Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Trestein skrev (13 minutter siden):

Det kommer 10 til. 

Jeg lagret den første Tesla CT under mine favoritter på finn rett etter at den kom og ble omtalt i media i midten av februar. Dette er den samme. Står ikke akkurat folk i kø for å kjøpe de. Spørs om det ikke blir et gedigent tapsprosjekt for de som tok den inn.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (34 minutter siden):

Den første har nok ført til såpass oppmerksomhet at det ikke blir noe tapsprosjekt. . 

Uten å vite hva som er break even så er det en ganske stor mulighet for at det faktisk blir et tapsprosjekt isolert sett for denne enkelte ct.
Det er jo tydelig at det er null eller laber interesse, ellers hadde den vært solgt etter noen få dager.

De ti neste (om de kommer), hvorfor skal de selge...

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Ellers Model S. Den har jo mye mere ytelse enn BMW 'en.

Men er sikkert ikke politisk korrekt for politiet å kjøpe Tesla. De har vel som oftest valgt europeiske biler 

Kan det hende at mer ytelse enn i4 M50 ikke er særlig relevant for politiarbeid?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nei men det ble nevnt politijakt her og da ville den nok vært mere egnet.

Mere egnet enn i4 M50? til hva? Leste du innlegget?

Simen1 skrev (4 timer siden):

De har instrukser om å droppe biljakter dersom hastigheten blir farlig høy. Både for sin egen sikkerhet og fordi det framprovoserer farlig kjøring fra den jaktede bilen. Til fare for dem og alle andre på og ved veiene. Derfor er det ikke relevant å regne med biljakt i svært høy hastighet.

Den andre tingen er at biljakter eller rettere sagt følge mistenkte biler, neppe vil foregå i time etter time. De har andre politidistrikt og politikontor som kan ta over dersom de allerede har kjørt langt. Evt. veisperringer.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Nei men det ble nevnt politijakt her og da ville den nok vært mere egnet.
Men som også nevnt ikke så mye politijakter at de prioiterer det.

Jeg har sett tesla pledd i bruk av de som utdanner utrykningsførere her i området. Den er vel rimelig kjapp vil jeg tro 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 timer siden):

I tillegg har allerede en del europeiske merker egne avdelinger som spesialiserer seg på å levere kjøretøy til utrykning slik at man gjerne slipper på en involvere en 3. part for ombyggingen.

Sist jeg sjekka (nå er det noen år siden så *ahemm* arrester meg gjerne) så kunne ikke norsk politi kjøpe egenutviklede politibiler fra f.eks BMW, Volvo eller Dodge som er svært dyktige på å lage politibiler for politiet.

En eller annen byråkrat i Norge hadde bestemt at bilen skulle være en bil som ikke krevde spesialgodkjenning, altså en normal bil som en hvilken som helst annen bil, som deretter ble bygd om hos ombyggere som hadde avtale med Politiet, for eksempel Simarud og Ferno Norden. Var også et krav på totalkostnad så hvis jeg ikke husker feil skulle bil med utstyr ikke passere 850.000,-.

Derfor kjørte de ihvertfall før rundt i «vanlige» biler som ble ombygd i stedet for å få et ordentlig verktøy de kunne bruke. Man kan jo tenke seg hva som for eksempel skjedde med Passater og BMW 5 serie med sportsunderstell som fikk ettermontert flere hundre kilo med utstyr pluss sjåfører som måtte sitte i sportsseter med alle tingene sine i beltet.

UP bilene har noen empiriske kriterier i tillegg - tror de benyttet bøteregisteret og beslag bl.a. for å velge ut de samme bilene råkjørerne brukte. I den grad det gikk å ombygge bilene.

Tror ikke det er nevneverdig annerledes nå, men jeg kan ta feil her altså.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar

Politibiler her til lands har til mer eller mindre all tid vært helt normale biler, med helt normal motorisering (typisk Passater med 140-150hk bensinmotorer) kjøpt inn på rammeavtaler med lavestbydende tilbyder som oppfyller spec. De er tatt inn av importør, også blir de påsatt uniformering, ekstra lys og spesialting som hundebur og denslags hos et par firmaer som driver med sånt.

