Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (3 minutter siden):

Ble nok veldig rushet ut ja, samtidig er det vel ikke så lett å lage en så spesiell bil.
Den skulle vel egentlig har noe form for laser-vindusvisker men de måtte tislutt bare gå for gedigen vanlig vindusvisker.
Håper de får i sving de lasergreiene sine en dag. 

Tror ikke du vil ha noe laserlys skutt mot frontruta og basicly øynene dine når du driver og kjører. En uheldig refleksjon som og endretlyset, og du sitter der kanskje med en blind spot på øyet ditt. Er ikke verdt risikoen. Tror dette mest var hype for å få oppmerksomhet, enn noe annet.

Derimot laser mot lakselus-bekjempelse på laks, er nok en langt mer anvendelig bruk av tilsvarende teknologi. Er visst en norsk bedrift som driver med det nå, selv om de vel enda ikke er klar med et ferdig testet produkt! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei sjokk. (Sarkasme for den som ikke skjønte dette) I det minste virker det som om fokuset denne gangen har ligget på å finne ut hvem som er innblandet og ikke låst seg til den første som ble tatt/avslørt.

Lurer på hva som fikk Mercedes til å legge alle kortene på bordet jeg.

Endret av Hansien
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Og den gruser jo disse andre pickupene på det meste utenom rekkevidden, så tviler på at det er så krise som mange skal ha det til.

Hva konkret er det Cybertruck gjør bedre enn andre pickuper? Min oppfattelse er at det på generell basis er en elendig arbeidsbil med upraktiske utforminger, eksepsjonelt dårlig byggekvalitet og problemer på rekke og rad med utallige tilbakekallinger, en er vel oppe i 8 tilbakekallinger på ett års tid nå? Men rask fra 0-100 er den da 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Og den gruser jo disse andre pickupene på det meste utenom rekkevidden, så tviler på at det er så krise som mange skal ha det til.

Dette ønsker jeg noen faktiske kilder på, nøyaktig hva og hvordan gruser cybertruck sine konkurenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Evil-Duck said:

Hva konkret er det Cybertruck gjør bedre enn andre pickuper? Min oppfattelse er at det på generell basis er en elendig arbeidsbil med upraktiske utforminger, eksepsjonelt dårlig byggekvalitet og problemer på rekke og rad med utallige tilbakekallinger, en er vel oppe i 8 tilbakekallinger på ett års tid nå? Men rask fra 0-100 er den da 😅

8 Recalls ja. Men 3 av dem var bare en OTA så man kan jo diskutere betegnelsen recall på dem..

Den ene recallen var en bug som gjorde at ryggekamera kunne bruke litt tid på å dukke opp når man satte bilen i revers f.eks..
Er vist krav om at det skal være oppe på skjermen innen 2 sekunder og det gjorde den vist ikke alltid. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Hva konkret er det Cybertruck gjør bedre enn andre pickuper? Min oppfattelse er at det på generell basis er en elendig arbeidsbil med upraktiske utforminger, eksepsjonelt dårlig byggekvalitet og problemer på rekke og rad med utallige tilbakekallinger, en er vel oppe i 8 tilbakekallinger på ett års tid nå? Men rask fra 0-100 er den da 😅

Torque og trekk-kraft f.eks. Selv om selve konstruksjonen ikke godkjennes for mer, så sliter ikke elmotorene med å dra lasten jevnt og trutt, også opp bratte bakker og fjellveier. Ingen problemer med at man må gire ned for å klare å komme seg opp. Og på vei nedover, vil regen føre til at man knapt opplever bremser som svikter pga varmgang.

De kjører jevnt over mer smooth, så det blir indre rykk og napp, som både er mer behagelig for passasjerer, men og er gunstigere når man har med last i bilen eller hengende bak. Gjør at de og klarer seg veldig godt til offroad, selv om man alltids har risken for å få punktert batteripakken om man treffer stein uheldig. Men det kan jo gjerne knuse en ice-motor og om det treffer feil.

Så kommer jo selvsagt bonus i form av at man har med seg et gedigent batteri, som både kan gi strøm til elektriske verktøy, lys på plassen og i camping-sammenheng stille og trygg energi til oppvarming av telt eller campingvogn, eller sove i selv kjøretøyet. Og bilen kjører stille, bare dekkstøy som påvirker opplevelsen. Siden vi her i landet har så lave fartsgrenser de fleste steder, så vil man gjerne bli langt mindre sliten etter mange timer bak rattet.

Hansien skrev (14 minutter siden):

Dette ønsker jeg noen faktiske kilder på, nøyaktig hva og hvordan gruser cybertruck sine konkurenter?

Masse sammenligninger ute, dette er ikke nye og revolusjonerende opplysninger. Tipper du har lest mye av dette allerede, så jeg holder meg fra å lete opp gamle kilder for å slå fast det vi allerede vet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (7 minutter siden):

Tja, 0-100 tiden? Alle vet jo at dette er det viktigste kriteriet for en pickup. 🫣

I en bil som Cybertruck må jo fremkommelighet, understell og det faktum at plåten henger fast på bilen gå forran 0-100 tider mener jeg. 

