Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Complexity said:

Gigabit ethernet istedefor canbus osv.

Etherloop systemet går mellom clusternoder, ikke til løvnoder, der er det for det meste CANbus som brukes. Ihvertfall i.h.t. https://openinverter.org/forum/viewtopic.php?t=5207

Globale CANbus systemer er nok ikke så vanlig i noen biler lengre.

Noe som er rimelig siden ethernet vil være svært kostnadsdrivende for alle de små kontrollerne som sitter ute på løvnodene i en bil.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (14 minutter siden):

Funker sikkert helt fint. Selv om i5 nok hadde hatt bedre plass, men noe dyrere

i5 er nok den jeg hadde gjettet på ja, men denne koster fort over millionen i M60 utgave. Nå vet jeg ikke hvor viktig prisen var i denne sammenhengen, men som det står så er dette en ren UP bil beregnet for å ta opp jakten på biler etc. og ikke en ren patruljebil.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (9 minutter siden):

Jeg vil tro rekkevidde må stå høyt på ønskelisten her?

Hvorfor det? De driver neppe biljakt gjennom flere fylker eller patruljerer voldsomme avstander daglig. Jeg vil tro de fleste elbiler i den prisklassen har mer enn nok rekkevidde og at det derfor er en ganske irrelevant faktor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Bjerknez said:

Men jeger faktisk overrasket over at dem ikke heller valgte en Tesla. En Tesla Model 3P har lenger rekkevidde og omtrent samme effekt. Jeg vil tro rekkevidde må stå høyt på ønskelisten her?

Ellers Model S. Den har jo mye mere ytelse enn BMW 'en.

Men er sikkert ikke politisk korrekt for politiet å kjøpe Tesla. De har vel som oftest valgt europeiske biler 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Simen1 said:

Bilbransjen har jo tatt litt ansvar selv ved å gi bilene ganske god garanti på batteri og motor. Som regel 160 000 km og 8 år. Men det burde bli obligatorisk å tilby valgfrie garantiforlengelsespakker med nokså samkjørt innhold. F.eks +100 000 km og +5 år. Pakkene burde være tilgjengelige i hele den grunnleggende garantiperioden.

Også har du dem som monterer motorer de vet vil feile og dermed gir kortere garanti, som på f.eks klassiske Audi e-tron. Bare 5 års motorgaranti der og alle motorene ryker jo grunnet designfeil. Over 100k å bytte en motor og de har jo to av dem..

Tipper nesten alle klassiske e-tron er hugget om noen år

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor det? De driver neppe biljakt gjennom flere fylker eller patruljerer voldsomme avstander daglig. Jeg vil tro de fleste elbiler i den prisklassen har mer enn nok rekkevidde og at det derfor er en ganske irrelevant faktor.

Dem skal kjøre rundt og eller ha bilen i gang hele dagen. Dem skal kjøre rundt i mer eller mindre 8 timer, i tillegg til at dem skal ta opp en evt. biljakt etc. Da går strømmen fort. Dem må jo hele tiden ha godt med strøm på bilen så dem er forberedt på en evt. biljakt. 

Rekkevidden på den bilen med slik type kjøring er nok rundt 35 mil. Så bør dem nok minst ha 10 mil å gå på hele tiden. Da sitter man igjen med 25 mil. 

Jeg sier ikke at det det ikke går, men det krever litt planlegging. Bilen er ganske tørst når man skal bruke den som utrykningsbil/UP bil. Tror jeg.

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Bjerknez said:

Men jeger faktisk overrasket over at dem ikke heller valgte en Tesla. En Tesla Model 3P har lenger rekkevidde og omtrent samme effekt. Jeg vil tro rekkevidde må stå høyt på ønskelisten her?

Innkjøpere som politiet har en del tekniske behov som medfører modifikasjoner av bilene. Tesla har neppe kapasiteten til å levere dette og har sannsynligvis ikke engang levert anbud. BMW har levert biler til politiet i en årrekke.

5 minutes ago, Bjerknez said:

Da går strømmen fort. Dem må jo hele tiden ha godt med strøm på bilen så dem er forberedt på en evt. biljakt. 

