte bakoversveis av hvordan bilen oppfører seg når batteriets kapasitet faller under omtrent 20 prosent: Da er det rett i «skilpaddemodus», og kraftig redusert ytelse. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres veldig dårlig ut. Ser disse forskjellige Maxus'ene overalt i Bergen for tiden, spesielt populære blant offentlige og del-offentlige virksomheter. Lurer på om dette kommer til å føre til et nytt medieras slik som skjedde første gang Posten begynte med elbiler.

Posten er forresten noen av de som bruker Maxus i Bergen nå...

Lenke til kommentar

Prøvekjørt e-Tron i dag da. Det var veldig fint og greit. Men Sportback ga ikkje mykje sportfølelse egentlig. Blei meir... komfort som skal se ut som sport? Gjer det meining? Ikkje at det er ein dum ide da.

Men sjølv om min ioniq er pjuskete får eg ein litt meir rå følelse der, ironisk nok. Det er nokre biler som får 70 km/t til å føles som 30 km/t, og e-Tron blei litt det. Nokre biler er vise versa, men takk gud eg ikkje har noko slikt. Ikkje at eg er heilt forstått med kva som skape den følelsen i drift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Prøvekjørt e-Tron i dag da. Det var veldig fint og greit. Men Sportback ga ikkje mykje sportfølelse egentlig. Blei meir... komfort som skal se ut som sport? Gjer det meining? Ikkje at det er ein dum ide da.

Men sjølv om min ioniq er pjuskete får eg ein litt meir rå følelse der, ironisk nok. Det er nokre biler som får 70 km/t til å føles som 30 km/t, og e-Tron blei litt det. Nokre biler er vise versa, men takk gud eg ikkje har noko slikt. Ikkje at eg er heilt forstått med kva som skape den følelsen i drift.

Begrensa hvor sportslig en diger tung SUV blir.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Høres veldig dårlig ut. Ser disse forskjellige Maxus'ene overalt i Bergen for tiden, spesielt populære blant offentlige og del-offentlige virksomheter. Lurer på om dette kommer til å føre til et nytt medieras slik som skjedde første gang Posten begynte med elbiler.

Posten er forresten noen av de som bruker Maxus i Bergen nå...

Håper da virkelig det blir mediasirkus for det er velfortjent for en produsent som satset alt på å være før alle de andre ved å levere et halvferdig produkt.
Men mest sansynlig vil dette gå over i stillhet der merket forsiktig forsvinner fra markedet her hjemme når første bølge av disse levers inn og byttes i noe annet.

Endret av perpyro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

1. Dekktrykksensorer fungerer ikke. (System deaktivert).
2. Sentrallås fungerer sporadisk der manuell opplåsing kan aktivere alarm. (Ikke løst).
3. Dab radio bruker 5 minutter på å starte opp. (Løst).
4. Ryggekamera sluttet å fungere. (Løst).
5. Dachboardlys har slutte å fungere. (Ikke meldt inn).
6. Skilpaddemodus ved 18% SOC. (Ikke meldt inn).

Det virker konsistent med opplevelsen jeg får fra varer jeg kjøper via aliexpress.. men jeg kjøper jo det fullt vitende om risikoen og satser sjeldent over 100 kr på sånne varer..

Takk for advarselen i hvert fall. Jeg må bare legge til at jeg føler med deg og håper det løser seg med en seriøs norsk importør mellom deg og Kina.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Prøvekjørt e-Tron i dag da. Det var veldig fint og greit. Men Sportback ga ikkje mykje sportfølelse egentlig. Blei meir... komfort som skal se ut som sport? Gjer det meining? Ikkje at det er ein dum ide da.

Men sjølv om min ioniq er pjuskete får eg ein litt meir rå følelse der, ironisk nok. Det er nokre biler som får 70 km/t til å føles som 30 km/t, og e-Tron blei litt det. Nokre biler er vise versa, men takk gud eg ikkje har noko slikt. Ikkje at eg er heilt forstått med kva som skape den følelsen i drift.

Var det 50 eller 55 du prøvekjørte? Testet du i boost mode? Sportback 55 gjør 0-100 på ca 5,5 sek i boost. Synes det er ganske greit for en suv på 2,5 tonn. 

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Just now, archongamer said:

Var det 50 eller 55 du prøvekjørte? Testet du i boost mode? Sportback 55 gjør 0-100 på ca 5,5 sek i boost. Synes det er ganske greit for en suv på 2,5 tonn. 

Snakke meir om opplevelsen av fart enn faktiskt fart her. Eg hadde ikkje noko negativt å sei om faktiske ytelsen, berre at det opplevdes som ein vesentlig lavere hastighet enn det faktiskt var. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (8 timer siden):

Snakke meir om opplevelsen av fart enn faktiskt fart her. Eg hadde ikkje noko negativt å sei om faktiske ytelsen, berre at det opplevdes som ein vesentlig lavere hastighet enn det faktiskt var. 😂

Jo mer "polstret" bilen er, jo mindre fartsfølelse får man. Og typisk er at man får mer fartsfølelse desto nærmere asfalten man sitter. Så det er helt logisk at man ikke får så mye fartsfølelse i en "luksus-SUV" som eTron. Og mange liker det sånn.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...