Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (10 minutter siden):

Det geniale var vel at mobiltelefoner generelt har kortere levetid enn en bil. Den blir jo gjerne skiftet hver 3 år eller oftere. Desuten blir de gjerne oppdatert regelmessig. Som sagt at det funker så greit etter 11 år er utrolig. Har brukt det på franske og tyske leiebiler 

 

Apple har vært flink til å oppgradere telefonene sine, selv eldre versjoner, om man ser bort fra noen "humper" (tvungen og skjult ytelsesreduksjon, som de etter mye om og men måtte innrømme og unnskylde) på veien.

Selv har jeg ennå en LGV30 som kom ut i slutten av 2017, og som har fått siste oppgraderingen i slutten av 2019. Den måtte jeg "trikse" inn AA via "bakveier" for å få installert på telefonen. Nyere telefoner med neste Android-versjon (10) fikk den automatisk. Men det var uansett sein ankomst til Norge og Norden. Men AA funker fremdeles knall på den.

Har selvsagt oppgradert til nyere telefon, og kjører nå Google Pixel 7 Pro som fikk oppdatering i forrige uke. Den er nå på v. 15. Bilen takler dog bare kablet tilkobling. Har kjøpt en mottaker som plugges i bilen, så kan den jobbe med trådløs AA mellom denne boksen og mobilen, men har egentlig aldri satt den opp.

Den ligger fremdeles i eska, forseglet i plasten. Burde jo egentlig prøvd å selge den på finn, mens det ennnå er mulig å få de fleste pengene igjen for den! 😉😎

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Markiii said:

Hvorfor er ikke Tesla med? Er det fordi de bruker et av vinnerdekkene som standard uansett? Mener å huske at de bruker Michelin eller noe slikt?

Hvem vet. ‘19 TM3 min hadde Michelin PS4 som går for å være bra dekk.

23 Y har noe Hankook greier

De skriver vel i testen at de har tatt de med som representanter. Men hadde vært greit om de tok en dekktest på alle som bilene får fra fabrikk

Lenke til kommentar
On 4/7/2025 at 3:18 PM, Simen1 said:

Bilbransjen har jo tatt litt ansvar selv ved å gi bilene ganske god garanti på batteri og motor. Som regel 160 000 km og 8 år. Men det burde bli obligatorisk å tilby valgfrie garantiforlengelsespakker med nokså samkjørt innhold. F.eks +100 000 km og +5 år. Pakkene burde være tilgjengelige i hele den grunnleggende garantiperioden.

Jeg er faktisk litt spent på hva den garantien faktisk vil være verdt når det kommer til at man trenger den. Andre garantier har vist seg å nærmest ikke være verdt papiret den er skrevet på. Eks. Nissan er helt uhorvelig notoriske på å avslå eller utsette garantiavklaringer i 4-12 måneder. Samt at man ikke får noe svar fra BNH.

Jeg har også lest artikler om kunder som har forsøkt å bruke batterigarantien men havnet i langdryge saker om det var normal slitasje eller problematikk rundt å bytte kun enkeltmoduler ol.

Rustgarantien til Nissan var også null verdt. Gjelder eks. ikke støtdempertårn som ruster heftig pga. dårlig design rundt vannavløp fra viskerne.

En ennå verre ting jeg har begynt å oppleve med min andre elbil i eie over 5 år er at det brukes for dårlige deler ift. slitasjen den ekstra vekten på disse bilene gir. Eks. må bakakselforinger på en 2018 40Kw Leaf nå byttes før den har gått 100.000km og da selvsagt ikke en garantisak siden det er en slitasjedel.

Har også lest litt rundt at de aller fleste produsenter har vesentlig dårligere statistikk på garantisaker på elbil portoføljen sin. Som kunde opplever man mye mer problemer i systemet der.

Så jeg er faktisk litt i tvil om mitt neste bilkjøp skal bli en elbil eller ei, men ser at en del forhandlere har begynt å gjøre det vanskelig å finne noe annet enn elbiler på sidene deres nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Så jeg er faktisk litt i tvil om mitt neste bilkjøp skal bli en elbil eller ei.

Jeg er veldig tilhenger av elbil pga klima, miljø og de svært synlige daglige kostnadene som fylling av drivstoff og bompenger.

