Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, Drunkenvalley said:

Eg syns berre det er heilt fjollete at ein av dei mest opne interiørene var i ein BMW i3...

I3 har veldig praktisk interiør for handleposer ja.

Eldre Model S var også temmelig åpen, men folk savna midtkonsollen så den kom tilbake etterhvert.

4b4613301d72a61118db6126a04af197.jpg

Hjalp heller ikke at bilen manglet dørlommer.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi bestilte oss elbil for første gang nå i januar. Budsjettet var på opptil 900k og vi ønsket å kjøpe bilen ny.

Prøvekjørte både ren elbil og hybrid; Mercedes EQC, Audi E-tron 50 og 55, Tesla Model 3, S og X, BMW 530e, Volvo XC60 T8, Polestar 2 og Jaguar i-Pace

Noen av hovedkriteriene våre var bra bagasjeplass (helst 500+ liter), høy komfort ved lengre kjøreturer da vi pendler ca 30 mil et par ganger i måneden mellom to boliger, 4-hjulstrekk og en velkjørende bil. Bilkjøp er jo en stor del følelser også så det er ikke tvil om at enkelte gode biler falt igjennom fordi man ikke fikk godfølelse i den selv om bilen på pairet ville vært et fornuftig kjøp.

Tesla falt igjennom for vår del på komfort og pris; 3´eren var for liten i bagasjerommet og støyfull. S og X var spennende men vi hadde sett at det var ventet ny generasjon snarlig og prisene var høye i forhold til det vi følte vi fikk igjen for pengene. Litt av en gøy akselerasjon på dem dog, det var noe som fristet for min del men innser at det ikke nødvendigvis er rask 0-100 som er det man vil ha mest nytte av i hverdagen på vestlandsveier. 

Hybridene fra BMW og Volvo falt noe igjennom på bagasjeromsplass men var komfortable og gode å kjøre. Det samme gjorde Polestar 2 og Jaguar i-Pace, vi fikk ikke helt godfølelsen i noen av de to bilene. Jaguaren hadde en forferdelig ulyd fra interiøret (knirkelyd, vanskelig å finne hvor den kom fra) på demo-bilen vi lånte og det ødela nok noe av inntrykket fra den bilen.

Så vi endte opp med å la valget stå mellom Mercedes EQC og Audi E-tron 50 og 55. Prismessig var det en gunstig variant av EQC i AMG-utgave til rundt 700k som fristet, bilen var veldig komfortabel å kjøre, grei rekkevidde og pent design. Det den falt igjennom på var lite bagasjeplass sammenlignet med Audien. Så vi bestilte en Audi E-tron 55 med litt godsaker som Bang & Olufsen-anlegget, fullskinn med mer. Det var den som ga godfølelsen når man tok den på en lengre kjøretur. Det er langt fra den mest energi-effektive elbilen men det er jo noe man må ta som en avveiing i forhold til SUV-formen på bilen som gir god innvendig plass mot at den trekker noe mer strøm enn gjennomsnitts-elbilen. Vi valgte å betale 100k ekstra for 55´en. I hverdagen vil nok 50 fungere greit for vår del men det er fint å ha litt ekstra margin for å komme seg til den andre boligen vår om vinteren (ca 15 mils kjøretur) dersom man har flere ærend på veien og kan slippe lade-stopp. 

E-tronen kommer ikke før til sommeren en gang så nå er det bare å glede seg til å prøve seg på elbil-livet. 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (31 minutter siden):

Eg fekk ikkje kjørt ein, for all del, men den så som fleire andre elbiler eg har prøvd er absurd trang av ein eller anna toskete grunn.

SUV i et nøtteskall det. Man går inn med en forventning om at det skal være en romslig bil, men blir møtt med noe som er like klaustrofobisk som de små modellene. Mercedes er veldig glad i å padde og pakke inn passasjerene, og det er ikke alle som er like begeistret for det.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

SUV i et nøtteskall det. Man går inn med en forventning om at det skal være en romslig bil, men blir møtt med noe som er like klaustrofobisk som de små modellene. Mercedes er veldig glad i å padde og pakke inn passasjerene, og det er ikke alle som er like begeistret for det.

