Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (4 timer siden):

Så en langtest av Seal av svenske automotor & sport. Den var veldig inkonsekvent på lading virket det som. 

Jeg kunne ikke levd med en sånn bil. 

Den ble vel også avslørt til å ikke har 4x4, men det er kanskje fikset i en SW oppdatering.

 

Jeg testet ikke lading da jeg var ute å kjørte den, men har sett videoene til f.eks TB nå etter test-tur. Virker som at inkonsekvent lading er en gjenganger. Eller iallefall var det. Skal se etter nyere videoer.

Jeg tok en 0-100 test, det føltes nå som at det var 4x4 da. 😂  

Det blir ikke kjøp av en sånn for min del heller, men det var morro å teste den uansett. 

(Litt irriterende at jeg tenker på bilen mer en jeg strengt talt burde er det da...)

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Spennende innspurt her nå. VW pusher veldig mye bil ut døra på butikkene sine for tiden!

id.buzz er ikke tatt med i totalen til VW, siden det ikke skilles mellom varebil eller personbil på elbilstatistikk.no, så den fasiten kommer fra OFV om noen dager.

Tall hentet fra https://elbilstatistikk.no

image.png.0b39cabacd074ca76473f36d5d9b3e71.png

Tar man VAG blir tallene riktigere. Skoda og audi selger også noen biler. Seat også?

Lenke til kommentar
1 minute ago, Trestein said:

Tar man VAG blir tallene riktigere. Skoda og audi selger også noen biler. Seat også?

Ja jeg er enig i det. Vet ikke helt hvorfor OFV kjører tallene slik de gjør. Burde jo da slått sammen alle Stellantis merkene også.

De kjører vel merkestatistikk og ikke produsentkonstellasjonsstatistikk. 

Lenke til kommentar

Bruk av hurtigladere og lynladere er vel det som sliter på batteriet mest.

Jeg ba ChatGPT om en oversikt på batterigaranti. Ser ut som de fleste ligger på det samme 8år/160000km.
Mens Hyundai og Kia har 10år.

Manufacturer Warranty Duration Distance Limit Capacity Retention Guarantee
Ford 8 years 160,000 km 70 %
Audi 8 years 160,000 km 70 %
Volkswagen (VW) 8 years 160,000 km 70 %
BMW 8 years 100,000 km 70 %
Opel 8 years 160,000 km 70 %
Mercedes-Benz 8 years 100,000 km 70 %
Volvo 8 years 160,000 km 70 %
Peugeot 8 years 160,000 km 70 %
Subaru 8 years 160,000 km 70 %
Polestar 8 years 160,000 km 70 %
Toyota 8 years 160,000 km 70 %
Hyundai 10 years 160,000 km 70 %
Kia 10 years 160,000 km 70 %
MG 7 years 150,000 km 70 %
Tesla 8 years 192,000 km 70 %
Chevrolet 8 years 160,000 km 60 %
Nissan 8 years 160,000 km 70 %
Lucid 8 years 160,000 km 70 %
Jaguar 8 years 160,000 km 70 %
Renault 8 years 160,000 km 70 %
Hongqi 8 years 160,000 km 70 %

 

Kan det kanskje ha noe med at de fleste bilprodusenter har samme batteriteknologi, og/eller batteri fra samme produsent(er).

 

Artig å bruke ChatGpt her for å slippe Google Search, men lurer på hvor gyldig den informasjonen er
 

Top EV Battery Manufacturers and Their Strengths    
Company Country Best For Key Partners Notable Technologies
CATL China High energy density, LFP batteries Tesla, BMW, Mercedes, Volkswagen Qilin Battery, LFP and M3P batteries
LG Energy Solution South Korea Balanced performance, used in many EVs Tesla, Hyundai, Kia, VW, GM NCMA chemistry, pouch cells
Panasonic Japan Best for Tesla, high energy density Tesla, Toyota 4680 cylindrical cells
Samsung SDI South Korea Fast-charging technology BMW, Rivian, Stellantis Solid-state battery development
SK On (SK Innovation) South Korea High-performance batteries, thermal management Hyundai, Ford, Volkswagen NCM9 (high nickel)
BYD China Safe, durable LFP batteries (Blade Battery) BYD, Toyota, Tesla (some models) Blade Battery, sodium-ion research
Northvolt Sweden Sustainable, European-focused Volkswagen, BMW, Volvo Recycled battery materials
Endret av DJViking
Lenke til kommentar
DJViking skrev (28 minutter siden):

Bruk av hurtigladere og lynladere er vel det som sliter på batteriet mest.

Jeg ba ChatGPT om en oversikt på batterigaranti. Ser ut som de fleste ligger på det samme 8år/160000km.
Mens Hyundai og Kia har 10år.

