Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (1 time siden):

Ingen vil ta regningen for utbrukte og skadde elbiler-batterier. 

https://www.nrk.no/ostfold/livsfarlige-batteriberg-hoper-seg-opp_-_-en-varslet-katastrofe-1.17385084

Hvert eneste atom av grunnstoffene som de bygget batteriet med; Lithium, Cobolt og Mangan, er jo inni der fremdeles!

Man skulle tro at batterifabrikkene heller ville "utvinne" disse stoffene i mye mer konsentrert form fra kasserte batteripakker, enn fra malm som må graves ut, fraktes, og inneholder en promille av den konsentrasjonen!

Men hva vet vel jeg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Syar-2003 said:

Dette er verre enn jeg trodde men egentlig som jeg ante og forsøkte å sette fingeren på når det var diskutert her noen sider tilbake.
 

"Politiadvokat Morten Lundén opplyser at de har siktet to bedrifter etter funnet av batterilageret i Spydeberg."

Jeg tenker at når man får konskvenser for den slags så løser det seg selv. Litt for mange som tror de kan ta en kjapp en og så be om almisser fra staten. Det må man bare røske opp med roten. Om det fører til at noen av de som prøver seg her får en saftig ekstraregning så er det helt greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

"Politiadvokat Morten Lundén opplyser at de har siktet to bedrifter etter funnet av batterilageret i Spydeberg."

Jeg tenker at når man får konskvenser for den slags så løser det seg selv. Litt for mange som tror de kan ta en kjapp en og så be om almisser fra staten. Det må man bare røske opp med roten. Om det fører til at noen av de som prøver seg her får en saftig ekstraregning så er det helt greit.

Trodde bedrifter ville kjempe om å få gjennvinne dem for de verdifulle metallene de inneholder? Rart at ikke det skjer? Men det blir slik i fremtiden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å gjenvinne batterier, krever vanskelige og kostbare prosesser, mye utstyr og mye energi. Det vil derfor være lite regningssvarende å gjøre dette manuelt og i små kvanta om gangen.

Det er først når dette når en viss skala, at det vil "ta av" med gjenvinning, derav alle disse lagrene rundt omkring. Spesielt siden batterier kan ha forskjellige kjemier og derved forskjellig fremgangsmåte.

Vi snakker altså om midlertidig problem som etterhvert vil løse seg selv. Det man problematiserer nå, er selvsagt viktig nok. Men tror uansett det er riktigere å ha dette litt spredd utover, og ikke en eller noen svært få internasjonale lagerplasser.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Å gjenvinne batterier, krever vanskelige og kostbare prosesser, mye utstyr og mye energi. Det vil derfor være lite regningssvarende å gjøre dette manuelt og i små kvanta om gangen.

Det er først når dette når en viss skala, at det vil "ta av" med gjenvinning, derav alle disse lagrene rundt omkring. Spesielt siden batterier kan ha forskjellige kjemier og derved forskjellig fremgangsmåte.

Vi snakker altså om midlertidig problem som etterhvert vil løse seg selv. Det man problematiserer nå, er selvsagt viktig nok. Men tror uansett det er riktigere å ha dette litt spredd utover, og ikke en eller noen svært få internasjonale lagerplasser.

Om kostnadene ved gjennvinning er større enn verdien av metallene så må industreien subsidieres. Det er vel det man venter på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, sverreb said:

"Politiadvokat Morten Lundén opplyser at de har siktet to bedrifter etter funnet av batterilageret i Spydeberg."

Jeg tenker at når man får konskvenser for den slags så løser det seg selv. Litt for mange som tror de kan ta en kjapp en og så be om almisser fra staten. Det må man bare røske opp med roten. Om det fører til at noen av de som prøver seg her får en saftig ekstraregning så er det helt greit.

Enig.
Problemet her er nok at brannvesnet sender et brev, og stanser der. Litt mer normalt ville være en handlingsplan og dagbøter. Men f.eks fengsel hadde nok vært enda mer effektivt. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (39 minutter siden):

"Politiadvokat Morten Lundén opplyser at de har siktet to bedrifter etter funnet av batterilageret i Spydeberg."

Jeg tenker at når man får konskvenser for den slags så løser det seg selv. Litt for mange som tror de kan ta en kjapp en og så be om almisser fra staten. Det må man bare røske opp med roten. Om det fører til at noen av de som prøver seg her får en saftig ekstraregning så er det helt greit.

