Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Enig. 

Er ikke det samme og kjøre rundt i en typisk sportsbil med bensinmotor når nesten en hvilken som helst elbil tar deg i aks ut av lyskryss. 

SOm sagt, populariteten til gamle bensinbiler har økt etter at elbilen gjorde sitt inntog, så tror ikke entusiaster flest bryr seg så mye. Blir spennende å se om det kommer noen bra elsportsbiler etterhvert, men foreløpig virker det ikke som at folk vil ha det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Men du har påslått iconic sounds i el BMWen 😅

Det har ingenting med at jeg savner motor å gjøre. Er ikke alltid jeg har den på forresten. Kommer litt ann på. Skal jeg kjøre langt, eller feks. Høre podcast på vei til jobb etc. slår jeg den av. For med elbil kan man velge å fjerne lyden. Dessuten høres ikke iconic sound i BMW ut som en reell motor. Noe du jo er klar over :) 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 minutter siden):

SOm sagt, populariteten til gamle bensinbiler har økt etter at elbilen gjorde sitt inntog, så tror ikke entusiaster flest bryr seg så mye. Blir spennende å se om det kommer noen bra elsportsbiler etterhvert, men foreløpig virker det ikke som at folk vil ha det.

Det er jo bare bra at enkelte liker bensinbiler. Folk får kjøpe det dem har mest lyst på. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (26 minutter siden):

Det er jo bare bra at enkelte liker bensinbiler. Folk får kjøpe det dem har mest lyst på. :)

Biler var også mye stilere før. Kan godt huske at jeg flere ganger ikke hørte motoren før den gikk i turtallsperra på min E34 520i på 90 tallet. Husker at jeg målte lydtrykket til 64dBa ved 80km/h. Jeg hadde selvfølgelig standard dekkdimmensjon den gangen også.

Kun ved lav fart kunne man høre rekkesekseren. Det var ingen ubehagelig lyd. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Biler var også mye stilere før. Kan godt huske at jeg flere ganger ikke hørte motoren før den gikk i turtallsperra på min E34 520i på 90 tallet. Husker at jeg målte lydtrykket til 64dBa ved 80km/h. Jeg hadde selvfølgelig standard dekkdimmensjon den gangen også.

Det er en del ting jeg har lært meg å like med elbiler. Tregheten i girkassa er borte. Momentet ut av kryss etc. er momentant og kjøringen blir mer smooth. Det hender jeg låner Bensinern til Modern som er en nyere Caddy og det blir som å kjlre hest og vogn i forhold. Nå er jo uansett ikke Caddy noen superbil, men DSG kassa der som var fantastisk for mange år siden er i dag bare treig. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Det er en del ting jeg har lært meg å like med elbiler. Tregheten i girkassa er borte. Momentet ut av kryss etc. er momentant og kjøringen blir mer smooth. Det hender jeg låner Bensinern til Modern som er en nyere Caddy og det blir som å kjlre hest og vogn i forhold. Nå er jo uansett ikke Caddy noen superbil, men DSG kassa der som var fantastisk for mange år siden er i dag bare treig. 

Det er både pluss og minus. Jeg har jo ofte hatt manuellt gear fordi jeg ikke likte forsinkelsen i automatkassene.

Det jeg savner er at med manuelt gear kan man legge inn 3 gear og få en respons mens 5 eller 6 gear gir mindre respons. Men elbil blir det som å kjøre en motorsykkel i 1 gear hele tiden. Kjøringen blir kjedligere. 

Hjulspinn blir også litt rart. På en bensinbil vil ikke hjula spinne mere enn 40-50km/h på 1 gear På en el bil kan hjula spinne i 200 på glatt føre. Tror det ligger en begrensning på BMW en. Bare den kinetiske energien i et hjul som spinner i 200 er volsom

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

Da har du ikke prøvd BMWs bensiner med xtraboost via elmotor i zf gearkassa. 
Det eliminerer helt treghet/delay aká turbolag. Og ZF gearkassene er det helt motsatte av treige.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Trengte ikke musikkanlegg på disse bilene. Lyden fra rekke-sekseren var som et instrument som spillte god musikk. Hatt både 520, 525 og 535 selv. Biler jeg savner den dag i dag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (5 minutter siden):

Da har du ikke prøvd BMWs bensiner med xtraboost via elmotor i zf gearkassa. 
Det eliminerer helt treghet/delay aká turbolag. Og ZF gearkassene er det helt motsatte av treige.

På grunn av elmotoren... 

Men jeg skulle gjerne likt å se en video med dette systemet mot en tilsvarende elbil der bilene du nevner vinner første meterene. Det er for komplekst til å fungere bra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

På grunn av elmotoren... 

Men jeg skulle gjerne likt å se en video med dette systemet mot en tilsvarende elbil der bilene du nevner vinner første meterene. Det er for komplekst til å fungere bra. 

