Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Jeg ville aldri kjøpt en bil som ikke har Auto/Carplay! Brukeren bør få valget, om man foretrekker det eller innebygget infotainment, ikke Musk. Med det sagt er Tesla helt klart de som er nærmest å tilby et godt alternativ med egen infotainment.

Android auro/carplay Er så crippled at det er ubrukelig imo. Sikkert med gode intensjoner, men jeg gidder ikke bruke det på bilen som har det siden jeg ikke engang får lov å svare på en melding/epost. Løsningen ble mobil i holder så man kunne bruke den uten begrensning ved stopp I trafikk eller anledning. Det var inget savn sist jeg hadde tesla og blir heller ikke vektlagt nå. 

• Liker 3
minim skrev (1 minutt siden):

Android auro/carplay Er så crippled at det er ubrukelig imo. Sikkert med gode intensjoner, men jeg gidder ikke bruke det på bilen som har det siden jeg ikke engang får lov å svare på en melding/epost. Løsningen ble mobil i holder så man kunne bruke den uten begrensning ved stopp I trafikk eller anledning. Det var inget savn sist jeg hadde tesla og blir heller ikke vektlagt nå. 

Hvorfor det? Siri gjør alt for deg! Sender ofte meldinger via carplay mens jeg kjører. Hun leser e post også. Veldig god p å forstå norsk er hun også.

Evil-Duck skrev (27 minutter siden):

Bruker siri til stadighet for å lese opp og svare på meldinger selv ja. Kan og lese opp varsler jeg har fra eksempelvis Messenger eller Gmail om jeg skulle være nysgjerrig. Har ikke testet android auto, men antar google assistant ikke er noe dårligere. 

Det er nok mange "forståsegpåere" som assosierer CarPlay med slik det var for 10 år siden (bla at det tok over hele infotainment shell). Du og jeg bruker det som sideloaded og som et kompliment til bilens infotainment.

• Liker 1
1 hour ago, Syar-2003 said:

Det er nok mange "forståsegpåere" som assosierer CarPlay med slik det var for 10 år siden (bla at det tok over hele infotainment shell). Du og jeg bruker det som sideloaded og som et kompliment til bilens infotainment.

Men da må man gjerne drive å bytte mellom to systemer? Mener f.eks Bjerknez nevnte at lyden i BMW sin spotify app var bedre enn i Carplay sin spotify app, og at han derfor måtte hoppe mellom disse systemene

Tesla har veldig primitiv talesystem nå som går mest på bilens funksjoner, men kommer vel snart update hvor det byttes ut med Grok AI. Spent på det.

Endret av Complexity
Complexity skrev (10 minutter siden):

Men da må man gjerne drive å bytte mellom to systemer? Mener f.eks Bjerknez nevnte at lyden i BMW sin spotify app var bedre enn i Carplay sin spotify app, og at han derfor måtte hoppe mellom disse systemene

Ehh , nei.
Og dessuten - for hifi lyd bruker man ikke spotify (mp3) men noe annet.

• Liker 1
1 hour ago, Syar-2003 said:

Ehh , nei.
Og dessuten - for hifi lyd bruker man ikke spotify (mp3) men noe annet.

Var vel denne jeg tenkte på:

Screenshot_20250427_194719_Chrome.thumb.jpg.3515b260b9358728d274340dab8fa134.jpg

Kan jo tagge @Bjerknez å høre om det bare var noe midlertidig eller fortsatt er slik.

Tidal gir vist best lyd i Tesla - om man velger å laste ned sangene der eller noe. Har ikke prøvd da jeg er fornøyd med lyden Spotify gir meg i bilen (med visse unntak, noen sanger har åpenbart dårligere bitrate av en eller annen grunn)

Å laste ned flac manuelt til bilen gidder vel de færreste i dag..

Endret av Complexity
Complexity skrev (11 minutter siden):

Var vel denne jeg tenkte på:

Screenshot_20250427_194719_Chrome.thumb.jpg.3515b260b9358728d274340dab8fa134.jpg

Kan jo tagge @Bjerknez å høre om det bare var noe midlertidig eller fortsatt er slik.

Tidal gir vist best lyd i Tesla - om man velger å laste ned sangene der eller noe. Har ikke prøvd da jeg er fornøyd med lyden Spotify gir meg i bilen (med visse unntak, noen sanger har åpenbart dårligere bitrate av en eller annen grunn)

Å laste ned flac manuelt til bilen gidder vel de færreste i dag..

Nå gjaldt ikke diskusjonen spotify. Men at apper i carplay kan benyttes på siden i bilens informasjonssystemer. Det er ikke lenger enten eller og overgang kan gjøres sømløs. Spiller ingen rolle bruksmessig om appen du starter fra bilens informasjonssystem GUI om den ligger i bilens system eller i mobil.

Endret av Syar-2003

Jeg er uenig med Bjerknez her, bilen min er jo en som er brukt av Bass Brothers som "test mule" for utvikling av stereo pakker for i4 med Harman Kardon. Den store forskjellen mellom Car Play og Spotify appen er at sistnevnte har bittelitt mer gain på utsignalet, som kanskje kan høres "bedre" ut om en sammenligner likt volum mot likt. Men om man tar høyde for det er lyden mer dynamisk med Carplay + Apple Music sammenlignet mot Spotify appen etter mine ører og med den oppgraderte stereoen jeg har i min bil (oppgradert DSP amp på alle høytalere, oppgradert sub med egen monoblokk forsterker). Carplay går jo og via wifi så en er ikke begrenset med overføring på samme måten som en er med bluetooth.  