I følge en god kamerat som har vært noen år i UP og mange år i normal patruljevirksomhet i Oslo er bilparken til politiet oppsiktsvekkende lite spennende, og de største problemene med bilene kommer av brukerfeil og slurvete bruk av mange forskjellige mennesker til alle døgnets tider. Ser veldig få grunner til at ikke politiet skulle kunne bruke de fleste av de ordinære bilene på markedet nå som skilter med 4-500km rekkevidde, typ ID4, Enyaq, i4 M50, Ioniq5, EV6 etc. Når disse bilene kan gå som taxi må de vel kunne gå som politibiler også?

Det største hinderet for tiden er kanskje det litt manglende utvalget av stasjonsvogner som jo har vært politiets foretrukne formfaktor de siste tiårene.

Endret av Kaplan
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Sist jeg sjekka (nå er det noen år siden så *ahemm* arrester meg gjerne) så kunne ikke norsk politi kjøpe egenutviklede politibiler fra f.eks BMW, Volvo eller Dodge som er svært dyktige på å lage politibiler for politiet.

En eller annen byråkrat i Norge hadde bestemt at bilen skulle være en bil som ikke krevde spesialgodkjenning, altså en normal bil som en hvilken som helst annen bil, som deretter ble bygd om hos ombyggere som hadde avtale med Politiet, for eksempel Simarud og Ferno Norden. Var også et krav på totalkostnad så hvis jeg ikke husker feil skulle bil med utstyr ikke passere 850.000,-.

Derfor kjørte de ihvertfall før rundt i «vanlige» biler som ble ombygd i stedet for å få et ordentlig verktøy de kunne bruke. Man kan jo tenke seg hva som for eksempel skjedde med Passater og BMW 5 serie med sportsunderstell som fikk ettermontert flere hundre kilo med utstyr pluss sjåfører som måtte sitte i sportsseter med alle tingene sine i beltet.

UP bilene har noen empiriske kriterier i tillegg - tror de benyttet bøteregisteret og beslag bl.a. for å velge ut de samme bilene råkjørerne brukte. I den grad det gikk å ombygge bilene.

Tror ikke det er nevneverdig annerledes nå, men jeg kan ta feil her altså.

Dette er jeg faktisk usikker på selv. Det er jo på tryne om det fortsatt er slik da det er totalkostnaden det burde stå på. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 timer siden):

Teknologisk sett er den jo litt grom da. Bruker 48V istedefor 12V, Steer-by-wire system, Gigabit ethernet istedefor canbus osv. Ikke noe revolusjonerende men fortsatt uvanlig å se i biler.

Designet bomma de nok en del på.. Men satser på teknologien under finner veien til de andre modellene snart.

Både automotive ethernet og 48v har jo vært vanlig i et tiår nå, så det er ikke unikt. Steer-by wire er mer uvanlig, heldigvis. Riktig nok et hyllevaresystem fra tyskland, men foreløpig eneste kunden. 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 timer siden):

Jeg lagret den første Tesla CT under mine favoritter på finn rett etter at den kom og ble omtalt i media i midten av februar. Dette er den samme. Står ikke akkurat folk i kø for å kjøpe de. Spørs om det ikke blir et gedigent tapsprosjekt for de som tok den inn.

Kikket litt på den som stå på elbilmessa på lillestrøm i vinter, og er vel ikke overasket over at man sliter med å selge noe sånt for over halvannen million. Som regel fremstår en bil bedre i virkeligheten enn på bilder, men ikke i dette tilfellet. Den så virkelig ut som noe en eller annen hadde bygget hjemme i garasjen, og kvalitetsfølelse og finnish var totalt fraværende. 

De burde virkelig ha gitt opp det designet etter at de fant ut at det ikke var teknisk mulig å bygge bilen som en exoskeleton.

Lenke til kommentar
1 hour ago, AL123 said:

Både automotive ethernet og 48v har jo vært vanlig i et tiår nå, så det er ikke unikt. Steer-by wire er mer uvanlig, heldigvis. Riktig nok et hyllevaresystem fra tyskland, men foreløpig eneste kunden. 

Har Toyota laget sitt selv? Er det bedre?

Synes progressiv styring høres digg ut, slippe å ratte masse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...