Manufacturer Warranty Duration Distance Limit Capacity Retention Guarantee
Ford 8 years 160,000 km 70 %
Audi 8 years 160,000 km 70 %
Volkswagen (VW) 8 years 160,000 km 70 %
BMW 8 years 100,000 km 70 %
Opel 8 years 160,000 km 70 %
Mercedes-Benz 8 years 100,000 km 70 %
Volvo 8 years 160,000 km 70 %
Peugeot 8 years 160,000 km 70 %
Subaru 8 years 160,000 km 70 %
Polestar 8 years 160,000 km 70 %
Toyota 8 years 160,000 km 70 %
Hyundai 10 years 160,000 km 70 %
Kia 10 years 160,000 km 70 %
MG 7 years 150,000 km 70 %
Tesla 8 years 192,000 km 70 %
Chevrolet 8 years 160,000 km 60 %
Nissan 8 years 160,000 km 70 %
Lucid 8 years 160,000 km 70 %
Jaguar 8 years 160,000 km 70 %
Renault 8 years 160,000 km 70 %
Hongqi 8 years 160,000 km 70 %

 

Kan det kanskje ha noe med at de fleste bilprodusenter har samme batteriteknologi, og/eller batteri fra samme produsent(er).

 

Artig å bruke ChatGpt her for å slippe Google Search, men lurer på hvor gyldig den informasjonen er
 

Top EV Battery Manufacturers and Their Strengths    
Company Country Best For Key Partners Notable Technologies
CATL China High energy density, LFP batteries Tesla, BMW, Mercedes, Volkswagen Qilin Battery, LFP and M3P batteries
LG Energy Solution South Korea Balanced performance, used in many EVs Tesla, Hyundai, Kia, VW, GM NCMA chemistry, pouch cells
Panasonic Japan Best for Tesla, high energy density Tesla, Toyota 4680 cylindrical cells
Samsung SDI South Korea Fast-charging technology BMW, Rivian, Stellantis Solid-state battery development
SK On (SK Innovation) South Korea High-performance batteries, thermal management Hyundai, Ford, Volkswagen NCM9 (high nickel)
BYD China Safe, durable LFP batteries (Blade Battery) BYD, Toyota, Tesla (some models) Blade Battery, sodium-ion research
Northvolt Sweden Sustainable, European-focused Volkswagen, BMW, Volvo Recycled battery materials

Tror ChatGpt er litt på bærtur når det gjelder batterigarantien hos BMW 

 

IMG_1824.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (30 minutter siden):

Bruk av hurtigladere og lynladere er vel det som sliter på batteriet mest.

Ei studie av 12 500 Tesla-biler viste ikkje noko større degradering ved hyppig bruk av hurtiglading.

https://www.batterytechonline.com/charging/report-supercharging-doesn-t-degrade-tesla-battery-life

Mtp. kor sjeldan folk flest hurtiglader så er det ikkje sikkert det er eit stort problem. Det meste av degraderinga er naturleg og kjem uansett bruk, og så er det vaner i kvardagen som kan utgjere ein forskjell.

Eg såg litt på kva resultat eigarar av iPhone 15 har hatt ved bruk av funksjonen som kan stoppe lading på 80%, og det var ikkje tydeleg frå det eg såg at det utgjorde så stor forskjell.

Ein skal vere forsiktig med å bruke KI til å legge fram data på den måten. Du kan aldri vite om det som blir presentert faktisk stemmer. Det er gjerne fleire nyansar involvert enn det resultatet antyder òg.

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zeph skrev (23 minutter siden):

Ein skal vere forsiktig med å bruke KI til å legge fram data på den måten. Du kan aldri vite om det som blir presentert faktisk stemmer. Det er gjerne fleire nyansar involvert enn det resultatet antyder òg.

Enig. Begynte først å samle inn informasjonen manuelt ved Google Søk og bilprodusentene egne nettsider, men det tok for mye tid.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, DJViking said:

Enig. Begynte først å samle inn informasjonen manuelt ved Google Søk og bilprodusentene egne nettsider, men det tok for mye tid.

Man bør aldri bruke informasjonen som kommer fra en LLM uten å verifisere den først. Hvis det tar for lang tid å dobbeltsjekke er det bedre å ikke legge det ut.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (37 minutter siden):

Ei studie av 12 500 Tesla-biler viste ikkje noko større degradering ved hyppig bruk av hurtiglading.

https://www.batterytechonline.com/charging/report-supercharging-doesn-t-degrade-tesla-battery-life

Mtp. kor sjeldan folk flest hurtiglader så er det ikkje sikkert det er eit stort problem. Det meste av degraderinga er naturleg og kjem uansett bruk, og så er det vaner i kvardagen som kan utgjere ein forskjell.

