Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (4 timer siden):

Nå har jeg ikke prøvd MX-5 selv, men power-raten handler vel mer om aks enn svinger? Hvordan ville det gått ut over kjøregleden hvis MX-5 ble 1500kg og motorisert opp tilsvarende? Batterier vil jo gjøre noe (positivt) med tyngdepunkt i forhold til kjøreegenskaper.

Den er ikke særlig spennende angående akselerasjon, men den er meget underholderne i svinger. Det er nok en av grunnene til at den bilen har en egen cup, MX5 Cup. Trur ikke en elektrifisert modell hadde gjort det like bra som motorsport, da kunsten med den bilen i sporten handler om å vedlikeholde farten på mindre baner vs høy nedbremsning og etterfølgende akselerasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (55 minutter siden):

Joda, med de laget iconic sounds (Hans Zimmer) som en audible erstatning eller substitutt for den manglende opplevelse av motorlyd (hørbart inntrykk av fart) 🙂

Men uansett hvor mye jeg liker den iconic sound biten, så betyr ikke det at jeg savner motor. Iconic sound lager nemlig lyd uten å vibrere og jeg synes ikke den ligner lyden på en motor. Den er mer moderne og futuristisk. Jeg pleier å slå den av og på, litt avhengig av humør. Det kan man ikke med en motor :) Ikke mens man kjører vertfall.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (27 minutter siden):

Men uansett hvor mye jeg liker den iconic sound biten, så betyr ikke det at jeg savner motor. Iconic sound lager nemlig lyd uten å vibrere og jeg synes ikke den ligner lyden på en motor. Den er mer moderne og futuristisk. Jeg pleier å slå den av og på, litt avhengig av humør. Det kan man ikke med en motor :) Ikke mens man kjører vertfall.

Du misforstår.
Snakker hele tiden om kun lyd, eller fravær av den , ikke ice motor , vibrasjoner eller andre ting forbundet med en forbrenningsmotor.
4 sylinderen i BMW 330e jeg hadde i 3 år var så dempet inne i kupe fra både lyd og vibrasjoner at de der også lagde fake lyd gjennom stereoanlegget i sport og sport boost mode :D 

Sitat Nico DeMattia - BMWBlog
Car companies are beginning to get more and more creative when it comes to the fake noises used inside the cabins of their EVs. Because EVs make no inherent powertrain noise, they’re often unexciting to drive quickly, as there’s almost no visceral connection to the car; no vibration from an engine, nor any noise. To create a more interesting, engaging noise, BMW turned to Hans Zimmer to create the IconicSounds Electric system and, after using it in the BMW i4 M50, I can personally say it’s awesome.
https://www.bmwblog.com/2022/05/13/bmw-iconicsounds-is-one-of-the-brands-coolest-features-ever/


Som sagt..


Og i launch mode i i4M50 (før start/take-off) har BMW laget det slik at elmotorene gir vibrasjoner i bilen for å øke spenningen og opplevelsen :D 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (21 minutter siden):

Du misforstår.
Snakker hele tiden om kun lyd, eller fravær av den , ikke ice motor , vibrasjoner eller andre ting forbundet med en forbrenningsmotor.
4 sylinderen i BMW 330e jeg hadde i 3 år var så dempet inne i kupe fra både lyd og vibrasjoner at de der også lagde fake lyd gjennom stereoanlegget i sport og sport boost mode :D 

Sitat Nico DeMattia - BMWBlog
Car companies are beginning to get more and more creative when it comes to the fake noises used inside the cabins of their EVs. Because EVs make no inherent powertrain noise, they’re often unexciting to drive quickly, as there’s almost no visceral connection to the car; no vibration from an engine, nor any noise. To create a more interesting, engaging noise, BMW turned to Hans Zimmer to create the IconicSounds Electric system and, after using it in the BMW i4 M50, I can personally say it’s awesome.
https://www.bmwblog.com/2022/05/13/bmw-iconicsounds-is-one-of-the-brands-coolest-features-ever/


Som sagt..


Og i launch mode i i4M50 (før start/take-off) har BMW laget det slik at elmotorene gir vibrasjoner i bilen for å øke spenningen og opplevelsen :D 

Jeg hadde en Mercedes A-250 AMG for noen år siden som jadde slik elektronisk lyd inne i bilen samt noe som gjorda at det blafret mer i pottene. Det var ikke en lyd jeg likte. Den var alt for "påtatt" Så ja, jeg liker iconic soujnd i BMW. Jeg tror ikke denne er laget for å etterligne en motor. Den høres mer ut som et romskip, noe jeg liker. 

hyundai Ioniq (versting varianten) har også slik lyd. Den er helt sinnsykt irriterende og direkte flaut å ha på. Denne har dem gjort slik at den skal låte en ekte motor. Det blir bare flaut i en elbil synes jeg. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke denne er laget for å etterligne en motor.