Men jeg fant ut at kombinasjonen høy risiko for vedlikeholdskostnader og høyt verditap gjør elbil til et økonomisk tap. Regner man inn at et eierskap gjerne skal vare noen år og forvitringen av elbilincentiver så tar det bort håpet om at det skal bli et økonomisk valg de nærmeste årene. På toppen av dette så legger ønskede egenskaper som 4x4 og hengerfeste med 1500kg såpass mye på prisen at fossilt blir et veldig enkelt valg. Jeg kan ikke lengre forsvare for meg selv å sponse miljøet med titusenvis av kroner hvert år. Derfor gikk jeg tilbake fra el til fossilt i 2021 når Teslaen sviktet i stedet for å finne en ny elbil. Jeg byttet bil i 2023 igjen og da ble det bensin igjen. Jeg klarte ikke å få elbil-regnestykket godt nok, til tross for iherdige forsøk. Jeg valgte økonomisk rasjonelt framfor følelser og ideologi. I år står jeg ovenfor samme valg og det blir fossilt atter en gang. Regnearkene slår meg i trynet hver gang jeg prøver å vri og vende det til noe annet. Denne gangen er jeg på utkikk etter en 4-seters cabriolet i prisklassen svært lav (årlig totalkostnad inkl verditap, forsikring, drivstoff etc). En nr 2-bil til ungdommen og litt til meg.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hydrogen drivstoff med elektrisk fremdrift kombinert med et veldig lite utillity batteri på 5-10KW for nødstilfeller og annet, kunne vært interessant. Men det krever så enorm infrastrukturomlegging.

Ren batteribil blir for tungt rett og slett.

Ellers er den nye EREV kategorien noe jeg følger spent med på nå. Skulle ønske de kjørte samme konsept med hydrogen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bergen by har halvert antal bensin og dieselbiler, uten at luftkvalitet er særlig forbedret. El bil for klima er vel ingen som tror på. Jeg må kjøre min bil 240 000km før jeg er brake even. 
 

Men det er bra for lommeboken når bilen er subsidiert 300 000kr og strømmen er subsidiert på dager med høy pris.

Behagelige å kjøre er de også!

https://www.nrk.no/vestland/darlig-luftkvalitet-i-bergen-og-oslo-1.17263122

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hydrogen har ikke bare infrastruktur-aspektet, men også sikkerhetsaspektet og energitapsaspektet. Det er totalt uegnet for veitransport. Det har andre mer egnede bruksområder men altså ikke bil.

Jeg synes ikke det er vekta som er hovedproblemet (slitasjeproblemene gjelder ikke mange av de tunge fossile bilene, så her handler det om komponentvalg i enkelte elbilmodeller). Jeg synes totalkostnad er hovedproblemet, særlig for biler med de egenskapene jeg ser etter.

Utfordring til de som alltid forsøker å finne ut hvor jeg tar feil:

Spoiler

1. Jeg trenger en 5-seters familiebil med litt høy bakkeklaring, god bagasjeplass, hengerfeste for 1500 kg. I dag har jeg en 2014 Mitsubishi Outlander PHEV som kostet meg 100k og har dermed et verditap på om lag 10k årlig. Den kjøres 10k km årlig og gir dermed drivstoffkostnader i størrelseorden 15k årlig (0,75 liter på mila, 20 kr/l). Bompengekostnad ca 8k pr år. Delkaskoforsikring, vedlikehold etc etc er forholdsvis rimelig. Jeg gjør enkelt vedlikehold som bremsesystem, batteri, flikk på småskader og sånt selv. Inkludert dekkslitasje så regner jeg totalkost på denne til 40k pr år.

2. Jeg trenger en litt kul ungdomsbil med helst 4 seter. En 20 år gammel forhjulsdrevet hardtop cabriolet finner man lett under 50k. Hardtop er viktig pga klima her. Dvs. årlig verditap ca 5k. Kjørelengde 5k km/år og dermed drivstoffkostnad på ca 7,5k. Bompenger ca 4k pr år. Jeg gjør enkelt vedlikehold selv og velger ansvarsforsikring på denne også. Totalkost ca 25k pr år.