En SUV er jo normalt sett mindre enn en vanlig personbil. Kona er f.eks. mindre enn Ioniq. Men de er høyere da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Drunkenvalley said:

Tenke meir rein plass. Eg var faktiskt veldig komfortabel i i3'en plassmessig... Men Kona, Polestar 2, og fleire andre elbiler som unnslipper meg no, hadde alle snodig trange interiører.

ID3 leverer veldig godt der. Stor og åpen innvendig. Gleder meg veldig til ID4.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Sånn er jo SUV'er generelt. Hyundai Kona f.eks. er ikke større enn en Polo innvendig. Kanskje t.o.m. mindre.

Men EQC er jo svær. Logoen i fronten er jo større enn hodet mitt 😅

Gjør meg ikke noe at den er "liten" innvendig sånnsett, man blir bare litt overasket første gang man hopper inn.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Men EQC er jo svær. Logoen i fronten er jo større enn hodet mitt 😅

Håper jeg da virkelig ja. 😂 Ja små Auda'er har også DIGER grill, selv om de er små innvendig. 

Complexity skrev (1 minutt siden):

Gjør meg ikke noe at den er "liten" innvendig sånnsett, man blir bare litt overasket første gang man hopper inn.

Spørs jo på størrelsen på familien det. 😏 Jeg vil ikke ha en STOR bil når ungene har flyttet ut. Da blir det downsizing.

Lenke til kommentar
Hedonism skrev (47 minutter siden):

E-tronen kommer ikke før til sommeren en gang så nå er det bare å glede seg til å prøve seg på elbil-livet. 🙂

Nydelig bil for å kose seg opp til hytta. Virker som du tok god tid på valget, og det er jo mange som har havnet der på den her til lands nå i det siste, så du er ikke alene akkurat. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Eg syns berre det er heilt fjollete at ein av dei mest opne interiørene var i ein BMW i3...

i3 ble vel designet for å ha et veldig åpent og romslig interiør? Seriøst stygg bil, men fra et praktisk perspektiv virker den veldig bra.

Lenke til kommentar
Just now, Kajac said:

i3 ble vel designet for å ha et veldig åpent og romslig interiør? Seriøst stygg bil, men fra et praktisk perspektiv virker den veldig bra.

Seie berre at er snodig at så mange biler ikkje tar med seg den leksa videre. Skulle sett fleire biler som gjorde det same den gjer med midtkonsoll, gir, osv.

ID.3 er jo nesten en spirituell kopi, så ikkje overraskende nok er den veldig lik inni.

Lenke til kommentar
oophus skrev (18 minutter siden):

Nydelig bil for å kose seg opp til hytta. Virker som du tok god tid på valget, og det er jo mange som har havnet der på den her til lands nå i det siste, så du er ikke alene akkurat. 

Nei, det er åpenbart en bestselger men vi har heldigvis ikke dårlig tid og mangler ikke bil i mellomtiden. Ville heller vente på å få bilen i den fargen og spec´en vi ønsket fremfor en ferdig bil forhandler har satt opp som mangler en del ting vi ønsker.

Dubious skrev (29 minutter siden):

Bygde meg en Audi E-tron, med alt man trenger, og jeg har ikke lagt til alt på lista

Grunnpris 766 000

Sluttpris 1 000 000

Vi endte på rett oppunder 850k med en spec vi var fornøyd med, målet var maks 900k og den kom i det minste under det. Problemet er jo at man får lyst på mer og mer utstyr når man går igjennom listen over mulig ekstrautstyr men det blir som alltids kompromisser hvor man velger bort det man ikke følger behov for. Vi gikk ikke for S-Line men Advanced Sport som grunnpakke før ekstra utstyr. 🙂 

Drunkenvalley skrev (24 minutter siden):

...og?

Kan nemna at eg ikkje kan sjå nokon grunnpris som samsvarer med det du oppgir heller forsåvidt.

Audi E-tron 55 i S-line Sport-edition har 766.100 kroner som grunnpris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...