Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Trestein Det er mange grunner til at hydrogendrømmen døde ut for personbiler. Les deg opp på et utall ~10 år gamle tråder her på forumet. Grunnene er fortsatt de samme, men den gangen var det flere drømmere som trodde det hadde noe for seg.

Kjapp reprise på noe av det:

Lekkasjer gjelder ikke bare flytende H2. Det gjelder også trykktanker. "tomt på en uke" er en overdrivelse men det må ikke bagatelliseres heller. Det er spesielt farlig når biler parkeres i lukkede rom som f.eks garasjer eller når svikt øker lekkasjen.

Hovedproblemet er ikke som når varmtvannstanken til Mythbusters sprakk. De hadde bare damp og det ekspanderte på grunn av trykkfall. Vann brenner som kjent ikke hverken i flytende eller dampform. Hydrogen brenner - veldig, i et svært stort spekter av blandingsforhold. Ikke bare det men hydrogen kan også detonere i et stort spekter av blandingsforhold. Detonasjon er momentan forbrenning som utløses av trykk i stedet for en flamme som brer om seg som i f.eks propan- eller naturgass-branner som du sikkert har sett i amerikanske filmer. Hydrogen detonerer som TNT. Har man en relativt tett garasje så har man bokstavelig talt en bombe. En mye verre bombe enn om det brenner i en garasje der du har stående flasker til en gassgrill. Detonerer det lekkede hydrogenet så blir det ikke en flammekule men en TNT-lignende detonasjon som effektivt lager tannpirkere av en tregarasje. Hydrogen er vanvittig mye mer potent enn den fisslete saken Mythbusters sprengte.

Hvitt hydrogen er som å finne det fantastiske stoffet Unicornium på en måne rundt Saturn. Det er fint og flott på papiret, men hjelper lite når det er så lite av det at det ikke monner her på jorda. Såkalt grønt hydrogen er hverken grønt (av farge eller miljøsignal) og det omsettes nesten ikke av en veldig enkel grunn: en pris som ikke er og ikke kan bli lav. Det utkonkurreres alltid av blått hydrogen, som vi kan kalle en energiredusert form for metan. Metan/naturgass er mye bedre å oppbevare, trykksette, og ikke minst energimessig mer effektivt å kjøre med. Men også naturgass er litt upraktisk sammenlignet med ennå bedre hydrogenbærere som bensin og diesel. Medregnet hele leveringskjeden så gir bensin og diesel også lavere CO2-utslipp enn både naturgass og blått hydrogen. Det er rett og slett bedre. Eller for å snu på det: hydrogen og naturgass er verre for både klimaet og lommeboka enn bensin og diesel. Det er også mye mer oppnåelig med lang rekkevidde på biler som kjører med bensin eller diesel enn de med hydrogen eller naturgass.

Å tro at de små forekomstene av hvitt hydrogen skal selges til kostpris i stedet for markedspris er også å tro på enhjørninger.

Videre så har vi praktisk erfaring med hydrogen: Oslo kommune har tapt et hundretalls millioner på en totalt mislykket satsing på "klimavennlige" hydrogenbusser. Busser som var mer på verksted enn i drift. Bare noen få av bussene deres klarte å runde 50 000 km før de ble skrotet for godt. Hydrogen i personbiler har også vært prøvd med massive subsidier for å komme "over kneika". Det gikk med over 1 million av våre hardt betalte skattekroner på hver eneste hydrogenbil som ble solgt, medregnet infrastrukturen de bygget. Infrastruktur der noe sprengte seg selv i filler på grunn av hydrogenlekkasje og andre stasjoner er nedlagt. Etter flere hundre millioner skattekroner så har de oppnådd at antall hydrogenbiler stadig minker og pengene er forduftet. Må bare skyte inn at både Mirai og Hyundai i40 har ekstreme vedlikeholdskostnader på grunn av hyppige dyre servicer og kort levetid. Bare noen få eksemplarer av Norges ~150 hydrogenkjøretøy har klart å runde 50 000 km før skroting. Det har vært svært dyre kliometere både for eierne og skattebetalerne.

Konklusjonen har vært soleklar for alle med beina på bakken i mange år: Hydrogen i personbiler er steindødt.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg bruke sikkert en halvtime på det innlegget så jeg fikk ikke med meg at dere snakket om å få dette snakket over til en annen tråd. Nå må jeg ut på leting etter den tråden og kopiere og lime inn før moderatorer sletter innlegget. Edit: Søkefunksjonen spiller ikke på lag nå. Er det noen som har en kjapp link til den hydrogenbiltråden?

Edit igjen: Innlegget mitt var ment konkluderende og som siste spiker i kista for hydrogen her i tråden så jeg håper det ikke slettes, men blir stående som et siste punktum for det blindsporet (i dobbel betydning).