Helt ærlig, jeg blir glad om noen finner elektriske alternativer som ikke koster veldig mye mer. For ordens skyld: Elbil lader jeg 90% hjemme med nordnorske kraftpriser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 minutter siden):

Bergen by har halvert antal bensin og dieselbiler, uten at luftkvalitet er særlig forbedret. El bil for klima er vel ingen som tror på. Jeg må kjøre min bil 240 000km før jeg er brake even. 
 

Men det er bra for lommeboken når bilen er subsidiert 300 000kr og strømmen er subsidiert på dager med høy pris.

Behagelige å kjøre er de også!

Jamfør Bergen kommunes egne meldinger, ser ikke dette ut til å stemme. Her er rapporter fra 2016 til 2023 med, så har dessverre ikke tall for 2024 med ennå, men luftforurensningen er nå langt under grenseverdien, og ingen dager med grenseoverskridende resultater etter 2018.

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/luftkvalitet/rapporter-og-planer/arsrapporter-luftkvalitet

Jeg må si jeg lurer på hvilke undersøkelse for utslipp som du baserer deg på, for det som visstnok er av det mer seriøse slaget, der man har brukt oppdaterte tall for bl.a. EU-snittet og produksjonen, så viser tallene at man som regel er ved krysningspunktet etter mellom 2 og 3 år med gjennomsnittlig kjørelengde. Altså rundt 40-60 000 km.

Endel gamle og mer suspekte undersøkelser, får gjerne kritikk for å bruke gamle tall som gir for høye verdier på elbilene, og har dessuten beregnet inn minst ett batteribytte i perioden. Og da samtidig ikke tatt for seg at batteriene gjerne har et liv etter bilens skroting, f.eks. som balansebatteri/batteribank ved solcelleanlegg.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (48 minutter siden):

Jamfør Bergen kommunes egne meldinger, ser ikke dette ut til å stemme. Her er rapporter fra 2016 til 2023 med, så har dessverre ikke tall for 2024 med ennå, men luftforurensningen er nå langt under grenseverdien, og ingen dager med grenseoverskridende resultater etter 2018.

https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/luftkvalitet/rapporter-og-planer/arsrapporter-luftkvalitet

Jeg må si jeg lurer på hvilke undersøkelse for utslipp som du baserer deg på, for det som visstnok er av det mer seriøse slaget, der man har brukt oppdaterte tall for bl.a. EU-snittet og produksjonen, så viser tallene at man som regel er ved krysningspunktet etter mellom 2 og 3 år med gjennomsnittlig kjørelengde. Altså rundt 40-60 000 km.

Endel gamle og mer suspekte undersøkelser, får gjerne kritikk for å bruke gamle tall som gir for høye verdier på elbilene, og har dessuten beregnet inn minst ett batteribytte i perioden. Og da samtidig ikke tatt for seg at batteriene gjerne har et liv etter bilens skroting, f.eks. som balansebatteri/batteribank ved solcelleanlegg.

Års gjennomsnitt er ok. Det er kun på kalde dager med stillestående luft at bergen har problemer. Poenget er at el biler har ikke løst problemet. Fremdeles svevestøv. Bergen har i tillegg piggdekkavgift. Den har vel hatt størst effekt

Som sagt så er mine beregninger basert på Norske tall for co2 fra norsk strøm mix

Lenke til kommentar

Er det noen som vet om de løftebeskyttelsene på ca 6-8cm diameter fra Jula og Biltema tåler vekten til en tyngre elbil?

Ser mange bruker små jekker. Min har jekkpute på ø12cm og den tar borti batterikassen når den er plassert sentrert. Kjøpte løftebeskyttelse fra jula som jeg synes var av ymse kvalitet da den ga mye etter,leser også noen har vært uheldige at den har delt seg i to under press.
Jekken er forøvrig en Bahco BH13000
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/loftebeskyttelse-008324/

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (5 minutter siden):

Er det noen som vet om de løftebeskyttelsene på ca 6-8cm diameter fra Jula og Biltema tåler vekten til en tyngre elbil?

Ser mange bruker små jekker. Min har jekkpute på ø12cm og den tar borti batterikassen når den er plassert sentrert. Kjøpte løftebeskyttelse fra jula som jeg synes var av ymse kvalitet da den ga mye etter,leser også noen har vært uheldige at den har delt seg i to under press.
Jekken er forøvrig en Bahco BH13000
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/loftebeskyttelse-008324/

Teoretisk er den sterk nok. En 3 tonns bil man løfter på ene siden vil sjelden være over 1500kilo der man løfter.

