Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Hadde 0 problemer med 12 volts batteri på Nissan Leaf selv. Hadde ett par tilfeller hvor det ble flatt på 2015 Volvo V60 PHEV før det, og Kia E-Soul hadde så upålitelig 12 volts system at jeg stort sett alltid hadde med meg jumpstarter i bilen. Så er tydeligvis noe koreanerne ikke har helt fått til. BMWen har jeg derimot hatt 0 problemer med 12 volten på siste 1,5 årene+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (59 minutter siden):

Etter min erfaring er Nissan en av de bilene med aller minst feil på 12 volt systemet. Mange slike biler går med 10-12 år gamle batterier. Du må gjerne snakke stygt om Nissan for min del, men store deler av bilen er faktisk designet på en solid og enkel måte. Aldri banebrytende selvsagt, men det var heller aldri poenget. 

Det blir mye fokus på "tech" og at alt skal løses av "techbros" og programmering av ting og tang. Dette er i grunnen enkle saker og man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn nødvendig. 

Kjempefornøyd med vår leaf. Men var mange med 12v trøbbel der i starten.

Når det gjelder programmering så er det mange rare ting. Nevner autolyse der man må ha rattet beint fremover for at fjernlyset skal slå seg på igjen etter en bil. Genial programmering.

Eller når man glemmer å stoppe bilen og får pipelyd for å minne deg på å stoppe bilen. Genial funksjon. Bare litt snodig at hvis man da slår av bilen så begynner den å pipe enda høyere og mer intenst. 

For å gjøre slike ting riktig har svært mye med at leafene har lite feil å ikke.....

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Evil-Duck said:

Hadde 0 problemer med 12 volts batteri på Nissan Leaf selv. Hadde ett par tilfeller hvor det ble flatt på 2015 Volvo V60 PHEV før det, og Kia E-Soul hadde så upålitelig 12 volts system at jeg stort sett alltid hadde med meg jumpstarter i bilen. Så er tydeligvis noe koreanerne ikke har helt fått til. BMWen har jeg derimot hatt 0 problemer med 12 volten på siste 1,5 årene+

Koreanerne har jo enda ikke fått det til.. 
Eller ryktes vel at nye 2025 modeller skal være gode men vi får se om noen år om det stemmer.

Lenke til kommentar

På min 1 gen Nissan Leaf Tekna (med solcelle) kjøpt ny i 2013 så døde 12v batteriet etter nøyaktig 5 år. Umulig å starte eller lade bilen. Veihjelp kom og byttet batteriet. Jeg ladet hjemme i garasjen hver dag og hadde vel da kjørt ca. 70.000km når 12v batteriet døde. Kjørte 10 mil tur/retur jobb ca. hver virkedag. Det virket ikke som det solcellepanelet var så mye verdt der.

Leafen jeg kjøpte ny i 2019 er nå 6 år og har gått snart 100k. Der er det forløpig ikke noe tegn til svakt 12v batteri. Hadde den nylig på service og regner med at de sjekker spenning og helse også på 12v batteriet der.

Men etter å ha vært Leaf eier i Norge i nå 12 år, så er det mange ting man kan si jeg ikke er fornøyd med. Spesielt fra 2018 og frem til i dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jotun said:

Kjempefornøyd med vår leaf. Men var mange med 12v trøbbel der i starten.

Når det gjelder programmering så er det mange rare ting. Nevner autolyse der man må ha rattet beint fremover for at fjernlyset skal slå seg på igjen etter en bil. Genial programmering.

Eller når man glemmer å stoppe bilen og får pipelyd for å minne deg på å stoppe bilen. Genial funksjon. Bare litt snodig at hvis man da slår av bilen så begynner den å pipe enda høyere og mer intenst. 

For å gjøre slike ting riktig har svært mye med at leafene har lite feil å ikke.....

Ja det er litt pussige løsninger ute å går der..

Plingelydene deaktiverte jeg asap med leafspy når jeg fikk min Leaf så de har ikke plaget meg nevneverdig..

Lenke til kommentar
29 minutes ago, AL123 said:

5 år er typeisk levetid på et 12v batteri, så ingenting uvanlig med det.

Nei jeg sa ikke det var uvanlig men absolutt i nedre del av forventet levetid på 5 til 7 år med normal bruk og vedlikehold.