Å sikte to bilopphuggere som tilfeldigvis sitter med svarteper for forsøpling løser ikke det underliggende problemet.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Trestein said:

Om kostnadene ved gjennvinning er større enn verdien av metallene så må industreien subsidieres. Det er vel det man venter på

Som @Snowleopard skriver er kostnadene per batteri høye når man prosesserer i små kvanta og manuelt. Det er slik med så å si alle industrielle prosesser.

Prisen for nyproduserte batterier falt i 2023 (tror jeg det var) med ca. 40% - det er ikke lenger mye håndarbeid der, nei ...

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Syar-2003 said:

Å sikte to bilopphuggere som tilfeldigvis sitter med svarteper for forsøpling løser ikke det underliggende problemet.

De bør ha muligheten til å gå etter oppdragsgiver. Har de ikke det så må de ta støyten, noe de og andre forhåpentligvis lærer av. Bilopphuggerne har et selvstendig ansvar til å forstå hvilket ansvar de påtar seg, de er også professjonelle parter her.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, del_diablo said:

Enig.
Problemet her er nok at brannvesnet sender et brev, og stanser der. Litt mer normalt ville være en handlingsplan og dagbøter. Men f.eks fengsel hadde nok vært enda mer effektivt. 

Når politiet sier at de har siktet to bedrifter, er gjerne konsekvensene som ligger i kortene noe mer enn bare en brannverninspeksjon.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

Når politiet sier at de har siktet to bedrifter, er gjerne konsekvensene som ligger i kortene noe mer enn bare en brannverninspeksjon.

Tror ikke rettsvesnet klarer å fikse dette. Det vil bare føre til at ingen vil verken lagre eller trasportere dette avfallet

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Tror ikke rettsvesnet klarer å fikse dette. Det vil bare føre til at ingen vil verken lagre eller trasportere dette avfallet

Hvorfor ikke? Denne typen krav finnes over alt, og industrien greier å forholde seg til det. Det blir bare konstandene ved å gjøre business og blir bakt inn i prisen på produktet.

Selv om man ikke har lov til å dumpe løsemidler i næreste elv har vi likevel fungerende kjemisk industri i norge.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Det blir for enkelt.
Gå etter noen enkelte med bøter og økonomisk ruin/konkurser som resultat løser heller ikke det underliggende problemet som er svært høye kostnader til spesiell pakking/celleisolering/klargjøring og ikke minst betale skyhøyt til transportører (skip, tog etc) for frakt som ekstremt farlig gods/eksplosiver.

At de som er early-adopters til å håndtere elbiler/elbilbatterier som p.t opererer i bransjen blir slått konkurs og gjort til syndebukker vil bare gjøre vondt verre.
Det er ikke bare disse som er tatt på senga her.

Det er forskjell på retningslinjer for transport av "friske" lithium batterier (batteripakker) og potensielt defekte/skadde (slik disse som har blitt skiftet grunnet defekt, mistanke om defekt , eller kommer fra kondemnerte skadde biler)

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Syar-2003 said:

Det blir for enkelt.
Gå etter noen enkelte med bøter og økonomisk ruin/konkurser som resultat løser heller ikke det underliggende problemet som er svært høye kostnader til spesiell pakking/celleisolering/klargjøring og ikke minst betale skyhøyt til transportører (skip, tog etc) for frakt som ekstremt farlig gods/eksplosiver.

At de som er early-adopters til å håndtere elbiler/elbilbatterier som p.t opererer i bransjen blir slått konkurs og gjort til syndebukker vil bare gjøre vondt verre.
Det er ikke bare disse som er tatt på senga her.

Det er forskjell på retningslinjer for transport av "friske" lithium batterier (batteripakker) og potensielt defekte/skadde (slik disse som har blitt skiftet grunnet defekt, mistanke om defekt , eller kommer fra kondemnerte skadde biler)

 

Som sagt: Aktørene er profesjonelle og har et selvstendig ansvar for å forstå ansvaret de påtar seg. Om håndteringen er kostbar så må de sørge for å ta seg tilstrekkelig betalt. Dette er ingen unskyldning for lovbrudd.

Uten konsekvenser for lovbrudd blir resultatet lovløshet.

Gitt at eventuelle lovbrudd får passende konsekvenser så vil industrien tilpasse seg og sørge for at de overholder loven ved neste anledning.

Så tenker jeg at en del nå er ute og krisemaksimerer i media for å prøve å kjøpe seg sympati og eventuell ingripen fra stemmesankende politikere. Jeg ser ingen grunn til å vektlegge slikt. Mye bedre å la denne saken få gå sin gang i rettsvesenet.

