Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Auto Asmodeus skrev (2 minutter siden):

Er ikke negativt, men er det så vanskelig å tro på at jeg kun har behov for å lade på langtur? Lader gratis på jobben og med hjemmelader så jeg har aldri hatt noe stress med dette. I det hele tatt. Aldri. Har hatt elbil i over ti år. Jeg rekker både jobb, fly og vannlekkasjer uten å ha behov for å lade og løpe. Lader kun på langtur. Og da er ladepausene som jeg sier fine å ha fordi jeg uansett har andre behov som sammenfaller.

Skulle tro jeg var helt utenomjordisk med dette synet på lading..

Høres for meg ut som du har kjøpt perfekt bil med korrekt rekkevidde for DITT behov, og intet er vel bedre enn det!

Samtidig er også jeg av den oppfatningen at dess raskere den kan lade, dess bedre er det. Så er det og en, i mitt hode, klar grense mellom irriterende rask og irriterende treig lading. Med 5 minutter på å lade til 80 %, og rekkevidden allerede er god, så er det greit å lade ferdig, kan plundre med å vaske vinduene eller slikt i mellomtiden, og så sette bilen en annen plass for toa og lignende. Ellers så går det uansett så fort, at ingen rekker å irritere seg om man velger å gå på do og bilen lader forbi 80 % på den tiden.

Så har man lading på 15 minutter, da rekker man en tur i kiosken/bua eller plukke med seg en burger eller pølse, eller en toa-tur, før man kjører videre eller parkerer bilen for flere ærend. Går det 20-25 minutter, så er det langt større sjanse for at det blir nesten litt feil likevel, for du må stress-spise eller ta deg en pause for å flytte bilen, for tiden blir for knapp i mange tilfeller.

30-40 minutter, så har du god tid, og slipper å stresse, og sjeldent opplever å måtte flytte bilen før man er ferdig å lade. Litt stress om man helst ikke vil ha pause der og da, men ikke sånn at det er direkte plagsomt. Alternativt kan man lade kortere, kjøre et stykke og få en mer naturlig pause når det er tid for å lade mere, eller man uansett stopper for litt mer pause.

Over 40 minutter, så rekker du å ta dessert, og stå i dokø etterpå, og du rekker som regel til bilen før den er ferdig, eller akkurat i tide. Men kan være irriterende plagsomt om man egentlig ikke ville annet enn å komme seg videre der og da. Og man rekker kanskje ikke helt frem før man må lade igjen, for dagens siste etappe på langtur.

Bilen min er i siste kategori, med ca 54 in på 10-80 %. Og den har akkurat litt for kort rekkevidde når jeg kjører motorvei med 110 og 120-sone. Raskere enn det, så tømmes batteriet alt for fort i mine øyne. Hadde den klart 10-15 mil lengre, hadde dette ikke vært et like stort problem, men nå går det vel lavt ved ca 32-36 mil.

Dog, starter jeg med tilnærmet fullt batteri, så funker det greit å ta 20-25 minutters lading som tar meg til neste ladestopp der jeg gjentar øvelsen, så to ladestopp så har jeg kjørt så langt at det nærmer seg tid for å stoppe for dagen på transport-etapper.

Men det er da i forhold til min bruk. For andre, så tenker jeg den går akkurat langt nok, spesielt i lavere hastigheter, til at man hovedsakelig klarer seg med hjemmelading. Nyere versjon støtter dessuten 11 kW AC-lading, så på en sjelden langtur, kan man ofte rekke å lade fullt mens man gjør det/de ærende man kom for. Og da trenger man kanskje ikke hurtiglade i det hele tatt, eller yderst sjeldent.

Bilen funker forsåvidt fint for meg, men helt klart at jeg ønsker meg både raskere lading, både AC og DC. Og både lengre rekkevidde, lavere merforbruk langs motorvei, og dessuten mer plass til folk og spesielt bagasje på langtur. HUD har jeg forelsket meg i, camper mode er et must, og V2L hadde vært et veldig velkomment tilskudd. Dessverre er det få biler som klarer å fylle alle disse kravene/behovene, i en pakke som ikke er alt for dyr. Helst ikke mer enn 400K for min del.