Jeg jobbe med elektriske skip, som kun lader med DC og mye effekt. Der ser en at de første 10% med degradering går veldig kjapt. Fra 90 til 80% går det også ganske kjapt, men betydelig treigere. Temperatur på battericeller er ekstremt viktig, og det har nok Tesla god kontroll på. Det ligger en del ute om Ampere, der hadde de ikke helt kontroll på celletemperaturen en god stund. Det har også vært en del artikler om Medstraum i Stavanger som har hatt sine utfordringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (15 minutter siden):

Man bør aldri bruke informasjonen som kommer fra en LLM uten å verifisere den først. Hvis det tar for lang tid å dobbeltsjekke er det bedre å ikke legge det ut.

Derfor jeg skrev det var fra ChatGPT slik at de som leste det kunne ta det med en klype salt.
Hadde vært værre hvis jeg bare hadde brukt informasjonen fra ChatGPT uten å si det.

Merket at informasjonen stemte for de 5 bilprodusentene jeg hadde sjekket manuelt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 minutter siden):

Jeg jobbe med elektriske skip, som kun lader med DC og mye effekt. Der ser en at de første 10% med degradering går veldig kjapt. Fra 90 til 80% går det også ganske kjapt, men betydelig treigere. Temperatur på battericeller er ekstremt viktig, og det har nok Tesla god kontroll på. Det ligger en del ute om Ampere, der hadde de ikke helt kontroll på celletemperaturen en god stund. Det har også vært en del artikler om Medstraum i Stavanger som har hatt sine utfordringer.

Tesla kjører vel over 60grader celsius ved hurtiglading mens vw holder seg under 50. Ofte halverer man levetid på elektronikk for hver 10 grad man øker temp. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Tror ChatGpt er litt på bærtur når det gjelder batterigarantien hos BMW 

 

IMG_1824.jpeg

En ting er lengden på garantien, noe annet hva den dekker.

Nissan er super vage, og skriver at man må spørre en forhandler

https://www.nissan.no/eierskap/nissan-garanti.html#

Det virker av NRK artikkelen som at Nissan mener at batterigarantien kun gjelder gradvis degradering, og ikke andre skader.

De mener at så lenge det fortsatt har 70% av kapasiteten så går det ikke på batterigarantien. Så det at batteriet plutselig detter fra 50% til 4% under belastning er en defekt som ikke dekkes av batterigarantien,men heller nybilgarantien. Som er utløpt

Tipper dette blir advokatmat, håper Nissan felles i forbrukerklageutvalget, og ikke velger å saksøke kunden sin.

Leste akkurat igjennom Tesla sin garanti, og glad for at de også inkluderer motor (og inverter vil jeg tro) i sin. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Det er vel ikke helt uten grunn at eldre Model S er verdiløse nå. Ac anlegg som krever mye vedlikehold og batteri som er utenfor garanti. 

Ja men det er en vesentlig forskjell på om bilen blir verdiløs år 6 som Nissan. Eller år 9 som Tesla

 

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (20 minutter siden):

En ting er lengden på garantien, noe annet hva den dekker.

Nissan er super vage, og skriver at man må spørre en forhandler

https://www.nissan.no/eierskap/nissan-garanti.html#

Det virker av NRK artikkelen som at Nissan mener at batterigarantien kun gjelder gradvis degradering, og ikke andre skader.

De mener at så lenge det fortsatt har 70% av kapasiteten så går det ikke på batterigarantien. Så det at batteriet plutselig detter fra 50% til 4% under belastning er en defekt som ikke dekkes av batterigarantien,men heller nybilgarantien. Som er utløpt

Tipper dette blir advokatmat, håper Nissan felles i forbrukerklageutvalget, og ikke velger å saksøke kunden sin.

Leste akkurat igjennom Tesla sin garanti, og glad for at de også inkluderer motor (og inverter vil jeg tro) i sin. 

 

Jeg reagerte på ChatGpt sine 8år/100.000km vs det korrekte som er 8år/160.000km. "Det" er en viss forskjell 🤷‍♂️
Holder man seg under 20.000km i året så varer batterigarantien de 8 årene. Landsgjennomsnittet er vel 12000km.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
7 hours ago, bzzlink said:

en regning på 200.000,- når batteriet er ødelagt

Det er utrolig at prisen kan være så høy egentlig. Man får vel bytte batterier fra vrakbiler for 50-60 tusen, så koster det kanskje 10 tusen å skifte det. Her er det vel nissan som tar 3x på deleprisen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Det er utrolig at prisen kan være så høy egentlig. Man får vel bytte batterier fra vrakbiler for 50-60 tusen, så koster det kanskje 10 tusen å skifte det. Her er det vel nissan som tar 3x på deleprisen. 

Batteriet på Nissan Leaf er vel blandt de aller billigste å bytte også vil jeg tro. Folk bytter jo batteri på leaf hjemme på gårdsplassen sin uten store problemer. 

Ingen kjøling bare noen kabler man må koble av batteriet så er det boltet fra undersiden og bare å slippe rett ned.

Morsomt med de som setter 62kWt batteriet i de gamle leafene og får 4-500km rekkevidde.

 

leafbatt_feat.jpg

images (18).jpeg

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...