Uten å skulle påberope meg noen ekspertise så mistenker jeg at biljakter ikke egentlig er en ting lengre. Alt for stor sannsynlighet for at slikt forårsaker ulykker, og politiet har andre resurser tilgjengelig som gjør at det ikke er noe man absloutt trenger å gjøre.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Dem skal kjøre rundt og eller ha bilen i gang hele dagen. Dem skal kjøre rundt i mer eller mindre 8 timer, i tillegg til at dem skal ta opp en evt. biljakt etc. Da går strømmen fort. Dem må jo hele tiden ha godt med strøm på bilen så dem er forberedt på en evt. biljakt. 

Rekkevidden på den bilen med slik type kjøring er nok rundt 35 mil. Så bør dem nok minst ha 10 mil å gå på hele tiden. Da sitter man igjen med 25 mil. 

Jeg sier ikke at det det ikke går, men det krever litt planlegging. Bilen er ganske tørst når man skal bruke den som utrykningsbil/UP bil. Tror jeg.

De har instrukser om å droppe biljakter dersom hastigheten blir farlig høy. Både for sin egen sikkerhet og fordi det framprovoserer farlig kjøring fra den jaktede bilen. Til fare for dem og alle andre på og ved veiene. Derfor er det ikke relevant å regne med biljakt i svært høy hastighet.

Den andre tingen er at biljakter eller rettere sagt følge mistenkte biler, neppe vil foregå i time etter time. De har andre politidistrikt og politikontor som kan ta over dersom de allerede har kjørt langt. Evt. veisperringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Evil-Duck said:

Hva konkret er det Cybertruck gjør bedre enn andre pickuper? Min oppfattelse er at det på generell basis er en elendig arbeidsbil med upraktiske utforminger, eksepsjonelt dårlig byggekvalitet og problemer på rekke og rad med utallige tilbakekallinger, en er vel oppe i 8 tilbakekallinger på ett års tid nå? Men rask fra 0-100 er den da 😅

Det er vel bare Ford Lightning og Maxus t90 som er på den lista over andre pickup'er. Ser ut som Ford sin ville trukket det lengste strået for meg. Men jeg er ikke i målgruppa så. 

Ser mesta har kjøpt en del Forder

1 hour ago, Snowleopard said:

130 Jaguar i-Pace til skrooting, 140 eiere har valgt å vente på deler, som tar skrekkelig lang tid å få tak i...

https://www.tv2.no/broom/na-skal-130-nyere-jaguarer-skrotes/17626045/

Det kjører vel en god del Audi E-tron eiere rundt med samme problemet, og et klistremerke i dashbordet om å ikke lade til 100%. Får håpe Audi retter opp for sine kunder innen ok tid da.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

8 Recalls ja. Men 3 av dem var bare en OTA så man kan jo diskutere betegnelsen recall på dem..

Den ene recallen var en bug som gjorde at ryggekamera kunne bruke litt tid på å dukke opp når man satte bilen i revers f.eks..
Er vist krav om at det skal være oppe på skjermen innen 2 sekunder og det gjorde den vist ikke alltid. 

Tror jeg ville vært svært forsiktig med forsøk på bagatellisere tilbakekallingene på akkurat denne bilen når de inneholder ting som at en kunne risikere at gassen blir trykt inn 100% uten å gå tilbake, digre sylskarpe rustfrie paneler som faller av i høye hastigheter, hjulkapsler som spiser seg inn i dekkene, vindusviskere som feiler og at en plutselig kan miste all motorkraft. 

Om det er 5 eller 8 alvorlig tilbakekallinger på ett års tid er liksom ikke helt det som utgjør den store forskjellen om jeg skal få tale fritt. 

Snowleopard skrev (2 timer siden):

Torque og trekk-kraft f.eks. Selv om selve konstruksjonen ikke godkjennes for mer, så sliter ikke elmotorene med å dra lasten jevnt og trutt, også opp bratte bakker og fjellveier. Ingen problemer med at man må gire ned for å klare å komme seg opp. Og på vei nedover, vil regen føre til at man knapt opplever bremser som svikter pga varmgang.

De kjører jevnt over mer smooth, så det blir indre rykk og napp, som både er mer behagelig for passasjerer, men og er gunstigere når man har med last i bilen eller hengende bak. Gjør at de og klarer seg veldig godt til offroad, selv om man alltids har risken for å få punktert batteripakken om man treffer stein uheldig. Men det kan jo gjerne knuse en ice-motor og om det treffer feil.

