Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (22 minutter siden):

31 mars napper Google pluggen for Android 12 og slutter med updates til den versionen.
Meg bekjent kjører ganske nye biler (Som f.eks Volvo EX30) Android 12?

Vet ikke om Android Automotive 12 er veldig anneledes enn vanlig Android 12 når det kommer til oppdateringer, men jeg er litt spent på fremtiden for alle disse produsentene som ikke lager eget system og heller kjøper ferdig produkt fra 3'epart. Når de er designet for å være tilkoblet internett hele tiden er det kansje viktig at ting holdes oppdatert?

Jeg har en gammel ipad liggende hvor ingen apper funker lenger.. Og en telefon med Android 2.0 som knapt ønsker å vedkjenne seg internett..

Jeg trodde de kjørte på 14. 😅

Det er nå iallefall nyeste utgave av Android Automotive. (Tror jeg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (27 minutter siden):

31 mars napper Google pluggen for Android 12 og slutter med updates til den versionen.
Meg bekjent kjører ganske nye biler (Som f.eks Volvo EX30) Android 12?

Vet ikke om Android Automotive 12 er veldig anneledes enn vanlig Android 12 når det kommer til oppdateringer, men jeg er litt spent på fremtiden for alle disse produsentene som ikke lager eget system og heller kjøper ferdig produkt fra 3'epart. Når de er designet for å være tilkoblet internett hele tiden er det kansje viktig at ting holdes oppdatert?

Jeg har en gammel ipad liggende hvor ingen apper funker lenger.. Og en telefon med Android 2.0 som knapt ønsker å vedkjenne seg internett..

ener jeg leste for noen år siden, at Android Automotive var garantert for 10 år, men vet ikke hvor jeg leste det. Muligens i forbindelse med da Polestar og/eller Volvo XC40 ble lansert med dette.

Håper virkelig det stemmer, selv om jeg trodde de hadde sikret at HW var god nok til å følge med noen versjoner fremover, på samme måte som Android-telefoner også skal få minst 2 nye versjoner. Biler skal tross alt leve lengre enn mobiler, siden de er så kostbare investeringer for folk flest, så selv 10 år er noe knapt.

Nyere Android skal vel leveres med lengre sikkerhet for å holde seg oppdatert, nå ofte 5 år frem i tid.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Duriello said:

Jeg trodde de kjørte på 14. 😅

Det er nå iallefall nyeste utgave av Android Automotive. (Tror jeg)

Henger litt etter i bilverden. Selv om Android 14\15 er vanlig på telefoner i dag..

17 minutes ago, Snowleopard said:

ener jeg leste for noen år siden, at Android Automotive var garantert for 10 år, men vet ikke hvor jeg leste det. Muligens i forbindelse med da Polestar og/eller Volvo XC40 ble lansert med dette.

Håper virkelig det stemmer, selv om jeg trodde de hadde sikret at HW var god nok til å følge med noen versjoner fremover, på samme måte som Android-telefoner også skal få minst 2 nye versjoner. Biler skal tross alt leve lengre enn mobiler, siden de er så kostbare investeringer for folk flest, så selv 10 år er noe knapt.

Nyere Android skal vel leveres med lengre sikkerhet for å holde seg oppdatert, nå ofte 5 år frem i tid.

Spent hva de legger i støtte da. De lover at det skal fungere i 10 år eller at det skal fungere tilfredstillende i 10 år?
Håper de har noen gode avtaler for dette. Kan bli stygt om ikke...

BMW går jo også over til Android nå så kansje de pusher på levetiden.

(forøvrig litt skuffa over at BMW kjiper ut slikt. Som jeg har forstått hadde de bra eget system fra før av)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 minutter siden):

Henger litt etter i bilverden. Selv om Android 14\15 er vanlig på telefoner i dag..

Spent hva de legger i støtte da. De lover at det skal fungere i 10 år eller at det skal fungere tilfredstillende i 10 år?
Håper de har noen gode avtaler for dette. Kan bli stygt om ikke...

Lurer på hvor mange biler som blir skrotet pga utdatert software i forhold til rust og mekaniske feil?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Lurer på hvor mange biler som blir skrotet pga utdatert software i forhold til rust og mekaniske feil?

Fortsatt en faktor man må tenke på. 
Jeg måtte ettermontere en skjerm i min 2014 Leaf fordi navigasjonen ikke var oppdatert siden bilen var ny (og om jeg skulle ville oppdatere den får jeg en 2016 version som knapt vil hjelpe)
Men dette er en bil som er offline (iallefall etter nissan slo av serverne sine å skyldte på 2G) så ikke like problematisk kontra en moderne bil som nesten er helt avhengig av tilkobling for å fungere.