Det beste er nok bil med egne puter slik min bil har. Plastikk det også men man løfter trygt så lenge man får jekken under feste. Ofte veldig lavt.

Er du usikker på om det holder ville jeg ha unngått løft. Veldig lett å ødelegge batterikassen. Det er dyrt. Ikke alle proffe løfter rett heller.

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (3 minutter siden):

Er det noen som vet om de løftebeskyttelsene på ca 6-8cm diameter fra Jula og Biltema tåler vekten til en tyngre elbil?

Ser mange bruker små jekker. Min har jekkpute på ø12cm og den tar borti batterikassen når den er plassert sentrert. Kjøpte løftebeskyttelse fra jula som jeg synes var av ymse kvalitet da den ga mye etter,leser også noen har vært uheldige at den har delt seg i to under press.
Jekken er forøvrig en Bahco BH13000
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/loftebeskyttelse-008324/

En slik pute skal klare 3 tonn. En elbil er som regel lettere enn dette (unntak finnes kanskje, som CT og F150 Lightning), og når du løfter, vil som regel 3 hjul fremdeles ta i bakken og dermed ta noe av vekten.

Men du skal selvsagt bare plassere de der du ellers ville jekket. De vil derfor på langt nær få den vekten som presser grensen her, så faren er mer at du plasserer det på batteriet, som ikke er beregnet på å holde vekten på noe punkt.

Lenke til kommentar

Jeg jekker ofte på innfestingen til bærearmen eller på festet til fjæren bak. Større kontaktflate på dette. Ofte må man lengre inn under bilen for å få til dette, men jeg syns det virker tryggere. Ved arbeid under bilen setter jeg en trekubbe under akselen. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (6 minutter siden):

Jeg jekker ofte på innfestingen til bærearmen eller på festet til fjæren bak. Større kontaktflate på dette. Ofte må man lengre inn under bilen for å få til dette, men jeg syns det virker tryggere. Ved arbeid under bilen setter jeg en trekubbe under akselen. 

Det er ikke alle som skjønner hvor bilen er sterk under. Jeg har sett mange bensin/og diesel biler trykt inn av jekker både her og der. Spes biler man skal løfte på kanalen. Man skal aldri ligge under bilen bare på jekken. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Simen1 said:

Hydrogen har ikke bare infrastruktur-aspektet, men også sikkerhetsaspektet og energitapsaspektet. Det er totalt uegnet for veitransport. Det har andre mer egnede bruksområder men altså ikke bil.

Jeg synes ikke det er vekta som er hovedproblemet (slitasjeproblemene gjelder ikke mange av de tunge fossile bilene, så her handler det om komponentvalg i enkelte elbilmodeller). Jeg synes totalkostnad er hovedproblemet, særlig for biler med de egenskapene jeg ser etter.

Utfordring til de som alltid forsøker å finne ut hvor jeg tar feil:

  Reveal hidden contents

1. Jeg trenger en 5-seters familiebil med litt høy bakkeklaring, god bagasjeplass, hengerfeste for 1500 kg. I dag har jeg en 2014 Mitsubishi Outlander PHEV som kostet meg 100k og har dermed et verditap på om lag 10k årlig. Den kjøres 10k km årlig og gir dermed drivstoffkostnader i størrelseorden 15k årlig (0,75 liter på mila, 20 kr/l). Bompengekostnad ca 8k pr år. Delkaskoforsikring, vedlikehold etc etc er forholdsvis rimelig. Jeg gjør enkelt vedlikehold som bremsesystem, batteri, flikk på småskader og sånt selv. Inkludert dekkslitasje så regner jeg totalkost på denne til 40k pr år.

2. Jeg trenger en litt kul ungdomsbil med helst 4 seter. En 20 år gammel forhjulsdrevet hardtop cabriolet finner man lett under 50k. Hardtop er viktig pga klima her. Dvs. årlig verditap ca 5k. Kjørelengde 5k km/år og dermed drivstoffkostnad på ca 7,5k. Bompenger ca 4k pr år. Jeg gjør enkelt vedlikehold selv og velger ansvarsforsikring på denne også. Totalkost ca 25k pr år.

