Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

30 minutes ago, DJViking said:

Lite teknisk innhold i disse artiklene. Generelt sett er det du vil se etter for en dramatisk endring i energitetthet er om man hevder at man får til metalliske anoder. Det er generellt ansett som nødvendig med fast elektrolytt for å kunne oppnå dette i oppladbare batterier, men det har vesentlige utfordringer også der. 

Utover det kan fast elektrolytt potensiellt gjøre noe med kalenderaldring av celler som har mest å si på hvor sensitive de er til SOC ved lagring.

Sykelaldring er i veldig liten grad et problem for elbiler. Selve bilen er gjerne utslitt lenge før sykling av batteriet blir et fremtredende problem. Dagens celler tåler gjerne 2-4000 fulle ekvivalente sykler, eller mer, noe som tilsier en kjørelengde på ~600 000 - 2000 0000 km., langt mer enn de fleste biler ser før de blir skrotet av helt andre grunner.

Lagring ved for høy SoC kan imidlertid degradere en celle dramatisk etter kun noen få år. Faststoffceller kan kanskje forhindre dette, men jeg kan ikke si noe sikkert om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (På 22.4.2025 den 16.12):

Men det er først når ladingen tar kort nok tid at det er du som er sjefen. Det eneste du kan bestemme pr i dag er om du vil ha lengre pause enn den pausen du må ta. Ellers bestemmer bilen. 

Neida. Fossil bilen må fint vente på meg så da er det jeg som er sjefen.

Og når jeg MÅ ta en ladestopp med elbilen så passer det fint for da skulle jeg uansett noe: spise, gå på dass, hvile litt fordi jeg har kjørt i to-tre timer eller noe annet. Går så fint så. Så da mener jeg fortsatt at jeg har full kontroll og ikke føler meg bundet av bilen pga 30 minutters pauser hver tredje time.

Er så enkelt så

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar

Er det noen som har sammenlignet bagasjerommet i Kia EV6 opp mot Tesla Model Y?

Vurderer å kjøpe en rimeligere elbil (enn Model X) å ha i noen år, og de to mest aktuelle er Model Y og EV6. Jeg ser bagasjerommet bak i Model Y er oppgitt til 822 liter, men 490 liter på EV6. Er dette reelt?

Jeg vet det er forskjellige normer i spill med å måle opp til seterygg eller opp til taket, så vet ikke om disse tallene er helt epler til epler.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 minutter siden):

Er det noen som har sammenlignet bagasjerommet i Kia EV6 opp mot Tesla Model Y?

Vurderer å kjøpe en rimeligere elbil (enn Model X) å ha i noen år, og de to mest aktuelle er Model Y og EV6. Jeg ser bagasjerommet bak i Model Y er oppgitt til 822 liter, men 490 liter på EV6. Er dette reelt?

Jeg vet det er forskjellige normer i spill med å måle opp til seterygg eller opp til taket, så vet ikke om disse tallene er helt epler til epler.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om det helt svarte på spørsmålet. Er forskjellen på omkring 332 liter i hovedsak at Model Y har rommet under lastegulvet?

Så vidt jeg husker, er vel Tesla sitt tall inkludert frunken, og de måler vel og rommet over bagasjeskjuleren.

Kan og se på NAF sine målinger av bagasjerommene:

TMY:

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/tesla-model-y

image.thumb.png.cc4def8f827f21a9a7012d487ccbaa5c.png

KIa EV6:

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/kia-ev6

image.thumb.png.8a5349f27eab4ac583b4a396b2531a2b.png

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Ok, takk. Den andre videoen hjalp også.

Ser ut som hovedforskjellene er rommet under gulvet og frunken.

Dersom jeg skal fylle opp bagasjerommet bak (sommerferie etc) på Model Y tar jeg ut begge gulvplatene og legger dem igjen hjemme. Gjør plassen mye større. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...