Et romskip eller en ufo har også en slags "motor" for å skape fremdrift . Jeg har jeg heller ikke påstått at iconic sounds av Hans Zimmer etterlikner en ice bilmotor. Filosofien dems er et en fremdrift og akselerasjon skal akkompagneres av en slags lyd for å forsterke følelsen av fart og spenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

De jeg har snakket med som har kjørt Ioniq 5N, sier at de falske girskiftene gir de igjen gleden ved å kjøre bil. 

Om dette bare gjelder oss fra 70-80 tallet, eller om det gjelder like mye ungdommen vet jeg ikke.

Gjelder ikke meg i alle fall. Vil ha null lyd fra bilen..absolutt null. Det gir størst kjøreglede. Og bilen må ligge som limt på veien og være lett å styre og gjerne stupe ut av svingene slik ekte bahjulstrekk gir.  Disse tullelydene som moderne elbiler kommer med er ekte hat for meg.

Eneste lyden jeg vil høre er dekkene mot kjørebanen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (5 timer siden):

Du bryr deg alt for mye om image og hva alle andre måtte mene 😅

Liker man vinden i håret og sol i ansiktet når man kjører, så er det jo samme hvordan bil det er kuttet taket av :)

Synes nå faktisk både MX-5 og Renault Megane-cab'en er lekre og se på. Men kanskje er det fordi de er innbakt i en tradisjon med små, lette åpne biler.

Synes helt klart at det hadde vært mega-interessant å fått elektriske versjoner, da slike biler for meg handler mer om å cruise rundt, gjerne så stille som mulig, men fremdeles kunne leke seg godt på svingete landeveier. De innbyr definitivt til å velge andre ruter enn å følge motorveien med resten av bølingen som er ute på veien.

Så ser jeg jo og at for mange er det nettopp det å først vekke oppmerksomheten med motorlyden, og så forbløffe mer når det er den lekre åpne sportsbilen. Men det er ikke meg, selv om jeg selvsagt og hadde satt pris på at andre liker utseendet på bilen.

Begge kan/kunne fåes med tak, men er ikke i nærheten like interessante med fast tak, selv om Mazdaen i større grad er interessant også med tak.Mazda'en er sånn sett mer en etterfølger av små engelske sportsbiler med åpent tak. Og helt klart mer vellykket etterfølger.

Fiat har jo faktisk en egen versjon av MX-5'en. Fiat Abarth Spider, som faktisk er litt mer lekker enn originalen.

Kom ikke å si at dette ikke er lekkert...! 😎

Mattsort panser er tøft på en Abarth. Foto: Lorden

https://www.tv2.no/broom/dette-kan-bli-en-av-verdens-morsomste-biler/8097949/

BMW har sine Z'serie biler som følger samme tradisjonen og design-retningen i form av små og åpne cabrioleter. De har/hadde og en 3-serie cab, som vel nå faller inn under 4-serien. I tillegg har de jo 8-serien med sin/sine cab-utgaver.

BMW M4 Competition xDrive Cabriolet

BMW 8-serie Cabriolet G14 LCI Facelift 2022 BMW Individual Frozen Pure Grey metallic sett fra siden med åpnet kalesje kjørende langs en fjellvegg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

Jeg har tidligere sagt at jeg vil vært interessert i en elektrisk Mazda MX-5. For å gjøre det litt klarere: Bensinvarianten er undermotorisert og litt for dårlig forhold mellom vedlikehold og pris, men med elektrisk drift kan den lett bli sprekere uten at det koster veldig mye etter norske avgifter. 

Problemet er at MX5 veier fra 965 kilo, og grunnen til det er bla at ingen av motoralternativene veier over 100kg og at girkassen veier 34 kg. Det sier seg selv at ingen elektrisk drivlinje kan konkurere med det, og man vil ende opp med en bil som er alfor tung, og langt uten for det som en mx5 er ment å være. For all del, jeg tror det vil være mulig å bygge en elektrisk sportsbil som veier 1000 kg, men det ville bety at man må ofre rekkevidde, man måtte akseptert moderate ytelser og en høy pris. Noen, feks meg ville synes det var verdt det, men neppe mange nok til at noen vil realisere noe sånt. Og da har vi ikke engang nevnt at en sportsbil er ment å være en interaktiv opplevelse, slik at en elbil nesten vil utelukke seg selv av den grunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 timer siden):

