Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

5 hours ago, Auto Asmodeus said:

Mente 156 - men smaken er som baken. Noen liker dattera. Andre like mora. Jeg er mest glad i 4C sjæl og synes det er den siste ordentlige Alfaen. Det hender jeg drar på italiensk dag på vålerbanen - i år er skjer dette 2. august. Her ser man en del gamle Alfaer både på banen og i utstilling. Er verdt en tur og håper på bedre vær enn i 2023. 2024 var bra da.

image.thumb.jpeg.e850294f86a8a8117ee091cd4b8e99e9.jpeg

 

Har nå fått glede av å kjøre Giulia Q flere ganger, og selv om jeg har sans for bilen er den trang, upraktisk og med liten bensintank så man må stoppe og fylle hele tiden mens folk kommer bort og ser/tar bilder. Med andre ord helt perfekt. Til sammenligning er Audi RS, BMW M og Mercedes AMG kjedelige og uinspirerende så hvis jeg skulle blåse halvannen mill på en kjøreopplevelse så hadde det nok blitt Giuliaen. Synes jeg.

 

Får prøve Junior i løpet av kort tid så da får jeg se selv, men som sagt har de aller fleste vært positive til den og mener at den er et godt stykke unna søsknene. Grunnen til dette er bl.a. at de har satt på LSD og stab stag samt at de som står bak Giulia GTA har justert litt her og der.

Bare bra at den skaper litt oppmerksomhet synes jeg.

 

Litt av glamouren forsvant fra sportsbilene fra gamle dager når elbilene kom på banen. (Har eid 3 roadstere selv opp igjennom årene, så vet at det er mer enn akselerasjon)

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (38 minutter siden):

Litt av glamouren forsvant fra sportsbilene fra gamle dager når elbilene kom på banen. (Har eid 3 roadstere selv opp igjennom årene, så vet at det er mer enn akselerasjon)

 

Akkurat dette her gjør at jeg stusser over at det ikke er en elektrisk klasse i Dragracing enda.

Lenke til kommentar
Casey skrev (3 timer siden):

Neppe. De rusta bort. Alfa ruster i brosjyra. Bare Lancia er verre. Brosjyra ruster!

De rustet, i likhet med alle andre biler på 70 tallet, men de rustet i mindre grad bort i forhold til andre biler. Alfa fra den perioden ble og blir i større grad tatt vare på og restaurert i forhold til mer "grå" bruksbiler. Forøvrig har jeg hatt Alfa fra både 50, 70, 80 og 90-tallet, og ikke hatt noer rustproblematikk på noen av dem. Ikke noen andre betydelige problemer heller.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Litt av glamouren forsvant fra sportsbilene fra gamle dager når elbilene kom på banen. 

Heldigvis er ikke det en generell holdning, faktisk tvert i mot. Gamle bensinbiler har aldri vært mer atraktive. Når det gjelder sportsbiler i den øverste prisklassen, så er det kø for å få kjøpt dem, og prisene øker, fra første kjørte kilometer. Tilsvarende elektriske biler, som Rimac og Lotus, er imidlertid umulig å bli kvitt, hverken som nye eller brukte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Personlig ser jeg ingen sjarm med bensindrevne såkalte sportsbiler lenger. Jeg liker ny teknologi. Verden går fremover å jeg gidder ikke bruke tid på og se meg tilbake. 

Har fremdeles varme tanker om Jaguar XJS V12 Convertible, men jeg hadde gjerne sett den i garasjen min med el-drivlinje og batteripakke. Altså en god kombo av nostalgi, klassisk eleganse og moderne teknologi.

Ville uansett ikke blitt en daily driver, men en bil for koseturer i finvær. Da er heller ikke rekkeviddekravet så stort. Men hadde vært fint om ikke ladetiden var for lang. 30 min mens man nyter litt forfriskninger og en liten matbit går akkurat fint! 😎

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Har fremdeles varme tanker om Jaguar XJS V12 Convertible, men jeg hadde gjerne sett den i garasjen min med el-drivlinje og batteripakke. Altså en god kombo av nostalgi, klassisk eleganse og moderne teknologi.

Ville uansett ikke blitt en daily driver, men en bil for koseturer i finvær. Da er heller ikke rekkeviddekravet så stort. Men hadde vært fint om ikke ladetiden var for lang. 30 min mens man nyter litt forfriskninger og en liten matbit går akkurat fint! 😎

Jeg kjørte faktisk en slik bil i 1994. Sjefen for der jeg jobbet hadde en slik. Jeg skulle kjøre den hjem til han fra jobben. Så det ble 2 mil i en slik. :) 

Mener å huske den var en skikkelig slådde. Svært beist. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Jeg kjørte faktisk en slik bil i 1994. Sjefen for der jeg jobbet hadde en slik. Jeg skulle kjøre den hjem til han fra jobben. Så det ble 2 mil i en slik. :) 

Mener å huske den var en skikkelig slådde. Svært beist. 

Dessverre aldri kjørt den selv, eller sett den live på nært hold. Så misunner deg den!

Motoren var vel kjent for nydelig lyd, slik Jaguar gjerne hadde, men at den var langt mindre punch i enn hva man burde forvente av en V12'er.