Igjen så føler jeg dem prioriterer fullstendig bananas. Det henger liksom ikke på greip i det hele tatt synes jeg. Bilen skal være skuddikker, takle all slags terreng og attpåtil være raskest fra 0-100. Ikke nok med det, men den skal også være "billig". 

Legger man sammen 2+2 så er det noe som skurrer her. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (19 minutter siden):

I en bil som Cybertruck må jo fremkommelighet, understell og det faktum at plåten henger fast på bilen gå forran 0-100 tider mener jeg. 

Igjen så føler jeg dem prioriterer fullstendig bananas. Det henger liksom ikke på greip i det hele tatt synes jeg. Bilen skal være skuddikker, takle all slags terreng og attpåtil være raskest fra 0-100. Ikke nok med det, men den skal også være "billig". 

Legger man sammen 2+2 så er det noe som skurrer her. 

Nei nei nei, 0-100 tiden trumper jo alt! 😂

 

 

bb4a7ceda2caa1ba.jpg

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilbransjen har jo tatt litt ansvar selv ved å gi bilene ganske god garanti på batteri og motor. Som regel 160 000 km og 8 år. Men det burde bli obligatorisk å tilby valgfrie garantiforlengelsespakker med nokså samkjørt innhold. F.eks +100 000 km og +5 år. Pakkene burde være tilgjengelige i hele den grunnleggende garantiperioden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (45 minutter siden):

Torque og trekk-kraft f.eks. Selv om selve konstruksjonen ikke godkjennes for mer, så sliter ikke elmotorene med å dra lasten jevnt og trutt, også opp bratte bakker og fjellveier. Ingen problemer med at man må gire ned for å klare å komme seg opp. Og på vei nedover, vil regen føre til at man knapt opplever bremser som svikter pga varmgang.

De kjører jevnt over mer smooth, så det blir indre rykk og napp, som både er mer behagelig for passasjerer, men og er gunstigere når man har med last i bilen eller hengende bak. Gjør at de og klarer seg veldig godt til offroad, selv om man alltids har risken for å få punktert batteripakken om man treffer stein uheldig. Men det kan jo gjerne knuse en ice-motor og om det treffer feil.

Så kommer jo selvsagt bonus i form av at man har med seg et gedigent batteri, som både kan gi strøm til elektriske verktøy, lys på plassen og i camping-sammenheng stille og trygg energi til oppvarming av telt eller campingvogn, eller sove i selv kjøretøyet. Og bilen kjører stille, bare dekkstøy som påvirker opplevelsen. Siden vi her i landet har så lave fartsgrenser de fleste steder, så vil man gjerne bli langt mindre sliten etter mange timer bak rattet.

Masse sammenligninger ute, dette er ikke nye og revolusjonerende opplysninger. Tipper du har lest mye av dette allerede, så jeg holder meg fra å lete opp gamle kilder for å slå fast det vi allerede vet.

Vel, de sammenligningene jeg har sett så gruser den ingen slik din påstand var. At den har noen sider som gjør den bedre enn andre skulle bare mangle. Men mitt generelle inntrykk fra usa er at dette er en bil mange latterliggjør fordi det fremstilles som at den enten A; er revolusjonerende eller B; den er eksepsjonelt mye bedre enn alt annet. Og dette trass at mange av de påståtte styrkene denne har finner man på biler helt tilbake på 50 tallet.

 

Derfor etterspør jeg dine kilder på din påstand 

Endret av Hansien
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Bilbransjen har jo tatt litt ansvar selv ved å gi bilene ganske god garanti på batteri og motor. Som regel 160 000 km og 8 år. Men det burde bli obligatorisk å tilby valgfrie garantiforlengelsespakker med nokså samkjørt innhold. F.eks +100 000 km og +5 år. Pakkene burde være tilgjengelige i hele den grunnleggende garantiperioden.

For oss som kjører mye er jo garantien på batteriet ute etter 6år. Garantien på bilen gjerne etter 3år. Det skal ikke store kostnader til før at det ikke lønner seg å reparere en 6 år gammel bil. En motor til min bil koster 120 000kr Batteri enda mere. Så har man varmepumpe og div komponenter. Jeg har jo planlagt å ha bilen lenge men koster reparasjon mere enn bilen er vert så kaster jeg den

Lenke til kommentar
Hansien skrev (5 minutter siden):

Vel, de sammenligningene jeg har sett så gruser den ingen slik din påstand var. At den har noen sider som gjør den bedre enn andre skulle bare mangle. Men mitt generelle inntrykk fra usa er at dette er en bil mange latterliggjør fordi det fremstilles som at den enten A; er revolusjonerende eller B; den er eksepsjonelt mye bedre enn alt annet. Og dette trass at mange av de påståtte styrkene denne har finner man på biler helt tilbake på 50 tallet.

 

Derfor etterspør jeg dine kilder på din påstand 

Vil vel påstå at i denne klassen er det Ford 150 som gjelder. ( om du trenger en el pickup)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...