Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Markiii skrev (9 minutter siden):

Men det er altså ikke brukbart til personbiler.

Av det jeg har sett, så er ikke selve bruken så ille, når man har lite kostnader ved produksjonen. Glimrende å kunne ta opp Hydrogen som er ferdigprodusert, og bare trenger å filtreres og samles inn.

Det som vel er det store problemet med HY-bruk i vanlig diesel-motor, er at drivstoffet lekker som en sil. En uke uten å brukes, så er tanken tom.

Ikke samme problem når man bruker Fuelcell-teknologi, men det har jo også sine problemer. For ikke å snakke om det generelle problemet med lagring og transport, og dermed og fyllekapasiteten per stasjon pga begrensningere på hvor mye hydrogen man kan ha lagret på slike fyllstasjoner.

Totalt så er det en rimelig hard nøtt å knekke for å få det til å fungere som alternativ til el og vanlig, fossilt drivstoff.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (2 minutter siden):

Nei, batterier kan resirkuleres. I fremtiden vil batterier lages av råmaterialer som er resirkulert fra gamle batterier.

Det er heller ikke slik at det plutselig blir "andre grunnstoff". Det brukes mange forskjellige type batterier til forskjellige ting, og mange komponenter er felles. De som ikke er det kan også resirkuleres.

Og for fossilt drivstoff så må man også grave og ødelegge miljøet. Bare utvinningen av fossilt drivstoff er jo en miljøkatastrofe i seg selv. For ikke å snakke om de stadige utslippsulykkene.

Men det er altså ikke brukbart til personbiler.

Går utifra at du ikke er synsk? At batterier lages på samme måte om 20 år som i dag er umulig å spå. Jeg vil tippe at solid state er vanlig om 5 år. Hva man skal bruke materiale i dagens batteri til da er uvisst. Alt nå er det problemer med el bil batterier hos opphugginger

Hvit hydrogen er ikke fossilt brennstoff. Les artikkelen

Hydrogen er lett å komprimere og bruke i bil og båtmotorer. Problemet er at kostnad for hydrgen har vert høy. Hvit hydrogen regner man med vil koste ca 5 kr kiloen. Det tilsvarer 15 øre pr kWh energi. Om bilmotoren klarer 35% virkningsgrad blir kostnad ca 43øre pr kWh til fremdrift. Mye raskere og billigere enn batteridrift

Man trenger heller ikke volsom vekt og komplisert resirkulering. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Av det jeg har sett, så er ikke selve bruken så ille, når man har lite kostnader ved produksjonen. Glimrende å kunne ta opp Hydrogen som er ferdigprodusert, og bare trenger å filtreres og samles inn.

Det om vel er det store problemet med HY-bruk i vanlig diesel-motor, er at drivstoffet lekker som en sil. En uke uten å brukes, så er tanken tom.

Ikke samme problem når man bruker Fuelcell-teknologi, men det har jo også sine problemer. For ikke å snakke om det generelle problemet med lagring og transport, og dermed og fyllekapasiteten per stasjon pga begrensningere på hvor mye hydrogen man kan ha lagret på slike fyllstasjoner.

Totalt så er det en rimelig hard nøtt å knekke for å få det til å fungere som alternativ til el og vanlig, fossilt drivstoff.

Lekkasje problemet gjelder kun flytende hydrogen. Ikke samme problem med komprimert hydrogen.

Hydrogen kan fraktes i rør ledninger. 

Men det bør helst ikke lekke inn i bygninger el

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Lekkasje problemet gjelder kun flytende hydrogen. Ikke samme problem med komprimert hydrogen.

Hydrogen kan fraktes i rør ledninger. 

Men det bør helst ikke lekke inn i bygninger el

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Hydrogen er verdens mest flyktige stoff, nettopp fordi det er det letteste grunnstoffet. Lagring er problematisk i de fleste tilfeller. Det letteste er faktisk å lagre det som amoniakk, men krever da både å blandes inn og så separeres før bruk.

Grunnen til at det kjøles ned og derved oppnår flytende stadium, er bl.a. for å få komprimert og derved få lagret mer hydrogen per kubikk. Alternativet er at det tar langt større plass, så man får lite med seg og derfor stadig må etterfylles.

https://www.periodesystemet.no/grunnstoffer/hydrogen/artikler/hydrogenforskning-ved-kjemisk-institutt.html

"Lagring av hydrogen er også et problem. Hydrogen er veldig vanskelig å lagre, for det er en gass ved vanlig trykk og temperatur. Hydrogen (og metan) kan ikke kondenseres (gjøres flytende) ved vanlige temperaturer uansett hvor mye det trykkes sammen. Dette betyr at enten må man ha en veldig stor tank, eller så kan ikke bilen kjøre så langt uten opptankning. Begge muligheter byr på problemer."

https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogen

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Dette stemmer jo ikke i det hele tatt. Hydrogen er verdens mest flyktige stoff, nettopp fordi det er det letteste grunnstoffet. Lagring er problematisk i de fleste tilfeller. Det letteste er faktisk å lagre det som amoniakk, men krever da både å blandes inn og så separeres før bruk.

Grunnen til at det kjøles ned og derved oppnår flytende stadium, er bl.a. for å få komprimert og derved få lagret mer hydrogen per kubikk. Alternativet er at det tar langt større plass, så man får lite med seg og derfor stadig må etterfylles.

https://www.periodesystemet.no/grunnstoffer/hydrogen/artikler/hydrogenforskning-ved-kjemisk-institutt.html

"Lagring av hydrogen er også et problem. Hydrogen er veldig vanskelig å lagre, for det er en gass ved vanlig trykk og temperatur. Hydrogen (og metan) kan ikke kondenseres (gjøres flytende) ved vanlige temperaturer uansett hvor mye det trykkes sammen. Dette betyr at enten må man ha en veldig stor tank, eller så kan ikke bilen kjøre så langt uten opptankning. Begge muligheter byr på problemer."

https://no.wikipedia.org/wiki/Hydrogen

Godt mulig at det er vanskelig å lagre. Har hatt hydrogen på 50liters flasker på jobben i 30 år uten at hydrogenet er forsvunnet ved lagring eller noe har gått i lufta. 

Hydrogen er flytende med ca minus 260grader og damptrykket ved romtemperatur er ikke håndterbart. Lagrer man hydrogen flytende må man blø av trykk om man ikke har forbruk. 

Hydrogen lagres fint på glassfiberflasker med 3-400 bar. Det er ikke alle materialer og pakninger som er egnet når man har hydrogen i rørene. Vet man hva man gjør er det ukomplisert å holde flenser og koblinger tette.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Trestein said:

Hydrogen lagres fint på glassfiberflasker med 3-400 bar. Det er ikke alle materialer og pakninger som er egnet når man har hydrogen i rørene. Vet man hva man gjør er det ukomplisert å holde flenser og koblinger tette.

Også i en bil?

Er vel krav til å sjekke lekasjer nesten annenhver dag på hydrogenbiler..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...