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser at det diskuteres veldig mye annet i denne tråden, men håper likevel noen her har litt peiling (bedre enn meg i hvert fall) på elbil. Jeg har fått et veldig godt tilbud på en ID.4 GTX demobil og er fristet, synes den kjører bra, men er generelt forsiktig med penger og lettere nervøs for store utgifter på bil, så hadde vært fint om noen kunne dele erfaringer; er dette en god bil sånn rent økonomisk? Er også litt skeptisk til at flere venner/kolleger klager (litt) over app-systemet til VW. Har bare inntrykk av at det er noe som trekker ned ved nesten alle elbiler om dagen, og jeg skal uansett ikke ha Kina-bil eller Tesla. Vurderer den opp mot EV6 (litt skremt av 12v problemet til Kia/Hyundai). Vel, har noen erfaringer hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
podcarsten skrev (1 time siden):

Ser at det diskuteres veldig mye annet i denne tråden, men håper likevel noen her har litt peiling (bedre enn meg i hvert fall) på elbil. Jeg har fått et veldig godt tilbud på en ID.4 GTX demobil og er fristet, synes den kjører bra, men er generelt forsiktig med penger og lettere nervøs for store utgifter på bil, så hadde vært fint om noen kunne dele erfaringer; er dette en god bil sånn rent økonomisk? Er også litt skeptisk til at flere venner/kolleger klager (litt) over app-systemet til VW. Har bare inntrykk av at det er noe som trekker ned ved nesten alle elbiler om dagen, og jeg skal uansett ikke ha Kina-bil eller Tesla. Vurderer den opp mot EV6 (litt skremt av 12v problemet til Kia/Hyundai). Vel, har noen erfaringer hadde jeg satt pris på tilbakemeldinger.

Generelt sett er ID.4 helt greie biler, men VW har slitt veldig med software.

Personlig vil jeg ikke anbefale en som ikke er på minst V.4x (som betyr bil fra 2024), da kom bl.a. mulighet for forvarming som gir kortere ladetid på hurtiglader forutsatt at man får aktivert dette. Dette er noe du normalt sett vil ønske at du hadde, eller lærer deg å savne. Eller om du har det, noe du vil benytte deg av.

Nå vil sikkert noen si at "problemene ble løst med v3X", og det kan godt hende det oppleves som løst, men da får du som sagt ikke forvarmingen, samt vel og noe raskere (max) hurtiglading uansett forvarming eller ei.

Kjører du stort sett aldri lengre enn at du klarer deg med hjemmelading, så er vel v. 3.7 det den minst må ha i mine øyne, men alt som ikke starter med v4 eller opp, bør være greit mye billigere.

ID.4 er vel en romsligere bil enn EV6, men om ikke plass er veldig avgjørende, tror jeg at jeg tross 12V-problemer som noen eiere opplever, vil sterkt anbefale en slik. Den har stort sett alt av funksjoner som en moderne elbil bør ha, og lynrask hurtiglading så lenge batteriet er varmt nok, og ja den har fått oppvarming som mulighet på vei til, ladestasjon.

"Utility Mode" som fungerer stort sett som Tesla sin camper mode, samt V2L med 3,5 kW effekt vil du sikkert og få mye glede av. Den har og større tauekapasitet, om du får utnyttet det (må ha B96 eller BE), og tauer til vanlig. Og den har og en liten frunk, der du kan ha ladekabler liggende lett tilgjengelig når du får behov for dette på tur.

Men gitt ny nok SW på ID.4, så trør du neppe feil på noen av valgene. Så da koker det kanskje ned til smak og behag. Og Møller vs BOS å måtte forholde seg til... 🤐

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Lekkasjer gjelder ikke bare flytende H2. Det gjelder også trykktanker. "tomt på en uke" er en overdrivelse men det må ikke bagatelliseres heller.

Nå var dette med tomt på en uke, spesielt relatert til HY-biler som var/er drevet på vanlige ice-motorer. Det var faktisk ikke noe spesiell overdrivelse i dette.

Der får man langt flere lekkasjepunkter, så det gir langt raskere tap av HY-gass enn FCEV, som har spesifikk drivlinje der man har redusert tapet til et minimum.

Kunne sikkert leita opp gamle linker på dette, men det var altså det største ankepunktet mot å drive biler på den måten. Det andre var at effektiviteten var dårligere enn FCEV-bilene også.

Uansett, på langtur er uansett rekkevidden begrenset til at du må rekke den ene stasjonen på Høvik før man går tom. Tror også den stasjonen nærmere Lillestrøm nå er nedlagt og, så det hjelper heller ikke på problematikken rundt faktisk rekkevidde, som da fort blir halvert i forhold til oppgitt!

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (29 minutter siden):

ID.4 er vel en romsligere bil enn EV6,

Det blir litt som å sammenligne natt og dag. 😅

podcarsten skrev (1 time siden):

Vurderer den opp mot EV6 (litt skremt av 12v problemet til Kia/Hyundai).

