Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som vil ha noe råere enn en Toyota Urbancruiser så kan du snart bestille Renault 5 Turbo 3E med 800V batteri og 350 kW effekt og som lades fra 15 til 80 prosent på 15 minutter.

Du får en elmotor i hvert bakhjul, og totalt 540HK i en bil på 1450kg. Du må ha litt penger på konto.

https://www.bilnorge.no/drifting-elbil-luca-de-meo/renault-5-turbo-3e-bare-for-deg-som-tor/4133736

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (Akkurat nå):

For de som vil ha noe råere enn en Toyota Urbancruiser så kan du snart bestille Renault 5 Turbo 3E med 800V batteri og 350 kW effekt og som lades fra 15 til 80 prosent på 15 minutter.

Du får en elmotor i hvert bakhjul, og totalt 540HK i en bil på 1450kg. Du må ha litt penger på konto.

https://www.bilnorge.no/drifting-elbil-luca-de-meo/renault-5-turbo-3e-bare-for-deg-som-tor/4133736

Det blir nok en helt annen pris og. 😂

Men stilig er den, Renault'en.

Lenke til kommentar

Cirka rekkevidden kom vel ut for lenge siden. Når kommer priser, tror jeg så i løpet av april? Det er ganske sikkert å anta at batteristørrelsen som er oppgitt er for brutto kapasitet. For ordens skyld kan det nevnes at Bz4x i vintertest var nede på powerlimit etter bare 26 mil. Denne var oppgitt til 46 mil rekkevidde. Etter 313 km var det totalt stopp. For ordens skyld så var dette en leiebil i testen som hadde gått 33 tusen km. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

minner meg om forbrukstallene til min kollega som har kjøpt ix2. Lurer på når første klage på rekkevidde kommer 😛

400-440 estimert på den?

Hadde ix1 på shortlist, men ble for trang bak. Husker ikke resultatene fra naf testene nå.

 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (3 minutter siden):

400-440 estimert på den?

Hadde ix1 på shortlist, men ble for trang bak. Husker ikke resultatene fra naf testene nå.

 

Ja rett over 400 i WLTP, problemet er at han er tekniker i Tyskland og kjører mye i høy hastighet... Ikke kan han lade hjemme heller. Prøvde å gi vennlige tips og frarådninger eller alternativer men det blir fort Politisk 😛

ix2 ryktes også å være trang bak etter tester jeg bladde igjennom. 

Ikke var den billig heller 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

400-440 estimert på den?

Hadde ix1 på shortlist, men ble for trang bak. Husker ikke resultatene fra naf testene nå.

 

BMW iX1 har 428 km WLTP, fikk 419,6 (-2%) sommer 23, 337,9 (-21,1%) vinter 23. 

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-ix1

"Sommerens rekkevidde- og ladetest var av den varme sorten. I strålende sol og opp mot 25 varmegrader, var alt duket for overprestasjoner og raske ladetider."

"Vinterens store elbiltest bød på noen reale utfordringer for både biler og testpersonell, med gnistrende sol og temperaturer som svingte mellom null grader og ned mot minus 20 oppe på snaufjellet."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Ja rett over 400 i WLTP, problemet er at han er tekniker i Tyskland og kjører mye i høy hastighet... Ikke kan han lade hjemme heller. Prøvde å gi vennlige tips og frarådninger eller alternativer men det blir fort Politisk 😛

ix2 ryktes også å være trang bak etter tester jeg bladde igjennom. 

Ikke var den billig heller 😛

Den er trangere en ix1 (såvidt).

Ja tenkte det var noe sånt han gjør ja, kan bare si lykke til. 😅

Edit* Den er komfortabel da, så han sitter iallefall godt mens han venter på lading. 😅

Endret av Duriello
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

BMW iX1 har 428 km WLTP, fikk 419,6 (-2%) sommer 23, 337,9 (-21,1%) vinter 23. 

https://www.naf.no/bilguiden/bilmodell/bmw-ix1

"Sommerens rekkevidde- og ladetest var av den varme sorten. I strålende sol og opp mot 25 varmegrader, var alt duket for overprestasjoner og raske ladetider."

"Vinterens store elbiltest bød på noen reale utfordringer for både biler og testpersonell, med gnistrende sol og temperaturer som svingte mellom null grader og ned mot minus 20 oppe på snaufjellet."

