Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

7 minutes ago, Kalle Klo said:

Kommentaren var basert på at fyren allerede har Leaf, men vurderer å bytte til Model Y. 

Har 1. gen Leaf selv, har ikke noen illusjoner om at den er cutting edge på elektronikk, selv når den var ny, men det er en særdeles pålitelig og billig bil i drift. Så spørs det hva man verdsetter. I og med at vedkommende virker å greie seg med Leaf i forhold til rekkevidde og slikt, så er det vel råflott å bytte til Model Y hvis entertainment er hovedargumentet..

Leafen er imponerende god ja. Alltid tut å kjøre uten noe tull, men man mister litt livsgleden av å suse rundt i den..

Men har også en Model 3. Planen er vel at den skal erstatte leafen også få en ny Y inn i hus men må vente til prisene av ny Y har roet seg.

Poenget mitt var i hovedsak at jeg irriterer meg en del over Android Auto i leafen og dens styring av lyd. En annen ting som irriterer meg er at jeg må parre telefonen på nytt med auto om fruen har koblet sin telefon til. Kan ikke være tilkoblet to enheter.

Her er kansje nyere systemer litt bedre at personen som setter seg i førersetet automatisk blir tilkoblet så skal ikke svartmale Android Auto to for det problemet. Har ikke satelittkart på min Android auto heller som det sies den har fått så gammel utgave antar jeg.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Complexity said:

Leafen er imponerende god ja. Alltid tut å kjøre uten noe tull, men man mister litt livsgleden av å suse rundt i den..

Men har også en Model 3. Planen er vel at den skal erstatte leafen også få en ny Y inn i hus men må vente til prisene av ny Y har roet seg.

Poenget mitt var i hovedsak at jeg irriterer meg en del over Android Auto i leafen og dens styring av lyd. En annen ting som irriterer meg er at jeg må parre telefonen på nytt med auto om fruen har koblet sin telefon til. Kan ikke være tilkoblet to enheter.

Her er kansje nyere systemer litt bedre at personen som setter seg i førersetet automatisk blir tilkoblet så skal ikke svartmale Android Auto to for det problemet. Har ikke satelittkart på min Android auto heller som det sies den har fått så gammel utgave antar jeg.

 

Men du bør kanskje sette disse tingene litt i perspektiv - er disse irritasjonsmomentene verdt en stor forskjell i pris?

Mulig du ikke har hatt en bil som har slått seg helt vrang. Det har jeg, og da måtte jeg bare kvitte meg med den når selv en verkstedsrunde for 20k ikke fikset problemet (startproblemer). Kjenner også folk som har hatt alvorlige problemer med drivlinje osv. Da verdsetter man kanskje mer en litt kjedelig, men pålitelig bil. Jeg får masse livsglede av å slippe å ha (alvorlige) bilproblemer! 

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (17 minutter siden):

Men du bør kanskje sette disse tingene litt i perspektiv - er disse irritasjonsmomentene verdt en stor forskjell i pris?

Mulig du ikke har hatt en bil som har slått seg helt vrang. Det har jeg, og da måtte jeg bare kvitte meg med den når selv en verkstedsrunde for 20k ikke fikset problemet (startproblemer). Kjenner også folk som har hatt alvorlige problemer med drivlinje osv. Da verdsetter man kanskje mer en litt kjedelig, men pålitelig bil. Jeg får masse livsglede av å slippe å ha (alvorlige) bilproblemer! 

Ser absolutt poenget ditt. Vi hadde en 2012 Leaf fra 2016 til 2025, og det var den mest økonomiske bilen jeg har hatt. Var omtrent som å ha en "gratis" bil. Måtte bytte bremseskivene før jeg solgte (pga EU-kontroll), men det er alt som er gjort på den. Resten var originalt når vi solgte den (utenom slitedeler og ett stk. 12V-batteri).

Men gud så godt det var å bytte over til en noe mer moderne nr. 2 bil. Håper den blir like driftsikker som Leaf'en var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Kalle Klo said:

Men du bør kanskje sette disse tingene litt i perspektiv - er disse irritasjonsmomentene verdt en stor forskjell i pris?

Mulig du ikke har hatt en bil som har slått seg helt vrang. Det har jeg, og da måtte jeg bare kvitte meg med den når selv en verkstedsrunde for 20k ikke fikset problemet (startproblemer). Kjenner også folk som har hatt alvorlige problemer med drivlinje osv. Da verdsetter man kanskje mer en litt kjedelig, men pålitelig bil. Jeg får masse livsglede av å slippe å ha (alvorlige) bilproblemer! 

Absolutt - men vet du om disse tingene er forbedet i en ny bil da? Android Auto i en 2025 modell?
Leser jo att f.eks Hyundai ioniq ikke engang har trådløs android auto men at man må koble til kabel hver eneste gang..
Da høres det jo ikke ut som en verdig alternativ til ett bra innebygget system..

Veldig praktisk at det aldri er noe tull med Leafen ja. Bare seiler gjennom eu kontroller uten at man har rørt en skrue i mellomtiden. Det tror jeg man skal slite med å finne noe tilsvarende nytt som klarer i dag.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Absolutt - men vet du om disse tingene er forbedet i en ny bil da? Android Auto i en 2025 modell?
Leser jo att f.eks Hyundai ioniq ikke engang har trådløs android auto men at man må koble til kabel hver eneste gang..
Da høres det jo ikke ut som en verdig alternativ til ett bra innebygget system..

Veldig praktisk at det aldri er noe tull med Leafen ja. Bare seiler gjennom eu kontroller uten at man har rørt en skrue i mellomtiden. Det tror jeg man skal slite med å finne noe tilsvarende nytt som klarer i dag.

Jeg tror vi er veldig forskjellige. Jeg har kun ledningsbasert CarPlay i min bil, lever veldig fint med det. Hadde overlevd bra selv med innebygget entertainment hvis jeg måtte (selv om kart osv ikke er tipp topp). Min forrige bil hadde ikke touchskjerm i det hele tatt (2008 modell, hadde den fra den var ny, byttet den ut i 2023). Ønsker meg egentlig mindre eye-candy som tenderer til å distrahere når man kjører. Hvis jeg skulle ønsket meg noe, hadde det vært HUD. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kalle Klo said:

Jeg tror vi er veldig forskjellige. Jeg har kun ledningsbasert CarPlay i min bil, lever veldig fint med det. Hadde overlevd bra selv med innebygget entertainment hvis jeg måtte (selv om kart osv ikke er tipp topp). Min forrige bil hadde ikke touchskjerm i det hele tatt (2008 modell, hadde den fra den var ny, byttet den ut i 2023). Ønsker meg egentlig mindre eye-candy som tenderer til å distrahere når man kjører. Hvis jeg skulle ønsket meg noe, hadde det vært HUD. 

Folk er heldigvis forskjellige ja. Jeg kjenner flere som ikke har smarttelefon engang og selv om visse ting i hverdagen blir utrolig tungvindt så er de tilfreds med det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...