Jeg kjørte nettop en 10år gammel F30 med dette. Det funker helt fint. Bensin motoren bare føles sterkere. Tror bare at gass input gir et demand torque og så fordeler elektronikken mellom momentet bensinmotoren lager og legger på det som mangler med el motoren. Rent teoretisk er det enkelt. Det vanskligste er vel å beregne bensinmotorens dreiemoment om de ikke blir målt på aksling

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (6 minutter siden):

Jeg kjørte nettop en 10år gammel F30 med dette. Det funker helt fint. Bensin motoren bare føles sterkere. Tror bare at gass input gir et demand torque og så fordeler elektronikken mellom momentet bensinmotoren lager og legger på det som mangler med el motoren. Rent teoretisk er det enkelt. Det vanskligste er vel å beregne bensinmotorens dreiemoment om de ikke blir målt på aksling

Som sagt, en video der ett slikt system vinner de tja si første 50 meter mot en tilsvarende elbil? Ganske sikker på at det ikke finnes. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Som sagt, en video der ett slikt system vinner de tja si første 50 meter mot en tilsvarende elbil? Ganske sikker på at det ikke finnes. 

Hva mener du med å vinne? Vanligvis vinner bilen med flest tilgjengelige hestekrefter om du tenker på akselerasjon

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med å vinne? Vanligvis vinner bilen med flest tilgjengelige hestekrefter om du tenker på akselerasjon

å komme lengst frem, på minst mulig tid. Ja, som sagt tilsvarende biler. Problemet til bilene dere snakker om er at de er komplekse å dyre. Kanskje en hybrid Ferrari kan slå min temu Tesla. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

å komme lengst frem, på minst mulig tid. Ja, som sagt tilsvarende biler. Problemet til bilene dere snakker om er at de er komplekse å dyre. Kanskje en hybrid Ferrari kan slå min temu Tesla. 

Jeg er helt sikker på at å lage en bil som er rimelig rask ikke er veldig dyrt. Se på motorene Martin scanke brukte i rallycross for 30år siden. Gikk 0-100 på litt over 2 sek med over 600hk fra en 2,1 liters ford motor. Tror nok en ferarri var både tregere 0-100 og mye dyrere. Man kan ikke verdivurdere biler på aks/pris. Da kan man få mange rare resultat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt sikker på at å lage en bil som er rimelig rask ikke er veldig dyrt. Se på motorene Martin scanke brukte i rallycross for 30år siden. Gikk 0-100 på litt over 2 sek med over 600hk fra en 2,1 liters ford motor. Tror nok en ferarri var både tregere 0-100 og mye dyrere. Man kan ikke verdivurdere biler på aks/pris. Da kan man få mange rare resultat

Poenget var kvikhet ved oppstart, som ble kontret med denne avanserte hybridmaskinen. Tipper min temu tesla slår den også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

På grunn av elmotoren... 

Har jeg sagt noe om at den vinner eller ikke mot en elbil ?
Jeg hadde en g20 330e i tre år, det fungerer særdeles bra, så det.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Poenget var kvikhet ved oppstart, som ble kontret med denne avanserte hybridmaskinen. Tipper min temu tesla slår den også.

Det kommer bare ann på hvor hard temuteslaen vrir rundt hjula. De aller fleste biler klarer å vri så mye at hjula spinner. Etterhvert som bilen øker fart må du ha mer og mer KW for å få nok moment til å holde hjula på slippgrense. Har temu teslaen din 400KW og veier 2 tonn så vil den kjøre like bra som en bil med 400KW Bensin og el motor som veier 2 tonn. Det er veldig skjelden avvik i Newtons lover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det kommer bare ann på hvor hard temuteslaen vrir rundt hjula. De aller fleste biler klarer å vri så mye at hjula spinner. Etterhvert som bilen øker fart må du ha mer og mer KW for å få nok moment til å holde hjula på slippgrense. Har temu teslaen din 400KW og veier 2 tonn så vil den kjøre like bra som en bil med 400KW Bensin og el motor som veier 2 tonn. Det er veldig skjelden avvik i Newtons lover. 

Nå ignorerer du jo fullstendig at han begrenset det til de 50 første metrene. Poenget er altså momentankraften, og hvor stor forsinkelse man har. Hva som skjer etterhvert var altså helt uinteressant for poenget han prøvde å få frem!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Nå ignorerer du jo fullstendig at han begrenset det til de 50 første metrene. Poenget er altså momentankraften, og hvor stor forsinkelse man har. Hva som skjer etterhvert var altså helt uinteressant for poenget han prøvde å få frem!

De fleste BMW med hybrid kan man holde inne bremsen og få fullt dreiemoment fra ca 1200rpm. Med el motoren i tillegg er det mere enn nok  moment til å få hjula til å spinne. Har aldri opplevd noe forsinkelse her. 

En 330e går vel 0-100 på 5-6 sek. En Tesla m3 SR er vel ikke mye raskere

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...