Vet iallefall att Volvo EX30 rocket Android 12 for ett år siden og det blir nå discontinued av google. Får håpe EX30 eierne har fått nyere Android og fortsetter å få det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Fortsatt en faktor man må tenke på. 
Jeg måtte ettermontere en skjerm i min 2014 Leaf fordi navigasjonen ikke var oppdatert siden bilen var ny (og om jeg skulle ville oppdatere den får jeg en 2016 version som knapt vil hjelpe)
Men dette er en bil som er offline (iallefall etter nissan de slo av serverne sine å skyldte på 2G) så ikke like problematisk kontra en moderne bil som nesten er helt avhengig av tilkobling for å fungere.

Vet iallefall att Volvo EX30 rocket Android 12 for ett år siden og det blir nå discontinued av google. Får håpe EX30 eierne har fått nyere Android og fortsetter å få det.

Var litt overrasket over kassebilen jeg lånte. Car play og siri funket som et skudd. Det var bare å si hvor man skulle. Fotoboks varsling og trafikk var på plass. Helt genialt med car play. Er 100% sikker på at den kassebilen ikke hadde noen oppdateringer. Noen som vet hvordan carplay oppdateres?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Trestein said:

Var litt overrasket over kassebilen jeg lånte. Car play og siri funket som et skudd. Det var bare å si hvor man skulle. Fotoboks varsling og trafikk var på plass. Helt genialt med car play. Er 100% sikker på at den kassebilen ikke hadde noen oppdateringer. Noen som vet hvordan carplay oppdateres?

Carplay streamer jo bare mobilen din til skjermen. Det oppdateres med telefonen din.
Men en dag må nok protokollen de bruker oppdateres og da må du enten ha en gammel telefon eller...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Carplay streamer jo bare mobilen din til skjermen. Det oppdateres med telefonen din.
Men en dag må nok protokollen de bruker oppdateres og da må du enten ha en gammel telefon eller...

Ja tenkte egentlig det. Genialt i alle fall. Funker nok lenge. Det har i alle fall virket siden 2014

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Ja tenkte egentlig det. Genialt i alle fall. Funker nok lenge. Det har i alle fall virket siden 2014

Apple CarPlay er vel enda bare en konkurrent til Android Auto - AA, og må vel i likhet med denne ha SW i bilen som samsvarer med hva Carplay/AA for å kunne kommunisere.

Androiud Automotive er langt mere. Og Apple utvikler vel Apple Carplay til å integreres minst like mye som Android Automotive.

Altså vil stopp på utviklingen av av bilens SW etterhvert og påvirke om AA/Apple Carplay kan samhandle med bilen. På et punkt vil nok nye versjoner stoppe bakover-kompatibiliteten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Syar-2003 said:

Nå var både Polestar og vag (med Audi) initielle initiativtakere, partnere/utviklere fra 2017 når AAOS startet sammen med google. Så det er nok bare å ta det med ro når det gjelder LTSS support og upgradability i dems kjørerøy. 

VAG og Audi har jo fantastisk historie med software updates så det lover godt ja..
Polestar oppererer jo i Kina hvor google er bannlyst så det hjelper nok også på..

Jeg er nok litt pessimistisk her men ble litt paff over at Android 12 allerede var ferdig med updates

Når det er sakt har jeg alltid vært en fan av Android. Har holdt live i telefonene mine lenger over support tiden med CustomOS osv. Men i dag hvor sikkerhet har blitt så viktig er det nesten umulig om man ønsker å opprettholde funksjonen til ting man bruker i hverdagen..
Og CustomOS på en bil kan fort bli for spesielt interesserte.. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

VAG og Audi har jo fantastisk historie med software updates så det lover godt ja..
Polestar oppererer jo i Kina hvor google er bannlyst så det hjelper nok også på..

Jeg er nok litt pessimistisk her men ble litt paff over at Android 12 allerede var ferdig med updates

Android har egentlig ingen offisiell eos policy. Android Automotive er OS for biler. Hvor har du lest at AAOS 12 er ferdig ? Link ?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 11.4.2025 den 9.37):

Interessant dekktest fra NAF.

De merkespesifikke dekkene, altså de som er montert fra fabrikk får slakt. Her har de tenkt mer på WLTP enn veigrep virker det som

https://www.motor.no/aktuelt/sommerdekktest-2025-styr-unna-spesialdekkene/307937

Hvorfor er ikke Tesla med? Er det fordi de bruker et av vinnerdekkene som standard uansett? Mener å huske at de bruker Michelin eller noe slikt?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Syar-2003 said:

Android har egentlig ingen offisiell eos policy. Android Automotive er OS for biler. Hvor har du lest at AAOS 12 er ferdig ? Link ?