RWD holder lenge for meg, men liker tech, så en Ioniq 5 og en EV6 hadde passet meg grisefint om jeg hadde fått ned prisen noe. Nå håper jeg Ioniq 4 og EV5 kan dekke opp det meste av mine behov og ønsker, og kanskje og støtter 100 kg på taket og 1500 eller 1600 kg tilhengervekt for leie av campingvogn eller skap-henger i ferien eller ved behov for å kjøre flyttelass eller annet som ikke går i bilen.

Ellers ser jeg ikke så mange andre biler som fyller en noe krevende spec-liste innenfor pris-segmentet jeg ønsker å havne i. Spesielt siden jeg ikke vil ha Kina-bil overhode. Og egentlig er (iboende) skeptisk til Møller og VW AG. Dog, en brukt ID. Buzz hadde vært innafor om den hadde fått Camper mode man kan stole på.

Egentlig ikke så glad i BOS eller BNH heller, men alternativet til ID. Buzz kunne vært både Kia PV5 og Ford E-Transit om rekkevidden er god nok, og prisen ikke avskrekkende mye høyere enn hva jeg kunne lagt i for den "perfekte flerbruksbilen".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Auto Asmodeus skrev (6 timer siden):

Det må virkelig plage deg at jeg er helt ok med hverdagen :) 

Har ikke hatt behov for kort lading fordi jeg uansett tar pauser (må visst gjenta meg til det kjedsommelige her) så derfor er det ikke et reelt issue for meg.

Tsss.... Eg har da ikke sagt en dritt om at du er ok med hverdagen. Mange, de aller fleste mennesker er fint fornøyd med å ikke være fullt ut sjef i sin egen hverdag. Hvor tok du dette vissvasset fra?

Å argumentere mot rask lading ved å si at man er sin egen sjef er motsigende siden det er bilen som bestemmer ladingen hvis du trenger raskere. 

For så å argumentere med at du er fornøyd, har ingenting med diskusjonen å gjøre. Uansett hvor mye du hadde elsket å stå og lade i en evighet så er det uansett ikke du som velger å gjøre det. Det er det bilen. Så kan du tilpasse deg, ta lange pauser osv, men det er ikke du som bestemmer.

Har man derimot muligheten til å lade ferdig på superkort tid så velger du selv hvor lenge du vil henge på ladestasjonen. Da er du sjef da.

Helt fint at du klarer deg med dagens bil. Det gjør eg også. Men hadde ikke takket nei til muligheten for raskere lading 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Er greit å lære folk at de faktisk er undertrykket når de må tilpasse seg systemet for å tro at de er fri 👍

Sjef over bilen er du hvertfall kun i de tilfellene der du bestemmer at du skal ha pause i lange tider. Ellers bestemmer den hvor lenge du minst må stå å lade for å komme deg hjem. Uansett hvordan du snur på det.

Lenke til kommentar

Ikke når jeg ikke har det behovet. Og ikke lærte du meg noe heller - når du skriver slikt skjønner jeg jo at du troller/rage baiter. Men mitt poeng var visst vanskelig å forstå så jeg gir meg ihvertfall der. Så kan du leve videre i troen på at du gjorde meg en stor og berikende tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (På 22.4.2025 den 15.54):

 

På samme måte tilpasser jeg meg at tankstopp med fossilbilen min tar langt kortere tid, så bilen må fint vente på MEG for en gangs skyld. Fordi jeg vil faktisk ta en pause. Tenk på det, din dumme bil. Her er det jeg som er sjefen :) 

Du sier det jo selv. Du tilpasser deg. Den dumme bilen bestemmer ifølge deg ingenting om pausen din. Direkte feil.

Bilen er sjefen.

Med fossilbilen kunne du styre mye mer pausene dine enn med elbilen. Noe du og ville kunnet med raskere lading.

Du er ikke sjefen over den dumme bilen din. Du bare tilpasser deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...