Så kommer jo selvsagt bonus i form av at man har med seg et gedigent batteri, som både kan gi strøm til elektriske verktøy, lys på plassen og i camping-sammenheng stille og trygg energi til oppvarming av telt eller campingvogn, eller sove i selv kjøretøyet. Og bilen kjører stille, bare dekkstøy som påvirker opplevelsen. Siden vi her i landet har så lave fartsgrenser de fleste steder, så vil man gjerne bli langt mindre sliten etter mange timer bak rattet.

Masse sammenligninger ute, dette er ikke nye og revolusjonerende opplysninger. Tipper du har lest mye av dette allerede, så jeg holder meg fra å lete opp gamle kilder for å slå fast det vi allerede vet.

Hjelper ikke med all verdens trekk kraft om en ikke får brukt det. En pick up skal jo gjerne være en arbeidshest, noe cybertruck på ingen måte er, design har tatt førersetet foran praktiske løsninger, bare det at lasteplanet i praksis ikke er tilgjengelig fra sidene viser jo akkurat dette. At den har fordelene som alle elektriske biler har med at de er mer stillegående blir nok kraftig forringet med at de kun leveres med støyende offroad dekk og at interiøret knirker og skrangler stort sett konstant. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (40 minutter siden):

Innkjøpere som politiet har en del tekniske behov som medfører modifikasjoner av bilene. Tesla har neppe kapasiteten til å levere dette og har sannsynligvis ikke engang levert anbud. BMW har levert biler til politiet i en årrekke.

I tillegg har allerede en del europeiske merker egne avdelinger som spesialiserer seg på å levere kjøretøy til utrykning slik at man gjerne slipper på en involvere en 3. part for ombyggingen.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Elbil anbud/avtale og testing var allerede bestemt hos PFT i 2022 for BMW i4 og Kia EV6.
Representerer fra Politiet var hos Bavaria allerede i tiden jeg skrev kontrakt på i4M50 i 2021.
Politiet har allerede testet ut i4 i ett år.

https://elbil.no/utrykningspolitiet-kniper-rakjorere-med-sivile-elbiler/

• Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Evil-Duck said:

Tror jeg ville vært svært forsiktig med forsøk på bagatellisere tilbakekallingene på akkurat denne bilen når de inneholder ting som at en kunne risikere at gassen blir trykt inn 100% uten å gå tilbake, digre sylskarpe rustfrie paneler som faller av i høye hastigheter, hjulkapsler som spiser seg inn i dekkene, vindusviskere som feiler og at en plutselig kan miste all motorkraft. 

Om det er 5 eller 8 alvorlig tilbakekallinger på ett års tid er liksom ikke helt det som utgjør den store forskjellen om jeg skal få tale fritt. 

Hjelper ikke med all verdens trekk kraft om en ikke får brukt det. En pick up skal jo gjerne være en arbeidshest, noe cybertruck på ingen måte er, design har tatt førersetet foran praktiske løsninger, bare det at lasteplanet i praksis ikke er tilgjengelig fra sidene viser jo akkurat dette. At den har fordelene som alle elektriske biler har med at de er mer stillegående blir nok kraftig forringet med at de kun leveres med støyende offroad dekk og at interiøret knirker og skrangler stort sett konstant. 

Joda absolutt noen kritiske ting der men synes fortsatt det er merkelig å ha OTA recalls i samme kategori som vanlige recalls. De burde skille disse på noe vis.

Vet ikke hvor mange recalls min bil har hatt men er bare en hvor jeg fysisk har måtte inn med bilen. Var forøvrig i forbindelse med ryggekamera det og.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Joda absolutt noen kritiske ting der men synes fortsatt det er merkelig å ha OTA recalls i samme kategori som vanlige recalls. De burde skille disse på noe vis.

Vet ikke hvor mange recalls min bil har hatt men er bare en hvor jeg fysisk har måtte inn med bilen. Var forøvrig i forbindelse med ryggekamera det og.

Tilbakekalling er tilbakekalling. Det er bare beleilig at man kun trenger en oppdatering og slipper å levere bilen inn på verkstedet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (15 minutter siden):

Tilbakekalling er tilbakekalling. Det er bare beleilig at man kun trenger en oppdatering og slipper å levere bilen inn på verkstedet.

Der er vel slik man finner feil i software hos enkelte. Kjør ut å la kundene finne feila. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (10 minutter siden):

Der er vel slik man finner feil i software hos enkelte. Kjør ut å la kundene finne feila. 

Desverre så er det slik man finner enkelte feil. Ikke alle feil en kan finne under utvikling av et kjøretøy/komponent/software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...