Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (13 minutter siden):

Det kommer bare ann på hvor hard temuteslaen vrir rundt hjula. De aller fleste biler klarer å vri så mye at hjula spinner. Etterhvert som bilen øker fart må du ha mer og mer KW for å få nok moment til å holde hjula på slippgrense. Har temu teslaen din 400KW og veier 2 tonn så vil den kjøre like bra som en bil med 400KW Bensin og el motor som veier 2 tonn. Det er veldig skjelden avvik i Newtons lover. 

Ja, så hvor er videoen? Eller kanskje du skal ta opp realfag..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (2 minutter siden):

De fleste BMW med hybrid kan man holde inne bremsen og få fullt dreiemoment fra ca 1200rpm. Med el motoren i tillegg er det mere enn nok  moment til å få hjula til å spinne. Har aldri opplevd noe forsinkelse her. 

En 330e går vel 0-100 på 5-6 sek. En Tesla m3 SR er vel ikke mye raskere

En 330e er vel en Xdrive, altså 4WD, så blir vel litt urettferdig å sammenligne med en RWD egentlig.

0-100 er på 6,1 sekunder på RWD med det lille batteriet. Men de første 50 metrene rekker vel ingen av disse å dra opp i 100 km/t uansett.

Men du beviser jo poenget med at du ikke kan forvente det samme av den om du ikke holder inne bremsen for å bygge opp momentet. Prøv det samme med bare å tråkke inn gassen. Da vil du merke forsinkelsen, selv om den er betydelig mindre i en hybrid vs en ren ice-bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

En 330e er vel en Xdrive, altså 4WD, så blir vel litt urettferdig å sammenligne med en RWD egentlig.

0-100 er på 6,1 sekunder på RWD med det lille batteriet. Men de første 50 metrene rekker vel ingen av disse å dra opp i 100 km/t uansett.

Men du beviser jo poenget med at du ikke kan forvente det samme av den om du ikke holder inne bremsen for å bygge opp momentet. Prøv det samme med bare å tråkke inn gassen. Da vil du merke forsinkelsen, selv om den er betydelig mindre i en hybrid vs en ren ice-bil.

Som sagt så oppgir ikke tesla HK Derfor blir det umulig å vite hva man skal sammenligne med. Men som sagt så vil de aller fleste biler ha problem med traction første 50m om motoren er sterk nok. Har sett flere tester som sier at bilen spinner på tørr asvalt i ren el drift. Endel av disse hybridene har også hydraulisk moment omformer. Det betyr at motoren kan skubbe bra på uten at noe tar skade. Disse bilene må man holde på bremsen i lyskryss etc så det er helt normalt

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ok, hvilken test?

En test av oppvaskemasiner?
 

Les Auto motor und sport. Der tester de biler. Også akselerasjon. 
 

Bare gi meg tekniske data på teslaen din så kan jeg fint regne ut akselerasjon og ev finne hvilken bil som har samme effekt/vekt forhold.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

En test av oppvaskemasiner?
 

Les Auto motor und sport. Der tester de biler. Også akselerasjon. 
 

Bare gi meg tekniske data på teslaen din så kan jeg fint regne ut akselerasjon og ev finne hvilken bil som har samme effekt/vekt forhold.

Så det var altså 0 da, som forventet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (Akkurat nå):

Her er tider for 2020 model RWD (AWD kom senere)
0-100 kph 5.6 sec

https://fastestlaps.com/models/bmw-330e#google_vignette

 

Tesla model 3 SR  Higland 0-60mph 5.6sec
https://www.motortrend.com/reviews/2024-tesla-model-3-highland-standard-range-first-test-review/

Highland AWD har som jeg skrev over, 0-100 på 6,1 s jamfør Tesla sine sider. 0-60 mph er ikke akkurat det samme som 0-100 km/t, så kan ikke ta de tallene direkte og sette likhetstegn ved.

0-60 mph er grovt regnet 0-96.56 km/t (helt nøyaktig 96.56064).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 minutter siden):

Status på bremseklosser- og skiver etter 30k km og 2 1/2 år med Enyaq.