Denne hadde blitt utrolig populær som elbil, hvis den ikke ble for dyr. MX-5 har vel fått skryt for sine kjøreegenskaper i forhold til pris i mange år. I mine øyne blir det en slags dame cabriolet eller en fattigmanns cabriolet, men hvis dem gjør denne elektrisk og spriter opp utseendet litt så tror jeg denne kan bli en skikkelig hit :)

For en merkelig kommentar. Hva er definisjonen på en "damecabriolet"? Pr i dag er vel mx-5 blant de sportsbilene som kommer nærmest den opprinnelige definisjonen av begrepet "sportsbil", og den opprinnelige modellen var jo inspirert av selveste Lotus Elan, en av de beste sportsbilene noensinne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 timer siden):

Enig i det. 

Vi har alle våre preferanser selvsagt. Jeg tenker vertfall litt sånn at hvis jeg ikke hadde kjøpt en Renault Megane MED tak, så hadde jeg vertfall ikke kjøpt en uten. 

 

Hvorfor ville du ikke hatt en Megane med tak? Er enig i at Megane Cabriolet ikke er noe spenende, men med tak kan Megane bli så spennende som helst. Hvos en ramser opp de 10 beste GTI bilene de siste 30 årene vil iallefall halvparten av de være Megane eller Clio, og de grommeste Megane står ikke tilbake for M3 eller 911 når det gjelder kjørefølelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, AL123 said:

Problemet er at MX5 veier fra 965 kilo, og grunnen til det er bla at ingen av motoralternativene veier over 100kg og at girkassen veier 34 kg. Det sier seg selv at ingen elektrisk drivlinje kan konkurere med det, og man vil ende opp med en bil som er alfor tung, og langt uten for det som en mx5 er ment å være. For all del, jeg tror det vil være mulig å bygge en elektrisk sportsbil som veier 1000 kg, men det ville bety at man må ofre rekkevidde, man måtte akseptert moderate ytelser og en høy pris. Noen, feks meg ville synes det var verdt det, men neppe mange nok til at noen vil realisere noe sånt. Og da har vi ikke engang nevnt at en sportsbil er ment å være en interaktiv opplevelse, slik at en elbil nesten vil utelukke seg selv av den grunn.

Det går jo. Men så var det prisen da 

Porsche in mission R veier 1500kg og har 670hk, tipper det er ganske gøy. Skulle tro at det gir en helt grei wltp med lett høyrefot.

IMG_1587.jpeg

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ville du ikke hatt en Megane med tak? Er enig i at Megane Cabriolet ikke er noe spenende, men med tak kan Megane bli så spennende som helst. Hvos en ramser opp de 10 beste GTI bilene de siste 30 årene vil iallefall halvparten av de være Megane eller Clio, og de grommeste Megane står ikke tilbake for M3 eller 911 når det gjelder kjørefølelse.

Fordi jeg liker ikke Renault. Jeg synes ikke Megane eller noen Renaulter appelerer til meg i det hele tatt. MX5 er bedre. Men det er ikke det jeg er ute etter i en bil. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 minutter siden):

For en merkelig kommentar. Hva er definisjonen på en "damecabriolet"? Pr i dag er vel mx-5 blant de sportsbilene som kommer nærmest den opprinnelige definisjonen av begrepet "sportsbil", og den opprinnelige modellen var jo inspirert av selveste Lotus Elan, en av de beste sportsbilene noensinne.

Damebil er gjerne noe som brukes når man skal finne en bil til noen som egentlig ikke er så opptatt av motor og utseende bare fargen er fin og prisen er god. Litt overdrevet, men ser jeg en dame i en skikkelig kul bil er det gjerne mannen sin bil. Ikke alltid, men som regel. 

Derfor kaller jeg slike biler for damebiler. Damer er som regel (ikke alltid) mindre opptatt av det samme som vingutter er når det kommer til bil. Det er vertfall min erfaring. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Damebil er gjerne noe som brukes når man skal finne en bil til noen som egentlig ikke er så opptatt av motor og utseende bare fargen er fin og prisen er god. Litt overdrevet, men ser jeg en dame i en skikkelig kul bil er det gjerne mannen sin bil. Ikke alltid, men som regel. 

Derfor kaller jeg slike biler for damebiler. Damer er som regel (ikke alltid) mindre opptatt av det samme som vingutter er når det kommer til bil. Det er vertfall min erfaring. 

For en tullete definisjon, men da er jo din bil mye mer en dammebil enn det en MX5 er. Da er jo MX5 noe av det minst damete som finnes.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...