Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

AL123 skrev (1 minutt siden):

Kjøreegenskaper? Nei, hadde vel en mistanke om at du kjøpte BMW av andre årsaker enn det.

Jeg liker kjøreegenskaper, men jeg liker OGSÅ litt motor, samt følelse av litt premium når jeg kjører. Dessuten er MX5 ganske så liten å upraktisk. Fordelen er at den er rimelig, men uansett så gir ikke en MX5 meg noe. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (14 minutter siden):
AL123 skrev (27 minutter siden):

Problemet er at MX5 veier fra 965 kilo, og grunnen til det er bla at ingen av motoralternativene veier over 100kg og at girkassen veier 34 kg. Det sier seg selv at ingen elektrisk drivlinje kan konkurere med det, og man vil ende opp med en bil som er alfor tung, og langt uten for det som en mx5 er ment å være. For all del, jeg tror det vil være mulig å bygge en elektrisk sportsbil som veier 1000 kg, men det ville bety at man må ofre rekkevidde, man måtte akseptert moderate ytelser og en høy pris. Noen, feks meg ville synes det var verdt det, men neppe mange nok til at noen vil realisere noe sånt. Og da har vi ikke engang nevnt at en sportsbil er ment å være en interaktiv opplevelse, slik at en elbil nesten vil utelukke seg selv av den grunn.

Det går jo. Men så var det prisen da 

Porsche in mission R veier 1500kg og har 670hk, tipper det er ganske gøy. Skulle tro at det gir en helt grei wltp med lett høyrefot.

I mine øyne er det tåpelig å låse seg på vekt som et være eller ikke være for denne biltypen. Hva så om den veier 1500-1900 kg, når vekta kommer rett over bakken og har effekten og frasparket man får fra en elbil? Vil tro lavt tyngdepunkt veier greit opp for det meste av ekstravekta. Og resten kan kamufleres bort med elektronisk hjelp.

Mission R er et veldig greit eksempel på at det burde gå greit.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Det går jo. Men så var det prisen da 

Porsche in mission R veier 1500kg og har 670hk, tipper det er ganske gøy. Skulle tro at det gir en helt grei wltp med lett høyrefot.

 

Selvfølgelig går det, men 1500kg er ganske tungt da. De beste bilene jeg har kjørt har stort sett veid under 1000kg. Jeg tror definitivt at det er mulig, men jeg tror ikke det blir Porsche som får det til. Tipper kommende Cayman/Boxster vil ligge rundt 1700kg. Da har jeg mer tro på Alpines kommende sportsbil, evt Caterham og nykommeren Longbow,

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

I mine øyne er det tåpelig å låse seg på vekt som et være eller ikke være for denne biltypen. Hva så om den veier 1500-1900 kg, når vekta kommer rett over bakken og har effekten og frasparket man får fra en elbil? Vil tro lavt tyngdepunkt veier greit opp for det meste av ekstravekta. Og resten kan kamufleres bort med elektronisk hjelp.

Mission R er et veldig greit eksempel på at det burde gå greit.

Kan fremdeles bli en bra bil, men blir en veldig annerledes bil. Vekt kan kamufleres på flere måter, men poenget med en sportsbil er mindre elektronikkinnvolvering, ikke mer. Uansett kan ekstra effekt aldri kompensere for ekstra vekt.

Mision R er en prototype som ikke kan registreres for vei. Den fikk heller ikke stående ovasjoner fra de journalistene som fikk teste den. Produksjonsutgaven vil trolig veie rundt 1700kg, hvilket er feil vei å gå, synes jeg.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (44 minutter siden):

Det må su gjerne synes. Du kan også synes at bilen min er damete. Det bryr meg ikke så mye :) 

Jeg synes ikke bilen din er damete, jeg synes begrepet i seg selv er helt tullete. Det jeg mener er at dersom vi skal bruke din definisjon av begrepet "damete", så er jo MX5 noe av det minst damete som finnes. Det virker rett og slett som du ikke helt vet hva en MX5 er for noe. Måten du skriver på får det til å fremstå som om du er mer interessert i å ha en ny/pen bil enn at du faktisk er interessert i bil.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (5 minutter siden):

Jeg synes ikke bilen din er damete, jeg synes begrepet i seg selv er helt tullete. Det jeg mener er at dersom vi skal bruke din definisjon av begrepet "damete", så er jo MX5 noe av det minst damete som finnes. Det virker rett og slett som du ikke helt vet hva en MX5 er for noe. Måten du skriver på får det til å fremstå som om du er mer interessert i å ha en ny/pen bil enn at du faktisk er interessert i bil.

Okay, da mener du det. Du kan også mene hva du vil om hvor interresert du tror jeg er i bil eller ikke. Jeg befinner meg kanskje kidt på treet tenkernjeg. Kanskje litt over. Men noen fanatiker er jeg ikke. 

MX5 er en god bil som tidligere nevnt som har vunnet utallige tester og fått skryt for kjlreegenskaper. Jeg vet det. Jegbhar også kjørt, men det er veldig veldig lenge siden. 

Men det betyr ikke at JEG får ståpels av en MX5, eller Megane etc. cabroilet eller ei. Så kan jo andre velge å kjøpe dem selvsagt. Men det blir altså ikke meg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Okay, da mener du det. Du kan også mene hva du vil om hvor interresert du tror jeg er i bil eller ikke. Jeg befinner meg kanskje kidt på treet tenkernjeg. Kanskje litt over. Men noen fanatiker er jeg ikke. 