Helt ærlig, jeg blir glad om noen finner elektriske alternativer som ikke koster veldig mye mer. For ordens skyld: Elbil lader jeg 90% hjemme med nordnorske kraftpriser.

 

Jeg er ikke uenig i at Hydrogen har sine opplagte utfordringer og egner seg bedre for romfart enn biltrafikk. Jeg har diskutert dette selv for hvertfall 10 år siden. Men jeg synes vi bør vurdere alle alternativer som kan få ned vekten på personbiler.

At selv små elbiler blir forholdsvis tunge, er et reelt problem som i stor grad skyldes batterienes vekt. Batteripakkene i elbiler veier ofte mellom 300 og 600 kg, og dette gjør at selv kompakte modeller blir betydelig tyngre enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler. For å håndtere denne ekstra vekten må bilprodusentene forsterke komponenter som hjuloppheng, bremser og fjæring, noe som igjen kan øke bilens totale vekt og kostnad. Selv om produsentene tilpasser komponentene for å tåle den økte belastningen, fører det til at eierne ofte opplever mer slitasje på dekk, bremser og understell, samt høyere vedlikeholdskostnader over tid. Dette er rapportert på tvers av mange elbilmodeller, og det er ikke uvanlig at eiere merker raskere slitasje enn de er vant til fra tradisjonelle biler. I tillegg kan den høye vekten påvirke kjøreegenskaper, som økt understyring og lengre bremselengde, og den kan også føre til større slitasje på veier og infrastruktur. Selv om bransjen jobber med å redusere vekten gjennom lettere materialer og mer effektive batterier, er det foreløpig eierne som må håndtere de praktiske konsekvensene av tunge elbiler i hverdagen.

Pga. de opplagte ulempene med hydrogen så er som nevnt EREV det som er det mest interessante for min del. 

Quote

 

En EREV-bil (Extended Range Electric Vehicle) er ofte 200–400 kg lettere enn en elbil med 100 kWh batteri, fordi EREV har et mindre batteri (typisk 30–45 kWh) og en liten forbrenningsmotor med generator, mens et 100 kWh batteri alene kan veie over 600 kg. EREV-biler forurenser også mindre enn vanlige bensin- eller dieselbiler, fordi motoren kun brukes som generator og går på optimal belastning, noe som gir lavere utslipp per kilometer. I praksis kjøres EREV elektrisk mesteparten av tiden, og forbrenningsmotoren slår kun inn ved lengre turer, slik at de totale utslippene blir betydelig lavere enn for tradisjonelle biler og ofte lavere enn for vanlige hybrider. Når det gjelder rekkevidde, har en typisk elbil med 100 kWh batteri en reell rekkevidde på 400–500 km, mens EREV-modeller som Li L9, Voyah Free og Scout EREV oppnår total rekkevidde på 800–1 300 km, altså ofte dobbelt så langt eller mer enn en stor elbil. Dette gir EREV en unik kombinasjon av lavere vekt, lavere utslipp og betydelig lengre rekkevidde sammenlignet med rene elbiler med stort batteri

 

Kunne jeg fått en god EREV Kl. B bobil i dag ville den vært kjøpt på flekken.

EDIT:
Rettet skrivefeil og skrev om problematikken rundt vekt på elbiler.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (24 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i at Hydrogen har sine opplagte utfordringer og egner seg bedre for romfart enn biltrafikk. Jeg har diskutert dette selv for hvertfall 10 år siden. Men jeg synes vi bør vurdere alle alternativer som kan få ned vekten på personbiler.

At selv små elbiler blir forholdsvis tunge, er et reelt problem som i stor grad skyldes batterienes vekt. Batteripakkene i elbiler veier ofte mellom 300 og 600 kg, og dette gjør at selv kompakte modeller blir betydelig tyngre enn tilsvarende bensin- eller dieselbiler. For å håndtere denne ekstra vekten må bilprodusentene forsterke komponenter som hjuloppheng, bremser og fjæring, noe som igjen kan øke bilens totale vekt og kostnad. Selv om produsentene tilpasser komponentene for å tåle den økte belastningen, fører det til at eierne ofte opplever mer slitasje på dekk, bremser og understell, samt høyere vedlikeholdskostnader over tid. Dette er rapportert på tvers av mange elbilmodeller, og det er ikke uvanlig at eiere merker raskere slitasje enn de er vant til fra tradisjonelle biler. I tillegg kan den høye vekten påvirke kjøreegenskaper, som økt understyring og lengre bremselengde, og den kan også føre til større slitasje på veier og infrastruktur. Selv om bransjen jobber med å redusere vekten gjennom lettere materialer og mer effektive batterier, er det foreløpig eierne som må håndtere de praktiske konsekvensene av tunge elbiler i hverdagen.