EV6 utgikk for mitt vedkommende grunnet takhøyde inni bilen. Er du over 1.87 blir det trangt. (Ellers, tut og kjør, bilen får meget bra skryt av de fleste.)

Jeg hadde sikkert fått til å kjøre den, men hadde nok blitt ukomfortabelt på sikt.

I ID4 hadde jeg fått plass til 4 stk av meg selv uten problem. (Førersete, passasjersete, 2 bakseter)(Er 1.89)

Endret av Duriello
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

Det blir litt som å sammenligne natt og dag. 😅

EV6 utgikk for mitt vedkommende grunnet takhøyde inni bilen. Er du over 1.87 blir det trangt. 

Jeg hadde sikkert fått til å kjøre den, men hadde nok blitt ukomfortabelt på sikt.

I ID4 hadde jeg fått plass til 4 stk av meg selv uten problem. (Førersete, passasjersete, 2 bakseter)(Er 1.89)

Tipper du er lang i øvre halvdel av kroppen da. Motsatt fordeling tipper jeg sliter mindre med dette, så bilen bør uansett prøves. Selv har jeg ikke noen slike problemer med mine 19 cm lavere høyde. 

Men jeg tenkte mer på bagasjeplassen når jeg skrev innlegget! 😉

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Tipper du er lang i øvre halvdel av kroppen da. Motsatt fordeling tipper jeg sliter mindre med dette, så bilen bør uansett prøves. Selv har jeg ikke noen slike problemer med mine 19 cm lavere høyde. 

Men jeg tenkte mer på bagasjeplassen når jeg skrev innlegget! 😉

Både i rygg og ben. 😅 Its a curse!

Bilen må selvsagt prøves, den får ikke skryt for ingenting.

Kom aldri så langt at jeg så på bagasjeplass. 🫣

Lenke til kommentar
16 hours ago, Trestein said:

Batteribiler er fint men ressursbruken er formidabel. Desuten skal noen resirkulere batteriene når de er utslitt. Da er nesten garantert helt andre grunnstoff i bruk og vi risikerer et kjempe avfalls problem.

De primære substansene som brukes i batterier i dag vil helt sikkert ha vesentlig nytte også 20-30 år fra nå. Alternative sammensetninger som natriumbaserte batterier tas i bruk fordi de er rimelige (p.g.a tilgjengelighet)  ikke fordi de er bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (6 minutter siden):

De primære substansene som brukes i batterier i dag vil helt sikkert ha vesentlig nytte også 20-30 år fra nå. Alternative sammensetninger som natriumbaserte batterier tas i bruk fordi de er rimelige (p.g.a tilgjengelighet)  ikke fordi de er bedre.

Ja vi bruker vel bly fra bilbatterier til ett eller annet. Personlig tror jeg det kan bli et problem. Spesielt batterier som må kjøles ned før de knuses. 

Hva man lager batteriene fra om 20år aner ikke jeg!

Lenke til kommentar
1 hour ago, Theo343 said:

Noen her som har erfaring med forhandlerleddet til Xpeng i Norge og hvordan Xpeng er på garantireparasjoner?

De er vist ikke spesielt interesserte i å hjelpe dem meg gen1 biler (Xpeng G3 og P7 f.eks som er glemt av selskapet) men nyere biler som fortsatt er aktuelle som f.eks G9 virker de å ha god støtte på.

Kun leste erfaringer ikke noen personlige

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (20 timer siden):

Noen her som har erfaring med forhandlerleddet til Xpeng i Norge og hvordan Xpeng er på garantireparasjoner?

Jeg har ingen nåværende eller tidligere erfaring med det selv. Men jeg ser de politiske vindene framover i tid. Hva skjer med Kina og verdenshandelen i Trumps tid? Selv neste uke framstår som usikker. Hva da med neste måned, år eller om 5 år hvis man kjøper en Xpengbil og eier den om 5 år. Hva med sanksjoner i forbindelse med digital sikkerhet? Flere leverandører av mobilnettutstyr er jo bannlyst og det er en debatt om hva kinesiske biler samler inn. Dette fremstår som usikkert fram i tid. Poenget er, at jeg prøver å vurdere framtidig trygghet i et bilhold mer enn nåværende kunders historiske erfaringer.

Trestein skrev (20 timer siden):

Ja vi bruker vel bly fra bilbatterier til ett eller annet. Personlig tror jeg det kan bli et problem. Spesielt batterier som må kjøles ned før de knuses. 

Hva man lager batteriene fra om 20år aner ikke jeg!

Grunnstoffer lar seg som regel skille fra hverandre mye mer effektivt enn det er å utvinne det helt fra malm. Derfor har jeg stor tro på at materialgjenvinning bare vil styrkes i takt med økt utrangering av gamle batterier. Så når vi har hatt en bølge av elbiler det siste tiåret i Norge og verden ellers henger litt etter oss så forventer jeg en bølge av økt gjenvinning som henger ca 10-15 år etter dette.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...