MX5 er en god bil som tidligere nevnt som har vunnet utallige tester og fått skryt for kjlreegenskaper. Jeg vet det. Jegbhar også kjørt, men det er veldig veldig lenge siden. 

Men det betyr ikke at JEG får ståpels av en MX5, eller Megane etc. cabroilet eller ei. Så kan jo andre velge å kjøpe dem selvsagt. Men det blir altså ikke meg. 

Helt greit, men som sagt, din beskrivelse av MX5 som "damebil" er objektivt feil. Få biler i dag er mer kompromissløse og er bygget med et purpuse enn det en MX5 er.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, AL123 said:

Selvfølgelig går det, men 1500kg er ganske tungt da. De beste bilene jeg har kjørt har stort sett veid under 1000kg. Jeg tror definitivt at det er mulig, men jeg tror ikke det blir Porsche som får det til. Tipper kommende Cayman/Boxster vil ligge rundt 1700kg. Da har jeg mer tro på Alpines kommende sportsbil, evt Caterham og nykommeren Longbow,

Jepp enig i at det er i tyngste laget.

Mye kan maskeres, men når man skal endre retning raskt så klarer man ikke oppheve fysikken.

Kjørt to av bilene jeg har eid på samme bane og kan trygt si at Boxster med 204hk og 1250kg var kjedeligere i oppoverbakkene enn Panamera med 400hk og 1950kg. Men alt i alt var Boxsteren en morsommere opplevelse.
 

Lett er alltid morsommere, og morsomst er MC

Lenke til kommentar
oophus skrev (På 25.3.2025 den 11.26):

Hvorfor sier du ting som ikke stemmer? Man er ikke avhengig av å mappe ting på forhånd, men når man prater om sikkerhet og autonome biler blant folk og vanlige trafikanter så er det jo en enorm fordel å nettopp mappe på forhånd. Men det er jo ikke noen av sikkerhetssystemene som beror seg på mappingen, alt det der foregår i sanntid.

Hvilke selskaper med autonome biler bruker LiDAR uten premapping?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Jepp enig i at det er i tyngste laget.

Mye kan maskeres, men når man skal endre retning raskt så klarer man ikke oppheve fysikken.

Kjørt to av bilene jeg har eid på samme bane og kan trygt si at Boxster med 204hk og 1250kg var kjedeligere i oppoverbakkene enn Panamera med 400hk og 1950kg. Men alt i alt var Boxsteren en morsommere opplevelse.
 

Lett er alltid morsommere, og morsomst er MC

Tja, akkurat det siste er litt subjektivt, da MC er en helt annen ting. Selv er jeg ikke så glad i å kjøre MC, men synes de er facinerende på mange måter, så pleier å ha et par stående, selv om de ikke blir så veldig mye brukt.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

Helt greit, men som sagt, din beskrivelse av MX5 som "damebil" er objektivt feil. Få biler i dag er mer kompromissløse og er bygget med et purpuse enn det en MX5 er.

Feil for deg, men ikke for meg. Det betyr derimot ikke at MX5 er en dårlig bil. Jegbhar bare ikke lyst til å eie en. 

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (2 timer siden):

Moderne biler, spesielt premium, er blitt veldig gode på å skjule den faktiske vekten under normal kjøring. Men fysikkens lover er kompromissløse, og det merkes godt når man begynner å presse de, eller kjører på krevende føre.

Vekt kan kamufleres, men det kan ikke kompenseres for.

Nå er det nå engang slik at man ikke bryter fysikkens lover, når man forsøker å kamuflere vekta. Tvert om, man bruker fysikkens lover gjennom tiltakene man gjør.

Men klart, når det slipper, så slipper det okke som! Så man må jo ikke kjøre som om bilen plutselig er blitt en lettvekter, selv om man har fått litt mere å gå på.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Nå er det nå engang slik at man ikke bryter fysikkens lover, når man forsøker å kamuflere vekta. Tvert om, man bruker fysikkens lover gjennom tiltakene man gjør.

Men klart, når det slipper, så slipper det okke som! Så man må jo ikke kjøre som om bilen plutselig er blitt en lettvekter, selv om man har fått litt mere å gå på.

Vel, nå er det ikke sånt at tungt slipper lettere enn lett. Friksjonskrafta F = friksjonskoeffisienten * normalkrafta N. Friksjonskrafta er "sidelengs" kraft. Friksjonskoeffisienten er hvor ru de to flatene virker mot hverandre og N er kjøretøyets tyngdekraft. Øker man vekta så vil også friksjonskoeffisienten øke proporsjonalt.

Poenget er at det ikke er noe grunnleggende fysikk som gjør tyngre mer uegnet her, men at det er tekniske valg som f.eks fjæring, demping, tyngdepunkt vs akselavstand, hjulavstand vs tyngdepunkt osv som gir forskjellig kjøreopplevelse. Det er derfor jeg mistenker at man kan få ganske lik kjøreopplevelse fra en tyngre bil, bare man gjør de riktige tekniske valgene på andre områder.

Kjører man MX-5 og fyller passasjersete og bagasjerom med sandsekker så blir det sikkert en helt annen kjøreopplevelse fordi kjøretøyets fjæringer, dempere etc ikke er skalert for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...