Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 timer siden):

Kupeviften går på 12V så ved forvarming må DC/DC converteren startes og 12V vil vli ladet. Om ikke er batteriet tomt meget fort for de viftene kan dra litt strøm.

Selve varmeapparatet går på høyspent 

Nettopp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (18 minutter siden):

Sikkert verdens dummeste spørsmål, men hvis jeg skal lade min BMW i4 M50 på en Tesla ladestasjon i Norge, trenger jeg da noen form for adapter eller noe, eller er pluggene Tesla bruker helt like? (CCS2)

I Norge og Europa, er det CCS2 som brukes. Plugg i, og aktiver i appen, eller motsatt rekkefølge... :thumbup:

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (30 minutter siden):

I Norge og Europa, er det CCS2 som brukes. Plugg i, og aktiver i appen, eller motsatt rekkefølge... :thumbup:

Takker :) 

kremt skrev (7 minutter siden):

Noen stasjoner har uttak som ikke passer på din. Men jeg tror det blir færre og færre av disse.

Er disse merket, eller vet man ikke hvilke stasjoner det er før man ser på pluggen? 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bjerknez said:

Takker :) 

Er disse merket, eller vet man ikke hvilke stasjoner det er før man ser på pluggen? 

Tror du skal lete godt for å finne en så ikke noe problem. De fleste er ettermontert med ekstra kabel som passer din bil også.

Men de gamle er ganske trege da. Bare 120kW eller så.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Tror du skal lete godt for å finne en så ikke noe problem. De fleste er ettermontert med ekstra kabel som passer din bil også.

Men de gamle er ganske trege da. Bare 120kW eller så.

Jeg leste noe om "sperreavgift" i appen. Kan noen forklare meg på norsk hva dette betyr?

120kw er egentlig mer enn fort nok og tar ikke mye lenger tid enn en som leverer 200kw for min del siden bilen tar maks 200kw.

Men man prøver jo og lade på de raskeste når man har mulighet. 

Skal man allikevel handle og brue ett par tre timer kan man jo like godt lade på en 22kw. AC lader også. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 minutter siden):

Ok. Da er det bare jeg som ikke har lest det med små skrift. 

Uansett forståelig, så slipper man problemet med at folk tar opp plassen unødig. :) 

Om du bruker BMW charging og leter opp ladeoperarør/lader i MyBMW appen så står det info om det der under prisinformasjon 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 minutt siden):

Om du bruker BMW charging og leter opp ladeoperarør/lader i MyBMW appen så står det info om det der under prisinformasjon 

Okay. Skal sjekke det. 

Ja, jeg bruker BMW CHarge kortet. Faktisk en ganske fin løsning :)

Som mange kanskje skjønner så har jeg ikke ladet ekstern veldig mye 😄

Lenke til kommentar
Just now, Fantomtegningen said:

Kommer det sperreavgift uansett hvor mange ladere som er i bruk?
I seg selv så er det rettferdig hvis så og si alle laderne er i bruk, men hvis du er på en øde ladepark helt alene vil det jo være nokså dust tillegg.

Hos Tesla koster det spenn om man står tilkoblet og ikke lader.

Hos endel andre operatører, så koster det ekstra pr minutt når man lader over 80%

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Fantomtegningen said:

Kommer det sperreavgift uansett hvor mange ladere som er i bruk?
I seg selv så er det rettferdig hvis så og si alle laderne er i bruk, men hvis du er på en øde ladepark helt alene vil det jo være nokså dust tillegg.

Nei, det kommer bare om det er stor pågang på laderne. Men selv om det ser ut som det kansje ikke er så mange i når man plugger i så vet Tesla om alle bilene som har navigert dit så er det en pulje på tur med 5 Teslar som skal lade kan det hende man får sperreavgift for å oppta en lader.

Regner med Tesla appen sier ifra før det begyner å koste penger for de som ikke har Tesla også.
Men en liten ulempe for de som skal betale med kort eller annet vis og ikke nødvendigvis får beskjed.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Sakset fra Tesla sine sider:

Sitat

Vi designet Supercharger-nettverket for å gi en bekymringsløs, hyggelig opplevelse på bilturen. Vi forstår derfor at det kan være frustrerende å komme fram til en stasjon bare for å oppdage at det står fulladede biler og opptar alle plassene. For å skape en bedre opplevelse for alle eiere introduserer vi en sperreavgift som gjelder for hele bilparken med mål om å øke Supercharger-tilgjengeligheten.

Vi ser for oss en fremtid der bilene flytter seg selv når de er fulladet, slik at nettverkseffektiviteten og kundeopplevelsen blir ytterligere forbedret. Før den tid ber vi om at bilene flyttes fra Supercharger når de er fulladet. En kunde ville aldri la et kjøretøy stå parkert ved pumpen ved en bensinstasjon, og den samme tankegangen gjelder for Superchargers.

Tesla-appen lar eierne fjernovervåke bilen sin, varsler dem når deres lading er nesten fullført, og igjen når fulladet. For hvert ekstra minutt en bil forblir koblet til Supercharger, påløper en sperreavgift. Flyttes bilen i løpet av fem minutter, frafalles avgiften. Sperreavgifter påløper kun når en Supercharger-stasjon er minst 50 % full eller mer. Sperreavgifter dobles når stasjonen er 100 % full. Vi understreker at dette bare er innført for å øke kundenes trivsel, og vi har ikke noe ønske om å tjene penger på dette.

Det koster 5 kr. pr. minutt etter nådd 100% hvis ladestasjonene ikke er 100% opptatt og 10 kr. pr. minutt hvis alle ladestasjonene er opptatt. Men avslutter du ladingen under 5 minutter etter advarselen, så slipper du ekstragebyr. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Bjerknez said:

Sakset fra Tesla sine sider:

Det koster 5 kr. pr. minutt etter nådd 100% hvis ladestasjonene ikke er 100% opptatt og 10 kr. pr. minutt hvis alle ladestasjonene er opptatt. Men avslutter du ladingen under 5 minutter etter advarselen, så slipper du ekstragebyr. 

Ja der har du oversikt.

Nesten irriterende å ha 250kW tilgjengelig når man skal stoppe å lade da. Ladet utenfor en kafe i sverige i sommer og rakk akkurat å få maten vi hadde bestilt til bordet når bilen var ferdigladet og jeg måtte ut å flytte den.

Var ladere ledig men sto noen i-pace og e-tron der sidelengs og tok opp flere ladere per bil så i praksis var det fult. Må være litt flaut..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Ja der har du oversikt.

Nesten irriterende å ha 250kW tilgjengelig når man skal stoppe å lade da. Ladet utenfor en kafe i sverige i sommer og rakk akkurat å få maten vi hadde bestilt til bordet når bilen var ferdigladet og jeg måtte ut å flytte den.

Var ladere ledig men sto noen i-pace og e-tron der sidelengs og tok opp flere ladere per bil så i praksis var det fult. Må være litt flaut..

Det kunne ikke falt meg inn og tatt opp to ladeplasser uten at jeg satt i bilen og kunne flyttet med en gang. Det beste er vel om ladestolpen står i midten bak/forran bilen og ladekabelen er lang nok til å rekke frem til ladeluken på e-tron og de bilene som har ladeluke på siden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...