Når det er sagt er det mange andre grunner til at jeg nå ikke ville kjøpt Leaf igjen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (2 minutter siden):

Nei jeg sa ikke det var uvanlig men absolutt i nedre del av forventet levetid på 5 til 7 år med normal bruk og vedlikehold.

Når det er sagt er det mange andre grunner til at jeg nå ikke ville kjøpt Leaf igjen.

3-7 år regnes som vanlig, så 5 år er helt greit, og har nok mer med bruksmønster enn med Leaf å gjøre.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Har ved uhell glemt å slå av pre heating morgen og ettermiddag en hel uke når bilen stod stille. Oppdaget det først når batteriprosenten hadde dalt 10% i løpet av uka bilen sto i ro. Tror ikke det er noe problem for 12V batteriet

Er bilen din skikkelig laget da så lader den jo 12v batteriet hver gang den forvarmet..... Så det er jo absolutt en ting som ikke bør tappe 12v.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@AL123

Alle forhandlere og mekanikere jeg har snakket med gjennom årene har sagt 5 til 7 år.

Bruksmønsteret har vært likt alle år. Det mekanikere kan fortelle deg er at fra fabrikk får du alltid de billigste 12v batteriene på leaf. naturlig nok for å spare penger.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge Leaf har tjent meg godt i nå 12 år og gitt et mindre frustrerende og mindre kostbart bilhold enn når jeg tidligere har hatt bensin/diesel Honda, Volkswagen, BMW osv. 

Men Leaf har absolutt sine problemer som etterhvert har blitt en liste som totalt sett gjør at det ikke blir kjøpt en gang til. Men den har i det store og hele vært driftsikker og en A til B bil man kan stole på.

Nå er jeg mer spent på hvordan Xpeng G9 eller Kia EV9 samt noen andre kinavarianter vil være å eie i 5+ år.

Ellers siden Nissan kan bruke opptil 12 måneder på garantisaker vil jeg råde alle Nissan eiere til å ta en grundig NAF test i god tid før nybilgarantien utgår.

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (5 minutter siden):

Begge Leaf har tjent meg godt i nå 12 år og gitt et mindre frustrerende og mindre kostbart bilhold enn når jeg tidligere har hatt bensin/diesel Honda, Volskwagen, BMW osv. 

Men Leaf har absolutt sine problemer som etterhvert har blitt en liste som totalt sett gjør at det ikke blir kjøpt en gang til. Men den har vært driftsikker og en A til B man kan stole på.

Nå er jeg mer spent på hvordan Xpeng G9 eller Kia EV9 samt noen andre kinavarianter vil være å eie.

Den er uansett den mest driftssikre elbilmodellen som er bygget, med god margin. Sannsynligivis den mest driftssikre bilmodellen som er bygget de siste tiårene.

"Kinamodeller" er en samlebetegnelse som ikke sier noe annet en geografisk opphav. Kinesiske biler omfavner alt fra biler som er ganske ok, til rent søppel. Det du uansett må ta høyde for at det vil trolig ikke være marked for mer enn 3-4 kinesiske merker i Europa over tid. Dersom et merke trekker seg ut av europa, vil det i praksis bli håpløst å drifte disse bilene. Allerede nå sliter de voldsomt med logistikken, og bilene kan bli stående i ukesvis i forbindelse med en enkel sørvice eller ved utslitte bremseklosser.

Endret av AL123
Lenke til kommentar
7 minutes ago, AL123 said:

Den er uansett den mest driftssikre elbilmodellen som er bygget, med god margin. Sannsynligivis den mest driftssikre bilmodellen som er bygget de siste tiårene.

Ja. Den jeg har nå skal få gå til den ikke går lenger og jeg er spent på det videre livsløpet der. Men det er skuffende at så mange nyere Leaf har problemer med bakakslingsforinger etter ganske kort tids eie. Kjappe 11.000 bare der for å få den gjennom første EU kontrollen / periodisk kjøretøykontroll.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Jotun said:

Er bilen din skikkelig laget da så lader den jo 12v batteriet hver gang den forvarmet..... Så det er jo absolutt en ting som ikke bør tappe 12v.

Kupeviften går på 12V så ved forvarming må DC/DC converteren startes og 12V vil bli ladet. Om ikke er batteriet tomt meget fort for de viftene kan dra litt strøm.

Selve varmeapparatet går på høyspent 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...