Pga. de opplagte ulempene med hydrogen så er som nevnt EREV det som er det mest interessante for min del. 

Kunne jeg fått en god EREV Kl. B bobil i dag ville den vært kjøpt på flekken.

EDIT:
Rettet skrivefeil og skrev om problematikken rundt vekt på elbiler.

Batteribiler er fint men ressursbruken er formidabel. Desuten skal noen resirkulere batteriene når de er utslitt. Da er nesten garantert helt andre grunnstoff i bruk og vi risikerer et kjempe avfalls problem.

For hver el bil må man viss grave 100tonn masse for å finne metaller 

Å kjøre hydrogen rett inn i vanlige bensin motorer går fint. 

Flere land har oppdaget milliarder av tonn Hydrogen nede i bakken. Bude USA Frankrike og Russland har hydrogen i bakken 

https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_hydrogen

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Hydrogen drivstoff med elektrisk fremdrift kombinert med et veldig lite utillity batteri på 5-10KW for nødstilfeller og annet, kunne vært interessant. Men det krever så enorm infrastrukturomlegging.

Ren batteribil blir for tungt rett og slett.

Ellers er den nye EREV kategorien noe jeg følger spent med på nå. Skulle ønske de kjørte samme konsept med hydrogen.

Hydrogen er og blir en blindvei. Dyrt, ineffektivt, og ikke minst farlig.

Hvorfor blir elbiler for tungt? Skjønner ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Bergen by har halvert antal bensin og dieselbiler, uten at luftkvalitet er særlig forbedret.

Hvordan vet du at luftkvaliteten ikke er bedre? Bare fordi veistøv og partikler fra fyring fortsatt er et problem, så betyr ikke det at problemet er like stort som før.

Sitat

El bil for klima er vel ingen som tror på. Jeg må kjøre min bil 240 000km før jeg er brake even. 

Det stemmer ikke. Du må kjøre langt kortere enn det.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Batteribiler er fint men ressursbruken er formidabel. Desuten skal noen resirkulere batteriene når de er utslitt. Da er nesten garantert helt andre grunnstoff i bruk og vi risikerer et kjempe avfalls problem.

Nei, batterier kan resirkuleres. I fremtiden vil batterier lages av råmaterialer som er resirkulert fra gamle batterier.

Det er heller ikke slik at det plutselig blir "andre grunnstoff". Det brukes mange forskjellige type batterier til forskjellige ting, og mange komponenter er felles. De som ikke er det kan også resirkuleres.

Trestein skrev (1 time siden):

For hver el bil må man viss grave 100tonn masse for å finne metaller 

Og for fossilt drivstoff så må man også grave og ødelegge miljøet. Bare utvinningen av fossilt drivstoff er jo en miljøkatastrofe i seg selv. For ikke å snakke om de stadige utslippsulykkene.

Trestein skrev (1 time siden):

Å kjøre hydrogen rett inn i vanlige bensin motorer går fint. 

Flere land har oppdaget milliarder av tonn Hydrogen nede i bakken. Bude USA Frankrike og Russland har hydrogen i bakken 

https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_hydrogen

Men det er altså ikke brukbart til personbiler.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at luftkvaliteten ikke er bedre? Bare fordi veistøv og partikler fra fyring fortsatt er et problem, så betyr ikke det at problemet er like stort som før.

Det stemmer ikke. Du må kjøre langt kortere enn det.

Som sagt så er det heldigvis mye vind. Kaldt stille vær gir fremdeles høy forurensing slik linken fra NRK viste.

Som sagt så forholder jeg meg NVE sine tall. De har økt

https://www.bt.no/vaer/i/eJj5Xg/luftforurensning-i-bergen-naa-er-giftlokket-tilbake

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...