Nei vet bare at Android 12 (Som AAOS 12 er basert på) er ferdig nå snart.

Jeg spurte Gemini på telefonen min og den påsto at google ikke ga noen garanti på oppdateringer til Android Automotive, og at det er opp til produsenten å holde det oppdatert til siste version..
Isåfall blir nok mange skuffet.

Du kan jo sjekke om Siri sier det samme..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Nei vet bare at Android 12 (Som AAOS 12 er basert på) er ferdig nå snart.

Jeg spurte Gemini på telefonen min og den påsto at google ikke ga noen garanti på oppdateringer til Android Automotive, og at det er opp til produsenten å holde det oppdatert til siste version..
Isåfall blir nok mange skuffet.

Du kan jo sjekke om Siri sier det samme..

Volvo (og sikkert også Polestar) vil få AAOS oppgraderinger løpet av 2025. 

Volvo press release
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/338876/two-major-tech-upgrades-soon-in-new-volvo-cars

Ikke glem at disse bilprodusentene har et partnerskap med google og at de har gitt et "commitment" på 15 års levetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Syar-2003 said:

Volvo (og sikkert også Polestar) vil få AAOS oppgraderinger løpet av 2025. 

Volvo press release
https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressreleases/338876/two-major-tech-upgrades-soon-in-new-volvo-cars

Ikke glem at disse bilprodusentene har et partnerskap med google og at de har gitt et "commitment" på 15 års levetid.

Så par år gamle biler får en oppdatering i år? er jo bra det da men vet ikke om det er noe feil her men jeg fikk bare sett en video av at de zomer inn på snarviene til skjermen uten lyd? Er det reklamen?

Nesten 2 minutter bare med zooming på samme skjerm? 😅

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 minutter siden):

Så par år gamle biler får en oppdatering i år? er jo bra det da men vet ikke om det er noe feil her men jeg fikk bare sett en video av at de zomer inn på snarviene til skjermen uten lyd? Er det reklamen?

Nesten 2 minutter bare med zooming på samme skjerm? 😅

? 2020 er vel fem år år gamle. 
Saken slik jeg tolker det og pressemeldingen er at de som er levert med AAOS blir oppdatert med nyere AAOS.

Forstår ikke hvilket problem du har i forhold til Android Automotive og OS versjon. Det er applikasjoner som gir funksjonaliteten.
 Samt AAOS 12 er ikke nødvendigvis eos selv om Android 12 er det.

Akkurat som windows 10 er eos for private i okt-2025 men bedrifter har 3 års utvidet support og eos 2028.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Syar-2003 said:

? 2020 er vel fem år år gamle. 
Saken slik jeg tolker det og pressemeldingen er at de som er levert med AAOS blir oppdatert med nyere AAOS.

Forstår ikke hvilket problem du har i forhold til Android Automotive og OS versjon. Det er applikasjoner som gir funksjonaliteten.
 Samt AAOS 12 er ikke nødvendigvis eos selv om Android 12 er det.

Akkurat som windows 10 er eos for private i okt-2025 men bedrifter har 3 års utvidet support og eos 2028.

Er bra Volvo fortsetter å levere ble bare litt overrasket av at android 12 allere var ferdig. Er bra Volvo gir oppdateringer, men får de da Android 13 fra 2023 eller noe nyere? Den videoen ga ingen mening..

Polestar 2 ble levert med Android 10. Håper de og får glede av noe nyere..

De fikk vel en OTA til 11/12 engang med variert suksess..

Er bare generelt skeptiske til denne trenden med å la google ta alt ansvar

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Apple CarPlay er vel enda bare en konkurrent til Android Auto - AA, og må vel i likhet med denne ha SW i bilen som samsvarer med hva Carplay/AA for å kunne kommunisere.

Androiud Automotive er langt mere. Og Apple utvikler vel Apple Carplay til å integreres minst like mye som Android Automotive.

Altså vil stopp på utviklingen av av bilens SW etterhvert og påvirke om AA/Apple Carplay kan samhandle med bilen. På et punkt vil nok nye versjoner stoppe bakover-kompatibiliteten.

Det geniale var vel at mobiltelefoner generelt har kortere levetid enn en bil. Den blir jo gjerne skiftet hver 3 år eller oftere. Desuten blir de gjerne oppdatert regelmessig. Som sagt at det funker så greit etter 11 år er utrolig. Har brukt det på franske og tyske leiebiler 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...