Det ville jo en elmotor rettet fort opp i, men man bør vel da og oppgradere bremser og hjuloppheng for å tåle de ekstra kreftene bedre!

Synd det er bortimot umulig å få ombygd slik i Norge pga idiotiske regler for testing av el-drivlinja, til tross for at man kanskje henter alt fra en Tesla f.eks. som er godkjent. Det virkelige alternativet blir jo å kjøpe en veteran i Europa, få den ombygd for seg i et av lavkostlandene der nede.

Og til slutt få den registrert og på skilter i "EU-land", og så importere den ferdig ombygd. Da får man den inn på regelen om at godkjente bygg fra EU kan importeres uten større om og men!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Dessverre aldri kjørt den selv, eller sett den live på nært hold. Så misunner deg den!

Motoren var vel kjent for nydelig lyd, slik Jaguar gjerne hadde, men at den var langt mindre punch i enn hva man burde forvente av en V12'er.

Det ville jo en elmotor rettet fort opp i, men man bør vel da og oppgradere bremser og hjuloppheng for å tåle de ekstra kreftene bedre!

Synd det er bortimot umulig å få ombygd slik i Norge pga idiotiske regler for testing av el-drivlinja, til tross for at man kanskje henter alt fra en Tesla f.eks. som er godkjent. Det virkelige alternativet blir jo å kjøpe en veteran i Europa, få den ombygd for seg i et av lavkostlandene der nede.

Og til slutt få den registrert og på skilter i "EU-land", og så importere den ferdig ombygd. Da får man den inn på regelen om at godkjente bygg fra EU kan importeres uten større om og men!

Hvordan den var å kjøre husker jeg nesten ikke. Er tross alt 30 år siden, hehe. Men husker den var stor tung komfortabel og ganske dvask i frasparket. Men man følte seg jeg konge i en slik som 18 åring for 30 år siden, hehe. En bil for dem røyker cigar og drikker whiskey :)

Personlig er ikke det en bil jeg ville kjøpt selv. Jeg liker nok mer det moderne. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (53 minutter siden):

Personlig ser jeg ingen sjarm med bensindrevne såkalte sportsbiler lenger. Jeg liker ny teknologi. Verden går fremover å jeg gidder ikke bruke tid på og se meg tilbake. 

Der er jeg nok ikke helt enig asså. Porsche har altfor mange gromme bensindrevne biler som jeg drømmer om å kjøpe en dag. Panamera, GT3 RS3, 911/911 Turbo S osv. Er noe med å høre lyden av motoren når man drar på med en bensindrevet sportsbil altså, må innrømme såpass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Personlig ser jeg ingen sjarm med bensindrevne såkalte sportsbiler lenger. Jeg liker ny teknologi. Verden går fremover å jeg gidder ikke bruke tid på og se meg tilbake. 

nå er det jo ikke slik at bensin er gammel teknologi og eldrift ny teknologi. Det er bare forskjellig teknologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 time siden):

Der er jeg nok ikke helt enig asså. Porsche har altfor mange gromme bensindrevne biler som jeg drømmer om å kjøpe en dag. Panamera, GT3 RS3, 911/911 Turbo S osv. Er noe med å høre lyden av motoren når man drar på med en bensindrevet sportsbil altså, må innrømme såpass. 

Det er lov og være uenig :) 

personlig finner jeg ingen bensindrevne biler som tiltalende lenger. Faktisk. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (28 minutter siden):

nå er det jo ikke slik at bensin er gammel teknologi og eldrift ny teknologi. Det er bare forskjellig teknologi.

Elbiler virker mer moderne for meg. Null vibrasjoner, null støy, generelt bedre aksellerasjon etc. bakdelen for enkelte er rekkevidde og kanskje noe mer vekt. 

Skal man vinne på bane er det nok fortsatt bensinverstingene som gjelder. I trafikken velger jeg el hele veien. For min del. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Elbiler virker mer moderne for meg. Null vibrasjoner, null støy, generelt bedre aksellerasjon etc. bakdelen for enkelte er rekkevidde og kanskje noe mer vekt. 

Skal man vinne på bane er det nok fortsatt bensinverstingene som gjelder. I trafikken velger jeg el hele veien. For min del. 

For all del, velg el hvis det er det du liker, men det betyr ikke at det er mer moderne eller teknologisk. Det krever betydelig mer høyteknologi å lage en moderne bensinmotor enn det krever å lage en elmotor.

Lenke til kommentar
AL123 skrev (1 minutt siden):

For all del, velg el hvis det er det du liker, men det betyr ikke at det er mer moderne eller teknologisk. Det krever betydelig mer høyteknologi å lage en moderne bensinmotor enn det krever å lage en elmotor.

Selvsagt velger jeg det som gagner meg mest. Så kan andre velge det dem vil. Helt innafor det :)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Litt av glamouren forsvant fra sportsbilene fra gamle dager når elbilene kom på banen. (Har eid 3 roadstere selv opp igjennom årene, så vet at det er mer enn akselerasjon)

Enig. 

Er ikke det samme og kjøre rundt i en typisk sportsbil med bensinmotor når nesten en hvilken som helst elbil tar deg i aks ut av lyskryss. Jeg vet at det fortsatt er mange som liker lyden av motor og alt det der, men personlig er jeg helt ferdig med det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...