Så lenge bremsane blir brukt nok til å bevege på ting og slipe vekk rust kan dei vare i årevis.

IMG_2968.jpeg

Mine ser bedre ut etter 2år og 60 000km. Tror skivene på min har noe coating.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 minutter siden):

Status på bremseklosser- og skiver etter 30k km og 2 1/2 år med Enyaq.

Så lenge bremsane blir brukt nok til å bevege på ting og slipe vekk rust kan dei vare i årevis.

IMG_2968.jpeg

Artig. Jeg var nylig inne med MX-30, der hadde jeg slitt bremsene fullstendig ut etter 36 000km/2år. Fikk slitasjevarsel.

De ga meg nye på garanti.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

SOm sagt, populariteten til gamle bensinbiler har økt etter at elbilen gjorde sitt inntog, så tror ikke entusiaster flest bryr seg så mye. Blir spennende å se om det kommer noen bra elsportsbiler etterhvert, men foreløpig virker det ikke som at folk vil ha det.

Jeg har tidligere sagt at jeg vil vært interessert i en elektrisk Mazda MX-5. For å gjøre det litt klarere: Bensinvarianten er undermotorisert og litt for dårlig forhold mellom vedlikehold og pris, men med elektrisk drift kan den lett bli sprekere uten at det koster veldig mye etter norske avgifter. Jeg kan ikke komme på en eneste litt sprek elektrisk convertible. Kunne tenkt meg en rimelig en med hardtop som er godt egnet for småkjøring og som er enkel å parkere. Rimelig insinuerer at rekkevidden ikke trenger å være tipp topp. Den er tross alt ment for småkjøring. Rimelig betyr også at man ikke trenger bekymre seg veldig for småbulker i parkeringshus, gateparkering osv.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 minutter siden):

Mine ser bedre ut etter 2år og 60 000km. Tror skivene på min har noe coating.

På resten av skivene? Altså flater der klossane ikkje treff?

DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Artig. Jeg var nylig inne med MX-30, der hadde jeg slitt bremsene fullstendig ut etter 36 000km/2år. Fikk slitasjevarsel.

De ga meg nye på garanti.

Utslitte klossar på elbil etter 36k km? Brukar du ikkje regenerering? Var det noko feil sidan du fekk det på garantien?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Highland AWD har som jeg skrev over, 0-100 på 6,1 s jamfør Tesla sine sider. 0-60 mph er ikke akkurat det samme som 0-100 km/t, så kan ikke ta de tallene direkte og sette likhetstegn ved.

0-60 mph er grovt regnet 0-96.56 km/t (helt nøyaktig 96.56064).

https://fastestlaps.com/models/bmw-330e

50 meter blir ca 0-80 for en slik bil

Highland rwd bruker i følge teslabjørn 4,7 sek fra o-80km/h

https://fastestlaps.com/comparisons/ttoul5tnklv6

BMW er tyngre og har lavere ytelse men er raskere

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg har tidligere sagt at jeg vil vært interessert i en elektrisk Mazda MX-5. For å gjøre det litt klarere: Bensinvarianten er undermotorisert og litt for dårlig forhold mellom vedlikehold og pris, men med elektrisk drift kan den lett bli sprekere uten at det koster veldig mye etter norske avgifter. Jeg kan ikke komme på en eneste litt sprek elektrisk convertible. Kunne tenkt meg en rimelig en med hardtop som er godt egnet for småkjøring og som er enkel å parkere. Rimelig insinuerer at rekkevidden ikke trenger å være tipp topp. Den er tross alt ment for småkjøring. Rimelig betyr også at man ikke trenger bekymre seg veldig for småbulker i parkeringshus, gateparkering osv.

Denne hadde blitt utrolig populær som elbil, hvis den ikke ble for dyr. MX-5 har vel fått skryt for sine kjøreegenskaper i forhold til pris i mange år. I mine øyne blir det en slags dame cabriolet eller en fattigmanns cabriolet, men hvis dem gjør denne elektrisk og spriter opp utseendet litt så tror jeg denne kan bli en skikkelig hit :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...