Takk for oppfriskningen! 👍

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Ja rett over 400 i WLTP, problemet er at han er tekniker i Tyskland og kjører mye i høy hastighet... Ikke kan han lade hjemme heller. Prøvde å gi vennlige tips og frarådninger eller alternativer men det blir fort Politisk 😛

ix2 ryktes også å være trang bak etter tester jeg bladde igjennom. 

Ikke var den billig heller 😛

Kjørte en IX1 noen dager. Mener den lå på 16kwh/100km med 66kwh så gir vel det 412km. Det var med ca 0 grader. Helt på det jevne spør du meg. VW Id4 brukte omtrent det samme men hadde litt større batteri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Kjørte en IX1 noen dager. Mener den lå på 16kwh/100km med 66kwh så gir vel det 412km. Det var med ca 0 grader. Helt på det jevne spør du meg. VW Id4 brukte omtrent det samme men hadde litt større batteri

Joda, det er overkommelig i Norge selv om det er høyt forbruk. Men i Tyskland er det relativt håpløst, iallefall når kontrakten er på 30k km pr år og de kjører over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

Joda, det er overkommelig i Norge selv om det er høyt forbruk. Men i Tyskland er det relativt håpløst, iallefall når kontrakten er på 30k km pr år og de kjører over. 

Jeg kjører 30k i året. Hadde vert null stress med en IX1. Tror den brukte 20% av batteriet på 80km som er det jeg pendler hver dag

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Jeg kjører 30k i året. Hadde vert null stress med en IX1. Tror den brukte 20% av batteriet på 80km som er det jeg pendler hver dag

Ja det tviler jeg ikke på, personlig har jeg også ett "lite" batteri dog med bedre forbruk. Men nå er det ikke deg og ditt bilhold jeg er bekymret for. Men personen som skal bruke denne i Tyskland med høy hastighet, lange avstander og ikke mulighet til å lade hjemme. 

Jeg ønsket helst at hen så vekk i fra EV på grunn av dette og dagens tilstand i bransjen. Men jeg applauderer også hen for å prøve! Selv om jeg prøvde å overtale hen til å la meg kjempe for en "bedre" bil. Q6 var også vurdert men kostet noen Euro for mye i leasing i måneden.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja det tviler jeg ikke på, personlig har jeg også ett "lite" batteri dog med bedre forbruk. Men nå er det ikke deg og ditt bilhold jeg er bekymret for. Men personen som skal bruke denne i Tyskland med høy hastighet, lange avstander og ikke mulighet til å lade hjemme. 

Jeg ønsket helst at hen så vekk i fra EV på grunn av dette og dagens tilstand i bransjen. Men jeg applauderer også hen for å prøve! Selv om jeg prøvde å overtale hen til å la meg kjempe for en "bedre" bil. Q6 var også vurdert men kostet noen Euro for mye i leasing i måneden.. 

Kan man ikke lade hjemme er enhver el bil ubrukelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Kan man ikke lade hjemme er enhver el bil ubrukelig!

Tja ikke 100% enig, men ganske enig likevel 😛 Er alpha omega for meg iallefall! 

Dog har hen lade muligheter i nærheten til hjem, men det fører til at en må planlegge, flytte og styre på. 

Som sagt tror jeg ikke det går lang tid før hen er på knærne og ber om ny bil, men vi får se :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Tja ikke 100% enig, men ganske enig likevel 😛 Er alpha omega for meg iallefall! 

Dog har hen lade muligheter i nærheten til hjem, men det fører til at en må planlegge, flytte og styre på. 

Som sagt tror jeg ikke det går lang tid før hen er på knærne og ber om ny bil, men vi får se :)

Selv om min bil kan kjøre hver dag til og fra jobb i en uke  så blir ladetiden lang selv om man hurtiglader. Lader bilen 900km/h så blir det en time døtid i uken.(Det er over en arbeidsuke i lading i året 50 timer) Elbil er bra så lenge man slipper å hurtiglade dem. Selv om jeg kjører 30 000km i året er det bare et par ganger i året jeg hurtiglader

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Selv om min bil kan kjøre hver dag til og fra jobb i en uke  så blir ladetiden lang selv om man hurtiglader. Lader bilen 900km/h så blir det en time døtid i uken.(Det er over en arbeidsuke i lading i året 50 timer) Elbil er bra så lenge man slipper å hurtiglade dem. Selv om jeg kjører 30 000km i året er det bare et par ganger i året jeg hurtiglader

Nå finnes det jo faktisk andre alternativer da, som å legge ladingen til ett gjøremål som handling, trening eller andre ting som opptar tid. Men ja, det er absolutt best å lade hjemme og ikke minst billigst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...