Men om man bruker Spotify appen til musikken så kan en likevel bruke Carplay som normalt, og få siri til å hente opp den informasjonen en vil med ett knappetrykk på rattet, navigere osv. Så styrer bilen selv det med å pause/mute det ene mot det andre, så sliksett ikke noen bytting mellom apper. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
minim skrev (13 timer siden):

Er det egentlig noen alternativer til model Y nå? Tenker da bil med moderne app, teknologi, hengerfeste og størrelse/plass? Audi skuffet big time med app/tech. Regner gjerne med at de andre trauste også henger etter selv om jeg ikke har prøvd. 

Så lenge Tesla MY/3 ikke har egen førerskjerm så er de uaktuelle for meg i hvert fall.

• Liker 1
Snowleopard skrev (22 timer siden):

Bare et lite spørsmål i forhold til navigering. Om du har lagt inn en rute eller mål på tlf i Google Maps (eller annen kart-tjeneste), og startet navigering der, vil den ruten/det målet da bli lastet inn i Teslaen sin NAV? Eller må du ev. gjøre dette direkte i Tesla-appen?

Er det forskjellig om man lager ruta på en PC, og sender til Google Maps, og så går i bilen? Kan det tenkes at det er her noen savner integrasjonen? I tillegg til endel tilleggsapper man har knyttet opp mot AA?

Super-enkelt! Man søker opp adressen i Google Maps, og sender den til Tesla'en. Da er Tesla klar til å navigere dit når du kommer ut i bilen. Det fungerer direkte.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Evil-Duck skrev (17 timer siden):

Bruker siri til stadighet for å lese opp og svare på meldinger selv ja. Kan og lese opp varsler jeg har fra eksempelvis Messenger eller Gmail om jeg skulle være nysgjerrig. Har ikke testet android auto, men antar google assistant ikke er noe dårligere. 

Det ender svært ofte opp med at den ikke forstår eller svarer riktig og en hel masse surr. Har en I tillegg bilen full av familie eller står på en parkeringsplass så er det ofte ikke ønskelig at den skal gå i gang med høytlesing av eposter /meldinger så det annonseres til alle i bilen og alle på parkeringsplassen :D

Jeg ga ihvertfall fort opp en løsning som i beste fall virker i 70-80% av tilfellene og gikk for mobil holder som virker 100%. Da kan man bruke assistent om det passer seg og enkelt bruke telefon uten restriksjoner om det passer seg. 

Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg vet at moralisering sjelden fungerer, men jeg er selv livsvarig trafikkskadet på grunn av en fører som ikke respekterte at hun hadde kontroll over en to tonn tung drapsmaskin. Hun valgte å se ned i mobiltelefonen i stedet for å holde øynene på veien og kom over i feil kjørebane.

Det finnes mange muligheter til å stoppe langs veien hvis det er noe man absolutt må lese der og da, og man ikke ønsker å bruke taleassistenter.

Bare en liten tanke å ha i bakhodet.

Du har ikke lest innleggne du har kommentert. 

"Løsningen ble mobil i holder så man kunne bruke den uten begrensning ved stopp I trafikk eller anledning. 

Og

"Da kan man bruke assistent om det passer seg og enkelt bruke telefon uten restriksjoner om det passer seg." 

• Liker 1
minim skrev (2 timer siden):

Du har ikke lest innleggne du har kommentert. 

"Løsningen ble mobil i holder så man kunne bruke den uten begrensning ved stopp I trafikk eller anledning. 

Og

"Da kan man bruke assistent om det passer seg og enkelt bruke telefon uten restriksjoner om det passer seg." 

Det var ikke det innlegget jeg siterer,  men ser det du skrev det høyere oppe ja og da beklager jeg at jeg tolket innlegget dit som at det var greit å dille med mobilen mens en kjører så frem en har mobilen fastmontert. Dog ser jeg ikke hvordan det er sammenlignbart med en stemmeassistent, når poenget er at denne kan brukes til betjening av infotainment mens en kjører. 

• Liker 2
frohmage skrev (2 minutter siden):

Ville det ikke være bedre å kjøpe et lite aggregat?

Jeg vil helst slippe å drasse på en tung klump som både spiser av plassen ombord, og forsyner seg greit av tilgjengelig nyttelast.

Vil heller ikke ha en kanne med diesel eller lignende liggende i bilen, som kan lekke og stinke opp hele bilen. Slipper dessuten faren ved at aggregatet veltes, eller feiler slik at man risikerer brann eller COx-gasser i kabinen eller ev. i suvteltet.

Med V2L i bilen, trenger man ikke ta med mer enn det som kan ligge i bilen til vanlig, og dermed alltid er klar, og som tar minimalt med plass og vekt av nyttelasten. Kan dessuten lade opp elsykkel-batteriet eller drive en liten elektrisk pumpe til å fylle luft i dekk eller madrasser, eller luftfylt suv/hekktelt om man ønsker mer plass.

Dessuten, aggregat går heller ikke uten stopp. Går man tom for drivstoff, så må man jo uansett fylle på, og da fyller jeg heller på strøm som både kan brukes til fremdrift, til camper mode eller V2L, mens diesel til aggregatet da bare kan brukes til nettopp det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...