Den aktuelle skraphandleren har helt frivillig påtatt seg å oppbevare disse batteriene som var kjent som defekte. Det er startpunktet. Om oppdragsgiver (I.e. importør/verksted el.lignende) har misrepresentert situasjonen i kontrakten da kan de også måttte bære et ansvar. Ved at skraphandleren kan saksøke de i et sivilt søksmål for å dekke kostnader de har for å håndtere batteriene på en lovlig måte. 

Uansett må denne skraphandleren forholde seg til lovverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Syar-2003 said:

Det blir for enkelt.
Gå etter noen enkelte med bøter og økonomisk ruin/konkurser som resultat løser heller ikke det underliggende problemet som er svært høye kostnader til spesiell pakking/celleisolering/klargjøring og ikke minst betale skyhøyt til transportører (skip, tog etc) for frakt som ekstremt farlig gods/eksplosiver.

At de som er early-adopters til å håndtere elbiler/elbilbatterier som p.t opererer i bransjen blir slått konkurs og gjort til syndebukker vil bare gjøre vondt verre.
Det er ikke bare disse som er tatt på senga her.

Det er forskjell på retningslinjer for transport av "friske" lithium batterier (batteripakker) og potensielt defekte/skadde (slik disse som har blitt skiftet grunnet defekt, mistanke om defekt , eller kommer fra kondemnerte skadde biler)

 

Problemet er vel at skraphanderen får en sum for å sanke inne og lagre batteriene. 
Vis det er så enkelt som at batteriene har blitt kjøpt/gitt tilbake så LG står som eier, så har man også eierskap klarert. 

Gi en frist for å sikre eiendommen, og så få daglig leder/aksjonær i fengesel, og så vil det løse seg.
Batteriene kan nok løses enda lettere: Se etter om det er mulig å få trekket LG sin importlisens til EU, vis de ikke klarer å få på plass en plan for å resirkulere og flytte batteriene. Eventuelt se om det er mulig å få fengslet hvem nå enn som sitter på Hovedkontoret til LG for Europa. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Som sagt: Aktørene er profesjonelle og har et selvstendig ansvar for å forstå ansvaret de påtar seg. Om håndteringen er kostbar så må de sørge for å ta seg tilstrekkelig betalt. Dette er ingen unskyldning for lovbrudd.

Uten konsekvenser for lovbrudd blir resultatet lovløshet.

Gitt at eventuelle lovbrudd får passende konsekvenser så vil industrien tilpasse seg og sørge for at de overholder loven ved neste anledning.

Så tenker jeg at en del nå er ute og krisemaksimerer i media for å prøve å kjøpe seg sympati og eventuell ingripen fra stemmesankende politikere. Jeg ser ingen grunn til å vektlegge slikt. Mye bedre å la denne saken få gå sin gang i rettsvesenet.

Den aktuelle skraphandleren har helt frivillig påtatt seg å oppbevare disse batteriene som var kjent som defekte. Det er startpunktet. Om oppdragsgiver (I.e. importør/verksted el.lignende) har misrepresentert situasjonen i kontrakten da kan de også måttte bære et ansvar. Ved at skraphandleren kan saksøke de i et sivilt søksmål for å dekke kostnader de har for å håndtere batteriene på en lovlig måte. 

Uansett må denne skraphandleren forholde seg til lovverket.

Mange av disse batteriene skulle etter første artikkel i nrk ha LG som eierskap (de som var batterier skiftet i opel ampera). 
Hele saken vitner jo om et det er mangler i hele verdikjeden fra utenlandskebatteriprodusenter, bilprodusenter,lokale importører, myndigheter og til de som skal drive business på hugging/retur og gjenvinning.

Mange Opel Ampera (Bolt) ble direkte importert av Bergheim (slått konkurs i 2020).

Det må være økonomisk bærekraftig for en skraphandler (gjenvinner) å håndtere elbiler/batteripakker uansett tilstand.
Ingen er tjent med at det blir "svarte-per" å påta seg oppsamling/gjenvinning av elbilbatterier enten de er "friske" eller mistanke om produksjonsdefekt eller annen defekt. Her er det noen regelverk, pant, subsidier som ikke har tatt høyde for situasjonen og mengden. Samt at Norge ikke har lokale anlegg som kan ta alle typer og hele volumet.

Denne saken kan gå sin gang i rettsvesenet selvsagt. Men igjen "det løser ikke det underliggende problemet" med denne type e-avfall nå eller i tiden som kommer.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...